Miten häätää toinen koira oman kimpusta?

turhautunut 2356

Hei! Käyn koirani kanssa usein koirapuistossa, ja joskus sattuu tilanteita, että omaa koiraa alkaa ahdistelemaan joku tietty koira. Yrittää nousta selkään, laittaa tassua selkään taikka muuten tulee ärhentelemään. Koirani on aika arka ja herkkä, ja juuri näissä tapauksissa tulee häntä koipien välissä suojaani. Haluaisin kuitenkin olla turvallinen johtaja koiralleni, ja yrittää pitää sen puolia ettei koira menettäisi luottamusta minuun.

Onko kellään mitään hyviä vinkkejä tähän asiaan,koska joskus ihmiset koirapuistossa eivät tunnu tekevän omalle koiralleen yhtään mitään. Olettavat vain, että kyllä ne koirat itse hoitavat omat asiansa. Elikkä ei juuri ymmärretä, että ihminen on se johtaja joka päättää ketkä laumaan hyväksytään, ja myöskin puolustaa tarvittaessa omaa koiraansa.

Joskus olen vain yrittänyt tyrkkiä koiria omani kimpusta, ja yleensä arimmat tässä tapauksessa häipyvätkin, mutta sitten on juuri näitä voimakastahtoisia koiria. Kohta varmaan hommaan jonkin suihkeen ja rupeen sillä suihkimaan, jos nämä omistajat eivät itse vaivaudu tekemään mitään. Koirapuistossa käymistä en kuitenkaan rupea lopettamaan, jotenka turha sellaisia vinkkejä annella. Mitään fyysistä väkivaltaa en tietenkään rupea käyttämään.

21

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhaa uhoamista

      Koirapuistot nyt eivät sovi kaikille koirille.
      Lopeta siellä käyminen.

    • Puolusta koiraasi-.

      Älä vie koiraasi sinne, se mennettää luottamustaan sinuun joka ainoa kerta lisää, kun sallit muiden pääle tulon.

      Käsket omistajia komentamaan koiransa pois, ÄRÄHDÄT KUNNOLLA.

      Koirat eivät tarvi koirapuistoja, ihmisten on siellä mukava seisoa ja seurustella, koirille (kuten kai tajuat omasi kantilta) se on vihoviimeinen paikka.

    • ytf

      Korjaus: KAIKKI koirat ei tarvi niitä muita koiria leikkikamuiksi ja jotkut taas todellakin tarvitsevat. Koirapuisto vaan on vähän sellainen paikka että sinne tulee niiden muutaman koiransa kouluttavan lisäksi roppakaupalla näitä jotka ei vaan jaksa lenkittää koiraansa muuten kuin seisoskelemalla. Paras tapa hankkia koirakontakteja on joku aidaton koirien ulkoilutusalue, koska siellä olevat koirat on yleensä omistajiensa hallussa..

      • .........

        Jos koirani tulee hakemaan turvaa minulta, annan sitä. Mielestäni hyvä johtaja suojelee laumaansa. Fiksut koirat ymmärtävät viestin kun menee esteeksi oman koiran ja tunkeilijan väliin fyysisesti. Täytyy olla itsevarma ja näyttää että tästä ei mennä. Itselläni ei ole kokemusta siitä että joku tunkisi tämän rajan yli. Tosin en vie koiraani mihin tahansa.


      • rdg4gwwgwegg4eg

        Niin ja koiriahan ei saanut pitää muutenkaan vapaana. Toisekseen riistaverisiä koiria on lähestulkoon mahdoton "pitää hallussa" jos haistaa jäljen tai näkee riistaa.


    • kuiskaavakoira

      Erityisesti nuorelle koiralle, pennulle tai aralle koiralle tulee antaa turvaa. itse ainakin annoin turvaa pennulle kun oli pieni ja pelkäsi liian rajusti leikkivää koiraa. Nyttemmin pentu on rohkea ja koira jota pienempänä pelkäsi on sen hyvä leikkitoveri. Eli pentu selän taakse tai jalkojen väliin ja työnnetään toinen koira pois rauhallisesti ja päättäväisesti. Olen joskus myös tarjonnut turvaa pienimmille koirille kun niiden omistajat ei itse tajua. Dominoivaa koiraa ei tule vahvistaa tällätavoin ja joskus olen nähnyt tälläisia tapauksia kun ihmiset ei vaan tajua.

      • Lisäys

        Kannattaa katsoa ennenkuin puistoon menee millaisia koiria siellä on ja joskus sinne kannattaa vaan olla menemättä tai poistua ajoissa. Itsellä tälläisia tilanteita on tullut, kun puistoon on tullut esim. dominoiva amstaffi narttu ja koirasta vaan näki, että kohta jollekin käy huonosti. Eikä mennyt kauaa kun hyökkäsi samassa porukassa tulleen gorgin kimppuun. Tässä vaiheessa päätimme poistua.


    • hgfghkcfvbgynhu

      Itse sanon vieraan koiran omistajalle kohteliaasti että voisiko ottaa koiransa pois koirani kimpusta jos tilanne on koirani kannalta todella ahdistava, toisten koiria ei kannata mennä ilman lupaa koskemaan koska saattaa vaikka näppästä tai omistaja todellakin suuttua (kerran näin tälläisen tilanteen). Itselläni on puolivuotias uroskoira, joka on nyt vähän ajan sisään ruvennut kiipeilemään joidenkin narttujen selkään. Monesti kyseisten narttukoirien omistajat ovat sitten sanoneet että "anna olla vaan, kyllä se kohta sille sanoo" ja se on hyvä, sillä näin oma koirani uskoo parhaiten. On ihan turhaa jos itse sitä käyn repimässä pois selästä tai komennan sitä koska se on leikkaamaton uros, ja sillä on viettinsä. Tietenkin haen sen pois jos selkäänkiipeäminen menee liiallisuuksiin ja sitten lähdemme puistosta pois ja jos selkäänkiipeäminen on alistamista nii silloin korjaan heti käytöksen, sillä alistamista en siltä salli, onneksi hän on kuitenkin hyvin sosiaalinen alistuvainen varsinkin vahnemmille uros koirille, eikä koskaan olekkaan tullut minkäänlaisia konflikteja. Pennun ollessa nuorempi en heti juossut apuun jos se paini hieman isomman koiran kanssa puistossa, ainoastaan silloin kun huomasin sen stressaantuvan tilanteesta, jolloin minun kuuluu olla johtaja ja ottaa tilanne haltuun. Jos koiralla ei ole ylisuojelevaa omistajaa, oppii se "pitämään puolensa", jos omistaja on heti häätämässä kaikki urokset, ei koira opi kuin alistumaan ja odottaa omistajan toimivan niin joka kerralla. Mutta sanoit että koirasi on arka, tiedätkö kuinka stressaavaa koirapuistossa käynti yleensäkkin on koirille, varsinkin aroille? Helpointa se on hyvin sosiaalisille koirile, sillä aina uuden koiran tullessa puistoon, menee laumahierarkia siellä sekaisin ja se täytyy muodostaa uudestaan. Minulle ovat monet ammatti-ihmiset sanoneet, että ei kannata käydä koirapuistossa kuin vaan tuttujen koirien kanssa, siis ei pelkästään tuttujen ihmisten vaan on myös tunnettava heidän koiransa, näin voit taata omalle koirallesi turvallisen puistokokemuksen.

    • 0997955647650

      Se on vaan yksinkertaisesti parempi lähteä sieltä puistosta veke kun ruveta ohjaamaan muita ja siitä suihkeen käytöstä en tiedä kuinka kokenut olet koirien kanssa mutta mieti tarkkaan oletko tarpeeksi pätevä lukemaan koiria mulla on esim. kiltti narttu joka on leikkisä ei ikinä tapellut ja tuskin osaisikaan mut jos sitä suihkuttelisit tiätämättömyyttäsi toden näköisesti söisit suihkepullosi ja saataa olla että olisit oikeassa ja joku koira käyttäytyisi huonosti mutta jos sen omistaja ei ole asiasta samaa mieltä saat syödä varmaan silloinkin pullos.

      • joo tai sitte niinku

        Mitähän apukoulua sinäkin olet mahtanut käydä, kun et osaa kirjoittaa..?

        Juuri tuollaisten vajakkien takia puistoilu on ihan arpapeliä. Koskaan ei varmasti tiedä mitä siellä tulee tapahtumaan.

        Itse käyn puistossa koirani kanssa vain tosi aikaisin tai tosi myöhään. Usein parin tutun kanssa, joiden koirat ovat koulutettuja ja rauhallisia. Näin suojelen omaa koiraani parhaiten. Eikä todellakaan ole oman koiran terveys, joka huolettaa, sillä se on iso uros. Itse se ei koskaan aloittaisi tappelua, mutta kokonsa puolesta varmasti lopettaisi sen. En halua sille minkään laista purukokemusta, joten käymme puistossa vain varmojen kavereiden kanssa.


    • 20

      Menin koirapuistoon kiltin koirani kanssa. Siellä oli yksi vieras koira. Sanoi, että kyseessä on rauhallinen kiltti koira.
      Kävi niin, että siellä ollessamme koirani pakeni luokseni ja oli jo selällään kun vieras koira yritti purra koiraani. Laitoin käteni väliin ja vieras koira purikin minua. Sain kahta eri antibioottia ja jänne kädessäni on edelleen arka. Minulle sanottiin, ettei kahden koiran välienselvittelyyn kannata osallistua, mutta minun oli ihan pakko suojellakseni koiraani . Koiran omistaja korvasi lääke- ja matkakuluni. Miten tällaisessa tilanteessa minun olisi pitänyt menetellä? Käyn muutaman kerran viikossa koirapuistossa lenkin jälkeen koirani kanssa. Nyt tuntuu, etten oikein uskalla enää - olen tullut aremmaksi.

    • siinä vinkkejä

      Riippuu koirasta. Jos kyseessä joku typerä pikku räksy, esim. vaikka joku "tipsu", ei muuta kuin niskasta kiinni ja vippaat räksyn kauemmaksi.

      Jos taas vaikkapa dobermanni tai rotikka kyseessä, on sitten jo käytettävä esim. sähkölamautinta.

    • xy

      Olen painiskellut saman ongelman kanssa aran koirani kanssa, jota nartut tuppaavat ahdistelemaan, eivätkä ne piittaa koirani hienovaraisista irvistyksistä ja murahteluista. Koira pysyy kyllä kiltisti lähellä irti olleessan myös aitaamattomalla alueella, mutta kun joutuu pelkäämään kaikemaailman koiran myrkyttäjiä. Tuntuu, että koirapuisto olevan ainut " turvallinen" paikka antaa koiran juosta irti, josta se suunnattomasti nauttii. Enkä millään hauluaisi riistää tätä iloa lempeältä koiraherraltani. Ehkäpä käyn jatkossa vain tyhjillään olevassa koirapuistossa...

    • bhjgffj

      'kuiskaavakoira' Sano nyt vielä että olet tampereella tuon dominoivan amstaffinartun käyneen gorgin kimppuuun? Itse puistoilen usein ratinan koirapuistossa ja siellä on yllättävän paljon amstaffeja näkynyt. myös tälläinen amstaffinarttu. tytön koira tuli kyllä erittäin hyvin kaikkien muiden koirien kanssa toimeen niin isojen,pienten.urosten ja narttujen. MUTTA tuo gorgi tuntui olevan sille joku ylitsepääsemätön juttu.omistaja sitten kertoi että koiransa kimppuun on pentuaikoina gorgi käynyt ja sen jälkeen on yrittänyt välttää kohtaamisia kyseisen rodun kanssa

    • tämä auttaa

      vettä niskaan, yleensä tilanne raukeaa sillä. Ja varsinki jos vesi on kylmää.

      Meillä on kotona kaksi koiraa, jotka eivät sovi keskenään. Joskus niitäkin toki on pakosta pidettävä yhdessä samassa paikassa ja yleensä aina jonkun ajan päästä ottavat yhteen ja tuolloin on aina vesisuihku auttanut.

    • The Ronnie

      Hola! Hyvä aihe!

      Oon miettinyt myös sitä, missä menee leikkimisen raja ja missä menee alistamisen raja. Oma koirani haastaa kaveria leikkimään laittamalla tassun toisen selänpäälle ja sitten juostaan... Juoksun jälkeen se kiipeää toiselle selkään, jolloin komennan/nykäisen alas sieltä nylkyttämästä ja kiellän. Ja kun menee taas juoksuksi tai painiksi, kehun, mutta nylkyttämisestä ei kukaan tykkää.

      Mutta! onko se nylkyttäminen (juoksun jälkeen) leikkiä vai alistamista?
      Se on kyllä aika ärsyttävää ja monesti jatkuu uudelleen hetken päästä ja taas pitää kieltää. Jos nylkytettävä alkaa "puolustautua/murahdella" koira lopettaa touhunsa ja keksii muuta tekemistä. Kyseessä on siis 2 v hormoonihyrrä uros.

      • jo tassun laittaminen toisen selän päälle on alistamista


    • weewil22222

      Itse käyn nykyään harvoin koirapuistoissa, koska kaupunkini puistot ovat aivat järkyttävässä kunnossa. ( heinikkiöä ei leikätä, aidoissa reikiä yms)

      Itse olen ensin aina katsonut ennemminkin omistajat kuin koirat; siis miten Hihnan pää pitää koiransa hallussaan.
      ( Huomaa yllättävän nopeasti viiden minutiin tölläilyllä)

      Yli päätään ko. tappelutilanteissa ei missään nimessä käsin väliin. Vaikka Joskus oli pakko paukauttaa jättimäistä seropia lapiolla :( kun alkoi myllyttämään jo edesmennyttä beagleani. Koiran omistaja oli aivan paniikissa eikä osannu toimia.
      Mutta tilanne selvisi ilman suurempia vammoja.

    • boxxer__

      Hei, Hyvä kun kysyt vinkkejä!

      Mulla on itellä sellanen koira joka saattaa leikkiä vähän liian rajusti muiden koirien kanssa ja menen aina väliin jos toinen osapuoli näyttää siltä ettei sillä ole hauskaa. Eli tietenkin estän omaa koiraani "kiusaamasta" muiden koiria. Koiria on niin paljon erilaisia niin on ilmiselvää, että jotkut koirat eivät pidä rajuista leikeistä ym. Kaikille se kaveri kuitenkin löytyy.

      Juuri tuo ajattelutapa "kyllä ne koirat osaa välinsä ite selvittää" ei oo kovin hyvä. Eihän ne koirat saa mitään luottamusta siihen omistajaan ja käyttääkin sitten jatkossa omaa strategiaansa jos toinen koira tulee ahdistelemaan.

      Hyvä, että turvaat omaa siihen viereen. koiraasi! Se on mahtava juttu! Näin koirasi saa luottamusta sinuun eikä siitä tule juurikaan tällaista, joka käyttää omaa strategiaansa silloin kun se "ahdistelija" tulee.
      Kuitenkin koirapuistossa on paljon epävakaita koiria, joiden sallitaan tehdä mitä ne haluavat - urosten annetaan käyttää astumisliikkeitä nartuilla ja sanotaan, että näyttäisi nyt tuo narttu tuolle, että lopettaisi tuon. Siitä saattaa seurata pahaa jälkeä. Siellä on myös arempia koiria sekä niitä hulivilejä.

      Mutta minun mielipiteeni tähän on, koska sanoit, että et lopeta koirapuistossa käymistä, että sovitte sinun koirasi kanssa toimeen tulevien koirien omistajien kanssa tietyn ajan milloin menette puistoon. Jos koirallesi ei ole löytynyt samantyylistä kaveria niin sitten menette silloin kun siellä ei ole ketään muuta paikalla. Näin vältyt myös stressaamasta koiraasi enempää.

      Toivottavasti oli jotain apua sulle. =)

      • boxxer__

        Piti vielä jatkaa tähän, että jos koirat ovat jo siinä tilanteessa, että tappelevat niin heität jotain takkia, vettä jos mahdollista väliin - yleensä sillä lopettavat. Mutta kuten edellinen sanoi, ei missään nimessä saa laittaa kättä sinne väliin, se on sitten entinen käsi...


    • Isoin karhu

      Itse olen vain komentanut sen häirikön pois. Ei tietty mitään norsun kokoisia tappelupukareita ole sattunut kohdalle. Ovat kuitenkin uskoneet varsin hyvin kun sanoin ja elkein osoittaa olevansa tarhan isoin karhu. Semmoinen sössötys "fifi ei nyt tykkää leikkiä. hupsistakeikkaa meneppäs pois" ei toimi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe