2 MIN. MONOLOGIN ETSIMINEN ELOKUVASTA

Täysin neuvoton

Hei,

Minun pitäisi esittää 2 minuutin MONOLOGI, mutta etsiä se ELOKUVASTA. Elokuvissa nyt yleensä on dialogeja, tai useampia ihmisiä puhumassa. Tämä on osoittautunut minulle todella vaikeaksi.

Kaksi kysymystä "minua viisaammille".

1.
Koska yleensä kukaan ei puhu kahta minuuttia elokuvassa, otanko vain valitsemani naisen/miehen pitkähkön vuorosanan ja esitän sen, vaikka lopussa välissä jollakulla onkin oma vuorosana? Siis saako jättää aukkoja siihen kohtaan, jossa toisen pitäisi sanoa jotain? Vai miten tämä esitetään?

2.
Monologi on helpompi esittää. Olen surffannut netissä, enkä ymmärrä MISTÄ LÖYDÄN 2 MIN. MONOLOGIN ELOKUVASTA itselleni. Osaako kukaan jelppiä? Vielä englanniksi...

Ja teatterin harrastajat voisivat antaa kaikenlaisia vinkkejä. Rooli/Mainos olisi tv:tä varten, ei teatteria.

KIITOS PALJON APUA ANTAVILLE!

T. Täysin neuvoton

6

2698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bergmanin leffoissa on monologeja. Tarvittaessa yhdistelisin tekstistä järkevän monologin. Lähtökohtaisesti Hollywood ja mainstream leffoista on turha etsiä monologeja, mutta jos menet Tarkovski, Bergman, Resnais yms linjalle niin alkaa kyllä löytymään...

      Vinkki monologin esittämiseen: Älä yritäkkään esittää sitä kuin teatterimonologia. :)

      • Täysin neuvoton

        Hei,

        Tosi upeeta kuulla toi - enpä tiennyt!

        Saanko siis katkaista tarvittaessa jonkun repliikin pois, joka häiritsee minun monologiani? Mulla on yksi vastaus häiritsemässä : "Totta kai." -repliikki mun monologia. Voinko sen siis jättää pois? Ja muuta tarvittaessa? Siksiko manuscripteissä on (cut)?

        Joo, arvelinkin et teatterissa on ihan eri eleet. Onkos tv enemmän mimiikkaa kuin eleitä???

        Kiitos paljon - neuvoja tarvitaan TODELLA!

        T. Täysin neuvoton


    • Jos ei ole kiellettyä tekstin pilkkominen niin senkus pilkot. Ja käsiksessä ei ole cut sen takia, vaan se viittaa leikkausta tilasta toiseen tai johonkin muuhun hetkeen.

      Teatterin tekemisen ja television ero, öh... Aiheesta on kirjoitettu paljon kirjoja, joten tyhjentävästi tuohon vastaaminen on aika toivoton juttu. Tv ei ole sen enempää tai vähempää mimiikkaa, tv on enemmän "sisäistä" tekemistä. Teatterissa pitää fyysistää paljon, telkkarissa me nähdään tarvittaessa sun silmätkin, joten keskeisempää on selkeät ajatukset ja pieni tekeminen (noh, pieni tekeminen teatteriin verrattuna). Teatteri näyttelemisen ja televisio näyttelemisen ero on kuin pikaluistelussa ja jääkiekossa. Molemmissa ollaan jäällä luistimet jalassa, mutta siihen se yhtäläisyys sitten loppuukin.

      • Täysin neuvoton

        Hei,

        Kiitos paljon neuvoista! Nyt olen viisaampi!!! :)

        Mutta toteutus kummassakaan ei ole helppoa... Öööh... Jännittää... :)

        T. Täysin neuvoton


    • captain quint

      Hollywood leffoissakin voi olla hyviä monologeja kuten Robert Shaw:n esittämä kippari Quint v. 1975 Jaws eli Tappajahaissa. Roy Scheider Richard Dreyfuss ja Shaw ryypiskelevät veneen keittiössä ja Quint rupea kertomaan miten japanilaiset torpedoivat USS Indianapoliksen ja upottuaan, matruusit olivat haitten armoilla. Siitä saa pariminuuttia. Voi myös yhdistellä repliikkejä.

      • Täysin neuvoton

        Suurkiitos kaikille vastaajille! Autoitte paljon!!!

        T. Täysin neuvoton


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe