Kone kevyemmäksi?

Lennokkimies

Rakensin tuossa toisen foam-koneeni, joka on tällä kertaa 3D-kone. Entinen koneeni oli rauhallinen traineri, joten painosta ei tarvinnut huolehtia niin paljon, mutta nyt tuota 3D-konetta pitäisi saada kevyemmäksi. Jotkut olivat rakentaneet kyseisen koneen 140g painoisena ilman akkua. Omani painaa ilman akkua 228g, eli rutkasti enemmän. Kone ei tietenkään leiju nyt, laitoinkin tehokkaamman moottorin ja akut tilaukseen. Mutta millä ihmeellä porukat saa rakennettua noin painottomia koneita? Rakensin koneen siis kuumaliimalla noin 7mm Finnfoamista. Eihän kuumaliima paina paljon mitään, ja tuohon koneeseen sitä ei edes mennyt paljoa. Samoin foamin kanssa, lähes olemattoman painoista. Sitten jääkin enää elekroniikat ilman akkua; niistä tulee tasan 70g. Toiset 70g jäisi sitten foamille ja kuumaliimalle, jos minunkin koneeni paino olisi 140g. Mutta kun koneeni paino on 228 eli pyöristettynä 230g, jää foamille ja kuumaliimalle 160g. Miten ihmeessä saisin koneesta edes alle 200-grammaisen ilman akkua?

6

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T-ope

      Ensimmäiseksi unohdat sen kuumaliiman. Epoksiliimat ovat jo huomattava parannus. Niitä kun ei tarvitse uittaa saumoihin mahdottomasti. Rakenteessa on kohtia johon voidaan tehdä kevennysreikiä ja pintaan esim pakettiteippiä.Ihan ohuitakohtia ei tietenkään kannata tehdä näin koska teippikin painaa.
      Mittasin tuossa moottoria vaile lentovalmiin siimaohjattavan taistelulennokin ja painoa oli 189g. Muut mitat kv 97cm "rungonpituus" 47cm ja siiven paksuus 42mm siiven leveys 26 cm. Rakennettu kestämään kisakäytössä 1,5hv moottoria eli sähkötehona n. 1kW. Materiaaleina on Pyökkiä (moottoripukki), mäntyrimoja, vaneri, balsa, styroksi, lasikuituteippi ja pakettiteippi.
      Rakenna koneesi alustasaakka uudestaan. Mieti mihinkohtaan tarvitset vahvistuksi ja kuinka paljon. Joskus pienijousto on vahvempi kuin täysin jäykäksi liimattu ja rakenteet pitäisivät mennä ristiin ettei synny selviä katkoskohtia.

    • lennokkimies

      Millaista epoksiliimaa suosittelisit? Ja tarkoitatko noilla kevennysreijillä että otetaan pala foamia pois vaikka rungosta ja lätätään teipit päälle? Eihän tuommoinen 10x10cm foampala paina kuin alle 2g, ja eihän tuosta rungosta voi mahdottomasti niin painoa poistaa, muutaman gramman ehkä.
      Minulla on siivessä 15g hitsaustanko väliaikaisesti tukena kun muuten siipi on liian lötkö. Kannattaisiko tuohon ostaa jostain hiilikuitutanko niin ei painaisi paljoa, mutta kestäisi?
      Eli jos rakennan uuden koneen epoksiliimalla, korvaan tuon hitsaustangon hiilikuitukepillä ja pyrin muutenkin rakentamaan kevyeksi niin tulisiko siitä yhtään kevyempi?

      -Kiitos! :)

    • T-ope

      Itse käytän superepoksi ja muita vastaavia 20min kovettuvia versioita käsittelyajan vuoksi. Liimauksessa riittää liima toisellepinnalle ja liitos kiinni.
      Foami on hiukan eripainoista kuin käytössäni oleva styroksi. Se painaa 23g litra eli 2,8mm paksu levy painaa samanverran kuin reikä ja teippi molemmin puolin.
      Teräksen korvaaminen hiilikuituputkella on varmasti asiaa painonpienentämiseen. samoin jos upotat balsarimat siiven ylä ja alavintoihin sekä etu ja takareunaan pintaan. Riippuu vielä siipiprofiilista kuinka paljon saat hyötyä rimoista. Hiilikuitu on tietenkin tämänpäivän materiaaleja, mutta ei sovi väheksyä puunkäyttöä. Balsa, mänty ja koivu (vanerimuodossa) ovat ihan hyviä materiaaleja kuin toisena yhteenliitettävistä materiaaleista on heikko kuten foam.
      Keskikova balsa painaa luokkaa 120g litra joten 2mm levystä saa leikata aikaleveät listat jäykistämään siipeä ja runkoa myös.

    • dwdwdwdwdwd

      Unoha perkel jo ne epoxsi liimat ja vaihda kuumaliimaan tulee paaljon parempi ja kevyempi.

    • Ei kuumaliimaa

      Mulla ei ainakaan toi kuumaliima kestämun liidokin siivissä (kv n. 60cm) jotka on jotain styroxin tapasta ja reunassa balsa vahvisteet. Se vaan taipuu kuumaliiman kohdalta. Erikeeperi on osoittautunut paremmaksi noissa siivissä.

    • wdwdwdw

      Kyllä sen kaikki tajuaa että ei se tollasessa kestä. Foamissa kestää ja hyvin.


      ÄÄLIÖ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      49
      1857
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1658
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1388
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      239
      1333
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      211
      1252
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1147
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1096
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1067
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    Aihe