Vuokra-auto/Julkinen?

Kat Von M

Olemme lähdössä LA:iin kesälomareissulle ja olen tietysti tutkinut erilaisia oppaita ja lukenut keskusteluja :)

Useissa paikoissa suositellaan vuokraamaan auto, ettei muuten näe tarpeeksi ja pääse joka paikkaan. Kerrotaan, että LA:ssa on huono julkinen liikenne. Kun taas tutkin metrokarttoja, niin kartalla julkinen liikenne näyttää tosi hyvältä.
http://www.metro.net/around/maps

Onko julkisia tullut näiden kommenttien jälkeen lisää, vai koetaanko se julkisilla liikkuminen jotenkin muuten hankalaksi?

Esim Lontoossa liikuimme täysin julkisilla (metro bussit) ja siellä pääsimme niillä joka paikkaan mihin olimme menossa. Myös monissa muissa paikoissa ollaan pärjätty julkisilla. LA oli nyt ensimmäinen jonka kohdalla suositellaan vuokraamaan auto ja olisi kiva tietää miksi näin on. Olisi mukava jos joku viitsisi ja osaisi kertoa :)

7

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cat Von M

      ... niin tuon linkin sivustolla "System map" ja sieltä "System Map - Overview". Näkyy paljon metro ja bussilinjoja.

    • autoillen

      Ensinnäkin Los Angeles on laaja. Julkinen liikenne on kuin jonkin suomalaisen pikkukylän liikenne. Riippuen missä asuu, niin homma voi toimia tosi hienosti, itse olen käyttänyt julkista, kun bussi sattui menemään suoraan kämpän edestä, mutta useimmiten joutui käyttämään autoa ettei tarvinnut käyttää koko päivää siirtymiseen

    • Cat Von M

      Kiitos vastauksestasi. Voisitko vielä kommentoida...

      "Julkinen liikenne on kuin jonkin suomalaisen pikkukylän liikenne."
      - Tarkoitatko tuolla, että busseja/metroja menee harvoin?
      - Tai ettei niitä mene riittävän moneen paikkaan?
      - Onko aikataulut epäluotettavia?

    • la-visitor

      LA:ssa pystyy liikkumaan julkisilla mutta se on todella hidasta ja työlästä. Sen julkinen liikenne ei ole sillä tavalla yhtenäinen kuin monissa muissa kaupungeissa, kuten Nykissä tai mainitsemassasi Lontoossa. Eli julkisilla kulkeminen vaatii hirveästi etukäteistyötä ja selvän ottamista. LA:n metro ei ole kovin kattava ja bussit on hitaita koska ruuhkia on paljon ja välimatkat on pitkiä. Koin myös että tietyillä alueilla bussivuoroja meni aika harvakseltaan.

      Asuinpaikka kannattaa siis valita huolella, eli asuu sellaisessa paikasta mistä pääsee kulkemaan julkisilla hyvin. Hollywoodista ja Santa Monicasta pääsee kohtuullisesti, muista alueista ei ole kokemusta.

      Kannattaa tutkia lisäksi seuraavat kulkuvälineet:
      http://www.ladottransit.com/dash/
      http://www.bigbluebus.com/home/index.asp

    • 20

      Kartalla kaikki nayttaa olevan suhteellisen lahella kunnes tutkii mittakaavaa vahan tarkemmin. Metrolla voi paasta naennaisen lahelle mutta jaksatko kavella asemalta 10 kilsaa sinne minne olet menossa?

    • Cat Von M

      Kiitos kommenteista! Tosi mukava kun saa asiallisia kommentteja, joka ei aina tässä sivustolla ole taattua... :)

      Olemme parhaillaan LA:ssa ja ollaan liikuttu julkisilla tähän saakka. No, 2 kertaa on käytetty taksia.

      Asutaan yhden punaisen linjan metropysäkin vieressä (500 m) ja keskustan pysäkki on tästä seuraava. Ollaan nyt joka päivä käyty eri paikoissa julkisilla, kuten esim Universal Cityssä, Hollywoodissa, Santa Monicassa, Venice Beachilla, Chinatownissa, High Voltage Tattoossa ja muutamissa muissa paikoissa.

      Tuo tosiaan vaikutti kovasti, että valitsi hotellin sellaiselta paikalta, josta on parhaat kulkuyhteydet. Yleensä on päästy oikein hyvin sinne mihin on pyrittykin, yksi pysäkki on ollut sellainen, missä bussien väli oli 45 min, muut olleet alle 15 min luokkaa. Metrojen odotusaika myöhempään illalla on myös ollut enimmillään 20 min, päivällä nopempi. Kävelyä on ollut kerrallaan enintään 1,5 km, mutta on sitä tosiaan päivän aikana kertynyt useita kilometrejä.

      Me ollaan kuitenkin koettu tosi mukavaksi matkustaa julkisilla ja välillä kävellä. Ollaan koettu, että nähdään hyvin alueita sillä tavalla ja nähdään paikallista elämää. Kummankaan ei tarvi seurata liikennettä ja karttaa/navigaattoria, vaan voidaan seurata rauhassa ympäristöä, eikä meillä lomalla ole kiirettä mihinkään.

      Julkisissa saa täällä näköjään olla varovaisempi kuin muissa kaupungeissa missä ollaan käyty. Täällä on epämääräisempää porukkaa metroissa ja busseissa, eikä kaikki pysäkit ole todellakaan näyttäneet turvalliselta paikalta jäädä pois kyydistä. Erinäistä epämääräisen aineen kauppaakin on joku tehnyt metrossa ihan meidän vieressä...

      Meidän tämänhetkisen kokemuksen mukaan meille mukava tapa liikkua on ollut tuo julkisten käyttö täälläkin, mutta ei se ihan yhtä sujuvaa tosiaan täällä ole, mitä muualla on ollut. Julkisilla jatketaan siis vielä :)

    • kulkiajpieni

      Juuri tänään postasin aiheesta täällä: http://pienikulkija.com/?p=963
      Itse suosin autoilua, sillä noh, kuten yllä sanottu julkisissa täytyy olla äärimmäisen varovainen ja epämääräinen porukka käyttää julkisia.
      LA on todella laaja, jolloin julkisilla ei pääse ihan kaikkialle. Itse turistina haluaisin nähdä Hilssit (mahdollisesti ajella ökyalueilla esim. Mulholland Drive, Beverly Glenn, Malibu - johon ei julkisilla pääse. Haluaisin käydä Universal Cityssä, sekä Santa Monica Beachilla, ja todennäköisesti jossain vaiheessa shoppailemassakin jossain puhumattakaan anahaimissa sijaitsevasta disney worldista. Losissa on paljon nähtävää eikä siitä saa kaikkea irti ilman autoa. Autoilu Losissa on helppoa kuin mikä - yksi amerikan helpoimpia kaupunkeja ajaa koska opasteet on tehty helpoiksi. Navigaattori autoon ja menoksi! paljon kivempi ja turvallisempi keino matkustaa, sanon minä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe