Walesinspringerspanielin turkin trimmaus?

ryijy10

Nippe on nyt 8 kuukautta vanha ja turkia pitäisi trimmata. Onko miten helppoa trimmata itse? Lähin trimmaaja on 100 km päässä, joten ajattelin itse sen tehdä.
Sain kasvattajalta opuksen ja siinä sanottiin, ettei ruskeita kohtia saa leikata muuten ruskea vaalenee. Pitääkö paikkansa? Tassukarvoja pidin talvella lyhyenä leikkaamalla ja olemme kammanneet Nippeä lähes päivittäin. Eli mitä välineitä tarvitaan, mitä kohtia saa leikata ja mitä pitää nyppiä? Sattuuko koiraa nyppiminen?

1

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • welshin omistaja

      Pitää paikkaansa.

      Onko teillä tarkoitus näyttelyissä käyttää? Jos on, niin silloin kannattaa ajella sinne trimmaajalle muutaman kerran. Korvat nypitään, ja jos lähdet leikkaamaan, ei ne nyppimällä lähde enää sen jälkeen. Kaulan alunen ajetaan koneella, se laite kannattaa hankkia, jos itse aioit trimmata jatkossakin :) Koneella saa näpsäkästi myöskin anturoiden välit. Älä aja ekalla kerralla liian lyhyeksi, koira voi saada iho-ongelmia siitä.

      Häntää siistitään saksilla, samoin jalkoja. Älä sen sijaan leikkaa korvia, sekä selkäkarvoja saksilla, sinne kasvaa mm. kiehkuroiden kohdalle herkästi sellainen jäykkä karva, ettei enää saa siistiksi näyttelytrimmiin, jos vaikka muutaman vuoden päästä haluaisitkin.

      Meidän koira ei ainakaan tunnu nyppimisestä kärsivän lainkaan. Mutta karva pitää osata nyppiä oikeaan aikaan, jolloin se on kypsä nypittäväksi. Sen huomaa helposti siitä, että se karva irtoaa silloin, tosin olen kuullut, että kaikilla welshillä se ei nyppimällä irtoa.

      Missäpäin asut?, oletko varma, että lähin trimmaaja on todellakin niin kaukana :) Kaikki eivät mainosta itseään kovinkaan aktiivisesti, itsekkin jouduin aikatavalla metsästämään sitä. Lopulta hyvä trimmaaja löytyi, hänellä ei ollut kokemusta welshin trimmistä, mutta koska perusasiat oli kunnossa, ja hän ymmärsi rotumääritelmistä jotain, sekä osasi katsella mallia kuvista mm. netistä, oli lopputulos hyvä. Näyttelypaikalla sitten kasvattaja trimmasi loppuun, varmuuden vuoksi jätti mieluummin liian pitkäksi karvat kuin liian lyhyeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe