Koiran lopetus

-surullinen-

Nyt se hetki mitä on pelännyt aina tuli... Meidän koiralla on monia vaivoja, mutta tähän asti on pärjätty hyvin ja koira pystynyt lääkkeiden avulla elämään hyvää elämää! Nyt koiralta repesi takajalan polvesta ristiside ja eläinlääkärin mukaan ei kannata leikata, koska koira niin sairas muutenkin ja tervettä jalasta ei tulisi kuitenkaan. Koiralla muutenkin nivelrikkoa jo toisessa lonkassa, niin oikeassahan tuo eläinlääkäri oli, mutta voi luoja mikä tuska on joutua tuo päätös tekemään ja päästämään rakas ystävä viimeiselle matkalle. Asiaa pahentaa se, että koira on vielä nuori (6-vuotias), joten sitä aina ajatteli, että yhteistä aikaa olisi ollut enemmän. Koira on maailman ihanin, enkä haluaisi luopua siitä millään, mutta vaihtoehtoja ei taida olla. Koira voisi ehkä sopeutua elämään tuon polven kanssa, mutta ei se enää koiran elämää olisi ja koira ontuisi loppu ikänsä ja olisi varmaan kipeä.

Vaikka tiedän, että päätös on oikea ei se silti tuskaa helpota! Toivoisinkin, että kertoisitte miten olette selvinneet rakkaan lemmikin lopettamisesta. Itsellä tuntuu, ettei voi kun itkeä... huomenna pitäisi varmaan alkaa aikaa varailemaan...:(

11

8516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klover

Itse viime vuonna ihmettelin mistä sain kyvyn ajatella järjellä kun tuli hetki jolloin päätös piti tehdä. Ehkä ne järkevät päätöksetkin lopulta kumpuavat rakkaudesta koiraa kohtaan. Ajattelin vain etten halua koirani kärsivän turhia tutkimuksia ja ehkä kipuja vanhoilla päivillään. Se oli ollut maailman paras ystävä ja nyt oli minun aika antaa kaverin lähteä. Ei koira ymmärrä miksi nukutellaan, leikkaillaan ja annetaan pillereitä. Sille kivut ovat ainoastaan kipuja eikä se osaa ajatella että kohta saa särkylääkkeen ja kipu helpottaa.

Itselläni oli pakko hankkia toinen koira kuukausi sen jälkeen kun vanhus oli mennyt. Tuntui että sekoan jos en saa lähteä koiran kanssa kävelemään. Yksin lenkkeily on tylsintä mitä tiedän. Pentu helpottaa hieman tyhjän kämpän tuskaa, mutta kyllä ikävä vanhukseen säilyy, ei kuitenkaan ehkä niin viiltävänä.
      Tiedän monia jotka eivät uutta koiraa uskalla enää ottaa koska pelkäävät jo valmiiksi sen menetystä.

Ainoat lohdutuksen sanat sinulle ovat että olet varmasti pitänyt koirasta hyvää huolta ja osoitat myös sille uskollisuutesi päästäessäsi sen menemään kaikkien niiden kipujen keskeltä joita se ei ymmärrä ja saavat sen ehkä masentuneeksi aikaa myöden.

Itku muuttuu lopulta haikeudeksi, vaikka tämä saattaa lattealta kuulostaa tällä hetkellä :(

Paljon voimia sinulle.

• 1414

Siinä vaiheessa, kun itse tajusi, että ei tuo oma koira enää hyvää koiran elämää pysty elämään, niin oli tavallaan lohduttavaa ajatella, että koiran pystyi päästämään kärsimyksistään. Kyllä siinä kuitenkin piti itsensä ensin henkisesti kasata ennen kuin soitti ja varasi lopetusajan.

Kamalaahan se tietysti oli, kun 13 vuotta kaverina ollut, ei enää ollutkaan ovella vastassa kotiin tullessa ym. Arkirutiinit muuttuivat täysin.

Menetys on aina menetys, mutta koiran parasta pitää ajatella silloin, kun sairaudet ja vanhuuden vaivat alkavat käydä ylivoimaisiksi. Koiran eutanasia on yksi osa koiran omistamista.

• jl

Meilläkin saattaa tuo olla edessä ensi viikolla. 9-vuotias koiramme sairastaa munuaisten vajaatoimintaa joka on vetänyt hänet ihan loppuun. Saattaa oksennella päivittäin, on todella väsynyt ja jalat alkavat pettämään.
      Pelkään etten pysty tekemään sitä päätöstä tarpeeksi ajoissa, koska ajatus on kammottava. Näen kuitenkin, että koiramme alkaa voimaan huonosti eikä ruokakaan maistu. Järki siis sanoo, että kannattaa, tunnepuoli ettei vaan pysty vielä.

Paljon voimia sinullekin!

• Sofianna......

jl:älle!
        Älä ihmeessä pitkitä koiran kärsimyksiä jos tiedät että lähtö on kohta.
        Kaverini vanhemmilla oli vanha ja heikko koira, lopetusta lykättiin ja lykättiin
        koska perheen mies ei halunnut luopua siitä.
        Tuli kuuma kesä jolloin koira sai vakavan kohtaukset, lysähti maahan, sätki ja lopulta kai kuoli sydänkohtaukseen ennenkuin perheen isäntä oli ehtinyt kaivaa aseen esiin ja hätälopettaa sen...
        Varmasti jää kivat muistot perheelle tuosta :/
        Ihan vain varoittavana esimerkkinä, jos koira voi vielä suhkot "hyvin" kannattaa armahtaa se silloin ennenkuin se vanhuuden ja mahdollisen sairauden uuvuttamana antaa periksi, se ei aina ole kovin kaunista katseltavaa....

Luopuminen ei ole koskaan helppoa mutta sekin on osa koiran ja muiden eläinten omistajan elämää...
        Olen maailmasta eläinrakkain ihminen ja jo kakarana tajusin ja tein sen itselleni selväksi että eläimet eivät ole täällä yhtä pitkään kuin me.
        Pitää osata luopua vaikka se onkin raskasta siitä pääsee kuitenkin
        ajan kanssa yli.
        Silloin rakastat oikeasti lemmikkiäsi jos pystyt myös tekemään lopetuspäätöksen ajoissa.
        Minusta rääkkäät eläintäsi ihan turhaan jos et muka pysty tekemään lopetuspäätöstä siksi että se tuntuu pahalta, se on täydellisen väärin lemmikkiäsi kohtaan!

• koiruusll

Koskaan ei vanhaa koiraa voi lopettaa liian ajoissa - sen sijaan moni lopettaa liian myöhään.

Meillä oli perheessä nivelrikkoinen kultainennoutaja, 9-vuotiaana aloitettiin säännöllinen lääkitys nivelrikkoon ja tällöin jo eläinlääkäri sanoi, että ei ole enää kovinkaan paljoa aikaa tuolla koiralla jäljellä ja koiran vointia kannattaa tarkkailla.

Vauhti hidastui niin pikkuhiljaa, että viikkoa vaille 11-vuotiaana aamupissalle koiraa päästäessäni huomasin takapihan oven edessä kirkasveristä p*skaa ja veriset oksennukset. Maha oli sitten kipulääkkeiden vuoksi pettänyt ja heti tuon tajuttuani tajusin myös miksi koiran ruokahalu oli pikkuhiljaa heikentynyt. Ei kun koiraa lekuriin pikapikaa, kävellen.

Matkaa vajaa kilometri ja ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen tuo elukka veti hihnassa koko matkan ja ravasi kiireen vilkkaa. Itse siinä sitten hölkkäsin perässä ja olin tukehtua itkuun. Tiedä sitten ymmärsikö tuo koira, että lähtö tuliee nyt, vai muistiko se, että eläinlääkäristä oltiin useasti käyty hakemassa helpotusta kipuun.

Meillä oli lopetusaika varattuna kuukauden päähän, jos oltaisiin oltu vähemmän itsekkäitä, niin koiran ei olisi tarvinnut oksentaa mahaansa pihalle ja kärsiä sitä viimeistä päiväänsä. Mutta kun kyllähän se vanhus vielä yhden mökkireissun jaksaa... Ei jaksanut ja luojan kiitos ei oltu reissussa silloin, kun koiralla kunto petti.

Jatkossa meillä lähtee koirat vehreämmille metsästysmaille ennen, kun tilanne pääsee noin pahaksi. Se on vaan niin pirun vaikeaa päästää irti ennen kun on pakko. Ja koiralle se olisi parempi, että päästettäisiin vähän ennen, kun kunto romahtaa.

• 12+3

Teet oikean päätöksen! :)
      Minusta omistaja rakastaa silloin lemmikkiään todella kun pystyy tekemään
      myös päätöksen lopettamisesta jos tilanne sellaista vaatii.
      Rakkaasta eläimestä luopuminen ei ole koskaan helppoa, aika parantaa kuitenkin haavat. Surulle pitää antaa aikaa ja itkeä saa niin paljon kun tahtoo, se helpottaa ja puhdistaa oloa jonkun verran.
      Kun menetin rakkaimman, elämäni kissan vannoin että en ikinä enää hanki kissoja. Meni kaksi vuotta kunnes pystyin taas ajattelemaan uuden kissan ottamista. Anna itsellesi aikaa käsitellä surua. Kirjoita, piirrä mikä ikinä auttaakin sinua parhaiten toipumaan surusta ja käsittelemään sitä.
      Paljon voimia sinulle!

• jl

Eläinlääkäriin olimme eilen yhteydessä ja hän oli sitä mieltä, että haluaa vielä kokeilla tätä yhtä lääkettä. Jos tämä ei auta mitään teen sen raskaimman päätöksen :/

• 12+3

Voimia sinulle toivottavasti lääke auttaa.
      Älä kuitenkaan pitkitä koiran lopetusta jos tuntuu että lääke ei auta.
      On raskasta luopua rakkaasta lemmikistä mutta vielä raskaampaa on katsoa
      kun lemmikki kuolee käsiin.

• 20

Koiralleni tuli seitsemän kuukauden iässä äkillisesti kovat kivut illalla. Vein lääkärille aamuyöllä ja eläinlääkäri totesi, että koirani oli parantumattomasti sairas. Koirani nukutettiin ikiuneen kärsimyksen välttämiseksi. Varhain aamulla hautasimme koirani pihallemme.
      Kokemus oli raskas. Tuntui, etten pääse sen yliste. Tuosta on aikaa jo yhdeksän kuukautta. Päätin kuitenkin, että koirani elämällä täytyi olla jokin tarkoitus. Löysin tarkoituksen tarjoamalla kodin viisivuotiaalle huonosti kohdellulle koiralle, joka tuli luoksemme eläinsuojelun kautta puolitoista kuukautta koiramme kuoleman jälkeen. Tuo koira on auttanut minua ja toiminut terapeuttina surussani. Nyt voin jo hymyillä, uusi kultani on auttanut minua eteenpäin elämässä. Vieläkin on haikeita hetkiä, mutta onneksi minulla on nyt ystävä, jota saan rakastaa ja joka rakastaa minua.

• Maalaismimmi 3

Koiravanhus 15 v. Sydänvika, dementia, puhtaanapidon vaivat - tekee kaikkea sisälle, allergiaa, nestettå kertynyt keuhkoihi, kävely hankalaa, vaeltaa yöt, nukkuu päivät.. Lääkkeillä voi kuulemma parantaa koiran elämänlaatua muutaman viikon tai puoli vuotta, mutta ei sairauksia. Ollut koko elämän terve,viimeistä vuotta lukuunottamatta. Päätös tehty vanhan herran päästämisestä sateenkaarisillan toiselle puole. Ikävä on jo valmiiksi, mutta rakkaus koiraa kohtaan käskee käyttämään järkeä koian elämän pitkittämisen sijasta. Toivon, että olen mielummin ajoissa, kuin myöhässä

• 7887904370

Joillekin koiran lopettaminen on helppoa/ helpohkoa. Itse en totu siihen koskaan, vaikka useita koiria on ollut ja olen nk. kylmäverinen( tappaja)metsästäjä. Jokaisen koiran tiimoilta olen kymmeniä tunteja itkenyt, nyt tuntuu jo sille, että en taida enää uutta koiraa ottaa, kun nykyiset on itketty. Liian tuskalliselle se eronhetki tuntuu. Ero ihmisistä on helpompaa kuin se, että päättää itse aktiivisesti parhaan kaverinsa elämästä ja varsinkin kuolemasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2759
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1547
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1545
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      27
      1178
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      24