Mustion linnassa kuulemma

tiedä sitte

kummittelee. Ihan sata varma en ole kohteesta (korjatkaa, jos olen väärässä), mutta muistaakseni juuri tuolla oli näyttelijä Oskari Katajisto, joka kertoi Iltalehdessä vissiin, miten kammottava paikka oli, ovet ja ikkunat aukeilivat itsestään ihan omia aikojaan.

Voin sanoa nimittäin, että näyttelijät eivät ole ihan pahimpia velliperseitä, millä on heti tiukan paikan tullen löysät housussa. Sen sijaan kuppi maittaa yhdelle jos toiselle, joten krapulaharhoissa voi hyvin nähdä tai unohdella asioita ja esineitä ties minne. Tässä tapuksessa uskon kuitenkin miehen sanaan.

Jos joku tietää jotain tuolta Mustion linnasta omalta kohdaltaan tai mitä siitä kerrotaan tai huhutaan, olisin todella kiinnostunut.

16

3005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raffelix

      Näinhän se legenda kertoo, että kummittelee. Itellä ei oo kokemusta, mutta tuttuni asuu Mustiolla ja on pariin kertaan törmännyt kotinsa portailla vanhaan sotilaspukuun pukeutuneen miehen kessulla. Siellähän on noita taisteluja ollut ja ilmeisesti joku sotaveikko ei ole sotaansa vielä saanut loppumaan. Oli hiukan tukka pystyssä tutullani, mutta asuu edelleen samassa talossa.

      • tiedä sitte

        Asuuko hän nimenomaan tuossa Mustion linnan rakennuksessa vai samalla kylällä eli on naapurissa vai miten se menee?

        En epäile tai ihmettele yhtään, jos jollain sotilaalla on jäänyt sota vaiheeseen eikä ole päässyt siirtymään suoraan henkimaailmaan, vaan jäänyt rajatilaan meuhaamaan. Ihan samaa, mitä tuolla edellä, kun oli kyse uhreista, jotka oli muurattu uunin taakse, seinään tai piilotettu lattiarakenteisiin ja kun on löydetty, kaivettu esiin ja siunattu maahan, on tilanne usein ainakin huomattavasti rauhoittunut.

        Mustio on varmasti paikkana niin upea ja mielenkiintoinen, niin tämä on vain lisäbonus alueelle ja asiasta kiinnostuneille. Kyseinen tapaus kuullostaisi jäännösenergialta, jolloin voi välittyä kuva ihmisestä ja voi ihan haistaa tupakan tai sikarin tai minkä vaan vaikkapa sen aikaisen ruuan tuoksun.


      • ghostmaster
        tiedä sitte kirjoitti:

        Asuuko hän nimenomaan tuossa Mustion linnan rakennuksessa vai samalla kylällä eli on naapurissa vai miten se menee?

        En epäile tai ihmettele yhtään, jos jollain sotilaalla on jäänyt sota vaiheeseen eikä ole päässyt siirtymään suoraan henkimaailmaan, vaan jäänyt rajatilaan meuhaamaan. Ihan samaa, mitä tuolla edellä, kun oli kyse uhreista, jotka oli muurattu uunin taakse, seinään tai piilotettu lattiarakenteisiin ja kun on löydetty, kaivettu esiin ja siunattu maahan, on tilanne usein ainakin huomattavasti rauhoittunut.

        Mustio on varmasti paikkana niin upea ja mielenkiintoinen, niin tämä on vain lisäbonus alueelle ja asiasta kiinnostuneille. Kyseinen tapaus kuullostaisi jäännösenergialta, jolloin voi välittyä kuva ihmisestä ja voi ihan haistaa tupakan tai sikarin tai minkä vaan vaikkapa sen aikaisen ruuan tuoksun.

        kartanon ylimmästä kerroksesta olen kuullut puhuttavan,mutta liikkuu kyllä koko kartanossa.


      • ghostmaster
        ghostmaster kirjoitti:

        kartanon ylimmästä kerroksesta olen kuullut puhuttavan,mutta liikkuu kyllä koko kartanossa.

        tarkoitin jos kysyit aaveesta....


    • tietäjä hienhajuinen

      Jäännösenergia my ass. Se on sitä, kun on syöny kulhollisen hernekeittoa ja päästelee jyrähdyksen kera takaloosterista kunnon enerkiat jälkipoltolla. Haju on bonus.

    • Raffelix

      Ei asu linnassa, tai edes näköetäisyydellä. Matkaa on sinne linnunteitse vajaat 3km.

      • tiedä sitte

        Eli tuttusi asuu peräti yli kolmen kilometrin päässä itse linnasta ja silti hänenkin oman kotitalon portailla on ollut muinainen sotilaspukuinen tupakalla. Ja kyseessä oli siis haamu tai mikä lie henkiolento eikä mikään naamiastyyppi spaddulla tinassa eksynyt väärän talon pihaan?

        Jos tuo kaikki on totta ja että itse Mustion linnasta kuulee tuollaisia juttuja, alkaa paikka olla enemmän kuin mielenkiintoisen oloinen. Toisaalta näissä vaarana alkaa olla, että legendat kasvavat itse tapatumia kymmenen kertaa suuremmiksi, kun jokaisella on etukäteen suuret odotukset eikä kai kukaan halua tulla Mustiosta tyhjin käsin, silloin tavallaan vain mokaisi itsensä, kun ei kuullut tai nähnyt yhtikäs mitään ja nukkui kuin tukki. Vaikka voihan kyseessä olla todelliset lehmän hermotkin tyypillä ja muutenkin kovin realistinen arvioinneissaan, vain fakta ratkaisee.


    • Raffelix

      Jep. Eli asuu Mustiolla, muttei linnan välittömässä läheisyydessä. Uskoisin tuon sotilaan ilmestymisen liittyvän enemmän alueen sotahistoriaan, kuin mustion linnaan. Silti se on mielenkiintoinen Mustion allueeseen liittyvä sattumus, jonka ajattelin kertoa, kun Mustiosta kerran uli täällä puhe. :)

      En olisi juttua keltään muulta uskonutkaan, mutta tuolta ihmieltä kyllä. Selväjärkinen ihminen, eikä mikään juttujen sepitteliä. Satuin vain ottamaan kerran pöytäpuheeksi selittämättömät kokemukseni ja hänpä kertoi sitten omansa.

      • tiedä sitte

        Älä helkkari, kerro ihmeessä lisää, mitä olet itse kokenut, koska ja missä ja mitä näit tai koit?

        Jos saisit tuosta ystäväsi tapauksesta hiukan enemmän irti olosuhteita, arviolta kellonaikaa, millainen ilma muistaisi olleen jne. Todella mielenkiintoinen tapaus ja paikka antaa sille vaan lisäarvoa.

        Olisin todella kiitollinen lisäinfosta, sillä tutkin harrastuksenani mielenkiintoisia juttuja ja saan asiantuntijalta selvennystä asioihin ja voin kysyä jotain täydentäviä asioita.

        Voit palata aiheeseen vaikka hiukka myöhemmin, jos et juuri nyt ehdi tai jaksa tai et tapaa ystävääsi vähään aikaan, seuraan tätä ihan aktiivisesti vähintään kerran viikossa vastaiduudessakin.

        Kiitos jo tästä! . En voi lisätä kummituksilla tai ilman, sillä henkimaailma on ympärillämme melkein kaiken aikaa ja tulee pyytämällä ja keskittymällä lähellemme, jotkut eivät vaan näe tai havainnoi, vaikka edessä seisoisi tai näkyisi kuvissa.Toiset aistivat läsnäolon silmät sidottuinakin. Siinä vissi ero, mutta periaatteessa jokainen voi oppia aina uutta asioista avoimin silmin.

        Ihanaa kesää :D


    • ,,,,,,,,,,,,,,

      Mustion linnan kummituksista löytyy tietoa ihan googlettamalla, muistaakseni asiasta oli mainittu myös kirjassa "Aavetaloja".

      Olen joskus penskana käynyt Mustion linnassa useamman kerran ja olen myös joutunut kuuntelemaan oppaiden kummitustarinoita. Mieleen on jäänyt stoori kesätyöntekijästä, joka on paennut kauhuissaan paikalta kuultuaan askelia portaikosta, vaikka "linnan" piti olla tyhjä. Olen myös käynyt huoneessa, jossa legendan mukaan jonkun äijän haamu kävelee edestakaisin. Muistaakseni samassa rakennuksessa joku naispuolinen mörkö seisoo ikkunassa kynttelikkö kädessä.

      Olen lapsuudessani vieraillut useampaan otteeseen monessa Eteläsuomalaisessa "kummituspaikassa" mutten ole koskaan nähnyt yhtään kummitusta. Olen jopa aikoinani työskennellyt kuuluisassa "kummituskartanossa" yksin iltamyöhään asti mutten silti koskaan tavannut näitä kummituksia...

      • tiedä sitte

        Jaa, no siinä tapauksessa et ole ainakaan työskennellyt Hämeenlinnan lähellä olevassa Vanajanlinnassa, mikä on siis yksityisomistuksessa oleva juhla- ja kokouspaikka ja taitaa olla ainakin jonkin sortin majoitustoimintaa. Vanajanlinnassa on toiminut myös jotain suomalaisia natsejakin jossain vaiheessa, jos oikein muistan.

        Oli miten oli, siellä ei henkilökunta suostu yksin viinikellariin hakemaan pottua, aina saa olla joku toinen henkisenä turvana, ettei kilahda. Tiedä sitte. Kerrotaan myös, miten kymmenisen metriä pitkä aulan todella painava matto leijui kerran noin metrin korkeudella. Asia on tietysti helppo kuitata jonain pilviveikon harhoina, mutta minulle ainakin paikka ja tapahtumat ovat todella mielenkiintoisia, oli sitten tosia tai ei, historiaa aluellaa on pilvinpimein.

        Nämä tarinat on tullut toisen korvan kautta yleiseen tietoon, sillä henkilökunta ei kuulemma juurikaan ole kellekään, hyvä jos omille perheilleen pikkutinassa maininnut. Hämeenlinnan alueella on ainakin toinenkin paikka, millä on valtava historia ja metsästyskulttuuritausta eli Aulanko, missä on myös hotelli ja ravintola jne. Siellä kerrotaan kummitelleen tai ainakin henkimaailman olevan erityisen aktiivinen.

        Hyvin monessa kartanossa kerrotaan kummitelleen, mutta tiedä sitte, mikä on kenenkin näkemys tai uskomus ja tulkinta asioille, mutta isoveljeni on ollut töissä Espoon kartanossa ja siellä oli kaikki vieraat lähteneen ja ovet säpissä ja henkilökunta keittiössä, niin broidi kertoi jotain nähneensä tummapukuisen vanhan naisen menevän vintille ja ilmeisesti havainnoinut jotain liikettä, jos siellä oli jokin ovi, missä lasi-ikkuna, että oven takana joku kulkee huoneessa. En tiedä, täytyy haastatella velipoikaa perusteellisesti ja pistää kunnon piinapenkkiin.


    • KuMmItUs?

      kävin mustionlinnassa ja sieltä jäi mieleen ku se nainen kerto et joku oli ollu yksi siellä linnassa ja tullu alakertaan niin valkokaapuinen nainen oli ollut kynttilä kädessään.....

    • Työntekijä

      Oon mustion linnassa,siis ihan itse linnassa töissä,ja ovet,jotka ovat kunnolla yhteislukolla kiinni,aukeilevat. Askelia kuuluu ja kerran niiden ohella kuului rysähdys ja narina,ja vanha kaapinovi keittiössä oli auennut ja laseja pudonnut. Vettä oli myös lattialla,PALJON!

    • tinnitussu

      kävin mustionlinnassa ja sieltä jäi mieleen ku se nainen kerto et joku oli ollu yksi siellä linnassa ja tullu alakertaan niin valkokaapuinen nainen oli ollut kynttilä perzeessään.....

      • Puppulainen

        Mun suonissa virtaa pudasjärveläistä verta ja me ei uskota kummituksiin.
        Me uskotaan vaan ihanaan peppusexiin, ah.
        Pöpönpöppöö ja nam.


    • Sellastasattuu

      No menkää itte sinne tsiigaamaan.mä onn ikäni pyörinyt mustiolla ja myös kartanon alueella oltu monia kertoja iltamyöhällä ja yöaikaan.koskaan en ole mitään nähnyt erikoista paitsi sakarivainaa kerran tulla möyri sieltä kartanon pihalta pummaamaan röökiä meiltä kun oltiin siinä kirkon alapuolella tienposkessa kaverin kanssa.ekaks luultiin että siinä se kummitus tulee mutta sakari se oli ja kysy meiltä:hei kundit onks teil heittää yks rööki.siinä kummitus oli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe