Kyllä me selvitään :)

jondepondes

Nyt on pakko kirjoittaa, tää on tarkoitettu vähän niinkuin tsemppijutuks kaikille tuoreille äideille, joiden alku ei ollut kaikkein helpoin... me saimme esikoistyttären helmikuussa. Äitiys ei tuntunutkaan niin helpolta ja mukavalta mitä kuvittelin ja mitä melkein kaikki kaverit oli kertoneet... vauva ei nukkunutkaan "koko aikaa", ei todellakaan, hän vain huusi ja huusi ja huusi... olin itse jo ihan väsynyt ja varma siitä että vika on minussa, en imettänyt lasta, koska maitoa ei tullut olin varma että johtui siitä kaikki. Hän ei nukkunut silloin eikä vieläkään juuri koskaan sisällä päikkäreitä kävelin vaunujen kanssa niin kauan kuin hän nukkui, pari kertaa päivässä tunnista kahteen ja puoleen kerrallaan, muun ajan kannoin häntä sisällä ja hyssyttelin ja tein kaikkea mahdollista... mies tekee vuorotyötä, päiväni olivat välillä todella pitkiä ja yksinäisiä, itkettiin molemmat äiti ja lapsi. Ikinä ei kuitenkaan mieleeni tullut vahingoittaa lasta, mutta jotenkin voin ymmärtää että joku ihminen ei vaan kestä/jaksa ja tekee jotain hirveää, en sitä tietenkään hyväksy enkä puolustele, siitä turha kenenkään sanoa! mietein usein mikä minussa on vikana kun en tunne sitä suurta äitiyden riemua ja iloa mistä kaikki hehkuttaa?!? Mutta tulihan se sieltä!! tyttö on nyt kohta 4kk ja vihdoin meillä menee hyvin, on ihanaa olla äiti, vaikkei aina siltä tuntunut. Tällä kirjoituksella ei taida olla päätä eikä häntää... haluan vaan lohduttaa ja tsempata teitä muita että joskus se oikeasti helpottaa! Toki meillä vieläkin itketään, mutta siihen on jokin selvä syy, lähes poikkeuksetta se on uni, hänen edelleen hieman vaikea nukahtaa, mutta enää emme ilyaisin kanniskele häntä tuntikaupalla, joksus 15min ja joskus nukahtaa pullolle ja joskus keinutuolissa syliin. Koittakaahan siis äidit jaksaa, jos minä selvisin niin sinäkin selviät ja joku päivä huomaat että se usvassa kulkeminen onkin muuttunut auringonpaisteeksi :) aurinkoista kesää kaikille ja muistakaa että avun pyytäminen ei ole häpeän asia!!

4

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jondepondes

se unohtui kertoa nukkumisesta että nykyisin päikkärit siis edelleen vaunuissa, muuta riittää kun niitä heiluttaa pihalla hetken niin hän nukkuu pari tuntia pysäysissä olevissa vaunuissa :)

• LetTheSunShine

Ihana tsemppi-kirjoitus. Kiitos sinulle siitä! Aurinkoista kesää teille molemmille!! :)

• pienen pojan äiti

Kiitos kirjoituksesta!

Itse sain esikoisen maaliskuussa, on nyt 2,5kk. Olen yksinhuoltaja. Äitiys ei todellakaan ole ollut koko ajan niin mahtavaa mitä lehtien palstoista ym. on saanut lukea. Olen ajatellut että onko vika minussa, vai mistä kiikastaa. Vauvalla on koliikkia ja hän huutaa tosi paljon ja yöt ovat vaikeita. Olen ollut todella uupunut ja välillä on onni ja ilo olleet kaukana. Olen tuntenut syyllisyyttä siitä kun en aina olekaan onnellinen ja vauva-arki ei olekaan ruusunpunaista. Minulla ei ollut mitään kokemusta vauvoista, en ollut pidellyt edes sylissä.

Luulin että kaikki vauvat itkee yhtä paljon, ja kun kerroin neuvolassa tästä niin olivat ihmeissään miten ylipäätään olenkin jaksanut ja nyt täällä käy perhetyöntekijä pari kertaa viikossa hoitamassa vauvaa että saan nukkua/käydä asioilla tai jotakin.

Aluksi äitiys ei tuntunut oikein miltään, en kokenut mitään suurta mullistusta kun vauva nostettiin rinnalleni. Siitäkin olin hämmilläni kun olin kuullut juttuja vain siitä miten rakkaus vauvaa kohtaan syttyy sillä sekunnilla kun hänet saa syliinsä. Omalla kohdallani kiintymys ja rakkaus ovat kasvaneet ja vahvistuneet pikkuhiljaa ja vauva on päivä päivältä yhä enemmän osa minua.

Mukavaa kesää kaikille vauvojen vanhemmille!! :)

• jondepondes

Hyvä että olet saanut apua! Ja todellakin joka päivä tuntuu että vauvaan kiintyy ja siitä tulee "osa minua" enemmän ja enemmän. Sitten välillä kun on näitä pieniä "takapakki" päiviä niin yks kerta en syyttänytkään siitä itseäni, vaan etsin syitä muualta, kuten tänään, no sai rokotteen ja on alkanut maistella perunaa, johtuneeko itkut siitä... voin myös todeta vaan että noh, tänään tälläinen päivä, ehkä huomenna paremmin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2513
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      1009
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      774
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe