Smartshop.

TattiTytty

Hei olen miettinyt (tietenkin vain teoreettisesti) että mitä jos käy smartshopissa ostamassa sieniä ja osa niistä jääkin syömättä.

Entä jos kysyjä olisikin poikkeuksellisen rikollinen luonne ja meinaisi tuoda loput kotiin miehen maisteltavaksi?

Olisiko tuliaiset syytä työntää... hmm... siis sinne mihin ei aurinko paista, vai voisiko niitä tuoda ihan vaan taskun pohjalla? Purisiko huumekoira vai tullihenkilö?

Entä jos purisi, sanoisiko tullihenkilö "ettei näitä nyt oikeastaan saisi edes tuoda maahan, mutta olkoon nyt tällä kertaa" vai ottaisiko tullihenkilö tuliaiset pois?

Entä sen jälkeen, vaihtuisiko tuliainen sakkolappuun, vai joutuisinko "Ristipää Annen" (nimi tulee siitä, että löi ristipäämeisselin kolmen edesmenneen aviomiehensä aivoihin) huonetoveriksi, ainakin ensimmäiset kaksitoista vuotta, kunnes Anne vapautuisi!

Vai voiko peräti olla niin, että koska olemme EU:ssa molemat, ei tullimies edes saisi katsoa intiimiä paikkaani, vaikka huumekoiran leuat olisikin lukkiutuneet vasempaan pakaraani?

Olen sen verran saita ihminen, etten haluaisi maksaa yhtään sienen helttaa enempää kuin tulee käytettyä, eli kertokaas viisaammat kuinka käy, jos yrittää tuoda tuliaisina vaikkapa kolme "jointtia" ja kaksi pussiin pakattua sientä.

Jääkö kiinni ihan varmasti, vai pääseekö naama punaisena vihreää linjaa kotiin? Entä jos jää kiinni, tuleeko papereihin merkintä "Narkkari" ja työpaikka menee. Joutuuko tottumaan jokaviikkoisiin poliisin kotietsintöihin?

Kiitoksia jos jaksoit lukea koko kysymyssarjan, ja superkiitos jos osaat vielä vastatakin.

4

1799

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bob Marley

No, huumaavat sienet ja kannabishan ovat Suomessa kiellettyjä ja niiden maahantuonti on myös rikos, joten jos jäät kiinni, niin mitä todennäköisimmin saat syytteen huumausainerikoksen lisäksi salakuljetuksesta. Kivitaloon et sentään joudu, mutta muutamat (60-100 varmaankin) päiväsakot saat varmaankin käydä kuittaamassa ja putkassa kääntymässä. Muutenkin salakuljetus on sinällään suht vakava rikos.

Toinen asia on sitten se, haistaako koira mitään sieniä (eli onko sitä koulutettu niitä haistamaan). Uskoisin, että ei haista, koska jokainen haju täytyy opettaa sille erikseen, eikä kaikkia maailman huumeita voida millään yhdelle koiralle opettaa (tai ehkä voitaisiin, mutta niin ei tehdä). Koira on varmasti opetettu haistamaan kannabis, joten jos yrität sitä tuoda ja koira on terminaalissa vastassa niin jäät luultavasti kiinni.

Rikosrekisteri merkintää et saa, ellei sinua tuomita ehdolliseen tai ehdottomaan vankeusrangaistukseen (mikä olisi esittämässäsi skenaariossa erittäin epätodennäköistä), joten rekisteriä nähtäväksi vaativat työnantajat eivät asiasta saa tietää, koska rikosrekisterissä ei olisi asiasta merkintää.

Joihinkin ammatteihin (kuten korkeammat valtion virat, yritysten johtotehtävät ym.) ovat luonteeltaan sellaisia, että niihin hakeville tehdään suppea tai laaja turvallisuusselvitys, joissa käsittääkseni käytetään kaikkia poliisilla sinusta olevia tietoja, myös sakkotietoja ja tietoja esim. vaikka vain rikoksesta epäiltynä olemisesta ym.) tällaisessa selvityksessä rikoksesi sitten näkyisi. Tosin se ei välttämättä tarkoita, ettet voisi saada työtä, mutta tuskin se plussaa on. Selvityksessä vain käsittääkseni mainitaan, että henkilö joko soveltuu tai ei sovellu tehtävään - tarkemmin rikoksia mainitsematta. Työnantaja tekee sitten päätöksen palkkaamisesta.

Poliisi ei SAISI tehdä kotietsintöjä aikaisempien rikoksien perusteella, mutta tällaistäkin on kuulemma tapahtunut. Suomessa tämä on helppoa, kun mitään varsinaisia kotietsintälupia ei tarvita vaan poliisi päättää etsinnästä itse. Eikä poliisin toimista käytönnössä voi valittaa muualle kuin Euroopan ihmisoikeus tuomioistuimeen, joten prosessi on raskas ja pitkä. Käytännössä ei tällaisia "varmistelu" kotietsintöjä kuitenkaan juuri tehdä, koska ne ovat kuitenkin laittomia.

En usko, että jäisit kiinni sienten tuomisesta, koska en usko koirien niitä haistavan (jos koiria yleensäkään on paikalla juuri silloin kun saavut maahan). Mutta kannattaa ottaa huomioon se, että tulli tekee myös henkilöntarkastuksia sattumanvaraisesti, joten jos taskussa tuot niin kyllä ne silloin löytyvät. Itse en ottaisi sitä riskiä, että kantaisin laittomuuksia rajojen yli, vaikka useimmiten tuskin mitään ongelmia tuleekaan. Kaksi sientä ei ehkä vaan olisi sen kaiken ruljanssin ja sakkojen arvoista - varsinkin jos olet vielä saita:D

• TattiTytty

Kiitos, todella tyhjentävästä vastauksesta. Muistan sinua iltarukouksessani, jos
        joskus alan uskovaiseksi, siihen saakka olen vain kiitollinen. (-;

• Highway

Hah hah haa, loistopostaus aloittajalta, päivän naurut. Ristipää Anne, lol. Hämmästyttävän asiallinen replykin näin suomi24-foorumille.

• NoDiss

Näin ne hommat pitäis hoitaa täällä worldwidewebin ihmeellisessä maailmassa, pilkettä silmäkulmaan ja menoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      134
      1368
    2. Paljonko on etäisyytesi kiinnostavaan naiseen km?

Kaipailen tärkeää miestä ja pohdin hänen ajatuksiaan... ❤️
      Ikävä
      97
      1095
    3. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      254
      1008
    4. On meillä harvinaisen törkeä valtuuston puheenjohtaja

Ja tyhmä! Kannattaisi googlettaa "julkisuuslaki" ja nojata siihen vasta sitten. Samalla voisi googlettaa muiden kuntien
      Kemijärvi
      75
      807
    5. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      54
      774
    6. Olet mieleni päällä edelleen, J

En voi sille mitään. Ja olen yrittänyt voida, monen monta kertaa. Miten jäinkin näin kiinni sinuun... 😞
      Ikävä
      35
      740
    7. Olet aika julma minua kohtaan

Antaisit vähän armoa.
      Ikävä
      66
      697
    8. Olisitko valmis

Siihen?
      Ikävä
      47
      675
    9. Kuinka nainen jaksat ja voit

Toivottavasti hyvin.
      Ikävä
      43
      651
    10. Mulla ei ole Suomessa enää mitään

4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.
      Turku
      164
      620
    11. Oletko miettinyt

Mikä minusta tekee sinulle niin erityisen? Onko se samanlaiset lapsuusmaisemat? Työpaikan liian pitkät katseet? Selvittä
      Ikävä
      34
      618
    12. Provider miehistä..

Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah
      Ikävä
      194
      605
    13. Mikko Leppilampi loi TTK:ssa ankaran tavan - Jatkaako Veronica Verho haastavaa perinnettä?

Suorien lähetysten juontaminen vaatii rautaista ammattitaitoa ja kovaa työtä. Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa on näh
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      597
    14. Miksi älyllinen ponnistelu ei ole kaikille ihanaa?

Auttakaa minua, en ymmärrä. 🥵 Miten on mahdollista, että joku ei pidä pähkäilystä ja älyllisestä ponnistelusta? Minus
      Sinkut
      98
      535
    15. Mihin hävisi Sofia?

Palasiko mies ex-vaimon luo takaisin?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      524
    16. Jasmin Vähäkangas

Jasminin poika on tänään jo puolitoistavuotias.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      483
    17. Oulaisten kaupunki/ Honkamajan kuntolenkit

Mikä ihme riivaa Oulaisten kaupunkia,kun honkamajan kuntopolut jääneet koko kesältä heinät ja pajut niittämättä? Kenelle
      Oulainen
      18
      482
    18. Ottaisit yhteyttä!

🙄
      Ikävä
      34
      468
    19. Miten tehdään Todellavaikeeta hulluksi?

Tässä on nainen, jolla on korkea vaatimustaso! Todellavaikeeta voisi lukea tämän ja kiehua kateudessaan. 🤭 "[Etunimi
      Sinkut
      91
      468
    20. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      59
      456
    Aihe