Onks joku ollu autaaks se?
Voiks siit mennä oma ääni?
siis voiks se jotenki muuttuu? :o
Pelottaa.. :o
kertokaa kokemuksii.. :o
R-vika leikkaus
20
4134
Vastaukset
- ...
Ei tuollaista leikkausta ole olemassakaan.
- sini
Itekään en oo kuullu tommosista leikkauksista. Itelläni on joskus ollu kans r-vika, kävin puheterapeutilla ehkä kolme vuotta. Sitte joku päivä päätin, etten sano sitä ärrää enää väärin.. ei kuulostanu kauheen nätilt, mut pääsinpäs eroon siitäki jutust. Eli eiku treenaamaan
- -88-
Multa on leikattu kielijänne (tai joku semmonen mikä on kielen alla), koska se oli liian tiukka enkä siksi osannut r:ää sanoa. En osaa vieläkään, koska leikkauksen jälkeen olisi pitänyt vielä käydä puheterapeutilla, mutta en halunnut. Olin silloin jotain 10-vuotta. R:ä vikani ei kumminkaan ole pahemmasta päästä, sitä ei huomaa jos ei siitä kerro. Surisuttaa en kyllä osaa :)
- alySSa
Mulla on ihan samalla tavalla leikattu 10-vuotiaana kielenjänne, enkä vieläkää osaa sanoo ärrää. [Oon 13wee] :D
Kävin sitä ennen puheterapeutilla 2 vuotta, ja leikkauksen jälkeen ois pitäny kans mennä, mut en mä halunnu, joten nyt kärsin täst r-viasta. Nimittäi sen huomaa, vaikka en kerro et mulla on se. :P
Mut ei se mitää, frendit sanoo et must tulee hyvä puhumaa ranskaa. ;)
- tihk
r-vika on seksikäs ettekö sitä tienneet ;)
- minäpäjuuri
r-viasa ei oo mitään seksikästä! mää ainaki vihaan sitä! pitää aina kahtoa mitä päästää suusta ettei vain seuraavasa sanasa oli r-kirjainta! r-vika on saanu mut vihaamaan ihteeni aina enemmän ja enemmän.. että tsemppiä vain teille nuorillekki, pahat vuoden teillä on vasta eesä!
- *hemmi*
minäpäjuuri kirjoitti:
r-viasa ei oo mitään seksikästä! mää ainaki vihaan sitä! pitää aina kahtoa mitä päästää suusta ettei vain seuraavasa sanasa oli r-kirjainta! r-vika on saanu mut vihaamaan ihteeni aina enemmän ja enemmän.. että tsemppiä vain teille nuorillekki, pahat vuoden teillä on vasta eesä!
ku mä oon koittanu olla sanomatta sitä väärin, mut ei se onnistu!
ja tää vaivaa mua niin paljon!!!!!
No kaverit, ne ymmärtää!!
mut jos mä koitainki tutustuu uusiin ihmisiin, tai jos joku jätkä tulee juttelee, ni se en mä enää kiinnostakkaa sitä :'(
ja sit ku opettajatkaa siis uudet ku kysyy nimii, ni ei saa selvää :( :'( - tytti15*
*hemmi* kirjoitti:
ku mä oon koittanu olla sanomatta sitä väärin, mut ei se onnistu!
ja tää vaivaa mua niin paljon!!!!!
No kaverit, ne ymmärtää!!
mut jos mä koitainki tutustuu uusiin ihmisiin, tai jos joku jätkä tulee juttelee, ni se en mä enää kiinnostakkaa sitä :'(
ja sit ku opettajatkaa siis uudet ku kysyy nimii, ni ei saa selvää :( :'(mullakin oli joskus ala-asteella r-vika,ja inhosin sitä ihan helvetisti!
opin ärrän sanomisen joskus 5lk,mutta kuitenkin sen sanominen oli vielä hankalaa,sitten 7lk inhosin sitä,kun piti aina kertoa oman nimensä koko luokalle,enkä osannu vieläkään sanoa kunnolla ärrää!,nii ja muaki r-vika vaivas tosi paljon,ainakun puhuin jonkun uuden ihmisen kanssa,nii aina piti etukäteen kauhulla miettiä,että tuleeko seuraavassa sanassa r-kirjainta..:(
mut sitte otin itseäni kunnolla niskasta kiinni,ja päätin etten sano enään koskaan r-kirjainta väärin,ja nyt mä sen oon oppinu lähes täydellisesti!:))))))))
- rannikko
mullakin oli r-vika. kävin pari vuotta puheterapeutilla mut en kuitenkaan jostain syystä pistänyt itseäni likoon. sitten vaan yks päivä mä vaan päätin et nyt mä haluun täst viast eroo enkä sit enää koskaa sanonu sitä väärin kuten ennen, ei se mun r kuitenkaa kuulostanu hirveen hyvält aluks mut oli se selkeesti parempi kun ennen. ja nykyään mun r on yhtä hyvä kuin muidenkin kirjainten ääntäminen.
- naureskelija
hehehee ei mitään ärrävikaleikkausta ole ole olemassa!=) huhhheee
- Mummeli
l
lapsenlapsellani on ärrävika..Nyt hän on ruvennyt pelkäämään kouluun menoa koska häntä kiusataan.Poika on 14v.kiltti ja herkkä.Mistä hänelle apua.onkäynyt terapeutilla - Moikka vaan
mul ei ollu koskaam r - vikaa paitsi se joskus ihan pienenä ku sanoin ärrän ällänä
- Random123123
Onko semmone meinaa haluun ite tästä paskasta pois
- Vitunpaskakasa
Kuole kipuihis
- Anonyymi
Vitunpaskakasa kirjoitti:
Kuole kipuihis
Olet sairas ääliö
- Pe3
Wikipedia kertoo: Ärrävikaa hoidetaan puheterapialla, ja lisäksi joissakin tapauksissa yksinkertaisella ja kivuttomalla leikkauksella, jossa ylikireä kielijänne katkaistaan.
Mulle tehty tuo leikkaus. Nope ja kivuton. Tehtiin hammaslääkärissä alle teini-ikäsenä. Korjasi ärrävian... - Anonyymi
Mie itse en ikinä ole ollu leikkauksessa sen takkii, mutta voin hyvinkin samaistua r-vikaan, koska miul ittelläni on se. mut ei miulle mittää leikkausta olla tehty. pari vuotta mie kävin terapiassa mut eipä se oikeen auttannuu. Mut jos sie meet siihen leikkaukseen niin onnea kyllä se hyvin mennee👍! PS. Mie oon varmaan joku 1000 vuotta jäljessä tällä keskustelu palstalla vastmaamassa mut mitäpäs väliä, mutta miepä lähen tästä nyt mehtään.
- Anonyymi
Joo, vanha juttu mutta kumminkin.
Kaikki ei opi suomalaista kielenkärkiärrää vaikka voissa paistaisi. Joillain esimerkiksi on sellaiset kielen ja kitalaen mittasuhteet ettei kieliärrä ikinä onnistu. Mulla tän huomasi yksi lääkäri sen jälkeen kun puheterapeutti sössi ja pahensi vikaa kun olin 10-11-vuotias. Mä opettelin täräyttämään ranskalaisen kurkkuärrän, meni pari päivää ja sit se tuli ihan luonnostaan. Nyt 18-vuotiaana se sujuu noin vain eikä ole ollut isoja ongelmia.
Triviaa: tunnettu tiedehistorioitsija Anto Leikola käyttää amerikkalaista kieli-kitalaessa ärrää ja entinen poliitikko Suvi-Anne Siimes kurkkuärrää. - Anonyymi
En tiedä
- Anonyymi
Oliskohan liian kireä kielijänne, ärrävikaa ole saatu korjattua mitenkään. Puheterapeutti neuvoi lausumaan r-kirjaimen osittaisena d-kirjaimena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1384330Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3342169Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32044Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481871- 1061790
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561770Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4791604MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571429Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4761330Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441316