sähkösopimus/ paikallinen verkkoyhtö?

ihmeissään sähkösopi

olen muuttamassa helsingin herttoniemeen ja ihmettelen että mistä saan tietää paikallisen verkkoyhtiöni. toivottavasti joku osaa auttaa. kiitos!

5

818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khaa

      Helsingissä paikallinen verkkoyhtiö on Helen Sähköverkko Oy. Sähkösopimuksen voit tehdä minkä sähköyhtiön kanssa tahansa (Helsingin Energia, Fortum, Vattenfall jne jne.) ja he ovat sitten sieltä yhteydessä paikalliseen verkkoyhtiöön. Jos sinulla on ongelmia verkkoyhtiön kanssa, soita Helsingin Energialle. Siellä osataan varmasti auttaa.

      • Kyllä, sopimuksen itse sähköstä voi tehdä minkä tahansa yhtiön kanssa, kysymys onkin se, että kannattaako se?

        Verkkoyhtiön osuus sähkölaskusta on n. puolet, itse sähkön käytön osuus on sitten se loppuosa. Näin ollen ei ole mitään järkeä kilpailuttaa keskivertoisen Helsingissä olevan yksiön (sähkölasku kokonaisuudessaan 20-30 €/kk, mahdollinen säästö siis 1-2 €/kk), kaksion/kolmion (25-40 €/kk, mahdollinen säästö 1-3 €/kk) jne, sähkölaskua. Ainoa varma seuraus on kahden laskun maksamisen vaiva, ne kun vielä erääntyvät yleensä eri aikaan, ja todennäköinen pakko tehdä määräikainen sopimus jonka aikana sen "halvan yhtiön" sähkön hinta voi ylittää oman paikkakunnan yhtiön normihinnan.

        Kilpailuttaminen tietenkin kannattaa sitten kun asutaan isossa pääosin sähkölämmitteisessä omakotitalossa, silloinkin sijainti ratkaisee. Esimerkiksi Helsingin energia on kohtuullisen edullinen, Etelä-Suomen Voimaan kuuluvat toimittajat ovat halpoja, Fortum taas todella kallis.

        Pääasia on kuitenkin olla haksahtamatta mihinkään kalliimpaan "ekosähköön" (tuulisähkö jne), niiden tuotanto kun ei riitä kattamaan asiakkaille toimitetun sähkön määrää. Eli maksat enemmän samasta sähköstä ja energian toimittava yhtiö kärii voitot sellaisenaan.


      • Järjen käyttöä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kyllä, sopimuksen itse sähköstä voi tehdä minkä tahansa yhtiön kanssa, kysymys onkin se, että kannattaako se?

        Verkkoyhtiön osuus sähkölaskusta on n. puolet, itse sähkön käytön osuus on sitten se loppuosa. Näin ollen ei ole mitään järkeä kilpailuttaa keskivertoisen Helsingissä olevan yksiön (sähkölasku kokonaisuudessaan 20-30 €/kk, mahdollinen säästö siis 1-2 €/kk), kaksion/kolmion (25-40 €/kk, mahdollinen säästö 1-3 €/kk) jne, sähkölaskua. Ainoa varma seuraus on kahden laskun maksamisen vaiva, ne kun vielä erääntyvät yleensä eri aikaan, ja todennäköinen pakko tehdä määräikainen sopimus jonka aikana sen "halvan yhtiön" sähkön hinta voi ylittää oman paikkakunnan yhtiön normihinnan.

        Kilpailuttaminen tietenkin kannattaa sitten kun asutaan isossa pääosin sähkölämmitteisessä omakotitalossa, silloinkin sijainti ratkaisee. Esimerkiksi Helsingin energia on kohtuullisen edullinen, Etelä-Suomen Voimaan kuuluvat toimittajat ovat halpoja, Fortum taas todella kallis.

        Pääasia on kuitenkin olla haksahtamatta mihinkään kalliimpaan "ekosähköön" (tuulisähkö jne), niiden tuotanto kun ei riitä kattamaan asiakkaille toimitetun sähkön määrää. Eli maksat enemmän samasta sähköstä ja energian toimittava yhtiö kärii voitot sellaisenaan.

        Tokihan se kannattaa. Nämä voi jokainen laskea ihan itse peruskoulumatikan taidoilla. Vuosikulutus (kWh) * sähkön yksikköhinta (snt/kWh) kuukausimaksu * 12 = vuosikustannus. Kerrostalokämpän kulutuksessakin erot on parhaimmillaan 100-200€/vuosi, riippuen tietysti täysin omasta kulutuksesta ja vertailtavista sähkösopimuksista. Mietipä vähän, olet ostamassa talvitakkia, toisessa kaupassa se takki maksaa 140€ ja toisessa 240€, kyse siis täysin samasta takista. Kummasta ostat?


    • Kiaa

      Ei se ole Helen Sähköverkko Oy vaan Hesen Kastikkeen Sähköverkko Oy!

      • ARGGHHHH

        Pelle, lähe pois Suomi24

        Kyllä se on Helsingin Energia (Helen Sähköverkko Oy)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe