Kokemuksia mäyräkoirista?

aiit91

Olen ajatellut että ottaisin mäyräkoiran, joten millaisia ne ovat kokemuksenne perusteella luonteeltaan, oppimaan, yms? Kuulemma kovin itsepäisiä saattaa olla :D

9

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3w3wfsefefsefesfsef

      Itsepäisiä osaavat olla mutta se ei automaattisesti tarkoita negatiivista. Mäyrikset eivät pääasiassa ole ns. "miellyttämisen haluisia" isäntiään kohtaan mutta ne voidaan kyllä kouluttaa erittäin säännönmukaisella koulutuksella. Aivan perus koulutuksellakin pärjää hyvin.

      Mäyrikset tosiaan ovat yksilöitä ja ainakin omalle kohdalle tulleet yksilöt ovat olleet erittäin sosiaalisia ja lempeitä. Suorastaa innoissaan kohdatessaan uusia tyyppejä ja koiria. Koiraat voivat olla toisinaan äkäisiä joitain tosia uroksia kohtaan ja naaraatkin toisia naaraita kohtaan. Riippuu ihan yksilön luonteesta. Mäyrikset kiintyy omistajiinsa ja varsinkin siihen "ykkös" omistajaan voimakkaasti ja mäykystä saakin todellisen kaverin joka tulee aina vastaan ovella riemuissaan. Kun tutustuu mäykkyyn niin ovat ne kyllä niin valloittavia veijareita ettei rajaa. Nämä "ylistys" sanat toki pätee moniin muihinkin rotuihin tosin.

      Mäyris on myös erittäin monipuolinen koira. Voidaan harrastaa näyttelyitä, tokoa, jäljestystä, luolaa, metsästystä ja jopa agilitya (tosin pärjääminen ei ole huippuluokkaa). Kaikenkaikkiaan yksi monipuolisimpia käyttökoiria.

    • mäykkys<3

      Meiltä läytyy 1-vuodenikäinen mäyris.
      Jääräpää, rakas, jne jne..vois kuvailla vaikka millä sanoilla.
      Itse olen antanut ns,peruskoulutuksen, ja sillä näyttäis pärjäävän. Toki huomaan, että monenlaisia ns,virheitä olen tehny koulutuksessa kun kyseessä on ensimmäinen koira. Vaikka olinkin paljon kyselly , lukenu jne..

      Mutta mieti todella, onko sinulla aikaa koiralle..ja vaikka mäyris on pieni, se tarvii kunnolla liikuntaa joka ikinen päivä. satoi tai paistoi.
      Ja itellä joskus on mennyt hieman hermo tämän järäpäisyyden kanssa :)
      mutta sen korvaa ihana meidän mäykky..se on kuitenkin niiiiin rakas otus!

      • sdfs34wfwf3f3wf

        Tuo jääräpäisyyttä voi aika paljonkin lievittää antamalla aivoille purtavaa. Ehkäpä parasta aivotyötä mäykylle on jäljestäminen. Vaikka ei kisaamaan lähtisi niin kannattaa muuten vain harjoitella. Se on myös erinomaista liikuntaa koiralle kuten ihmisellekkin. Lisäksi koiran työtä on ilo katsella ja koira todellakin käyttää aivojansa täydellä kapasiteetilla jäljestäessään.

        Youtubesta löytyy muutamia videoita jäljestämisestä hakusanoilla "verijälki", "jäljestäminen", "mejä" yms yms..


    • scott-girl

      En vaihtaisi mäyräkoiraani mihinkään muuhun koiraan

      • Mäykkyjen äiti

        En olisi vaihtanut minäkään. Parempia kavereita ei saa mistään. Mun mäykyt on nyt koiraenkeleitä, ja mukana silti kuitenkin. sulla on hyvä ystävä, pidä siitä huoli.


    • koiruudet

      Käys kattoo kuvaus korpiklaanin kennel-sivuilta. Siellä on mahtavimpia kuvauksia mäykkyluonteesta, ja kaikki aivan totta!

    • mk

      miten saan 9 viikosen mäyräkoiran jäämään yksin

      • 32rwesfrsg4

        Onhan tuo kyllä aika pieni vielä yksin jäämistä ajatellen mutta ensin voisit harjoitella ihan 5 minuutin poissaoloja ja pidentää pikkuhiljaa.. Näitä harjoituksia päivän mittaan.

        Tavoitteenasi näyttää koiralle ettei ole mitään pelättävää tai erikoista vaikka isäntä tai emäntä olisikin poissa kotoa. Pennun olo tulis tehdä mukavaksi pois lähtiessä ja poissa ollessasi.

        Mutta tosiaan aika pienihän tuo vielä on.. ;/


    • FR

      "Seitsemästä viikosta eteenpäin alkaa nk. nopean oppimisen kausi. Koira oppii ja ottaa vastaan enemmän kuin koko elämänsä aikana yhteensä. Tässä iässä pentu oppii ymmärtämään käskyjä ja puhetta ja tällöin olisikin hyvin tärkeää puhua pennulle paljon ja selkeästi. Pentu oppii nyt myös kiellot ja alistuu niitä noudattamaan."

      Eli ei, 9-viikkoinen pentu ei ole liian nuori jäämään yksin. Pentuna sekin taito pitää oppia! Suunnilleen saman ikäisenä muistaakseni meilläkin alettiin yksin kotiin jäämistä treenaamaan. Ja vaikeata se olikin, sydän oli murtumaisillaan, kun niin pientä raukkaa joutui jättämään yksin.. Meni pitkän aikaa, kun ei työpäivänkään aikana pystynyt miettimään mitään muuta kuin että miten siellä kotona se pieni pärjää.

      Tärkeää on, että pennulla on tarpeeksi "sallittua" tekemistä - leluja yms. Vaarat pitää karsia pois: johdot, mahdolliset kaatuvat esineet, yms. Järki käteen siinä. Puruluita ei välttämättä noin pienelle kannata jättää, ettei tukehdu... Itse aloitettiin niin, että vietiin pentu esim. petiin, sanottiin *koiran nimi* jää, hei hei! Ja kerran käytiin viemässä takaisin petiin, kun kaveri kuitenkin lähti perään juoksemaan, ja uudestaan: "musti" jää, hei hei! Nyt osaa jo nätisti jäädä pediltään katsomaan, että tuonne ne menee, minä jään. Ja kaikki ok. :-)

      Kannattaa varmasti lukea vaikka joku / joitakin koirien koulutukseen/kasvattamiseen liittyvä kirja. Niistä on paljon apua sellaisissakin asioissa, joita ei tule ajatelleeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6765
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4027
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2045
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe