mitä siitä maksetaan? Miten eroaa normi työnkäynnistä?
mitä oppisopimus tarkoittaa?
2
386
Vastaukset
- koulutustarkastaja
Oppisopimus perustuu määräaikaiseen työsopimukseen. Oppisopimusopiskelijan palkka on sen alan työehtosopimuksen mukainen (http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto/)
Oppiminen tapahtuu pääasiassa työpaikalla, työpaikkakouluttajan ohjauksessa. Opiskelijalla on myös opintoja oppilaitoksessa.
Pääasiallinen ero normaaliin työssäkäymiseen: Opiskelija saa virallisen ammatin samalla kun hän tekee työtä. - ilves1111
Muutama vuosi sitten turussa haettiin "orjaa" oppisopimuksella hammaslaborantiksi. Ilmoitus taisi olla työkkärin sivuilla ja soitin sinne pariin otteeseen. Pääsin tutustumaan paikkaan ja pääsin haastatteluun. Työ olisi ollut todella mielenkiintoista, mutta kun tuli palkasta puhe ni jopas jotakin...
He olisivat maksaneet ainoastaan n. 500 e ( mikä taitaa olla korvaus heille kun ottavat oppisopimus opiskelijan). Kysyin, että eikös sen palkan pitäisi olla ihan TES:in mukainen harjoittelu palkka tai aloituspalkka...no he sanoivat, että eivät voi sellasia maksella kun ei opiskelija mitään tuotakkaan :( ihan kusetusta oli...halvalla saivat jonkun orjaksi sinne.
Itse ilmoitin sitten haastattelussa, että tätä keskustelua ei sitten kannata jatkaa sen pidemmälle...harmi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 805639
- 1273923
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj453790- 663464
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262878Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72419- 272184
- 2042081
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?321793Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4291739