lapsenlapset

..........

on ihania, ja heidän kanssa on mukavaa olla. Joskun kuitenkin on väsynyt ja ei vaan jaksa, varsinkin kun hoitaa pidempään ja lapset alkaa riehumaan, eivätkä usko mitään.
Tietysti pitäs ymmärtää, mutta suuttuhan sitä omillekkin lapsille välillä.

Saako isovanhempi hermostua lapsenlapsien kanssa välillä?

92

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuten ennenkin olemme todenneet, saa sitä.
      Varsinkin kun toisenlaista asennetta ei ole tieteellisesti todistettu.
      Minäkin tunsin papan jonka piilottama puolipussillinen karkkeja löytyi vasta kun hän oli kuollut.
      H.

• 1943

Itse en ole tuota ihanuutta ainakaan vielä kokenut, mutta olen seuraillut ympäristön ja ystävien touhuja. Minusta lapsista huolehtiminen on ensisijaisesti vanhempien tehtävä. Isovanhempien kanssa on aina sovittava, jos lapset tulevat heidän vastuulleen. Moni tuntuu pitävän asiaa itsestäänselvyytenä, ei ajattele, että isovanhemmilla voi olla omiakin menoja. Ja isovanhemmat pitävät tietenkin omat sääntönsä omassa kodissaan. Minulla ei ollut edes mahdollisuutta siihen, että edes yhden yön olisin antanut lapset vanhempieni tai appivanhempieni huostaan. Ystävättäreni sanoi, että mieluummin menee viikoksi lastenlastensa luo kuin ottaa heidät luokseen. Tuolloin vanhemmat sentään huolehtivat neljän katraasta iltaisin ja öisin.

• öklöö tekstiä

Mikäli ei sulla ole omia kokemuksia, niin miksi vastaat muiden suilla?

• 1943
        öklöö tekstiä kirjoitti:

Mikäli ei sulla ole omia kokemuksia, niin miksi vastaat muiden suilla?

Voihan sivusta seuratenkin tehdä havaintoja. Jopa lapsettomilla saa olla mielipiteitä. Mullakin on oikeus kertoa ajatuksistani. Onhan tuo imartelevaa, kun eri nikeillä käyt ajatusteni kimppuun tuomatta itse ketjuun mitään rakentavaa tai uutta. Edes omaa kantaasi et kerro.

• Pirre*

Ovat ihania, mutta eivät mitään hölmöjä, - kyllä heille voi sanoa että nyt mummi/ukki pappa jne..on väsynyt, ja sovitaanko että leikitään välillä rauhallisemmin..tai jotain muuta kuin villiä intiaania :)
      Ja saa tietenkin hermostuakin, kunhan selittää miksi hermostuu/tui, ei lapsi ole palikka :)

• Kuuleha sie Pirre*- neito.
        Se aika on jo mennyt jolloin isovanhemmat kasvattivat lapsia maalaistalon kommuunissa = Yhteistaloudessa.
        Jos lapsenlapset ottaa kotiinsa, ei isovanhempien tehtävänä ole enää kasvatus.
        Satunnainen hoito velvoittaa kokoaikaiseen höpötykseen tai sitten pitää rajoittaa vierailuja.
        Vanhemmuus ja kasvattaminen ei ole koskaan satunnaista.
        Jos lapset alkavat rasittaa, siitä vastaavat vanhemmat yksin.
        H.

• Kommuunipalsta
        hunksz kirjoitti:

Kuuleha sie Pirre*- neito.
        Se aika on jo mennyt jolloin isovanhemmat kasvattivat lapsia maalaistalon kommuunissa = Yhteistaloudessa.
        Jos lapsenlapset ottaa kotiinsa, ei isovanhempien tehtävänä ole enää kasvatus.
        Satunnainen hoito velvoittaa kokoaikaiseen höpötykseen tai sitten pitää rajoittaa vierailuja.
        Vanhemmuus ja kasvattaminen ei ole koskaan satunnaista.
        Jos lapset alkavat rasittaa, siitä vastaavat vanhemmat yksin.
        H.

Lapsia pittää kasvattaa yhteisvoimin. Kuten mekin sinua tällä palstalla. :)

• Kommuunipalsta kirjoitti:

Näin vanhan komistuksen kasvattaminen sopii minulle.
        Liekö menee käsi vaippoihinkin aikanaan.
        Kannattaisi kuitenkin aloittaa lähestyminen nyt vielä, niin kauan kuin se on vanhaa tuttua, kuivaa, kalsarihommaa.
        Voipi ihmetellä että mitä valkeaa täällä pöllyää?
        Kaikkiko tää on vielä syntymästä saakka?

• tas.puol.sit kaikki
        Kommuunipalsta kirjoitti:

Lapsiem kasvatus kuuluu vahemmille. Mitä heevtin yhteisvoimia ajat takaa?

Tuuhan pesee ikkunani yhteivoimin.

• Yhdessä hyvä tulee
        tas.puol.sit kaikki kirjoitti:

Lapsiem kasvatus kuuluu vahemmille. Mitä heevtin yhteisvoimia ajat takaa?

Tuuhan pesee ikkunani yhteivoimin.

No ei takuulla kuulu pelkästään vanhemmille. Lapsien kasvatus ei ole ikinä ollut pelkästään vanhempien vastuulla ja toivottavasti yhteisvastuu lapsista kasvaa entistäänkin.

Joo...minä tuun teille ja sinä tuut meille ikkunoita putsaamaan.

• Sakikoulutus
        hunksz kirjoitti:

Näin vanhan komistuksen kasvattaminen sopii minulle.
        Liekö menee käsi vaippoihinkin aikanaan.
        Kannattaisi kuitenkin aloittaa lähestyminen nyt vielä, niin kauan kuin se on vanhaa tuttua, kuivaa, kalsarihommaa.
        Voipi ihmetellä että mitä valkeaa täällä pöllyää?
        Kaikkiko tää on vielä syntymästä saakka?

Ei me kyllä sinua aleta hoivaamaan...kasvattamisessasi on hommaa ihan tarpeeksi.

Oikeastaan olemme jo melko pitkällä siinä työssä, jos vertaa tapojasi alkuaikojen enfant terribleen.

:)

• Jos minusta joskus tulee mummo (kääk) niin ihan vamasti kohtelen lapsenlasta ihmisenä, enkä ihmeolentona.
      Tämä mummo saattaa kyllä riehua enemmän kuin lapsi, mikäli on vielä siinä kunnossa. :)
      Palautetta annetaan ikävistä kolttosista, esim. jos piilottaa mummon silmälasit eikä mummo näe etsiä niitä.

Mutta rakkautta kyllä riittää, se ei lopu kesken ja sillä ja juttelemalla asiat hoituvat.

Hitsin helppo kirjoittaa, kun ei ole lapsenlapsia, tuntee itsensä hyvinkin neuvokkaaksi.
      Mutta senhän näkee sitten, kun tosi tilanne päällä, voi olla että mummoa viedään kuin vanhaa lapasta.

• 1943

Kappas, kun Sinun kimppuusi ei hyökätty, kun ei ole omia lapsenlapsia. Itse olen samassa tilanteessa, mutta minulle ei olisi annettu vuoroa. Elikä johdonmukaista ei ole kohtelu täällä. Sen vai sanon, etten kadehdi mummoja ja ukkeja. Paljon helpompaa on elämä näin. Jos minulle lapsenlapsia suodaan, luulen, että ,melko asiallinen olen. Myös hellä ja hyvä.

• 1943 kirjoitti:

Kappas, kun Sinun kimppuusi ei hyökätty, kun ei ole omia lapsenlapsia. Itse olen samassa tilanteessa, mutta minulle ei olisi annettu vuoroa. Elikä johdonmukaista ei ole kohtelu täällä. Sen vai sanon, etten kadehdi mummoja ja ukkeja. Paljon helpompaa on elämä näin. Jos minulle lapsenlapsia suodaan, luulen, että ,melko asiallinen olen. Myös hellä ja hyvä.

Jos haluut niin mä voin pöllyttää enkelin sulkia pikkasen.
        Eilen nimitteli minuu putsukaksi en tierä mitä se on mutta jotain ikävää ilmeisesti.

• faktat faktoina
        1943 kirjoitti:

Oliko Angeli viestissä samaa negatiivisuutta, kuin sun viestissäsi?

Sinä puhuit toisten suulla (ystavätär)ja Angeli omallaan.

Olen itse mummu ja kohtelen lastenlapsiani samoin, kuin omiani, rakastan heitä, mutta, jos he käyvät ikäviksi, niin työnnän heidät vanhempien huostaan, sitä en voinut omille lapsilleni tehdä.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Jos haluut niin mä voin pöllyttää enkelin sulkia pikkasen.
        Eilen nimitteli minuu putsukaksi en tierä mitä se on mutta jotain ikävää ilmeisesti.

Senkun pöllytät, vähän enemmän sieltä oikealta, kiitos.

Putsukka on erittäin harvinainen, erittäin harvinaisille ja mukaville ihmisille annettava arvonimi.
        Olisit ylpeä etkä valittaisi.
        Semmoinen putsukka. :)

• Pirre*
        1943 kirjoitti:

1943, joku on ottanut asiakseen moittia Sinua, sanoitpa mitä tahansa, - ei kannata lannistua moisesta, vaikka ikäväähän se on..olet asiallisen mukava kirjoittaja.

• 1943 kirjoitti:

1943 en edes pyytänyt vuoroa, olisiko pitänyt?
        Minä en täällä vuoroja jakele.

Oman mielipiteensä voi sanoa asiasta kuin asiasta ja minähän sanoin lopussa, että kun ei ole lapsenlapsia, tuntee itsensä hyvinkin neuvokkaaksi.
        Tilannehan voi muuttua joku kaunis päivä ja annan sitten selityksen kuinka pieleen arvioni kyvyistäni meni. :)

• lejanna :))
        Pirre* kirjoitti:

1943, joku on ottanut asiakseen moittia Sinua, sanoitpa mitä tahansa, - ei kannata lannistua moisesta, vaikka ikäväähän se on..olet asiallisen mukava kirjoittaja.

Ihmiset ilkeilevät kateuksissaan. 1943 on palstan ihana ihminen, kuin moni muukin, mutta erityisesti minun mieleeni. Sanoo asiat selvästi ja ymmärrettävästi, ei kierrä ja kaarra, kuin kissa kuumaa puuroa.
        Ei kai saisi edes kehua, etteivät kateet saa lisää vettä myllyynsä.
        Meinasin vahingossa laittaa m-kirjaimen tilalle peen.
        .

• Anceli kirjoitti:

Senkun pöllytät, vähän enemmän sieltä oikealta, kiitos.

Putsukka on erittäin harvinainen, erittäin harvinaisille ja mukaville ihmisille annettava arvonimi.
        Olisit ylpeä etkä valittaisi.
        Semmoinen putsukka. :)

Olen siis putsukka ensimmäinen akapen kaveri.

• .f.f
        Pirre* kirjoitti:

Höpöhöpö Pirre, vaan faktat faktoina . Ilman kokemuksia et ole kykenevä neuvomaan ketään.

Tuskin on muuten joku, vaan taitaapi olla monta, jotka ovat kyllästyneet "omaan minään".

Olen siis putsukka ensimmäinen akapen kaveri.

Just näin ja tulet pysymäänkin sellaisena, niin kauan kuin minun pääni heiluu ja siivet kans.
        Kaimani agape. :)

• :)
        Anceli kirjoitti:

Just näin ja tulet pysymäänkin sellaisena, niin kauan kuin minun pääni heiluu ja siivet kans.
        Kaimani agape. :)

Ei sentään Alakapee. :))
        Mulle lie tullut vanhuuden lukihäiriö.

• meeriamanda
        .f.f kirjoitti:

Höpöhöpö Pirre, vaan faktat faktoina . Ilman kokemuksia et ole kykenevä neuvomaan ketään.

Tuskin on muuten joku, vaan taitaapi olla monta, jotka ovat kyllästyneet "omaan minään".

No ei todellakaan ole kyllästynyt muihin kun näihin perässä hiihtäjiin! Miksi ei voi ohittaa jos niin risoo jonkun kirjoittamiset? Ei tuo fiksulta näytä.

Vuosiluku on miellyttävä kirjpoittaja , onneksi myös turta hermoinen.

Onhan se totta ettei kaikkien kanssa juttu luista, siltikin negatiivinen heittely tuntuu tyhmältä.

• hyiiiiii hee---
        lejanna :)) kirjoitti:

Ihmiset ilkeilevät kateuksissaan. 1943 on palstan ihana ihminen, kuin moni muukin, mutta erityisesti minun mieleeni. Sanoo asiat selvästi ja ymmärrettävästi, ei kierrä ja kaarra, kuin kissa kuumaa puuroa.
        .

Ahaa. Ihana ihminen ei loukkaa toista palstalaista täten.
        ----------------
        Tasan ei käy onnen lahjat. Sinä ne nuoret napit, mulle jää tyhjät näpit. Ootko pubiruusu, vai muuten vain monen kultu?---näin tämä ihana ihminen arvostelee muista kirjoittajia.

Minä en ole tuo. jolle hän noin VITTUMAISESTI vastasi.

Niin tai näin, jokainen meistä ihanoi erillaisia ihmisiä.

• :) kirjoitti:

Alalevee sopisikin paremmin, ainakin minulle, kookoosta en uskalla enää sanoa mitään. Mutta ehkä sana putsukka kertoo jotain. :))

• lölö
        meeriamanda kirjoitti:

No ei todellakaan ole kyllästynyt muihin kun näihin perässä hiihtäjiin! Miksi ei voi ohittaa jos niin risoo jonkun kirjoittamiset? Ei tuo fiksulta näytä.

Onhan se totta ettei kaikkien kanssa juttu luista, siltikin negatiivinen heittely tuntuu tyhmältä.

Hyvä Sinä?

Olet täydellinen, jos sallit sen itsellesi, että joku toinen kirjoittaja kertoo sinun olevan kännissä ja vain siksi, että puolustat jotakin duunariryhmää.

• :) kirjoitti:

Muovailuvaha olis sopiva ilmaisu ,koskaan en oo sanonu vastaan naiselle.
        Enkä varsinkaan kavereille.

hyiiiiii hee--- kirjoitti:

----------------
        Tasan ei käy onnen lahjat. Sinä ne nuoret napit, mulle jää tyhjät näpit. Ootko pubiruusu, vai muuten vain monen kultu?---näin tämä ihana ihminen arvostelee muista kirjoittajia.

Jepsuta jee, hyvä että luin tekstisi muutamaan kertaan.
        Luulin jo, että nimitit minua pubiruusuksi. :))
        Olin jo niskavillan pystyssä sanoa, etten ikunani ole pubissa käynyt.

Kuka tykkää äidistä, kuka tyttärestä, moni tykkää papastakin, onneksi.
        Aina joskus jokaiselta pääsee sammakoita suustaan, ainakin minulta.

Mehän ollaan kuin suurta perhettä, ymmärretään toisiamme.
        Täällä oppiikin paljon, tuota v-mäisyyttä olen saanut itsessäni ihmetellä, omaani siis.
        .

Muovailuvaha olis sopiva ilmaisu ,koskaan en oo sanonu vastaan naiselle.
        Enkä varsinkaan kavereille.

Myös joustofrotee olisi aika hyvä, sopisi sulle.
        Joustaa, peittää ja lämmittää.
        Jään vielä miettimään tuota ettet ole sanonut vastaan, hämäriä muistikuvia kulkee tajuntani rajamailla. :)

• meeriamanda
        lölö kirjoitti:

Hyvä Sinä?

Olet täydellinen, jos sallit sen itsellesi, että joku toinen kirjoittaja kertoo sinun olevan kännissä ja vain siksi, että puolustat jotakin duunariryhmää.

Kuulehan, en halua minkäänlaista riitaa kenenkään, en sinunkaan kanssa. Varmasti minulta on mennyt monikin ja monen kirjoituksia ohi, sillä tuollaisia ei ole silmiini osunut. Minä pidän hänen tavastaan kertoilla touhuamisistaan, ok!
        Onko ´vihanpidon´ jatkuttava ketjusta toiseen? Käämit voi joskus kärähtää minulta , kenties sinultakin, normi-ihmisiähän me ollaan.

• pjiikkiö

Täällä oppiikin paljon, tuota v-mäisyyttä olen saanut itsessäni ihmetellä, omaani siis.
        .

Kato ja kuuntele kun mä elän tai ainakin toivoisin olevani rellu.
        Nyt ei olla veemäisiä.
        Hymy pyllyyn.

• Anceli kirjoitti:

Myös joustofrotee olisi aika hyvä, sopisi sulle.
        Joustaa, peittää ja lämmittää.
        Jään vielä miettimään tuota ettet ole sanonut vastaan, hämäriä muistikuvia kulkee tajuntani rajamailla. :)

Jokainen ilta vedän lämpöset froteesukat jonkun jalkoihin,sellanen rituaali.
        Mähän olen pohjatontahyvyyttä miten mä nyt jänkkäisin vastaan.
        Harmi vaan kun kukaan ei esitä mitään levottomuutta herättäviä mulle,heti suostuisin .

pjiikkiö kirjoitti:

Kato ja kuuntele kun mä elän tai ainakin toivoisin olevani rellu.
        Nyt ei olla veemäisiä.
        Hymy pyllyyn.

Rellu ja hellu! :))
        Pois se meistä, napa nauraa ja pylly laulaa.
        .

• hyiiiiii hee---

.

:-))))

En minäkääm kiltimmästä päästä oleva ihminen ole, mutta sanon ne ilkeydet päin naamaa, en palstalla anonyymin turvin.

Harvoin tällä palstalla, mutta nyt flunssan kourissa tapan aikaani ja ihmettelen kuinka ilkeyksiä ihmiset voivat kirjoitella.

En kuulu olevani tähän perheeseen, mutta multahan puuttuu tämä koulusivistys, omaan vain tämän sydämmen sivistyksen ja olen aina puolustelemassa heikompia ja haukkumalla jotakin tuntematonta pubiruusuksi kertoo paljon ihmisen ns. sivistyksestä.

Mut nyt pelapuuttuiten istutukseen ...

• Kiikkiö

Jokainen ilta vedän lämpöset froteesukat jonkun jalkoihin,sellanen rituaali.
        Mähän olen pohjatontahyvyyttä miten mä nyt jänkkäisin vastaan.
        Harmi vaan kun kukaan ei esitä mitään levottomuutta herättäviä mulle,heti suostuisin .

Ai sellaisia hän odottaa, eikös lammen rantaan suonsilmäkkeeseen kutsu ole melkoisen levottomuutta herättävä?
        Niin, mutta siihen sä suostuitkin jo, miten olis pienet pituushyppyharjoitukset tai metsätaitokisat, etsisit minua 60 hehtaarin alueelta. Jos löytäisit, palkkio olis tosi hyvä, alkaa m:llä. =)

• hyiiiiii hee---

En minäkääm kiltimmästä päästä oleva ihminen ole, mutta sanon ne ilkeydet päin naamaa, en palstalla anonyymin turvin.

Harvoin tällä palstalla, mutta nyt flunssan kourissa tapan aikaani ja ihmettelen kuinka ilkeyksiä ihmiset voivat kirjoitella.

En kuulu olevani tähän perheeseen, mutta multahan puuttuu tämä koulusivistys, omaan vain tämän sydämmen sivistyksen ja olen aina puolustelemassa heikompia ja haukkumalla jotakin tuntematonta pubiruusuksi kertoo paljon ihmisen ns. sivistyksestä.

siis pelapuiden eli pelakuut. ;-.)))))

• hyiiiiii hee--- kirjoitti:

Mitä sä istutat ,meni ohitte.

• Meriläinen

Mietin mihin kohtaan mutta jos nyt sitten vaikka tähän kohtaan sanon minäkin sanaseni, näin lapsettomana sekä tietysti myös lapsenlapsettomana.
        Nooh, minähän olen vanha täti, tai noonkun jotkut sanoo isotäti :))
        Kun tämä meidän pikkulikka kokeili minua viimeksi niin kyllä minä sanoin tiukasti miten asia on, eli takki laitetaan päälle kun vielä on kylmä ilma ja ihan kunnolla vielä eikä silleen että on vaan yksi hiha paikoillaan.
        Kyllähän neiti vähän ärpytti mutta suostui sitten kitisemättä, tiesi voittajansa.

Mutta sitten kun tuli hetki että pelotti ja oli suru puserossa niin sylissä oli ja keskusteltiin että vahingoille ei voi mitään niitä sattuu ja tapahtuu ja pyydetään anteeksi jne.
        Itse koen että kaikki ollaan lasten aikuisia, varsinkin omien, vaikkei ne ihan omia oliskaan.

Jos paljon joutuu / saa hoitaa lasen lapsia niin kyllähän niihin saa hermostuakin, eihän ne lasia ole.

Ja vielä meillä lapsettomilla voi olla vaikka kuinka kokemusta lapsista vaikkei omia olekaan ja saamme tuoda oman ajatuksemme asioihin.

En meinannut tähän aloitukseen ottaa osaa mutta kun lähti tielle että lapsettomat hiljaa niin tulinhan sanomaan sanani, niih.

A:lle jätitkö yhtään Sieluja kasvamaan vai keräsitkö jo kaikki :))))

• lejanna #

Älä nakkaa pelakuulla katulaulajaa!
        Täällä ei merkkaa ihmisen luettujen kirjojen määrä, vaan sydämen syvyys ja hyvyys.

Ilkeily on minusta ihmisen omaa pahaa oloa, jota halutaan levittää muillekin.
        Sitä usein mietin mielessäni, kun sitä jaellaan sokeasti täysin oudoille ihmisille.
        Ei kai meistä kukaan huutele kettumaisuuksia kaupungillakaan kulkiessaan ympärilleen.Tämä vain ihan yleisenä huomiona.

Lapsena muistan, kuinka ihmettelin naapurin pelakuuta, kun kukka pukkasi valkoista ja punaista kukintoa.
        .

• Anceli kirjoitti:

Ai sellaisia hän odottaa, eikös lammen rantaan suonsilmäkkeeseen kutsu ole melkoisen levottomuutta herättävä?
        Niin, mutta siihen sä suostuitkin jo, miten olis pienet pituushyppyharjoitukset tai metsätaitokisat, etsisit minua 60 hehtaarin alueelta. Jos löytäisit, palkkio olis tosi hyvä, alkaa m:llä. =)

Suonsilmäke on tosiaan levottomuutta herättävä.
        Vauhditon pituushyppy on pravuurini ,et pärjäis ellet fuskais.
        Palkkio ei ole erikoisen kiva sil mä en tykkää mämmistä.

• hyiiiiii hee---
        koti-kiusattu kirjoitti:

Mitä sä istutat ,meni ohitte.

Kysy Angelilla,,,hää ymmärtää, vaikka mulla KIROTUSVIRHE tulikin.

Hää, ku ainut ihminen, mun lisäksi, joka tuolla nimellä noita yrttejä kutsuu.

• lejanna # kirjoitti:

Täällä ei merkkaa ihmisen luettujen kirjojen määrä, vaan sydämen syvyys ja hyvyys.

Sitä usein mietin mielessäni, kun sitä jaellaan sokeasti täysin oudoille ihmisille.
        Ei kai meistä kukaan huutele kettumaisuuksia kaupungillakaan kulkiessaan ympärilleen.Tämä vain ihan yleisenä huomiona.

Lapsena muistan, kuinka ihmettelin naapurin pelakuuta, kun kukka pukkasi valkoista ja punaista kukintoa.
        .

Verenpunanen pelakuu on kaunis kukka,rinkeplumma on kans.

• Meriläinen kirjoitti:

Mietin mihin kohtaan mutta jos nyt sitten vaikka tähän kohtaan sanon minäkin sanaseni, näin lapsettomana sekä tietysti myös lapsenlapsettomana.
        Kun tämä meidän pikkulikka kokeili minua viimeksi niin kyllä minä sanoin tiukasti miten asia on, eli takki laitetaan päälle kun vielä on kylmä ilma ja ihan kunnolla vielä eikä silleen että on vaan yksi hiha paikoillaan.
        Kyllähän neiti vähän ärpytti mutta suostui sitten kitisemättä, tiesi voittajansa.

Mutta sitten kun tuli hetki että pelotti ja oli suru puserossa niin sylissä oli ja keskusteltiin että vahingoille ei voi mitään niitä sattuu ja tapahtuu ja pyydetään anteeksi jne.
        Itse koen että kaikki ollaan lasten aikuisia, varsinkin omien, vaikkei ne ihan omia oliskaan.

Jos paljon joutuu / saa hoitaa lasen lapsia niin kyllähän niihin saa hermostuakin, eihän ne lasia ole.

Ja vielä meillä lapsettomilla voi olla vaikka kuinka kokemusta lapsista vaikkei omia olekaan ja saamme tuoda oman ajatuksemme asioihin.

En meinannut tähän aloitukseen ottaa osaa mutta kun lähti tielle että lapsettomat hiljaa niin tulinhan sanomaan sanani, niih.

:) Sieluja jäi kasvamaan vielä hurjan paljon, kun eivät olleet vielä auenneetkaan.
        Ihanasti tuoksuvat maljakossa ja huomenna vien haudoille.

• hyiiiiii hee---
        lejanna # kirjoitti:

.

Katos, siekin tiesit tuon nimen. Hitsi, mulla niin kuuma parveke, ettei siellä muut kukat viihdy. ja niin ku mä haluaisin miljoonakelloa tai mitä lie lumi....jotain,,,
        nyyh...

Suonsilmäke on tosiaan levottomuutta herättävä.
        Vauhditon pituushyppy on pravuurini ,et pärjäis ellet fuskais.
        Palkkio ei ole erikoisen kiva sil mä en tykkää mämmistä.

No niin, vai ei herättänyt levottomuutta, minähän sanoin.
        En mie voi pituutta hypätäkään, varmasti lirahtais. :(
        Kokeillaankin kuulantyöntöä, kumpi jaksaa työntää pitemmälle.

Mämmi, mummo tai makkara, saat valita. :))

• Meriläinen
        Anceli kirjoitti:

:) Sieluja jäi kasvamaan vielä hurjan paljon, kun eivät olleet vielä auenneetkaan.
        Ihanasti tuoksuvat maljakossa ja huomenna vien haudoille.

Sieluille haudoissa sieluja :))
        Meniköhän nyt yli, ei ainakaan miusta ;))

Katos, siekin tiesit tuon nimen. Hitsi, mulla niin kuuma parveke, ettei siellä muut kukat viihdy. ja niin ku mä haluaisin miljoonakelloa tai mitä lie lumi....jotain,,,
        nyyh...

Lumihiutale viihtyy myös paahteessa, miekin laitoin porraspäähän, siihen paistaa aurinko kaiken päivää ja kaikki tuulet osuvat. Kestää kuulemma.
        Pelakuu. :)

• hyiiiiii hee---
        koti-kiusattu kirjoitti:

No nyt meni moukan sivistyksen ohi...mikä on rinkeplumma...?
        Het ekana tuli mieleen verenpisara, mut et kai sie nyt verenhimonen ooo...:-))))

• Meriläinen kirjoitti:

Sieluille haudoissa sieluja :))
        Meniköhän nyt yli, ei ainakaan miusta ;))

Ei mennyt yli, miusta jäi vielä hiukan alapuolella rajan.
        Onkohan ne sitten sellaiset Kielon jäähyväiset. :)

• meeriamanda
        koti-kiusattu kirjoitti:

Kauniita on...vaan kun mä onnistun ne tappamaan aika äkisti :( ...tiedän et kastelen luultavasti liikaa, mutku...Silti mun SaintPauliat ovat upeita, kas kun niitä en sitten uita...ei ymmärrä? Soon kovvaa hommoo tää hortonoomin työ, tasan ei mee koskaan :))
        Muuten pelakuut ´haisoo´ pahalle.

• lejanna "
        koti-kiusattu kirjoitti:

Ja taas sain lisää sanoja aarrearkkuuni. Enpä tiennyt yhtään, mikä plumma se tuo on. Kehäkukka, netin mukaan.
        Lapsuudesta muistan, kuinka aina kesäksi äiti kylvi krassin siemeniä, ja kuinka kauniisti ne kukkivatkin. Isäkin oli tahollaan kova kukkamusteri, aina oli hevosenkakkasukka vesitynnyrissä.
        .

• hyiiiiii hee---
        Anceli kirjoitti:

Lumihiutale viihtyy myös paahteessa, miekin laitoin porraspäähän, siihen paistaa aurinko kaiken päivää ja kaikki tuulet osuvat. Kestää kuulemma.
        Pelakuu. :)

Viihtyykö, vaikka lasitetti partsi ja kuuma, kuin sauna...

Älä sie ala saivartelee, et lasit voi avata tai mie saivartelen, et potut ja hetekka :-))))

• Meriläinen kirjoitti:

Ja niin astui Niskavuori sisään sanottiin elokuvas.
        Vieraan lapsi pelasti tänään mun päivän,tieräks sitä.
        Laitoin nimee postiluukkuun ja hyräilin rinsessan sukkanauhaa yht äkkiä tajusin et oven lasista tuijotti yksi sininen silmä.
        Sitten siihen lasiin ilmestyi nätti naurava likan naama ,oikee syränten murskaaja hymy.
        Jatkoin mörisevää lauluani ja likan hymy leveni ,koko loppupäivän olin hyvällä päällä

• lejanna.
        koti-kiusattu kirjoitti:

Laitoin nimee postiluukkuun ja hyräilin rinsessan sukkanauhaa yht äkkiä tajusin et oven lasista tuijotti yksi sininen silmä.
        Sitten siihen lasiin ilmestyi nätti naurava likan naama ,oikee syränten murskaaja hymy.
        Jatkoin mörisevää lauluani ja likan hymy leveni ,koko loppupäivän olin hyvällä päällä

Kakase heti, mikä on rinsessan sukkanauha!!
        .

• Meriläinen
        Anceli kirjoitti:

Ei mennyt yli, miusta jäi vielä hiukan alapuolella rajan.
        Onkohan ne sitten sellaiset Kielon jäähyväiset. :)

Se sopiikin tilanteeseen hyvin.
        Kielo oli yksi äidin lempikukista, hän katsoo pilven päältä ja hymyää :)

Viihtyykö, vaikka lasitetti partsi ja kuuma, kuin sauna...

Älä sie ala saivartelee, et lasit voi avata tai mie saivartelen, et potut ja hetekka :-))))

Viihtyy, viihtyy ja pelakuut ainakin viihtyy, laita sitten niitä.

Jaahas, sitä ollaankin vanhoja tuttuja, kun muistetaan potut ja hetekka. :)

• Anceli kirjoitti:

No niin, vai ei herättänyt levottomuutta, minähän sanoin.
        En mie voi pituutta hypätäkään, varmasti lirahtais. :(
        Kokeillaankin kuulantyöntöä, kumpi jaksaa työntää pitemmälle.

Mämmi, mummo tai makkara, saat valita. :))

Oleks sä semmonen moukarinheittäjä mummo?
        Muista nyt et rikoo on riskillä ruma.
        Mää otan sen makkaran ja mummon sitä lämmittämään.

• Meriläinen
        koti-kiusattu kirjoitti:

Lapset on kaikkien lapsia, tai ainakin pitäis olla. Niin lapsellisten kun varsinkin meidän lapsettomien.
        Ei olis maailma niin turvaton jos kaikki pitäis huolen.
        Kun kaikilla lapsilla vaikkakin oliskin vanhemmat niin ei välttämättä turvaa.

Toissapäivänä mun kättä puristi kovaa sellainen 5 kuukautta vanha (heh) neiti. Ja katse suli hymyyn heti vaikka oli ihan tuntematon, työkaverin siskon lapsi.

• Meriläinen kirjoitti:

Se sopiikin tilanteeseen hyvin.
        Kielo oli yksi äidin lempikukista, hän katsoo pilven päältä ja hymyää :)

Vilkutan kun vien kukat ja tyttären haudalle myös, hänellä olisi pian syntymäpäivä.
        Siellä he katsovat ja hymyilevät, että kieloja tuotiin meille.

• Meriläinen

Oleks sä semmonen moukarinheittäjä mummo?
        Muista nyt et rikoo on riskillä ruma.
        Mää otan sen makkaran ja mummon sitä lämmittämään.

Hyvä valinta tuo mummo ja makkara, konjakkisinapin tuot sitten tullessasi.
        Moukarinheitto olis myös hyvä laji, peltoa riittää.
        Tai aitajuoksu, laitetaan piikkilankaa aidaksi, pöksys repee.
        Eikä mulla lirahda, kunhan pelottelin, siekin menit ihan vaikeeksi. ;)))

No nyt meni moukan sivistyksen ohi...mikä on rinkeplumma...?
        Het ekana tuli mieleen verenpisara, mut et kai sie nyt verenhimonen ooo...:-))))

Kehäkukkahan se murresana Mynämäen karjalasta.

• hyiiiiii hee---
        Anceli kirjoitti:

Viihtyy, viihtyy ja pelakuut ainakin viihtyy, laita sitten niitä.

Jaahas, sitä ollaankin vanhoja tuttuja, kun muistetaan potut ja hetekka. :)

Vanhoja olla ja tuttujakin ...mut vain palstalta. ;-)

(tänään vaan tuon mun solidaarinen minäni ja oikeustajuni saanut vallan. Liekö syynä se, että liian harvoin täällä vieraillut viime aikoina. Pääsi ns. mopo käsistä, vaikka yritän kauniilla tekstillä sievistellä-)

• Anceli kirjoitti:

Hyvä valinta tuo mummo ja makkara, konjakkisinapin tuot sitten tullessasi.
        Moukarinheitto olis myös hyvä laji, peltoa riittää.
        Tai aitajuoksu, laitetaan piikkilankaa aidaksi, pöksys repee.
        Eikä mulla lirahda, kunhan pelottelin, siekin menit ihan vaikeeksi. ;)))

Höpö höpö isompaa tenaa jo pakkasin kassiin.

• hyiiiiii hee---
        koti-kiusattu kirjoitti:

Kehäkukka on kaunis, mutta keltainen ja keltainen kukka vetää luokseen noita pistäviä ampiaisia, vaan onko se niin pahasti. Hyvä, et joku muakin pistää. :-)

• lejanna)

Vanhoja olla ja tuttujakin ...mut vain palstalta. ;-)

(tänään vaan tuon mun solidaarinen minäni ja oikeustajuni saanut vallan. Liekö syynä se, että liian harvoin täällä vieraillut viime aikoina. Pääsi ns. mopo käsistä, vaikka yritän kauniilla tekstillä sievistellä-)

Kiva tavata "vanha" tuttu, ei tässä nyt ihan lapsenkakaroita olla itsekään. :)

Toista on hyvä puolustaa, kun kohdalle sattuu, ketään ei pidä kiusata eikä loukata.
        Pieni kiusoittelu sallittaneen, sopuisassa ja ystävällisessä hengessä.
        Miekin siihen sorrun, etenkin tuon kookoon seurassa, taitaa yllyttää jotenkin. :))

• Meriläinen
        koti-kiusattu kirjoitti:

Mullapa onkin nyt vihdoin kasvamassa "etiopian banaani" Ja minibanaani sitten laitoin vielä yhteen ruukkuun Kamelian siemeniä, nyt vaan oottelen koska saa omia banaaneja syödä :)

Höpö höpö isompaa tenaa jo pakkasin kassiin.

Sinäkinkö käytät niitä, meillähän on jotain yhteistä. :))
        Kyllä tästä vielä jotain syntyy tai jostain, kun yritetään pysyä aloituksen aiheessa ettei tule sanomista.

• meeriamanda kirjoitti:

Kauniita on...vaan kun mä onnistun ne tappamaan aika äkisti :( ...tiedän et kastelen luultavasti liikaa, mutku...Silti mun SaintPauliat ovat upeita, kas kun niitä en sitten uita...ei ymmärrä? Soon kovvaa hommoo tää hortonoomin työ, tasan ei mee koskaan :))
        Muuten pelakuut ´haisoo´ pahalle.

Pelakuitten pitääkin haista pahalle, ne karkottaa ötököitä, sopivat hyvin vaikka kuistille tai parvekkeelle.
        Minunkin Sant Pauliat kukkii komeasti, ihan itse sain uudestaan kukkimaan vanhat veteraanikukat.

• meeriamanda
        Anceli kirjoitti:

Toista on hyvä puolustaa, kun kohdalle sattuu, ketään ei pidä kiusata eikä loukata.
        Miekin siihen sorrun, etenkin tuon kookoon seurassa, taitaa yllyttää jotenkin. :))

Ai...jaa, :) et ´pieni´ kiusoittelu...hmm! Ei kai muisti pätki....kuijaas se nyt menikään:)?
        No, joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään! ♫♥♫

• Anceli kirjoitti:

Sinäkinkö käytät niitä, meillähän on jotain yhteistä. :))
        Kyllä tästä vielä jotain syntyy tai jostain, kun yritetään pysyä aloituksen aiheessa ettei tule sanomista.

Vanhakin nyt nuortuu kuin lapsi leikkimään.
        Öitä enkeli ,muista olla aikuismainen pönöttäjä.

Vanhakin nyt nuortuu kuin lapsi leikkimään.
        Öitä enkeli ,muista olla aikuismainen pönöttäjä.

Öitä putsukka, pönötetään taas huomenna.

• hyiiiiii hee---
        Anceli kirjoitti:

Oohan mä huomannut tuon pelelehdinnään kk:n kanssa,mutta muistutan, että se olin MINÄ, joka aikoinan tuon KK:n ekana valitsin, tuolla naapuripalstalla.

• meeriamanda kirjoitti:

Ai...jaa, :) et ´pieni´ kiusoittelu...hmm! Ei kai muisti pätki....kuijaas se nyt menikään:)?
        No, joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään! ♫♥♫

Nimenomaan pieni kiusoittelu. :)
        Mitenkäs ne teidän autoajelut, heheee. :)
        Hyvää yötä sinulle, ei muistella vanhoja, tikku pois silmästä.

• lejanna |

Oohan mä huomannut tuon pelelehdinnään kk:n kanssa,mutta muistutan, että se olin MINÄ, joka aikoinan tuon KK:n ekana valitsin, tuolla naapuripalstalla.

Et varmasti ollut, minähän se olin!! Hänen takiaan palstalle juurruin, kuin voikukka.

*raapii kissatappeluksessa toiselta silmät poskelle* Mjaujanjau!!
        .

Niinkö, no kyllä hänessä on miestä usemmankin naisen kiusoittelijaksi, semmoinen putsukka. :)
        Hän on parhaita, ellei paras joka täällä kirjoittaa, hyvä kaverini.

• lejanna | kirjoitti:

Et varmasti ollut, minähän se olin!! Hänen takiaan palstalle juurruin, kuin voikukka.

*raapii kissatappeluksessa toiselta silmät poskelle* Mjaujanjau!!
        .

Nyt on paras aika häipyä, jääkää te tytöt tänne selvittelemään välejänne. :))
        Öitä!

• meeriamanda
        Anceli kirjoitti:

Pelakuitten pitääkin haista pahalle, ne karkottaa ötököitä, sopivat hyvin vaikka kuistille tai parvekkeelle.
        Minunkin Sant Pauliat kukkii komeasti, ihan itse sain uudestaan kukkimaan vanhat veteraanikukat.

Joopa joo, olen vienyt lukuisia jaoksen tuloksia naisystävälleni, (saint pauliinoita) ja hän onnistuu tuhoamaan ne samantien! Liikaa pitää märkinä, saman teen noille pelakuille...onko vielä niitä orvokki pelakuita? Mummulassa oli isoja ja voi miten ne kukkivatkaan, olihan kanankakkaa omasta takaa :)
        Samaten mun pääsiäis, juhannus ja joulukaktukset ovat kukkineet kuin ´himoonsa´ vuodesta toiseen, kenties huonosta hoidosta johtuen :))
        No kaikessa ei voi olla hyvä! :)

• lejanna
        Anceli kirjoitti:

Niinkö, no kyllä hänessä on miestä usemmankin naisen kiusoittelijaksi, semmoinen putsukka. :)
        Hän on parhaita, ellei paras joka täällä kirjoittaa, hyvä kaverini.

Sammaa mieltä, ihuna mies, kultasydän, en sano, että pieni, kun en ole mitannut.
        Kyllä hänestä riittää kultakimpaleita meille kaikillenkin!!
        Putsukkamme punkelo!!
        .

• 1943
        Pirre* kirjoitti:

Asia on noteerattu, mutta ei paha. Huvittaa, eikös joku ole joskus todennut, että sama se mitä puhutaan kunhan puhutaan? Elikä joku mainostaa minua, vaikka itse viihdyn hyvin omissa oloissani. Mitä nyt joskus täällä kirjoittelen, kun olen yksin kotosalla.Kiitos sanoistasi.

• 1943
        Anceli kirjoitti:

1943 en edes pyytänyt vuoroa, olisiko pitänyt?
        Minä en täällä vuoroja jakele.

Oman mielipiteensä voi sanoa asiasta kuin asiasta ja minähän sanoin lopussa, että kun ei ole lapsenlapsia, tuntee itsensä hyvinkin neuvokkaaksi.
        Tilannehan voi muuttua joku kaunis päivä ja annan sitten selityksen kuinka pieleen arvioni kyvyistäni meni. :)

Tietääkseni et arvostellut minua, joku muu, ken lie. Kyllähän me lapsenlapsettomat seurailemme muiden touhuja. Ystävättärelläni on 9 lastenlasta ja on joskus melkoista pyöritystä. Itse en olisi ajatellut tuota, että melkoinen ero on jos lapset tulevat mummon luo tai päinvastoin.Olen vain ajatellut sitä, miten perhepäivähoitaja jaksaa, jos on omiakin pieniä lapsia tai kouluikäisiäkin. Kun lapseni olivat pieniä, heidän perhepäivähoitajansa omat lapset olivat aikuisia.

• 1943
        Meriläinen kirjoitti:

Olin paljon varaäitinä naapuruston lapsille, kun esim. yksinhuoltajaäiti oli uupunut. Itse sain lapset lähes neljäkymppisenä. Tuttavapiirissäni on lapsettomia, jotka esim. huolehtivat kummilapsistaan, kun lapsella on kesäloma ja vanhemmat ovat töissä. Lapselle on tärkeää, että joku aikuinen välittää.

• 1943

----------------

Niin ihanasti tosiaan runoilin, se on ihan totta. Voihan jokin asia minuakin joskus ärsyttää. Ja joku täällä tosiaan tuo esille nuoren miesihailijakaartinsa aina sopivissa tilanteissa. Joku peräänkuulutti huumoria ketjuun, sen taju on meillä niin erilainen. Tuon pubiruusun on joku muu täällä joskus maininnut.

• 1943

.

Niinhän se on, älä nyt ihanaksi sano, kun et tunne. Mutta ihanan elämän olen saanut tähän asti, mitä lie tuo loppupätkä. Tällä alun vauhdilla mennään ja muistellaan, jos pitkään pötkötellä pitää.

• lejanna
        1943 kirjoitti:

Olin paljon varaäitinä naapuruston lapsille, kun esim. yksinhuoltajaäiti oli uupunut. Itse sain lapset lähes neljäkymppisenä. Tuttavapiirissäni on lapsettomia, jotka esim. huolehtivat kummilapsistaan, kun lapsella on kesäloma ja vanhemmat ovat töissä. Lapselle on tärkeää, että joku aikuinen välittää.

Samoin, meilläkin kävi aina silloin tällöin naapuriston tyttönen kylässä, nukkui monesti olohuoneen sohvallamme.
        Oman diagnoosini mukaan hän kärsi yksinäisyydestä ja turhautuneisuudesta.
        Ei tarvitse, minunkaan, olla edes äiti, mutta kai saan sanoa sanaseni lapsista.
        .

• 1943
        meeriamanda kirjoitti:

Tyttäreni kanssa puhuimme tuosta asioiden kielteisten puolten esilletuomisesta niin herkästi täällä Suomessa. Luin yhdestä suomalaisesta joka haluaa asua Lontoossa, "koska kukaan ei välitä siitä, ettei äidinkielenään puhu englantia". Oxfordissa olen muuten kokenut parhaan puheenjohtajan koko pitkän elämäni aikana. Hänellä oli jokaisen puheenvuoron jälkeen myönteinen kommentti, se sai ihmiset todella ottamaan osaa keskusteluun. Usein on niin, että vain lannistetaan.

• Tervetuloa mummolaan
        faktat faktoina kirjoitti:

Oliko Angeli viestissä samaa negatiivisuutta, kuin sun viestissäsi?

Sinä puhuit toisten suulla (ystavätär)ja Angeli omallaan.

Olen itse mummu ja kohtelen lastenlapsiani samoin, kuin omiani, rakastan heitä, mutta, jos he käyvät ikäviksi, niin työnnän heidät vanhempien huostaan, sitä en voinut omille lapsilleni tehdä.

Minäkin kohtelen lapsenlapsiani (10 kpl) samoin kuin omiani aikoinani.

Lasten kasvatus kuuluu näköjään kuitenkin lasten vanhemmille, koska aina loppupeleissä saa sitten kuulla, että "minä kyllä kasvatan omat lapseni ja siihen ei puututa".
        Eipä tietenkään, vaikkeivat lapsenlapset osaisi laittaa roskaa roskiin eikä vaatteita naulakkoon.

Toisinaan tekisi mieli sanoa, että otan lapsenlapsia vastaan vain vanhempiensa seurassa : D

Mummolassa on mummolan säännöt ja niihin lasten on alistuttava. Kukaan mummonsa kasvattama ei koskaan ole ollut tyytymätön saamaansa kasvatukseen.

• 1943
        lölö kirjoitti:

Hyvä Sinä?

Kenenkään en ole koskaan sanonut olevan kännissä????Eihän sitä täällä voi päätellä. Nikkiäni ovat muutkin hyväksi todettuaan käyttäneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe