Jumalaa ei ole

kirkko keskustelee

Kirjan raflaava nimi hyppäsi silmilleni kirjakaupan uskontohyllyn kohdalla.
Muutamaa sivua selatessani huomasin argumentaation olevan tasoa:
Jumala on känninen isä ja lasten rukoukset manipulaatiota jne.Kaipa siellä jotain pirun manaamistakin oli.

Tästä väsähtäneenä kävin kysymässä myyjältä miten on mahdollista pitää selkeästi uskonnonvastaista kirjaa juuri tuossa hyllyssä,ystävällinen myyjä
totesi,että he eivät voi asialle mitään.Kustantamot luokittelevat kirjansa,jotta ne olisi helpompi löytää kaupasta.

Hetken mietin kustantamoon yhteyden ottamista,kunnes totesin hyllynnurkan
olevan sopiva tuolle kirjalle.Eräs ateistisen kirjan arvostelija ansiokkaasti totesi väitösten ampuvan maalin ohi.Tämä kirja ei osu edes palloon.

Älykkään,toisiaan kunnioittavan dialogin periaate on kuunnella toista.
Ehkäpä se kirja käy nyt siellä hyllyssä yksinään monologia.No,onpahan ainakin hyvässä seurassa...

21

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos kertomuksestasi!

Olet oikeassa kun sanot, että toisiaan kunnioittavan dialogin periaate on kuunnella toista. Dialogi on vaikea asia, ja siihen kannattaa pyrkiä. Usein kuitenkin keskustelu on ennemminkin monisuuntaista monologia kuin dialogia.

Meri-Anna
      teologi

• Hauskaa kun vaadit kunnioittavaa dialogia, vaikka itse vastailet liirumlaarumeilla ihmisille :D Pitäisikö ensin katsoa omia vastauksia ja sitten vasta alkaa puhumaan ylevistä periaatteista ja vaikka alkaisit noudattaa niitä?

Muut täällä huomaa kuinka vastailijat vastaa ohi kysymysten, jos pikkasenkin kinkkisempi tilanne ja sitten alkaa itku, miten kysyjille ei kelpaa vastaukset....Miksiköhän niin on?

• Hahhahhaa

Ilm. 18:1-10
        1 Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan.
        2 Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
        3 Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."
        4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.
        5 Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa.
        6 Kostakaa hänelle sen mukaan, kuin hän on tehnyt, ja antakaa hänelle kaksinkertaisesti hänen teoistansa; siihen maljaan, johon hän on kaatanut, kaatakaa te hänelle kaksin verroin.
        7 Niin paljon kuin hän on itselleen kunniaa ja hekumaa hankkinut, niin paljon antakaa hänelle vaivaa ja surua. Koska hän sanoo sydämessään: 'Minä istun kuningattarena enkä ole leski enkä ole surua näkevä',
        8 sentähden hänen vitsauksensa tulevat yhtenä päivänä: kuolema ja suru ja nälkä, ja hän joutuu tulessa poltettavaksi, sillä väkevä on Herra Jumala, joka on hänet tuominnut."
        9 Ja maanpiirin kuninkaat, jotka hänen kanssansa ovat haureutta harjoittaneet ja hekumallisesti eläneet, itkevät ja parkuvat häntä, kun näkevät hänen palonsa savun;
        10 he seisovat loitolla kauhistuen hänen vaivaansa ja sanovat: "Voi, voi sinua, Babylon, sinä suuri kaupunki, sinä vahva kaupunki, sillä sinun tuomiosi tuli yhdessä hetkessä!"

• Kyseessä lienee teologian tohtori Ilkka Pyysiäisen viime vuonna ilmestynyt kirja. Kirjan uskontokriittiset pohdinnat ovat hyvin perusteltuja.

Mielestäni asiallinen uskontokritiikki kuuluu uskontoon ja uskontokriittinen kirja uskontokirjojen osastolle.

• Oho, onkos siellä perjantaipullo narautettu auki kun noin aggressiivista tekstiä pukkaa? :D

Kuuntelen mä norjalaisiakin jos niillä on asiaa... Vai mihin viittasit purkauksellasi?

• goddeloos
        belial_666 kirjoitti:

Oho, onkos siellä perjantaipullo narautettu auki kun noin aggressiivista tekstiä pukkaa? :D

Kuuntelen mä norjalaisiakin jos niillä on asiaa... Vai mihin viittasit purkauksellasi?

"Kuuntelen mä norjalaisiakin jos niillä on asiaa... Vai mihin viittasit purkauksellasi? "
        - Varmaankin siihen rakkauteen, suvaitsevaisuuteen jne mitä satukirja opettaa :)

• goddeloos kirjoitti:

"Kuuntelen mä norjalaisiakin jos niillä on asiaa... Vai mihin viittasit purkauksellasi? "
        - Varmaankin siihen rakkauteen, suvaitsevaisuuteen jne mitä satukirja opettaa :)

Joo, se rakkaus saa välillä aika erikoisia muotoja ihan näin tekstinäkin. :)

Tälläkin palstalla on näköjään sama ilmiö jonka pistin aikanaan merkille ateismi-palstalla... Perjantain tullen osa näistä rakastavista ja fiksuista kristityistä muuttuu huutaviksi ja kirosanoja yms. suoltaviksi pikku Saatanoiksi. Se on hauskaa seurattavaa.

Tosin al. simpsonin (tjms.) viesti onkin kätevästi kadonnut jo. Mutta onneksi minulla on siitä ruutukaappaus jonka voinkin kohta tähän ketjuun lisätä ettei totuus unohdu. :)

• belial_666 kirjoitti:

Joo, se rakkaus saa välillä aika erikoisia muotoja ihan näin tekstinäkin. :)

Tälläkin palstalla on näköjään sama ilmiö jonka pistin aikanaan merkille ateismi-palstalla... Perjantain tullen osa näistä rakastavista ja fiksuista kristityistä muuttuu huutaviksi ja kirosanoja yms. suoltaviksi pikku Saatanoiksi. Se on hauskaa seurattavaa.

Tosin al. simpsonin (tjms.) viesti onkin kätevästi kadonnut jo. Mutta onneksi minulla on siitä ruutukaappaus jonka voinkin kohta tähän ketjuun lisätä ettei totuus unohdu. :)

http://oi51.tinypic.com/14wzv6d.jpg

Noin. :)

• Mirka ...

Jumalaa ei ole

Näin ajattelee suurin osa papeista ja alle 3% maailman kaikista koulutetuista tutkijoista.

• waeyyawyaw

*Näin ajattelee suurin osa papeista ja alle 3% maailman kaikista koulutetuista tutkijoista. *

Eh heh heh... Kävikö pieni kämmi, Mirkaseni ;) Tai sitten tutkijoiden luku on hieman romahtanut viime aikoina. Sori, oli pakko.

• yu

Valehtelet.Jokainen ihminen sisimmässään TIETÄÄ että Jumala on.Jos itse paatumuksen tilassasi et usko ,miksi raivoat sitä palstalla?Mene palvomaan paholaista ennemmin.

• yu.
        Olet osittain oikeassa. Suurin osa ihmisistä "tietää" sisimmässän että jumala on. Tosin se jumala on eri eri maissa. Riippuu siitä mihin jumalaan kukin uskoo, missä maassa on sattunut syntymään. Ei Pakistanissa päin Israelin jumalaan uskota eikä meilläpäin uskota, että heidän Allah on oikea jumala. Vai olenko ihan väärässä? Kaikille kyllä löytyy joku jumala ympäri maapallon. Jos vain haluaa niihin uskoa. Minun makuun jumalia on vähän liikaa. En siksi usko että kukaan niista on oikea. Jumalia on varmaan keksitty, ei niitä muuten olisi niin monia.

• goddeloos

"Jokainen ihminen sisimmässään TIETÄÄ että Jumala on."
        - Minä en tiedä. Miten se pitäisi tietää?

"Mene palvomaan paholaista ennemmin. "
        - Se olisi pienempi paha :p

• yu

On mielenkiintoista tällä palstalla tuo ateistien mukanaolo.Miksi he ovat täällä?Vastaan että siksi koska hekin sisimmassään,heidän iankaikkinen henkensä ,TIETÄÄ että Jumala on.Ps.Vielä on aikaa kääntyä pois helvettiin johtavalta tieltä......

• Ateistit elävät yhteiskunnassa, jossa kirkkokin vaikuttaa.

Ateistit ovat täällä muun muassa ehdottamassa, että uskovaiset lopettaisivat helvetillä uhkailun.

• Niin, ehkäpä se on ihan hyväkin, että eri tavoin uskontoa ja uskonnollisuutta koskevat kirjat voivat kaikki olla samassa hyllyssä. Ehkä sellaiset vierekkäiset "kristinusko" ja "ateismi" hyllytkin olisivat jotenkin oudot.
      On hyvä, että keskustellaan. On hyvä, että meillä on mielipiteitä ja kullakin oma tapamme uskoa tai olla uskomatta. Helvetillä uhkailu ja toisille ihmisille kadotuksen jakelu on aina väärin. Arveluttavaa on mielestäni myös nämä heitot "suurin osa papeista ei usko Jumalaan". Eikö jokainen voisi näissä asioissa puhua ihan vain omasta puolestaan? Tai jos sitten esitellään jotain tutkimustuloksia ja keskustellaan niistä, on asia toki eri.

Kunnioittaen
      Sanna Husso
      pappi

• yu

"Helvetillä uhkailu on aina väärin" sanoo pappimme.Jos varoittaa ateistia kadotuksesta kuinka se voi olla väärin.Pitääkö siis helvetti "vaieta kuoliaaksi"?? Silläkö helvetti ja tulikivijärvi katoaa?

• Hahhahhaa

Ilm. 18:1-10
        1 Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan.
        2 Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
        3 Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."
        4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.
        5 Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa.
        6 Kostakaa hänelle sen mukaan, kuin hän on tehnyt, ja antakaa hänelle kaksinkertaisesti hänen teoistansa; siihen maljaan, johon hän on kaatanut, kaatakaa te hänelle kaksin verroin.
        7 Niin paljon kuin hän on itselleen kunniaa ja hekumaa hankkinut, niin paljon antakaa hänelle vaivaa ja surua. Koska hän sanoo sydämessään: 'Minä istun kuningattarena enkä ole leski enkä ole surua näkevä',
        8 sentähden hänen vitsauksensa tulevat yhtenä päivänä: kuolema ja suru ja nälkä, ja hän joutuu tulessa poltettavaksi, sillä väkevä on Herra Jumala, joka on hänet tuominnut."
        9 Ja maanpiirin kuninkaat, jotka hänen kanssansa ovat haureutta harjoittaneet ja hekumallisesti eläneet, itkevät ja parkuvat häntä, kun näkevät hänen palonsa savun;
        10 he seisovat loitolla kauhistuen hänen vaivaansa ja sanovat: "Voi, voi sinua, Babylon, sinä suuri kaupunki, sinä vahva kaupunki, sillä sinun tuomiosi tuli yhdessä hetkessä!"

• tutkailija_

Kustantaja tosiaan määrittelee tämän kirjan uskonto-osastoon. Se on ihan oikein, sillä teos käsittelee uskontoa.

Kirja herätti minussa monia ajatuksia. Pyysiäisen omakohtaiset kokemukset olivat mukavaa luettavaa, samoin muu asiallinen teksti. Mutta pirun manaaminen oli mielestäni liian pitkä ja aasinsillalla kirjaan liitetty.

Michael Martinin toimittama kirja Ateismi (Vastapaino), on varsin asiallinen ja kiihkoton kirja ateismista.

• halosta

Jos ihminen ois luotu painamaan toisiaan peräpään kautta ois letkut varmaan ihan eri mittasia jot sitä omaa vois pitää siellä ikään kuin korkkina ja se virka ois täytetty ja jopa täystyöllistetty. On se etteks tee osaa lukia. Kirjastoissa on satuja varten omat osastot ja nää teolookiset painatukset on tääl aikuiskirjallisuuen puoleella.

Hyvvää kesää kaikkiil rotu ihmisille ja muillekkii turkinkäyttäjille. Seka rotuuset syö meil samoist kupeeist ku puhas oppineet. käytöstavat nostavat pöytätapoihin perehtyneiden joukkoon. Ei märehritä pienistä, hoitajat nuolee meillä kengänpohjat ne kun ei jaksa hoitaa mitään. Seurauksena tien pientareet lannottuu ja vanhukset ei jou-u kärsiin yksinäisyyestä ku poistuvat lähes luonnollisesti. Se on kattoos katsojan silmässä. Ei jou kärsii ku ei kato ja sulkee korvansa ja haistaessaan luonnollisia tuoksuja pakenee koppiinsa kuin koira. Vua mitäpä jos tuo onkii olemassa mihin nuo pedot sit tungetaan ku koirankopit on varmasti täynnä eläimiä. Lopunpäiväksi kunnan pitäis säästää minejä ja muita pieniä "koirankoppeja" ikäänkuin suojatyöpaikkalaisten viimeisiksi sijoituspaikoiksi. Se tulis lisätä säästöohjelmaan saisivat rakkaat lelunsa mukaan viimeiselle matkalleen. Jumala on sen tuntee vielä jokainen nahoissaan!Vaikka olisi lusikalla saanut silloin kun kauhalla jaettiin. Autuaita ovat onneksi heidän jälkikasvunsa, joiden lusikassa on ikäänkuin reikä ollut. 1 1=3 sitä saa mitä tilaa

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1968
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      56
      1407
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      201
      1224
    4. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      56
      1152
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      78
      1092
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      38
      1037
    7. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      67
      947
    8. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      62
      946
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      212
      893
    10. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      94
      858
    Aihe