Datsun 100a sytytyksen yms. säätö

etohji

Tarvitsisin mahdollisimman selkeitä neuvoja kuinka säätää katkojan kärjet, kaasutin ja muu sytytys kohdilleen.. Tarvitseeko kärkien säätöön muuta kuin kääntää sitä ruuvia?

Uutta osaa on vaihdettu paikalleen ja auto kulkikin hyvin (normaalisti) pelkästään virranjakajankannen ja tulpanjohtojen vaihdon jälkeen ja pysyi myös tyhjäkäynnillä käynnissä. Pian tämän jälkeen paikalleen vaihdettiin vielä pyörijä, kärjet, puola ja bensansuodatin. Kärkiä ja kaasutinta vähän säädettiin (tyhjäkäynti tms. ruuvia).

Lyhyeksi jääneellä testilenkillä huomasin, että autosta pidempään kovaa ajettaessa meinasi vauhti hyytyä. Säädin itse hieman kärkien ruuvia ja ajoin takaisin, koska pakoputki irtosi samassa tohinassa.

Pakoputki on nyt kunnossa mutta muuten tilanne on sama. Kaupunkinopeuksilla kulku on hyvää mutta kun maantiellä pääsee kiihdyttämään noin kahdeksaankymppiin, hyytyy vauhti lopulta kuuteenkymppiin eikä siitä enää yleensä kohoa. Sen jälkeen, kun olen itse säädellyt kärkiä ei auto ole myöskään pysynyt tyhjäkäynnillä käynnissä.

Entä kuinka millintarkasti kärjet täytyy ruuvista säätää? Pitäisikö säätövaraa olla paljonkin? Tässä tapauksessa ei tunnu olevan.. Toiseen suuntaan käännettäessä moottori ei pian enää käynnisty ja toiseen suuntaan mentäessä asennossa tai käynnissä ei juurikaan ole havaittavia muutoksia ja edelleen käännettäessä tämä yksi jousi pompsahtaa pois tapistaan.

Myönnetään, en ole mikään ammattikorjaaja.. Epäilen ja toivon, että vika on tuossa katkojankärkien ja virranjakajan säätöjen puolella, koska auto jo kumminkin tosiaan kulki normaalisti ennen muiden osien vaihtoa ja säätöjä. Sitä ennen oli todella huono kulkemaan ja käymään.

27

5069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Strobo2

      Mitähän sinä tuolla kärkien säätämisellä tarkoitat?
      Kärkiväli säädetään siten, että konetta pyöritetään sen verran esim. hylsyavaimella kampuran hihnapyörän pultin päästä, että virranjakajan akselissa oleva nokka (yksi neljästä nelisylinterisessä moottorissa) avaa kärkiä mahdollisimman paljon. Sitten säädetään kärkiväli valmistajan antamaan arvoon. Esim. 0,6mm. Kiristetään kärkien lukitusruuvi ja se on siinä. Kärkivälin säädön jälkeen pitää säätää sytytys. Siellä hihnapyörässä on sytytyksen säätömerkit, sekä ykk:n (yläkuolokohdan merkki) Löysää hieman virranjakajan lukitusta, että voit säätää eli pyörittää sitä vaivaloisesti käsin. Kytke stroboskooppi lamppu lampun valmistajan ohjeiden mukaan ja lasauta Datsunisi pyörimään tyhjäkäyntiä. Osoita lampulla hihnapyörän (tietysti valkoisella liidulla korostamaasi merkkiä)
      Katso mihin päin merkki on viuhallaan, käännä jakajaa ja huomaat että merkki liikkuu jompaan kumpaan suuntaan. Käännä se siihen esim. 6 astetta ennen yläkuolokohtaa olevaan kohtaan. Sammuta kottero ja kiristä jakaja varoen, ettei se liiku kumpaankaan suuntaan. Pistä auto uudestaan käyntiin ja totea lampulla onko merkki asettamassasi kohdassa. Samalla voit katsoa alipainesäätimen toiminnan kaasuttamalla moottoria ja samalla seuraamalla siirtyykö ajoitus aikaisemalle.
      Sytytyksen saa myös tarpeeksi lähelle pelkän merkkivalolla olevan ruuvimeisselin avulla. mutta silloin kone ei voi olla käynnissä.
      Siis merkki kampuran päässä kohdalleen (esim. se ennakon 6 astetta. Ruuvimeisselin johto puolalle katkojasta tulevaan johtoon (ruuvimeisselin terä maihin eli koneen runkoon) ja käännä jakajaa kunnes valo syttyy ja sammuu ihan pienellä jakajan liikkeellä. Silloin sytkä on noin kohdallaan.

    • Strobo2

      Kaasuttimen säädöissä ei taida ihmejuttuja ko. mallissa olla.
      Tyhjäkäynti seos ja tyhjäkäynnin kierrokset taitaa olla säädettäviä.

      Tyhjäkäynnin seos säädetään siten, että anna käyntilämpimän koneen käydä tyhjäkäyntiä. Kierrä seoksen säätöruuvia jompaankumpaan suuntaan kuuntele, nouseeko vai laskeeko kierrokset, jos nousee, niin hyvä.

      Mutta jos laskee ja rupeaa kone röpöttämään ja lykkää mustaa katkua pakoputkesta, seos on menossa liian rikkaalle.
      Kun olet löytänyt kohdan, jossa kierrokset on korkeimmillaan, kierrä tyhjäkäynnin nopeuden säätöruuvia pienemmälle, noin 650-700 rpm.

      Kokeile vielä suuttimen säätöä, pikkasen molempiin suuntiin kääntämällä, onko sillä vielä parantavaa vaikutusta kierroksiin..Jos ne vielä vähän nousee, niin säädä lopuksi tuo tyhjäkäynti nopeus kohdilleen.

      Ja huomaa: Sytytys pitää tietysti olla ensin kohdillaan.

    • etohji

      Kiitos vastauksista!

      Kärjet sainkin säädettyä pienen funtsimisen jälkeen. Entä missä nämä kaasuttimen säätöruuvit ovat? Löysin varmaankin seoksen säätöruuvin tai ainakin pyörittelin sitä ruuvia joka törröttää ilmanputsarin alla, kaasuttimen kyljessä ja kanta osoittaa ajosuunnassa eteenpäin. Vielä kun löytyisi tyhjäkäyntinopeuden säätöruuvi. Auto ei nyt pysy käynnissä tyhjäkäynnillä muuta kuin ryypyn avulla.

      Entä mikä voisi olla vikana, kun auto hyytyy valtateillä 80 vauhdista 60 kmh? Tämmöisiä mystisiä vaivoja on ollut ajoittain ennenkin mutta virranjakajankannen ja tulpanjohtojen vaihdon jälkeen auto kulki sen mitä ajelin tosi hyvin. Kunnes paikalle vaihdettiin edellämainitut muut osat... Aiemminkin sytytyspuolen rokaaminen on kyllä parantanut kulkua jonkin verran ja edellinen kansi ja epäilen myös johtoja olivatkin melko kuluneet

      • Retkuilija

        Neuvoisin myös tarkistamaan venttiilivälykset! Omasta finnistä paloi venttiilit kun oli säädetty liian pieneksi! Oirehti samalla tavalla. 0.35 lämpimänä kaikki. Ja ilmanputsarin päällisruuvia ei saa sitten vääntää tiukkaan, vääntää kaasarin kannen.


    • etohji

      Tai voisiko kaasuttimessa olla jotain roskaa? Nykyiset ja aiemmat oireet ja tuntuma viittaavat ehkä myös siihen suuntaan.. Uskaltaisikohan sitä itse avata?

      • Retkuilija

        Kaasutinexpertilta saa A12 koneeseen hitachi-kaasarin korjaussarjan. Kannattaa varoa ettei se pohjalla oleva kuula lennä helvettiin, se on tosin yleensä jumissa.


    • etohji

      Kiitti vinkeistä!

      Joo, kaasutin otettiin tänään lopulta irti ja vähän putsailtiin kompressorilla.. Paikalleen ei vielä saatu, kun yks tiiviste alkoi vuotamaan. Saa nähdä auttoiko mitään. Samperi empä kyllä nyt oo aivan varma olisinko kiristänyt putsarin kantta liikaa. Tapana on yleensä ollut laittaa kaikki kunnolla kiinni.

      Voisin vielä kysyä, että mikä kuula ja entäs saako ihan peruskoneen kaasuttimeen sarjoja (aivan niinkuin olisin eilen netistä niitä katsellut)? Mitenkäs venttiilivälykset? Venttiilihommat alkaa jo kuulostaa mulle aika utopistisilta. Maksaakohan tarkastus ja säätö paljon korjaamolla?

      • Retkuilija

        Ei venttiilien säätö paljon maksa, eikä sytytyksen ja kaasarin säätökään. Samalla mittautat koneen puristuspaineet. Se kuula on kiihdytyspumpun männän jousen alla. Suorittelen kaasuttimen korjaussarjan hommaamista, saat uuden tiivisteen samalla. Yksi mikä kannattaa myös katsoa on läppäakselin välys.


    • Bensansuodatin

      vaihtoon

      • etohji

        Joujou!

        Kiitos neuvoista kaikille! Bensansuodatin onkin jo vaihdettu ja kaasuttimen avaaminen ja putsaus antoi suurimman ja toivottavasti lopullisen avun. Toisen kurkun läppä ei ainakaan auennut kunnolla ja kohon toiminnassakin oli vähän säätämistä.

        Nyt auto kulkee normaalisti. Pari kertaa on kyllä käynyt niin, että ajetttaessa moottori vaan ikäänkuin luovuttaa ja sammuu, eikä lähde käyntiin tai pysy käynnissä muuten kuin kaasu ja ryyppy pohjassa. Tämä on sattunut kerran maantienopeuksilla ja kerran kaupungissa. Olisko siellä kaasuttimessa kumminkin vielä joku osa joka jää jumiin tai väärään asentoon? Toisaalta vaiva kyllä korjaantuu hetken päästä, kun laittaa vaihteen päälle starttaa ja lähtee ajamaan..


      • etohji
        etohji kirjoitti:

        Joujou!

        Kiitos neuvoista kaikille! Bensansuodatin onkin jo vaihdettu ja kaasuttimen avaaminen ja putsaus antoi suurimman ja toivottavasti lopullisen avun. Toisen kurkun läppä ei ainakaan auennut kunnolla ja kohon toiminnassakin oli vähän säätämistä.

        Nyt auto kulkee normaalisti. Pari kertaa on kyllä käynyt niin, että ajetttaessa moottori vaan ikäänkuin luovuttaa ja sammuu, eikä lähde käyntiin tai pysy käynnissä muuten kuin kaasu ja ryyppy pohjassa. Tämä on sattunut kerran maantienopeuksilla ja kerran kaupungissa. Olisko siellä kaasuttimessa kumminkin vielä joku osa joka jää jumiin tai väärään asentoon? Toisaalta vaiva kyllä korjaantuu hetken päästä, kun laittaa vaihteen päälle starttaa ja lähtee ajamaan..

        Jeps..

        Ratsuni tulikin taas katsastettua ja pitkään ajeltua hyvillä mielin kunnes... Meno tökkäsi jälleen. Auto sammui, eikä lähtenyt käyntiin kuin ryyppy ja kaasu täysillä. Ajattelin ajaa kämpille, jos vaiva korjaantuisi niinkuin ennenkin, itsestään kun vauhtiin pääsee. Mitä vielä! Lopulta auto ei käynyt enää ollenkaan. Pikkuisen vain hörähti.

        Otettiin kaasuttimen yläosa pikaisesti auki ja todettiin, että ainakin tiivisteenä käytetty (ilmeisesti silikonipohjainen!) liima oli melko nopsaan "sulanut". Myös ainakin ensiökurkun suutin näytti äkkiseltään olevan tämän töhkän melko pahasti tukkima. Lopulta epäonnistuneen putsauskokeilun jälkeen (ilmeisesti kansi/yläosa ei vielä silloin tullut kunnolla paikalleen) päädyimme raaputtamaan kaiken jäljellä olevan tiivisteen pois, putsaamaan ainakin kaikki helposti näkyvät suuttimet uudelleen ja ruuvaamaan kaasuttimen yläosan jne. takaisin paikalleen.

        Auto lähtikin hyvin käyntiin mutta pysyi käynnissä vain ryyppy pohjassa eikä kaasua saanut painaa kuin ihan vähän korkeintaan, joten sinnittelin kämpille ykkös- ja kakkosvaihteilla.. Kaasua painaessa kone ikäänkuin pouasi ja sammui. Onkos tässä nyt kyseessä vain se, että kaasutin imee liikaa ilmaa ilman tiivisteitä vai voisiko jossain olla vielä jokin tukos? Voisiko tukos olla jossain muualla, kuin näissä irtiruuvattavissa suuttimissa tai sihdissä ja missä tämä sihti on? Entä mikä olisi parasta tiivistettä ellei korjaussarjoja lasketa? Muitakin tiivistys vinkkejä saa laittaa, jotta kaasuttimen saisi mahdollisimman helposti ja nopeasti käytännössä kenttäoloissa kuntoon..


      • Retkuilija
        etohji kirjoitti:

        Jeps..

        Ratsuni tulikin taas katsastettua ja pitkään ajeltua hyvillä mielin kunnes... Meno tökkäsi jälleen. Auto sammui, eikä lähtenyt käyntiin kuin ryyppy ja kaasu täysillä. Ajattelin ajaa kämpille, jos vaiva korjaantuisi niinkuin ennenkin, itsestään kun vauhtiin pääsee. Mitä vielä! Lopulta auto ei käynyt enää ollenkaan. Pikkuisen vain hörähti.

        Otettiin kaasuttimen yläosa pikaisesti auki ja todettiin, että ainakin tiivisteenä käytetty (ilmeisesti silikonipohjainen!) liima oli melko nopsaan "sulanut". Myös ainakin ensiökurkun suutin näytti äkkiseltään olevan tämän töhkän melko pahasti tukkima. Lopulta epäonnistuneen putsauskokeilun jälkeen (ilmeisesti kansi/yläosa ei vielä silloin tullut kunnolla paikalleen) päädyimme raaputtamaan kaiken jäljellä olevan tiivisteen pois, putsaamaan ainakin kaikki helposti näkyvät suuttimet uudelleen ja ruuvaamaan kaasuttimen yläosan jne. takaisin paikalleen.

        Auto lähtikin hyvin käyntiin mutta pysyi käynnissä vain ryyppy pohjassa eikä kaasua saanut painaa kuin ihan vähän korkeintaan, joten sinnittelin kämpille ykkös- ja kakkosvaihteilla.. Kaasua painaessa kone ikäänkuin pouasi ja sammui. Onkos tässä nyt kyseessä vain se, että kaasutin imee liikaa ilmaa ilman tiivisteitä vai voisiko jossain olla vielä jokin tukos? Voisiko tukos olla jossain muualla, kuin näissä irtiruuvattavissa suuttimissa tai sihdissä ja missä tämä sihti on? Entä mikä olisi parasta tiivistettä ellei korjaussarjoja lasketa? Muitakin tiivistys vinkkejä saa laittaa, jotta kaasuttimen saisi mahdollisimman helposti ja nopeasti käytännössä kenttäoloissa kuntoon..

        Älkää jumalauta laittako liimaa kaasuttimen osiin! Se tukkii kanavat. Itse tein tuon virheen ja meno loppui siihen! Vain uudet tiivisteet ja tarvittaessa kaasarin kannen ja rungon oikaisuhionta. Oletteko muuten tarkistaneet imusarjassa olevan huohotinventtiilin kunnon? Omassa koslassa kyseinen osan hajoaminen sekoitti käynnin ja aiheutti savutuksen!


      • Retkuilija
        etohji kirjoitti:

        Jeps..

        Ratsuni tulikin taas katsastettua ja pitkään ajeltua hyvillä mielin kunnes... Meno tökkäsi jälleen. Auto sammui, eikä lähtenyt käyntiin kuin ryyppy ja kaasu täysillä. Ajattelin ajaa kämpille, jos vaiva korjaantuisi niinkuin ennenkin, itsestään kun vauhtiin pääsee. Mitä vielä! Lopulta auto ei käynyt enää ollenkaan. Pikkuisen vain hörähti.

        Otettiin kaasuttimen yläosa pikaisesti auki ja todettiin, että ainakin tiivisteenä käytetty (ilmeisesti silikonipohjainen!) liima oli melko nopsaan "sulanut". Myös ainakin ensiökurkun suutin näytti äkkiseltään olevan tämän töhkän melko pahasti tukkima. Lopulta epäonnistuneen putsauskokeilun jälkeen (ilmeisesti kansi/yläosa ei vielä silloin tullut kunnolla paikalleen) päädyimme raaputtamaan kaiken jäljellä olevan tiivisteen pois, putsaamaan ainakin kaikki helposti näkyvät suuttimet uudelleen ja ruuvaamaan kaasuttimen yläosan jne. takaisin paikalleen.

        Auto lähtikin hyvin käyntiin mutta pysyi käynnissä vain ryyppy pohjassa eikä kaasua saanut painaa kuin ihan vähän korkeintaan, joten sinnittelin kämpille ykkös- ja kakkosvaihteilla.. Kaasua painaessa kone ikäänkuin pouasi ja sammui. Onkos tässä nyt kyseessä vain se, että kaasutin imee liikaa ilmaa ilman tiivisteitä vai voisiko jossain olla vielä jokin tukos? Voisiko tukos olla jossain muualla, kuin näissä irtiruuvattavissa suuttimissa tai sihdissä ja missä tämä sihti on? Entä mikä olisi parasta tiivistettä ellei korjaussarjoja lasketa? Muitakin tiivistys vinkkejä saa laittaa, jotta kaasuttimen saisi mahdollisimman helposti ja nopeasti käytännössä kenttäoloissa kuntoon..

        Neuvoisin tekemään seuraavat asiat:

        Katso kaasarin läppäakselin klappi
        Tarkista huohotinventtiilin kunto
        Imu ja pakosarjan kiinnitys
        Tilaat kaasarin korjaussarjan ja uusit osat
        Poistat kaiken liimapaskan kaasarin kanavista


    • etohji

      Kiitosta!

      Ostin nyt alkuun tiivistepahvia, josta olis tarkoitus leikata sopivan muotoinen tiiviste ja kokeilla mitä tapahtuu..

    • etohji

      Eikä se tietenkään onnistunut.. Tiivisteestä tuli aika hyvän näköinen ja kärsii jo vähän enemmän antaa kaasua mutta ilman ryyppyä ei pysy käynnissä ja kaasulla bouaa. Tosin siitä ruuvista joka samalla tukee kaasuttimen jousta ja ryypyn vaijeria meni jossain määrin jengat eikä sitä saanut enää kiristettyä aivan kunnolla.. Alkaa mennä hermot! Kai sitä korjaussarjaa täytyy koittaa tai pakertaa vielä yksi tiiviste. Läppäakseli on tarkastettu jo aiemmin ja klappia oli.. Missäs tää huohotin venttiili on? Imu ja pakosarja kai ovat pysyneet aika hyvin kiinni.

      • etohji

        Entä riittäisikö pelkästään kaasarin ulkoseinien tiivistäminen? Nyt väsäsin millintarkan tiivisteen joka kiertää ulko- ja sisäseinät suuttimet ja ruuvinreiät toki kiertäen..


    • mie8888

      vaihda konkka jos meno meinaa hyytyä äkkiseltään vaihdissa

    • etohji

      Siihenhän auttoi sitten lopulta tiivisteen lisäksi perusteellinen putsaus toistamiseen :) jeejee!

    • V8

      Ei ole paikalla yhtään vanhan linjan asentajaa ainakaan neuvoista päätellen.
      Kärkivälin säätö tulkilla on jees mutta lopullisesti saa kohdalleen kosketuskulman mittauksella
      Myöskin -70 -80 luvun japseissa oli toisiokurkun suutin alimitoitettu mikä aiheutti sen että meno oli väkinäistä
      Pari kymppiä isompi pääsuutin korjaa tilanteen

      • Strobo 2

        Harvalla omatoimiasentajalla on niitä kosketuskulmamittareita käytössään. Ja jos viestiketjun avaajan asennustaitoja yhtään noista vastausviesteistä suodattaa, niin hänellä ei ainakaan ole sitä mittaria.
        Kärkivälin mittaus antaa uusilla kärjillä riittävän tarkkuuden sytytyksen säätämiseen, sillä olen pärjännyt useamman brittiauton kanssa jo -70 luvun alusta asti. Kuluneella jakajalla, jossa akselin laakerointi on väljä, niin kosketuskulmamittauskaan ei pelasta.
        Nyt kun on vara pitää uudempaa teknologiaa, niin huollot saa tehdä merkkiliike.


      • Anonyymi
        Strobo 2 kirjoitti:

        Harvalla omatoimiasentajalla on niitä kosketuskulmamittareita käytössään. Ja jos viestiketjun avaajan asennustaitoja yhtään noista vastausviesteistä suodattaa, niin hänellä ei ainakaan ole sitä mittaria.
        Kärkivälin mittaus antaa uusilla kärjillä riittävän tarkkuuden sytytyksen säätämiseen, sillä olen pärjännyt useamman brittiauton kanssa jo -70 luvun alusta asti. Kuluneella jakajalla, jossa akselin laakerointi on väljä, niin kosketuskulmamittauskaan ei pelasta.
        Nyt kun on vara pitää uudempaa teknologiaa, niin huollot saa tehdä merkkiliike.

        mulla oli aikoinaan virranjakajan akselissa klappia laakeri kulunut niin sytytysennakko heitteli +-20 astetta ja auto kävi kuin 2tahtikone virranjakajan vaihto korjasi tilanteen.


    • Täälläkin päin on vähän samoja ongelmia 100A:ssa.Mulla kylmänä datsun toimii hyvin mutta kuumana ja pitemmällä matkalla meno on takkuista.Maantie nopeudella tasakaasulla ja vähän ryypyn auki pitämisellä toimii jotenkin,mutta jos ottaa ryypyn pois ja painaa kaasun pohjaan nii meno hyytyy siihen paikkaan,eikä ota enää kierroksia olleenkaan.Sitten moottori sammuu ja kun sahaa ryypyn kanssa käyntiin nii toimii taas mutta vain tasa kaasulla.Nyt mulle on tulossa kaasarin huoltosarja ja siinä taisi olla joku suutin vähän isompi,koska se sarja on tarkotettu a14 moottorille. Omaan dasseen on vaihettu a12 kone. Syttyosat on kaikki vaihettu uusiin,pitäs vielä tuo katkojankärki väli katsoa että on oikea ja venttiilit säätää.

      • Retkuilija

        Tuo hitachin kaasari on yksi saatanan persläpi. Aina nykii ja rykii.


    • Niin tuntuu olevan,mulle on tuohon tulossa huoltosarja,täytyy sitten katsoa vaatiiko muuta tehdä.

    • etohji

      No, oman kokemuksen mukaan kannattaa ainakin putsata koko kaasutin kunnolla. Varsinkin se sihti ja tarkastaa läppien ja kohon toiminta.

    • Anonyymi

      taitaa olla poikien datsunit jo sulatettuna mutta muistoja niistä paljon jäi .
      kaasarit purettiin ja kasattiin, katkojan kärjet vaihdettiin eikä siinä rakotulkkia käytetty, rako tuli kerralla just.
      se sytytyksen säätö oli väljissä jakajissa niin että jakajan juuresta löysytysruuvia ja auto käyntiin : sitten korvakuulolla säätö jakajaa käännellen ja se oli siinä.
      kondensaattori ja puolan etuvastus niistä joskus kärähti. puola myös.
      jos imuilma ei ollut lämmitetty niin jääti ja nyki. siitä ne oli tarkkoja.
      sitä samaa nissanin konetta käytettiin myös trukeissa hydraulipumppuja pyörittämässä niin että ei niistä päässyt töissäkään eroon.

    • Anonyymi

      Tämä koko ketju on loistoesimerkki niille, jotka uskovat, että "tekemällä oppii". Loistoesimerkki siitä, että ainakaan auton huoltoa EI opi! Sama kokemus muistakin "tekemällä oppineista" myös autokorjaamossa! Ei ne oppineet sielläkään, ei vaikka sata kertaa tekivät. Aina meni pieleen jos en ollut koko aikaa vahtimassa. Kun teoria (ja järki) puuttuu, niin kaikki puuttuu. Kyllästyin, lähdin pois ja ihan eri alalle. Nyt ollut jo 20 v työeläkkeellä 3000 €/kk netto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2691
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      276
      1539
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1301
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      385
      1246
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      997
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      889
    9. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      812
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      316
      805
    Aihe