R-vika leikkaus

*hemmi*

Onks joku ollu autaaks se?
Voiks siit mennä oma ääni?
siis voiks se jotenki muuttuu? :o
Pelottaa.. :o
kertokaa kokemuksii.. :o

20

3825

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ei tuollaista leikkausta ole olemassakaan.

    • sini

      Itekään en oo kuullu tommosista leikkauksista. Itelläni on joskus ollu kans r-vika, kävin puheterapeutilla ehkä kolme vuotta. Sitte joku päivä päätin, etten sano sitä ärrää enää väärin.. ei kuulostanu kauheen nätilt, mut pääsinpäs eroon siitäki jutust. Eli eiku treenaamaan

    • -88-

      Multa on leikattu kielijänne (tai joku semmonen mikä on kielen alla), koska se oli liian tiukka enkä siksi osannut r:ää sanoa. En osaa vieläkään, koska leikkauksen jälkeen olisi pitänyt vielä käydä puheterapeutilla, mutta en halunnut. Olin silloin jotain 10-vuotta. R:ä vikani ei kumminkaan ole pahemmasta päästä, sitä ei huomaa jos ei siitä kerro. Surisuttaa en kyllä osaa :)

      • alySSa

        Mulla on ihan samalla tavalla leikattu 10-vuotiaana kielenjänne, enkä vieläkää osaa sanoo ärrää. [Oon 13wee] :D

        Kävin sitä ennen puheterapeutilla 2 vuotta, ja leikkauksen jälkeen ois pitäny kans mennä, mut en mä halunnu, joten nyt kärsin täst r-viasta. Nimittäi sen huomaa, vaikka en kerro et mulla on se. :P

        Mut ei se mitää, frendit sanoo et must tulee hyvä puhumaa ranskaa. ;)


    • tihk

      r-vika on seksikäs ettekö sitä tienneet ;)

      • minäpäjuuri

        r-viasa ei oo mitään seksikästä! mää ainaki vihaan sitä! pitää aina kahtoa mitä päästää suusta ettei vain seuraavasa sanasa oli r-kirjainta! r-vika on saanu mut vihaamaan ihteeni aina enemmän ja enemmän.. että tsemppiä vain teille nuorillekki, pahat vuoden teillä on vasta eesä!


      • *hemmi*
        minäpäjuuri kirjoitti:

        r-viasa ei oo mitään seksikästä! mää ainaki vihaan sitä! pitää aina kahtoa mitä päästää suusta ettei vain seuraavasa sanasa oli r-kirjainta! r-vika on saanu mut vihaamaan ihteeni aina enemmän ja enemmän.. että tsemppiä vain teille nuorillekki, pahat vuoden teillä on vasta eesä!

        ku mä oon koittanu olla sanomatta sitä väärin, mut ei se onnistu!
        ja tää vaivaa mua niin paljon!!!!!
        No kaverit, ne ymmärtää!!
        mut jos mä koitainki tutustuu uusiin ihmisiin, tai jos joku jätkä tulee juttelee, ni se en mä enää kiinnostakkaa sitä :'(
        ja sit ku opettajatkaa siis uudet ku kysyy nimii, ni ei saa selvää :( :'(


      • tytti15*
        *hemmi* kirjoitti:

        ku mä oon koittanu olla sanomatta sitä väärin, mut ei se onnistu!
        ja tää vaivaa mua niin paljon!!!!!
        No kaverit, ne ymmärtää!!
        mut jos mä koitainki tutustuu uusiin ihmisiin, tai jos joku jätkä tulee juttelee, ni se en mä enää kiinnostakkaa sitä :'(
        ja sit ku opettajatkaa siis uudet ku kysyy nimii, ni ei saa selvää :( :'(

        mullakin oli joskus ala-asteella r-vika,ja inhosin sitä ihan helvetisti!
        opin ärrän sanomisen joskus 5lk,mutta kuitenkin sen sanominen oli vielä hankalaa,sitten 7lk inhosin sitä,kun piti aina kertoa oman nimensä koko luokalle,enkä osannu vieläkään sanoa kunnolla ärrää!,nii ja muaki r-vika vaivas tosi paljon,ainakun puhuin jonkun uuden ihmisen kanssa,nii aina piti etukäteen kauhulla miettiä,että tuleeko seuraavassa sanassa r-kirjainta..:(
        mut sitte otin itseäni kunnolla niskasta kiinni,ja päätin etten sano enään koskaan r-kirjainta väärin,ja nyt mä sen oon oppinu lähes täydellisesti!:))))))))


    • rannikko

      mullakin oli r-vika. kävin pari vuotta puheterapeutilla mut en kuitenkaan jostain syystä pistänyt itseäni likoon. sitten vaan yks päivä mä vaan päätin et nyt mä haluun täst viast eroo enkä sit enää koskaa sanonu sitä väärin kuten ennen, ei se mun r kuitenkaa kuulostanu hirveen hyvält aluks mut oli se selkeesti parempi kun ennen. ja nykyään mun r on yhtä hyvä kuin muidenkin kirjainten ääntäminen.

    • naureskelija

      hehehee ei mitään ärrävikaleikkausta ole ole olemassa!=) huhhheee

    • Mummeli

      l
      lapsenlapsellani on ärrävika..Nyt hän on ruvennyt pelkäämään kouluun menoa koska häntä kiusataan.Poika on 14v.kiltti ja herkkä.Mistä hänelle apua.onkäynyt terapeutilla

    • Moikka vaan

      mul ei ollu koskaam r - vikaa paitsi se joskus ihan pienenä ku sanoin ärrän ällänä

    • Random123123

      Onko semmone meinaa haluun ite tästä paskasta pois

      • Vitunpaskakasa

        Kuole kipuihis


      • Anonyymi
        Vitunpaskakasa kirjoitti:

        Kuole kipuihis

        Olet sairas ääliö


    • Pe3

      Wikipedia kertoo: Ärrävikaa hoidetaan puheterapialla, ja lisäksi joissakin tapauksissa yksinkertaisella ja kivuttomalla leikkauksella, jossa ylikireä kielijänne katkaistaan.
      Mulle tehty tuo leikkaus. Nope ja kivuton. Tehtiin hammaslääkärissä alle teini-ikäsenä. Korjasi ärrävian...

    • Anonyymi

      Mie itse en ikinä ole ollu leikkauksessa sen takkii, mutta voin hyvinkin samaistua r-vikaan, koska miul ittelläni on se. mut ei miulle mittää leikkausta olla tehty. pari vuotta mie kävin terapiassa mut eipä se oikeen auttannuu. Mut jos sie meet siihen leikkaukseen niin onnea kyllä se hyvin mennee👍! PS. Mie oon varmaan joku 1000 vuotta jäljessä tällä keskustelu palstalla vastmaamassa mut mitäpäs väliä, mutta miepä lähen tästä nyt mehtään.

    • Anonyymi

      Joo, vanha juttu mutta kumminkin.

      Kaikki ei opi suomalaista kielenkärkiärrää vaikka voissa paistaisi. Joillain esimerkiksi on sellaiset kielen ja kitalaen mittasuhteet ettei kieliärrä ikinä onnistu. Mulla tän huomasi yksi lääkäri sen jälkeen kun puheterapeutti sössi ja pahensi vikaa kun olin 10-11-vuotias. Mä opettelin täräyttämään ranskalaisen kurkkuärrän, meni pari päivää ja sit se tuli ihan luonnostaan. Nyt 18-vuotiaana se sujuu noin vain eikä ole ollut isoja ongelmia.

      Triviaa: tunnettu tiedehistorioitsija Anto Leikola käyttää amerikkalaista kieli-kitalaessa ärrää ja entinen poliitikko Suvi-Anne Siimes kurkkuärrää.

    • Anonyymi

      En tiedä

    • Anonyymi

      Oliskohan liian kireä kielijänne, ärrävikaa ole saatu korjattua mitenkään. Puheterapeutti neuvoi lausumaan r-kirjaimen osittaisena d-kirjaimena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2873
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      261
      1206
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1201
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      983
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      46
      875
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      858
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      769
    Aihe