Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

omaan kämppään 15 vuotiaana

minäpäminä-96

Eli oon siis kohta 15v. peruskoululainen (9lk.) ja perheeni olis muuttamassa helsingistä vihtiin, otalammelle. viimeksi kun kävin siellä vähän tutustumassa ympäristöön paikka oli ihan autio, siellä ei näkynyt yhtään vastaantulijaa tai edes pihoilla ei ollut ketään, eikä siellä juuri muuta ollut kuin hiekkaranta.. itse en ollenkaan innostu muutosta tai varsinkaan koulun vaihtamisestakaan juuri kun olen ruvennut saamaan enemmän ystäviä nykyisestä koulustani. juuri nyt harkitsen vakavissani helsinkiin jäämistä ja omaan asuntoon muuttamista heti täytettyäni kesäkuussa 15vuotta, mutten ole kuitenkaan 100% varma vanhempieni suostumuksesta. onko kellään kokemusta?? voisiko opiskelijakämppiin muuttaa 15v peruskoululainen vai pitääkö olla amiksessa tai lukiossa? paljonko kulut ois suunnilleen kuussa? mistä sais töitä? saako jotain tukia? mistä ylipäätänsä pitäis rupee ettii asuntoa? jos voisitte kertoa omia kokemuksia tai antaa jotain vinkkejä??
kiitos jo etukäteen!!

45

10117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta on

      15 v ei pysty asumaan omatoimisesti taloudellisesti eikä henkisesti.

      • 15 todellakin pystyy asumaan omatoimisesti. Tottakai riippuu täysin nuoresta ja mitään ei voi yleistää.
        Maallahan se on yleisempää että joutuu nuorena lähtemään kaupunkiin lukion ja ammattikoulun perässä.
        Itselle ois tullut 140km päivässä matkaa kouluun, joten oli helpompi muuttaa pois, omilleen.
        Koulun jälkeen hetkeksi iltatöihin ja viikonloput meni töissä. Rahaa ei juurikaan vaatteisiin ja menoihin jäänyt,mutta sai sillä ruoat, bussikortin ladattua ja vuokran maksettua.
        Henkisesti oli välillä raskasta, varsinkin syksyisin ja talvisin pimeällä.

        Vuokrasopimukseen tarttee vanhempien allekirjoitukset.
        Alle 16v ei saa tukia.

        Jotkut muuttaa koulun perässä pakosta omilleen että sais sen ammatin. Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.

        Mutta heti kun muutin omilleni 15 vuotiaana niin alko koulussa numerot paraneen ja näki ettei raha puussa kasva ja sen eteen on tehtävä töitä.

        Kauhulla ajattelen kun taas maalla asutaan ja itsellä 4v,5v ja 7v pojat että koska on kaupunkiin muutto. Sydäntä riistävää.


      • löppöskät

        voi olla ettei taloudellisesti ilman vanhempien tukea, mutta henkisesti varmasti voi. Nykyisin on niin hyvä pitää yhteyttä vanhempiiin ja ystäviin, että ei tarvitse tuntea olevansa yksin.


      • näin on
        waxa kirjoitti:

        15 todellakin pystyy asumaan omatoimisesti. Tottakai riippuu täysin nuoresta ja mitään ei voi yleistää.
        Maallahan se on yleisempää että joutuu nuorena lähtemään kaupunkiin lukion ja ammattikoulun perässä.
        Itselle ois tullut 140km päivässä matkaa kouluun, joten oli helpompi muuttaa pois, omilleen.
        Koulun jälkeen hetkeksi iltatöihin ja viikonloput meni töissä. Rahaa ei juurikaan vaatteisiin ja menoihin jäänyt,mutta sai sillä ruoat, bussikortin ladattua ja vuokran maksettua.
        Henkisesti oli välillä raskasta, varsinkin syksyisin ja talvisin pimeällä.

        Vuokrasopimukseen tarttee vanhempien allekirjoitukset.
        Alle 16v ei saa tukia.

        Jotkut muuttaa koulun perässä pakosta omilleen että sais sen ammatin. Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.

        Mutta heti kun muutin omilleni 15 vuotiaana niin alko koulussa numerot paraneen ja näki ettei raha puussa kasva ja sen eteen on tehtävä töitä.

        Kauhulla ajattelen kun taas maalla asutaan ja itsellä 4v,5v ja 7v pojat että koska on kaupunkiin muutto. Sydäntä riistävää.

        15 vuotias on täydellisesti viellä lapsi.
        Ei todellakaan mikään ensamboende.


      • Pasi H.
        näin on kirjoitti:

        15 vuotias on täydellisesti viellä lapsi.
        Ei todellakaan mikään ensamboende.

        En minä ainakaan ollut 15-vuotiaana enää mikään lapsi. Karvaiset kassit, parta kasvoi ja äänenmurros oli takana. Lapsellahan ei näitä asioita ole. MInä olin teini 15-vuotiaana.


      • 15 pojan äiti
        näin on kirjoitti:

        15 vuotias on täydellisesti viellä lapsi.
        Ei todellakaan mikään ensamboende.

        Ai lapset ajelee mopoautoilla, lapset saa ottaa vastaan töitä, lapset saa käydä äänestemässä kunnallisvaaleissa, LAPSET LAITETAAN TYÖKKÄRIN LISTOILLE JOS EI OTA VASTAAN KOULUPAIKKAA PERUSKOULUN JÄLKEEN. Lapsille sun mielestä laitetaan kohdistuun työnosoituksia ja jos kieltäytyy lähtee 4kk seuraava kouluntuki (lukio ja amatsu). Mun mielestä 15 ei voi olla lapsi jos joutuu ottamaan vastuun isoista asioista.

        15v käy itse lääkärissä ja vanhemmat ei todellakaan saa tietää mitä siellä tapahtuu tai miksi meni.

        Ja vuosi tästä saa harrastaa seksiä, kevarikortit, äänestää, saa hankkia lapsia ilman että kukaan saa sanoa mitään.

        Joko asiat saa ja pitää tehdä liian nuorena tai sitten 15 ei ole lapsi. Jossain mättää pahasti.


    • ???

      Eikös sinullakin koulu lopu nyt? Haetko sitten lukioon tai amikseen?

    • mk

      Voit muuttaa omaan asuntoon mutta suomen lain mukaan et saaedes vuokrasopimusta jos sitä ei vanhempasi tee ja heidan pitää myös kustantaa koko elämisesi kun täytät 18v. Miksi vanhempasi muuttavat sinne korpeen ja niin edelleen. Itsellä 16 tytät ja ei tulis mieleenkään muttaa mihinkään kun tyttärellani lukon 1 vuosi menossa ja kaikki kaverit ovat täällä. Tuki et saa mitään alaikäisenä koska vanhemmat ovat elatusvelvollisia. Nykyisin voit käydä haluaamaasi koulua vaikka asuisit missäpäin suomea tahansa ja niin edelleen.
      Se mitä aiot on ihan vanhempien kukkaron varassa jso heillä on varaa ostaa tai vuokrata sinulle asunto ja maksaa kulut.

    • entinen_opiskelija

      Toisen asteen koulussa (lukio, amis) ainakin saisit opintotukea (määrä varmaan jotain 200e/kk) sekä asumistukea koska et asu vanhempiesi luona tai heidän omistamassaan asunnossa. Noista kertyy kuukaudessa kenties se 400e(?) yhteensä jolla saat juuri ja juuri maksettua asumisen paikkakunnasta riippuen. Käytännössä ainut vaihtoehto Helsingin seudulla taitaisi olla soluasunto jonka jaat toisen/toisten opiskelijoiden kanssa. Ikäraja noihin asuntoloihin taitaa olla juuri se 16v ja silloinkin tarvitset vanhemman allekirjoittamaan sopimusta...

      Koulukirjat, ruoka, vaatteet, jne jäisivät sitten vanhempiesi maksettavaksi koska alle 18v opiskelijan on erittäin vaikea saada töitä (alle 18v ei saa teettää iltavuoroja, et voi käsitellä alkoholi&tupakkatuotteita, jne).

      • Msda

        Opintotukea ei saa alaikäinen amislainen jos vanhempien tulot ylittää tietyn rajan. Itse muutin 17vuotiaana opiskelijasoluun. Asumistukea sain 130euroa, vuokra oli 190euroa. Opintotukea 0€, juurikin vanhempien tulojen takia.


      • Entinen opiskelija

        Kyllähän alaikäinen iltavuoroja saa tehdä! Yövuoroja ei.


      • nimimerkki on pakoll
        Msda kirjoitti:

        Opintotukea ei saa alaikäinen amislainen jos vanhempien tulot ylittää tietyn rajan. Itse muutin 17vuotiaana opiskelijasoluun. Asumistukea sain 130euroa, vuokra oli 190euroa. Opintotukea 0€, juurikin vanhempien tulojen takia.

        Eikös opintotuki ala muutenkin vasta kun täyttää 17


      • Espoon mäkkärissä

        Alle 16 vuotias saa tehdä 21 tuntia viikossa töitä. Aamua, varhaisaamua, päivää ja iltaa. Ainoastaan kello 22 pitää olla työt loppunut.
        Muuta rajoitusta ei nuorten töihin ole asetettu.


      • Anonyymi

        Se ikäraja o kyl 15


    • -------

      Tyttäreni meni avoliittoon ja sai lapsen 17vuotiaana. Vielä silloinkin ja siinä tilanteessa vaikka hänellä oli oma perhe niin minä ja tyttären isä oltiin elatusvelvollisia tyttärelle.
      Maksettiin ns. elatusmaksua kunnes hän täytti 18. Vaikka ei olisi sitä maksettu niin se otettiin huomioon joka tapauksessa tulona hänen muita tukia esim. asumistukea laskettaessa.
      Kyllä 15v on vielä ihan vanhempien elatuksen varassa. Varmaan jotain keskiasteen koulun opintotukea saa mutta eihän sillä elä.

    • Pyydä vanhempiasi ajattelemaan kaksi kertaa, onko heidän aikuisten tarpeensa edellä alaikäisen lapsen tarpeita, muutama vuosi aikaa!!

      • aikuisten asiat

        Alkuperäisessä ei mainittu muuton syitä. Ehkä ne on sellaisia että muutto on perusteltu. Ei kaikkea voi tehdä lasten ehdoilla, aikuiset päättää vielä kuitenkin perheen asiat.


      • minäpäminä-96
        aikuisten asiat kirjoitti:

        Alkuperäisessä ei mainittu muuton syitä. Ehkä ne on sellaisia että muutto on perusteltu. Ei kaikkea voi tehdä lasten ehdoilla, aikuiset päättää vielä kuitenkin perheen asiat.

        muuton syynä on se, että tarvitsisimme vähän isompaa taloa mutta toisaalta olemme asunut nykyisessä kämpässä jo 15 vuotta... yritimme etsiä asuntoa helsingistä jonkin aikaa mut vihtiin sitteminäp vanhemmat päätti muuttaa koska pari sukulaista asuu siinä naapurissa...


    • been there done that

      no itse olen muuttanut omaan kämppään karvaa vaille 16 vuotiaana, aloittaessani lukion. Ei varmasti helpoin mahdollinen vaihtoehto taloudellisesti tai muutenkaan. Paljon vastuuta jota ilmankin on jo tarpeeks hommia ittensä kanssa teini-ikäsenä. Töiden tekeminen lukion ohella ei helppoa , riittääkö aikasi sitten kouluhommiin tai edes sosiaaliseen elämään...
      Mulla veny lukio 4-vuotiseksi vaikkakin muuten osasin asiani hoitaa..
      Paras neuvoni on että älä ainakaan harkitse mitään opintolainoja, vältä kuin ruttoa. Omaa parempi ois varmaan joku opiskelija/soluasunto, varsinkin pk-seudulla kun hinnat on mitä on...

    • vanhempienkanssa 20v

      Olet liian nuori asumaan yksin kavereita saa vaikka muuttaisi kuinka korpeen tahansa mutta tällä hetkellä tärkeintä on koulunkäynti ja omaan ammattiin valmistautuminen sen jälkeen voit muuttaa ja mennä töihin vihti ei kyllä ole mitään korpea siellä on yhtä hyvät koulunkäynti mahdollisuudet kuin muuallakin jellei paremmatkin ilman vanhempiesi lupaa et voi mitään tukia et saa työtä et saa ikäsi puolesta huom täysiikäisiäkin on paljon työttömänä sinä taas olet liian nuori eikä sinulla voi teettää työtä neuvoni onkin muuta vanhempiesi kanssa opiskele hanki ammatti vasta sitten voit haaveilla omillesi muuttoa ja vielä vinkki ELÄMÄÄ ON MUUALLAKIN KUIN HELSINGISSÄ

      • 7+4

        ELÄMÄÄ ON AINOASTAAN MUUALLA KUIN HELSINGISSÄ


    • Viisasta vielä odott

      Vihdissä on ihan hyvä peruskoulu. Siellä asuu myös ikäisiäsi nuoria.
      Hieman hiljaistahan siellä saattaa olla varsinkin talvella, mutta muuna aikana vilkkaampaa. Harrastuksia löytyy varmasti ja kavereita. Mopolla pääsee kulkemaan ja julkisilla jonkun verran. Ei sinun sinne loppuelämäksesi tarvitse jäädä.

    • Jästipää

      Älä suotta kiirehdi omaan kämppään, vaan asu perheesi kanssa. Liian paljon vastuuta ja rahallisesti rankkaa, asua omillaan. Sitä ehtii vielä aikuisena huolehtimaan itse kaikesta ja turha tuottaa vanhemmilleen lisää murheita pois muuttamalla. Herkästi asiat luiskahtavat huonoille teille, joita sitten saa katua koko ikänsä.
      Itse olen muuttanut 17v, ja sekin oli liian nuorena näin jälkeenpäin ajatellen.
      Kyllähän sitä pärjää, mutta helpommalla pääsee kun asuu kotona ja aikuistuu vanhempien valvovan silmän alla.

    • Pystytkö asumaan kenenkään sukulaisesi luona alkuun? Jos onnistut saamaan kaikki kohdalleen, niin opettele nyt kesällä ruuanlaittoa, pyykkikoneen käyttöä ym, kaikkea mitä omassa kodissa pitää osata.

    • taikkana

      Hei, tyttäreni muutti toiselle paikkakunnalle 15 vuotiaana, koska ammattiin johtava kolutuspaikka oli siellä.
      Asuminen on sujunut hyvin, mutta on edellyttänyt vanhempien tukea asumis yms. kustannuksissa. Hän on saanut opintotukea ja asumislisää ja se on nyt sen verran noussut että riittää juuri ja juuri vuokraan, mutta ei muihin kuluihin. Nuoresta iästä15 v. hän ei päässyt asumaan opiskelija-asuntoihin vaikka koulutus on ammattiin johtava lukio.
      Jos et saa vanhemilta tukea, on käytännössä aika vaikeaa asua omillaan, koska se tuki on todella mitätön.

    • joku82

      alle 16v ei saa opiskelija asuntoa hakea eikä myöskään mitään tukia. eikä pidä paikkaansa että vanhempien tulot vaikuttaa opintotukeen sen jälkeen kun olet muuttanut pois vanhempien taloudesta. täysimääräinen opintotuki on nykyään n.200€/kk ja nykyään ei saa edes sosiaaliviraston toimeentulo tukea ellei ole ensin ottanut opintolainaa jota en kyllä suosittele jos ei ole pakko. ei kannata vielä muuttaa vaan kannattais yrittää taivutella vanhemmat jäämään ja vasta viimmeisenä vaihtoehtona harkita omille muuttamista.

      • taikkana

        Kyllä vanhempien tulot vaikuttaa opintotuen ja asumislisän määrään. Opintotuen määrä nousee hieman kun täyttää 18 v. mutta ei todellakaan pelkästään sillä elä.


      • opiskelija........

        Itse olen opiskelija ja asun omassa asunnossa. Nyt olen 18, mutta olin 16 kun muutin omilleni. KYLLÄ vanhempien tulot VAIKUTTAVAT opintotukeen ainankin siihen asti kunnes täytät 18. Asuit kotona tai omillasi. Tietämättömät tunkekoon päänsä puskaan!


      • Miekkonen.
        opiskelija........ kirjoitti:

        Itse olen opiskelija ja asun omassa asunnossa. Nyt olen 18, mutta olin 16 kun muutin omilleni. KYLLÄ vanhempien tulot VAIKUTTAVAT opintotukeen ainankin siihen asti kunnes täytät 18. Asuit kotona tai omillasi. Tietämättömät tunkekoon päänsä puskaan!

        Aivan. Vanhempien tulot vaikuttavat siihen asti kunnes täytät 20 vuotta. Itse muutin opiskelemaan 18-vuotiaana, ja vasta 20-vuotiaana aloin saamaan kunnollista opintotukea. Alle 20-vuotiaana sain siis vain asumistukea, mutta en ollenkaan opintorahaa. Vanhempien tulot siis vaikuttavat, vaikka ei olisi heidän kanssa missään tekemisissä ja asuisi aivan eri puolella Suomea.


      • MIekkonen.
        Miekkonen. kirjoitti:

        Aivan. Vanhempien tulot vaikuttavat siihen asti kunnes täytät 20 vuotta. Itse muutin opiskelemaan 18-vuotiaana, ja vasta 20-vuotiaana aloin saamaan kunnollista opintotukea. Alle 20-vuotiaana sain siis vain asumistukea, mutta en ollenkaan opintorahaa. Vanhempien tulot siis vaikuttavat, vaikka ei olisi heidän kanssa missään tekemisissä ja asuisi aivan eri puolella Suomea.

        Tai siis asumislisähän sen nimi taitaa opiskelijalla olla.


    • rintaääni?!

      Käy kelan sivulla lukemassa, älä kysele näiltä!! Voit myös tutustua sosiaalihuollon lakeihin ja muihin asiaasi koskeviin, niin sinua ei pääse kukaan kusettamaan.

      Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä.

    • minäpäminä-96

      kiitoksia paljon neuvoista :)) ja isännöitsijä2: en oo mikää huora et voit vaa jatkaa uneksimista ja tuskin tuut mitää saamaa!

    • Aloittajalle.

      Jospa kokeilisit yksin asumista kotipihasi teltassa vaikka kuukauden,silloin huomaisit pystyisitkö asumaan yksin ja pystyisitkö hankkimaan itsellesi töitä,ruokaa ym?

    • sori vaan..

      Kirjoituksestasi päätellen vastaan kysymykseesi, että tarvitset juuri "maallemuuttoa".

      Et saa tukia ja töitäkin saat tehdä vain kesällä. Edes mäkkäri ei palkkaa noin nuorta. Et saisi tukia edes lukiossa tai amiksessa, vaan sinun on oltava 17-vuotias, jolloin lapsilisä lakkaa. Et saisi kuitenkaan edes täyttä tukea, sillä vanhemmillasi on elatusvastuu sinusta 21-vuotiaaksi elleivät he ole erityisen pienituloisia. Kukaan ei vuokraa asuntoa 15-vuotiaalle - eikä saakaan. Vanhempiesi tulisi vuokrata asunto sinulle.

      Ainoa vaihtoehtosi on siis vanhempiesi lupa ja kukkaro.

      Suosittelen kuitenkin, että pysyt kotona. Jos ainoa syysi itsenäiseen asumiseen on se, että "kaverit on täällä" ja "se on maalla", et todellakaan ole kypsä itsenäiseen asumiseen. Oikea syy olisi esimerkiksi erikoislukio tai ammattikoulun linja, johon voi opiskella vai jollakin tietyllä paikkakunnalla. Etkä silloinkaan saisi tukia, ellet saisi stipendiä, jotka eivät Suomessa kovin yleisiä ole..

      • S-Kyösti

        Itse tein 15-vuotiaana ympäri vuoden puhelinmyyntihommia. Kyllä niistä sen 50€ illalta sai, kunhan jaksoi soitella. Inhottavaa hommaahan se on, mutta ei sitä tarvitse tehdä kuin siihen asti että täyttää 16 vuotta, jotta pääsee muihinkin iltahommiin. Toki voihan myös mainostenjakelua tehdä jo 14-vuotiaana ympäri vuoden, mutta siitä ei paljoa rahaa saa. Puhelinmyynnillä pystyy itsensä sentään elättämään.

        Vanhempien elatusvastuu Suomessa loppuu lapsen täyttäessä 18 vuotta. Jenkeissä tuo ikä on 21 vuotta.

        Mutta tosiaan, jos aloittajan ainut syy yksinmuuttamiselle on kaverit, niin ei kannattaisi muuttaa. Kouluja vaihtaessa ja eri paikkakunnalle opiskelujen perässä muuttamisen vuoksi moni joutuu (saa) joka tapauksessa etsimään uuden kaveripiirin tuossa iässä. Sellaista on elämä. Sinulla tulisi myös ikävä perhettäsi, kun eivät ole enää kotona hulisemassa ympärilläsi, vaan olet ihan yksin. Moni nuori tyttö tuppaa myös pelkäämään öisin ollessaan yksin kotona.


      • kemissä ainakin

        Töitä muuten saa tehdä 21 tuntia viikossa alle 16 vuotias. Monet palkkaa nuoria.

        Itsellä ei ollut ainakaan vaikea työllistyä 15 vuotiaana. Vakituisia ei juurikaan tehdä,mutta määräaikasia pidempiä paljonkin.


    • gangster____

      Ensimmäinen huolesi on elämiseen riittävät tulot, eli todennäköismmin työn hankkiminen. Mol.fi löytyy työpaikkoja, mutta edessäsi voi olla vielä monta mutkaa. Good luck.

    • järkihoitoon

      Miksi et osta omaa asuntoa Helsingin keskustasta? Saat kivan yksiön 200 000 €:lla.

    • Olen oman lapseni kohdalla joutunut selvittämään opintotukijutut. Tässä niistä jonkinlainen kooste, joka ei ole kaikenkattava, vaan sisältää meidän näkökulmasta asiat:

      Opintotuki koostuu opintorahasta, asumislisästä ja opintolainasta.

      Opintorahaa voi saada vain 17-vuotta täyttänyt nuori (koska alle 17-vuotias saa lapsilisää). 20-vuotiaaksi asti - mikäli siis lapsi ei ole naimisissa tai hänellä ei ole omia lapsia - vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaan. Vanhempien yhteenlasketuilla vuosituloilla 61 000 € ei saa enää opintorahaa lainkaan.

      Asumislisässä puolestaan ikäraja on 18 vuotta, eli sitä voi saada 18 v täyttänyt nuori, joka asuu omillaan.

      Opintolainaa voi saada myös alle 17-vuotias, joka ei asu vanhempiensa luona, opiskelee muussa oppilaitoksessa kuin lukiossa ja jos vanhempien tulot ovat alle 61 000 euroa vuodessa.

      • 15 vuotiaana äidiksi

        Asumislisää voi saada jos on elätettävä niinkuin minulla. Olen 16v ja ihanan 1v7kk prinsessan äiti.

        Myöskin opintorahaa voi saada jos opiskelee eripaikkakunnalla ja opinnoissa ei ole ollut katkoksia tai pitänyt välivuotta.

        Myöskin 16 vuotiaana aloin ottamaan opintorahaa. (kouluosoitus omalta kunnalta ja suostumuksella sai hakea opintorahan)

        Vanhemmat sanoivat että jos synnytän vauvan ja lähden pois kotoa niin saan tulla aina pärjäämään omillani. Näin olen mennyt ja ongelmia ei ole ollut. Lainan jouduin ottamaan jossa on valtion takaus alla.

        Nuoretkin saa jos on riittävä syy. Aina ei tarvitse olla 17vuoden ikärajaa ylitetty.

        En pitänyt itseäni lapsena ja otin vastuun koko elämästäni. Tiesin kuinka raskasta tulee olemaan ,mutta otin sen riskin ja päivääkään en ole katunut.

        Nykyään isä tärkeä ihminen ja välitän suuresti.

        Äitiäni en ole nähnyt 2 vuoteen. Voi ne äiditkin lapsia olla kun välinpitämättömiä ja lapsellisia kun kakarat.


      • Lalapa
        15 vuotiaana äidiksi kirjoitti:

        Asumislisää voi saada jos on elätettävä niinkuin minulla. Olen 16v ja ihanan 1v7kk prinsessan äiti.

        Myöskin opintorahaa voi saada jos opiskelee eripaikkakunnalla ja opinnoissa ei ole ollut katkoksia tai pitänyt välivuotta.

        Myöskin 16 vuotiaana aloin ottamaan opintorahaa. (kouluosoitus omalta kunnalta ja suostumuksella sai hakea opintorahan)

        Vanhemmat sanoivat että jos synnytän vauvan ja lähden pois kotoa niin saan tulla aina pärjäämään omillani. Näin olen mennyt ja ongelmia ei ole ollut. Lainan jouduin ottamaan jossa on valtion takaus alla.

        Nuoretkin saa jos on riittävä syy. Aina ei tarvitse olla 17vuoden ikärajaa ylitetty.

        En pitänyt itseäni lapsena ja otin vastuun koko elämästäni. Tiesin kuinka raskasta tulee olemaan ,mutta otin sen riskin ja päivääkään en ole katunut.

        Nykyään isä tärkeä ihminen ja välitän suuresti.

        Äitiäni en ole nähnyt 2 vuoteen. Voi ne äiditkin lapsia olla kun välinpitämättömiä ja lapsellisia kun kakarat.

        olet harvinaisen kypsä ja omatoiminen, ei kaikista 15 vuotiaista eikä vähän vanhemistakaan ole asumaan yksin ja varsinkaan äidiksi. Oma äitiskini sen osoittaa hylkäämällä sinut silloin kun ehkä häntä ja hänen tukeaan olisit eniten tarvinnut. Toivotan onnea valitsemallasi tiellä, uskon että pärjäät hyvin.


      • näin onnnn
        Lalapa kirjoitti:

        olet harvinaisen kypsä ja omatoiminen, ei kaikista 15 vuotiaista eikä vähän vanhemistakaan ole asumaan yksin ja varsinkaan äidiksi. Oma äitiskini sen osoittaa hylkäämällä sinut silloin kun ehkä häntä ja hänen tukeaan olisit eniten tarvinnut. Toivotan onnea valitsemallasi tiellä, uskon että pärjäät hyvin.

        Minulle kerran vuokralaisen välittäjä oli valinnut vuokralaiseksi juuri vuokrasopimuksen teon aikaan 16 vuotta täyttävän pimun. Kyllä se vähän häijyltä vaikutti, mutta välittäjä oli hommannut takaajan vuokran maksamiselle niiden tavallisten 1kk vuokratakuun ja kotivakuutuksen lisäksi.
        Kyllä tämä vuokran maksoi sellaiset 2 vuotta. Sitten jostain poikaystävän hankittuaan pyysi tekemään heidän kanssaan yhteisen vuokrasopimuksen jonka tein. No siinä meni sitten vielä toiset 2 vuotta ja vuokran kyllä maksoivat kunnes irtisanoivat vuokrasopimuksen ja lähtivät.
        Kun sitten menin kämpään katsomaan seuraavaa vuokralaista varten että misssä kunnossa kämppä on, niin se oli sanoinkuvaamattoman paskaisessa kunnossa ja kaikki paikat oli revitty. Pari viikkoa meni siivoillessa ja maalaillessa ja hädintuskin sain asunnon enää asialliseen kuntoon seuraavalle vuokralaiselle. En viitsinyt ottaa vuokratakuista mitään, kun ei se olisi kuitenkaan riittänyt korvaamaan niitä jälkiä.

        En toista kertaa suostuisi ottamaan vastaavaa tapausta, kun hesan seudulla sentää riittää vuokralaisia valittavaksikin.


      • surkeaa luettavaa
        15 vuotiaana äidiksi kirjoitti:

        Asumislisää voi saada jos on elätettävä niinkuin minulla. Olen 16v ja ihanan 1v7kk prinsessan äiti.

        Myöskin opintorahaa voi saada jos opiskelee eripaikkakunnalla ja opinnoissa ei ole ollut katkoksia tai pitänyt välivuotta.

        Myöskin 16 vuotiaana aloin ottamaan opintorahaa. (kouluosoitus omalta kunnalta ja suostumuksella sai hakea opintorahan)

        Vanhemmat sanoivat että jos synnytän vauvan ja lähden pois kotoa niin saan tulla aina pärjäämään omillani. Näin olen mennyt ja ongelmia ei ole ollut. Lainan jouduin ottamaan jossa on valtion takaus alla.

        Nuoretkin saa jos on riittävä syy. Aina ei tarvitse olla 17vuoden ikärajaa ylitetty.

        En pitänyt itseäni lapsena ja otin vastuun koko elämästäni. Tiesin kuinka raskasta tulee olemaan ,mutta otin sen riskin ja päivääkään en ole katunut.

        Nykyään isä tärkeä ihminen ja välitän suuresti.

        Äitiäni en ole nähnyt 2 vuoteen. Voi ne äiditkin lapsia olla kun välinpitämättömiä ja lapsellisia kun kakarat.

        Vaikka sinä ehkä pärjäisitkin,ei kenellekään LAPSELLE voi suositella samaa, teini-äidiksi ryhtymistä.
        Jos harrastaa seksiä LAPSENA, tekee LAPSEN LAPSENA, ilman koulua, ammattia, tuloja, on yhteiskunnan elättinä.
        Mitä tekisit, jos suomen valtio ei auttaisi sinua, ne työssäkäyvät ihmiset puuttuisivat, jos asuisit jossain muualla kun Pohjoismaissa.

        Vanhempasi tuntevat varmasti vihaa ja katkeruutta, koska ovat epäonnistuneet kasvatuksessaan. Kukaan äiti tai isä ei toivo, että lapsi tekee vahinkolapsen teininä, hilluu kännissä ja jakaa pilluaan 13-15-vuotiaana.

        Sen tietää, että siitä seuraa vain yh-äiti, ilman ammattia.
        Lapsen isä kun 99% häipyy kuvioista ja katoaa, se ei tuhoa lapsen isän tulevaisuutta samoin kun sen pikkutytön.

        Käykää LAPSET koulu loppuun, hakkikaa ammatti ja työpaikka. Käyttäkää EHKÄISYÄ, jos sitä munaa tai pillua pitää jakaa.

        Ehkä vanhempasi pääsevät sopuun kanssasi, ajan kanssa. Ehkä äitisi on eniten pettynyt sinun luottamuksen menetykseen. Tuskin olet rehellisesti kertonut poikaystävästäsi, siitä että et käytä ehkäisyä, että LAPSENA jaat pillua. On siinä ihan tarpeeksi syytä välien katkaisuun.

        Toivottavasti saat elämäsi järjestykseen. Yritä opiskella itsellesi ammatti ja löytää työpaikka, ikävää että liian nuorena teit lapsen. Kun olet 30v, tulee menovaihde ja oma lapsesi on samalla tavalla teiniäitinä.


      • Äidiksi 15 vuotiaana
        surkeaa luettavaa kirjoitti:

        Vaikka sinä ehkä pärjäisitkin,ei kenellekään LAPSELLE voi suositella samaa, teini-äidiksi ryhtymistä.
        Jos harrastaa seksiä LAPSENA, tekee LAPSEN LAPSENA, ilman koulua, ammattia, tuloja, on yhteiskunnan elättinä.
        Mitä tekisit, jos suomen valtio ei auttaisi sinua, ne työssäkäyvät ihmiset puuttuisivat, jos asuisit jossain muualla kun Pohjoismaissa.

        Vanhempasi tuntevat varmasti vihaa ja katkeruutta, koska ovat epäonnistuneet kasvatuksessaan. Kukaan äiti tai isä ei toivo, että lapsi tekee vahinkolapsen teininä, hilluu kännissä ja jakaa pilluaan 13-15-vuotiaana.

        Sen tietää, että siitä seuraa vain yh-äiti, ilman ammattia.
        Lapsen isä kun 99% häipyy kuvioista ja katoaa, se ei tuhoa lapsen isän tulevaisuutta samoin kun sen pikkutytön.

        Käykää LAPSET koulu loppuun, hakkikaa ammatti ja työpaikka. Käyttäkää EHKÄISYÄ, jos sitä munaa tai pillua pitää jakaa.

        Ehkä vanhempasi pääsevät sopuun kanssasi, ajan kanssa. Ehkä äitisi on eniten pettynyt sinun luottamuksen menetykseen. Tuskin olet rehellisesti kertonut poikaystävästäsi, siitä että et käytä ehkäisyä, että LAPSENA jaat pillua. On siinä ihan tarpeeksi syytä välien katkaisuun.

        Toivottavasti saat elämäsi järjestykseen. Yritä opiskella itsellesi ammatti ja löytää työpaikka, ikävää että liian nuorena teit lapsen. Kun olet 30v, tulee menovaihde ja oma lapsesi on samalla tavalla teiniäitinä.

        Peruskoulu on käyty. Samoin nykyään taskussa Ravintolakokin paperit. Ei vauva häirinnyt vaikka äidiksi tulin 15 vuotiaana. Kävin iltakouluna ja lapsen isä hoiti lasta illat. Itse opiskeli aamut/päivät. Vastuu jaettu aina.

        Nyt on ammatti ja lapsen isä kuvioissa mukana. Kaikki sujuu täydellisesti vaikka olenkin teiniäiti. Toinen lapsi haaveissa kun esikoinenkin täyttää jo pian 2v.

        Hei haloo. Ihan normaalin äitiyspäivärahan sain ja kotihoidontuen mitkä muutkin äidit saa kun ei laita lasta hoitoon alle 3 vuotiaana.
        Valtiolta ei olla saatu senttiäkää.
        Ainut mikä ollaan saatu muualta kuin opintorahasta, opintolainasta tai kelan normaalista tuista on vanhemmilta takuuvuokraan rahat jotka palautetaan kun saadaan säästettyä tai lähdetään asunnosta.

        Ja kyllä olen ihan rehellisesti kertonut poikaystävästä. Ollaan asuttu äidin ja isän alakerrassa puoli vuotta. (omakotitalo). Eiköhän ne siinä vaiheessa tiennyt että seksiä harrastetaan.

        Kerran maistanut alkoholia ja sekin vanhempien kanssa rippikoulun jälkeen.

        4.7 aloitan viikonloppu työt ravintolan apulaisena. 4kk sopimus. Palkka ei ole suuri,mutta kaikki kokemus on plussaa. Lapsen isä hoitaa tytön viikonloppusin.

        Vaikka itse sanonkin niin elämäni on täysin kunnossa vaikka lapsen 15 vuotiaana sainkin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe