EU-kansalaisuuden todistaminen (Ruotsi)

Ehkä opiskelija

Olen hakemassa yliopistoon Ruotsissa. Sain pyynnön todistaa EU-kansalaisuuteni, jotta valituksi tullessani vältyn koulumaksujen maksamiselta. Saamassani viestissä oli kerrottu Migrationsverketistä ja oleskeluluvasta.

Mutta koska olen EU-kansalainen, tarvitseeko minun ottaa yhteyttä Migrationsverketiin hakiessani opiskelupaikkaa? Toimitin oppilaitokseen oikeaksi todetun kopion passistani, mutta tarvitseeko vielä jotain muutakin?

Asia stressaa, kun tieto tuli eilen perjantaina, ja tässä on viikonloppu välissä...

6

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • malmöopiskelu

      Eikö nettisivuilla lue tosta asiasta mitään?

      Anteeks kun tuppaudun tänne sulta kysymään, mut haitko studera.nu kautta? Itse hain myöhässä eli just äsken, ja hakulomake oli mun mielestä jotenkin outo, ei kyselty mitään aikasemmista kouluista jne, mutta hakemus on kuitenkin lähteny sinne ihan normaalisti.

    • Ehkä opiskelija

      Olen yrittänyt hakea tietoa useasta eri lähteestä. Kaikissa sanotaan, että pohjoismaiset opiskelijat eivät tarvitse opiskelulupaa tms. Mutta koululta saamani viesti on monitulkintainen, ja siitä saa sellaisen käsityksen, että kaikkien tulisi toimittaa jokin todistus.

      En hakenut studera.nu:n kautta.

    • djjid993h93hf93

      Mua pyydettiin toimittamaan vaan passista kopio. Milloin lähetit sun passikopion? Voisitko lähettää suoraan koululle sähköpostia tosta asiasta?

    • Ehkä opiskelija

      Lähetin passikopion pari päivää viestin vastaanottamisen jälkeen (viesti oli tullut sillä aikaa kun olin lyhyellä reissulla) eli reilu viikko sitten.

      Sain lopulta selvyyden asiaan. Pohjoismaalaiselta riittää passikopio. Vastaanottamani sähköposti oli hieman monitulkintaisesti muotoiltu, ja siitä sai helposti käsityksen, että kaikkien pitäisi kansalaisuudesta riippumatta asioida Migrationsverketin kanssa.

    • hf8he80wfr093

      Hyvä homma!

      Hei kysyisin tässä samalla, että kun lähetit sun koulutodistukset ym, pitikö sun lähettää ne jotenkin tulkattuna? Studera.nu sivuilla lukee, että jos ne ei ole ruotsiksi, englanniksi tai saksaksi ne pitäisi lähettää tulkattuina. Onko muilla tietoa?

    • Ehkä opiskelija

      Minä teetin englanninkieliset käännökset. Kolmen todistuksen kääntämiselle tuli hintaa veroineen n. 250 euroa. Ajattelin, että ne on muutenkin hyvä olla olemassa, sillä olen niin monta kertaa ollut tilanteessa, jossa niitä olisi tarvittu.

      Olen kuullut useaan otteeseen, että Ruotsissa on ns. hyvä hallinto, eli moni asia on helppo sopia ja muotoseikoista voidaan keskustella. Mutta kannattaa varmaan teettää käännökset, jotta vältyt ylimääräiseltä säädöltä.

      Mutta en siis usko, että toisen pohjoismaan ollessa kyseessä kouluun pääsy kaatuisi kääntämättömiin todistuksiin, jos muut asiat ovat kunnossa. :)
      Ja paljon helpottaa se, että maistraatista saa kaikki leimat ja aitoustodistukset halutessaan ruotsiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      452
      4901
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1357
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe