Nukkumaan omaan sänkyyn

tuutuutuutuu

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Vauva on aikaisemmin nukahtanut itsekseen päiväunille ja yöunille omaan pinnasänkyyn. Nyt on vain parin viikon ajan nukahtamisesta tullut vaikeampaa ja olen sitten nostanut sen parivuoteeseen ja nukuttanut siihen. Yleensä nostan sen sitten omaan sänkyyn jatkamaan uniaan. Mutta tänään yritin laittaa omaan sänkyyn taas nukkumaan, että olisin itse jäänyt viereen niin alkoi iso itku, kyynelten kera. Yritin laulaa (yleensä lopettaa itkun silloin) mutten auttanut mitään, naama alkoi jo muuuttumaan punaiseksi itkusta. En viitsinyt sitten niin kauaa odottaa, että olisi itkuunsa nukahtanut vaan nostin vauvan parivuoteeseen ja loppui itku kuin seinään ja viiden minuutin sisään tuli unikin. Miten siis toimia, että saisin vauvan taas nukahtamaan omaan pinnasänkyynsä. Vauvalla nyt ikää 7 kk.

8

328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ameeelia

En tiedä kokemuksesta, mutta voisiko kyseessä olla eroahdistus? jos hän on nyt huomannut, että pinnasänky tarkoittaa eroa äidistä. Vauvallehan aivan mitättömän pienikin hetki erossä äidistä tuntuu ikuisuudelta. niin kuin sanoit, nukahtaa sitten viereesi parisänkyyn, silloin lapsesi tietää sinun olevan vierellään ja voi rauhallisin mielin nukahtaa. Tämä siis vain minun ehdotukseni...

Onko lapsellasi jotai riepua tai unilelua, mikä yhdistää sinuun? Jokin, missä on tuoksusi, paita tms.. Voisi olla apua, sillä riepu tmv tuo varmasti lohtua, sillä silloin lapsi voi turvautua siihen kun itse et ole paikalla. Meillä tällainen on ollut synytymästä asti käytössä, imetyksissä oli aina mukana, nyt se on lapseni tärkein lelu, vaikka hieman nuhjuinen onkin. Ilman sitä hän ei voi nukkua... :)

• eroahdistus

Aivan kuin olisi omaa kirjoitustaan lukenut. Meillä tyttö nyt 9kk ja tehnyt samaa viikon verran. Tosin oppi myös samaan aikaan seisomaan ja sängyssä ei sitten mitään muuta enää tehdäkkään. Mutta myös alkanut itkemään hirmuistasti heti kun laskee sänkyynsä. Nukkumaan suostuu vasta kun on aivan puhki, ennen ei kannata sänkyyn viedä. Yöllä herätessään ei enää nukahda omaan sänkyyn vaan pitää ottaa viereen nukkumaan. Vieressä nukkuu mainiosti loppu yön. Luulen kanssa että jonkinlaisesta eroahdistuksesta kyse. On lähiviikkojen aikana ollut enempi kiinni myös päivällä. Ajan kanssa onneksi menee ohi.

• Aialiini

Voi,aivan kuin meillä!
        Pojalla ikää 7kk, nukkumaan menoon laitto ollut aina yhtä sitä sun tätä. Varsinkin nyt kun osaa seistä tukea vasten,ja kävelläkin tukea vasten.
        Iltavelli ja maito syötetty pinnasängyssä,ja kun niihin ei nukahda,sitten alkaa kauhea pyöriskely sängyssä,ja kun pojan yrittää laittaa takaisin makuulleen pinnasänkyyn, alkaa kitinä ja itku. Sitten rauhottuu kun saa seistä pinnasängyn laitaa vasten. Vaikka poikanen olisi kuinka väsynyt. (Ei osaa nukahtaa yksin,tarvitsee aikuista siihen. Tai tuttipulloa,mutta siihen kun ei aina nukahda).
        Hyvin asettuu kuitenkin,jos viereeni otan parivuoteeseen ja nukun sitten samaan aikaan itsekin.
        Tai jos pojan saa nukutettua pitkän kamppailun jälkeen omaan pinnasänkyynsä, kaksi kertaa yöstä heräilee, ensimmäisen kerran haluaa tuttipulloa, maitoa, ja toisen kerran halajaa tulla isän ja äidin viereen jatkamaan uniaan, ja tähän on tainnut jo tottuakin,että jossakin vaiheessa pääsee meidän viereen nukkumaan (loppuyöstä).
        Nyt on ongelmia päikkäreittenkin kanssa, ei haluaisi nukkua, vaikka kuinka väsynyt on. Enää ei oikein onnistu vaunuissa tuo nukuttaminen, kun siellä alkaa metastaminen, ja pyrkii sieltä pois! Ja sisällä ei kunnolla nuku sitten päiväunia (oikein koskaan sisällä nukkunut päikkäreitä).
        Mutta jospa tämä vaihe menisi jo pikkuhiljaa poispäin. Ja yrittää itse ollakuitenkin rauhallinen ja kärsivällinen.

• kjuygfvbn

Toi kuuluu ikään ja kausiin, joita tulee ja menee... On eroahdistusta, luultavimmin. Meillä tuohon auttoi se, että vauvaa pidettiin paljon sylissä päivällä (liina on tähän hyvä väline, saa kädet vapaiks ja vauva tulee kuin itsestään mukana kaikkialle) tai sitten se oli vain aika, joka loppu peleissä auttoi. Muistaakseni pari viikkoa kesti. Mutta tosiaan noita vaiheita tulee lisääkin :) Meillä loppui taas yksi levottoman yön vaihe n. viikko sitten, poika on nyt 1v2kk. Otan pojan kyllä suosiolla viereen, niin saadaan kaikki nukuttua.

• ihmettelen vaan

Miksi ihmeessä ette nuku perhepetissä? Ihan liian raakaa vaatia noin pieneltä vauvalta yksinoloa...

• wefdscv

siksi koska perhepedissä ei meillä kukaan nuku hyvin, herään jokaiseen inahdukseen ja vauva minun. Mielestäni jokainen perhe tekee ratkaisut sen pohjalta, missä vauva ja vanhemmat nukkuvat hyvin. Kokemukseni mukaan harva myös nukkuu hyvin perhepedissä , vaan monet valittavat kun vauva/taapero/lapsi potkii koko ajan eikä saa rauhassa nukkua.

• lskdfjk

Meillä on aivan sama tilanne! Ennen meilläkin nukahdettiin ihan hetkessä ja itsestään kun pinnasänkyyn laittoi. Nyt on kohta kk päivät täytynyt nukutella uneen. Alkuun nukutin lapsen viereeni ja siirtänyt siitä sänkyyn, mutta nyt sekään ei enää toimi, sillä silmät aukeaa sillä sekunnilla kun sänkyyn siirretään. Meillä ei toimi myöskään unirievut ja vauvulenkeistä on edes turha haaveilla.

Meillä tuo selkeästi johtuu eroahdistuksesta. Nykyään kun havahdutaan kesken unien niin ei osata enää nukahtaa takaisin, toisin kuin ennen. Nyt meillä on jäänyt päikkärit lyhyiksi. Jos olen ymmärtänyt oikein, tämä kausi ei kestäisi kun pari kk. Tai ainakin siinä toivossa on hyvä elää :)

Nukahtamaan saan kuitenkin nopeasti seuraavalla konsteilla: Keksin laittaa käteni patjan ja pinnansuojan välistä lapsen lähelle. Vauva sitten tykkää rutistella kättäni ja nukahtaa lähes samantien. Välillä lasta kuitenkin täytyy rauhoitella ensin ja silloin meillä toimii soiva nalle. Musiikki varastaa huomion. Unohtaa, että piti käydä nukkumaan :) Nämä kikat toimivat ainakin meillä.

Ja syy miksi ei nukuta perhepedissä on, että itse en saa unta jos lapsi on vieressä. Ja päivisin jos nukutan sänkyyni, joutuisin päivystämään vieressä ettei vauva vierähdä sängyltä alas. Ja peitot esteenä ei meitä estä.

• -a-

Meillä nukkui melkein 6kk ikäiseksi mun vieressä,kunnes siirryin sitten siihen että nukutan omaan sänkyyn.Kuukauden verran seisoin joka ilta 3 tuntia pinnasängyn vieressä ja yritin saada nukkumaan,oma selkä ja hermot oli kappaleina.Kunnes sitten ajattelin että jätän sen sinne yksin touhuamaan.No muutaman viikon nukahti ihan hyvin kun oli hetken touhuillut.Mutta nyt,huuto alkaa kun poistun huoneesta,annan huutaa hetken koska joskus saattaa rauhoittua itsekseen,joskus käyn laittamassa tuttia,antamassa unikaveria ja silittämässä päätä,kyllä se huuto jossain vaiheessa loppuu ja ei siihen huutamiseen kuole,kunhan ei anna kauaa huutaa ja lapsi tietää että sitä "apua" kyllä tulee,mutta kannattaa pitää jotain ääniä niin se rauhoittaa ainakin meillä että tietää että täällä on kuitenkin joku..Jossain vaiheessa kyllä sitten nukahtaa..Sama jos käyn esim parvekkeella niin sisällä alkaa huuto kun en olekaan vieressä.Meilläkin lapsi 7kk,kohta 8kk

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe