Nykistä Washingtoniin?

santtura..

Ajattelimme syksyllä taas lähteä Nykiin lomailemaan, mutta tällä kertaa haluaisimme samalla reissulla viettää muutaman pvn Washingtonissa myös.

Onko kukaan reissannut New Yorkin ja Washingtonin väliä matkallaan? Ajattelin, jos bussilla tai junalla hoitaisi sen välin. Tulisi maisemia nähtyä samalla. Ensin lennettäisiin Nykiin ja sieltä heti jollain pääkaupunkiin, ja takaisin sitten Nykiin vielä muutamaksi päiväksi.

Meinasin vaan, että mikä olisi helpoin ja hauskin tapa reissata tuo väli? Onko kellään kokemusta tai tietoja asiasta?

Kannattaisiko etukäteen hankkia juna- tai bussiliput, vai saako niitä samalle päivälle paikan päältä? Mitäköhän liput maksaisivat ja kauan juna- tai bussimatka kestää? Onnistukoohan bussilla tai junalla reissaaminen isojen matkalaukkujen kanssa.

New Yorkissa ollaan oltu kolmesti jo. Nyt tosiaan mentäis eka Washingtoniin esim kolmeksi päiväksi... ehtiiköhän siinä ajassa mitään siellä näkemään?

Kertokaahan neuvoja =)

14

3069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkailija-x

      Lippujen hinnat vaihtelevat, kannattaa katsoa junmatkojen hintoja ja aikatauluja www.amtrak.com ja busseja googlaamalla New York Washington bus. Osa busseista voi olla vähän ankeita, taitavat kuitenkin olla halvempia kuin juna.

      Kolmessa päivässä ehtii katsoa Washingtonista oleellisimmat, kannattaa suunnitella matkaoppaan ja vaikka Tripadvisorin avulla päiväohjelma etukäteen.

      http://www.tripadvisor.com/Tourism-g28970-Washington_DC_District_of_Columbia-Vacations.html

      • santtura..

        kiitos! Joo mä oon kova etukäteen suunnittelemaan reissuja, joka kerta on kartat, reiti ja kierrokset opeteltu ulkoa ja suunniteltu valmiiksi =) Välillä vähän turhankin tehokkaasti...

        SInunkin teksteistä olen monta hyvää vinkkiä saanut. Kiva kun on joku asiantunteva "ammattilainen", joka vielä jaksaa vastaillakin!


    • el-el

      Suosittelen NYC-Washington välille Eastern Travel bussia (https://www.nydcexpress.com/), jonka pysäkit molemmissa päissä sijaitsee Chinatownissa. Vuoroja on jokapäivä aamu kolmesta iltakymmeneen ja parhaimmillaan tunnin välein. Ainut miinus on, että bussilla matka kestää melkein 5 tuntia, mutta toisaalta matkaseura on todella kansainvälistä ja hinta halpa, vain 40 dollaria menopaluusta. Lippuja voi varata etukäteen, mutta myös konttorista voi ostaa. Amtrak on ihan jees, mut ainakin mitä Middle Westissä olen sillä matkustanut niin junat eivät ole läheskään niin kivoja kuin Euroopassa. Ja kallistakin vielä, Lipun New Yorkin ja Washingtonin välille saa halvimmillaan 70-80 dollarilla yhteen suuntaan.

    • jooooonas

      Noissa Chinatown-Chinatown kinukkibusseissa kannattaa sitten istua mahdollisimman kaukana vessasta.

    • vinkkeja matkaan

      Eikos tata reissua kannattais suunnitella ihan kokonaan alusta? Miksi lentaa New Yorkiin jos kerta heti on tarkotus siirtya Washingtoniin? Otatte menolennon IAD ja paluun JFK/EWR. Tama ei tule edes paljoa kalliimmaksi kuin menopaluu JFK/EWR. Talloin teidan ei tarvitse siirtya mennen tullen New York-Washington valia.
      Tai jos tuo ei kiinosta niin sitten helpoin (ja halvin?) tapa on vuokrata auto New Yorkin kentalta ja ajaa silla Washingtoniin ja takaisin. Palauttaessa autoa ei kannata vieda takaisin JFK:lle vaan jattaa se EWR:lle tai johonkin Manhattanin toimistoon. Jattomaksua ei tahan vuokraukseen tule.

      • santtura..

        Jotenkin mulla on sellainen mielikuva, että koneenvaihto saattaa olla hankalaa Nykissä (ja muuallakin). Pari kertaa matkatavarat kadonneet päiviksi matkan varrella, ja monta kertaa on koneesta myöhästyminen ollut lähellä mmahantulomuodollisuuksien ja tarkastusten takia. Jenkeissä emme tosin ole koskaan lentoa vaihtaneet. Euroopan puolella kyllä montakin kertaa.

        Mites, pääseekö suorilla lennoilla Washingtoniin? Tai jos Nykissä vaihtaa konetta, hoidetaanko maahantulomuodollisuudet sitten siellä vai vasta lopullisessa määränpäässä?

        Voishan sitä lentää sitten suoraan Washingtoniin ja Nykiin sitten jollain muulla tavalla. Ajattelin vaan, että tulis nähtyä maisemia samalla ja koettua vähän jotain erilaista. Kerran ollaan junalla Nykistä menty Jerseyn puolelle, muttei sen pidempää reissua. Floridassa ajeltiin autolla pari viikkoa, mutta luulen, ettemme New Yorkin puolella ainakaan uskalla autoa ajaa...

        Tosiaan, viiden tunnin bussimatka kuulostaa ehkä sittenkin liian pitkältä ajalta. Jos junaa vielä miettisi...


      • vinkkeja matkaan
        santtura.. kirjoitti:

        Jotenkin mulla on sellainen mielikuva, että koneenvaihto saattaa olla hankalaa Nykissä (ja muuallakin). Pari kertaa matkatavarat kadonneet päiviksi matkan varrella, ja monta kertaa on koneesta myöhästyminen ollut lähellä mmahantulomuodollisuuksien ja tarkastusten takia. Jenkeissä emme tosin ole koskaan lentoa vaihtaneet. Euroopan puolella kyllä montakin kertaa.

        Mites, pääseekö suorilla lennoilla Washingtoniin? Tai jos Nykissä vaihtaa konetta, hoidetaanko maahantulomuodollisuudet sitten siellä vai vasta lopullisessa määränpäässä?

        Voishan sitä lentää sitten suoraan Washingtoniin ja Nykiin sitten jollain muulla tavalla. Ajattelin vaan, että tulis nähtyä maisemia samalla ja koettua vähän jotain erilaista. Kerran ollaan junalla Nykistä menty Jerseyn puolelle, muttei sen pidempää reissua. Floridassa ajeltiin autolla pari viikkoa, mutta luulen, ettemme New Yorkin puolella ainakaan uskalla autoa ajaa...

        Tosiaan, viiden tunnin bussimatka kuulostaa ehkä sittenkin liian pitkältä ajalta. Jos junaa vielä miettisi...

        Suomesta ei ole suoria lentoja IAD:lle. En minakaan suosittele koneenvaihtoa JFK/EWR, vaan ilman muuta koneenvaihto jossain Euroopassa. Jos koneenvaihto JFK, maahantulomuodollisuudet siella. Nyt on Lufthansalla tarjouksia. New York 449 euroa ja Washington 499 euroa. Jos ottaa menon esim IAD ja paluu JFK, hinnaksi tulee 474 euroa, tosin ma loysin 465 euron hinnan. Tassa tarjouksessa matkustusaika tosin alkaa vasta 1.11. Ehka siis liian myohaan teille.
        Mikas ongelma teille on autoilla USA:ssa, jos kerran ootte sita jo kerran siella harrastaneet? Jos Kennedylta lahto hirvittaa (mita se ei ole) niin ottakaa lento EWR. Tai jos lennatte IAD, ottakaa vuokra-auto kentalta, ajelkaa se 2-3 paivaa Washingtonissa ja palautatte auton EWR:lle josta AirTrain Manhattanille. Tassa tulee ilmeisesti 50-100 USD jattomaksua. Washingtonia nakee paljon enemman ja helpommin vuokra-autolla. Samoin voitte New Yorkiin ajaessa pysahtya Philadelphiassa ja vaikkapa kayda Atlantic Cityssa. Ja ei sekaan ihan ilmasta ole ottaa IAD:lta taksi hotelliin. Tama maksaa jo helposti yhden paivan auton vuokran. Samoin voitte saastaa hotellikuluissa, kun yovytte motelleissa keskustan ulkopuolella.


    • kulkijapieni

      Hei! Itse juuri eilen Washingtonissa käyneenä mulla on muutama ässä hihassa! Asun New Yorkissa ja teimme eilen päiväreissun Washingtoniin. Meinasimme ensiksi vuokata auton, mutta koska kyseessä on turistikausi olisi autolle tullut hintaa yli 700 dollaria PÄIVÄLTÄ. Seuraavaksi tsekkasimme lennot jotka edelleen turistikauden vuoksi tulivat maksamaan sen 500 dollaria hengeltä. Reilun tunnin lennosta, cmon! Sit katottiinkin jo Amtrak - jonka hinnat huiteli 200 dollarissa, per henki, per sivu. Tässä vaiheessa kirosin turistikauden alimpaan...
      Viimeinen oljenkorsi, Bussi - vei voiton. 70 dollaria, kaksi ihmistä - ei stressiä ajamisesta ja sama kesto kun ajamisessakin, 5 tuntia.

      Miksi erityisesti en suosittele autoa (niinkuin jotkut tällä palstalla) johtuu siitä että ajaminen New Jerseyssä on todella syvältä. Turnpikeissa ei ole mitään logiikkaa, kaikki tiet ovat ihan nurin kurin että navigaattorikin vetää horkkaa ensimmäiset 2h kun ei osaa sanoa juuta eikä jaata mihinkään. Lisäksi maksat tulleista, tunneleista sekä bensoista, pysäkönnistä Washingtonissa jne. Washington DC on pieni, ja sen tutkimiseen riittää helposti päiväkin - kulkuvälineenä jalat sekä julkiset.

      Mut suosittelen Washingtonia - se on ihanan vihreä ja puhdas! Melkein ällötti tulla takaisin "likaiseen" New Yorkiin. Postailen noista busseista varmaan huomenissa mut ainakin voi sanoa että ottamalla Greyhoundin tutustuu siihen todelliseen Amerikkaan ;) Maisemien lisäksi pääset mukaan kokemaan draamaa ja vauhtiakaan ei puutu! Todellisuudessa Peter Pan on ilmeisesti parempi yhtiö jota ajattelinkin kokeilla matkustaessani joku päivä Bostoniin!



      www.pienikulkija.com

      • NJ Turnpike

        200 km ajo Holland tunnel - Delaware NJ turnpike maksaa $8,70 = 6€. Holland Tunnel on muuten ilmainen Manhattanilta ulos ajettaessa. Mihin muuten tarvit navia ajaessa suoraa I-95 etelään? No, kaikille se ajaminen ei ehkä ole niin selkeetä, se nähdään kyl jo ihan tääl Suomenkin liikenteessä. Muutama kymmenen tuhatta kilometria USA:ssa ajaneena (ilman navia) voin sanoa et 95% ajamisesta siellä on leppoisaa, myös New York-New Jersey osavaltioissa.


    • wwwewe

      700 dollaria autonvuokra ja mistäköhän vuokraamosta?
      Katsoin tuossa huomiselle keskikokoisen auton vuorokaudeksi Alamon 40 kadun toimistosta, noin 100 dollaria vakuutuksineen.
      Hieman olen erimieltä kyllä vielä tuosta että päivä riittäisi Washington DC:n tutkimiseen.
      Johan tuossa vierähtää päivä helposti tutustuessa yksistään National Malliin.

      • 4+7

        Meilla menee aikaa Smithsonian museoissa. Varsinkin Air&Space on kiinnostava, ei semmoista nae Suomessa.


    • lilly_lilly

      Olen mennyt NY-DC-väliä sekä lentäen että junalla. Amtrakilta saa edullisia lippuja, jos pystyy varaamaan hyvissä ajoin ja menee hitaammilla junilla (noin 3,5 h). Olen maksanut omista lipuistani halvimmilaan noin 40 dollaria suuntaansa. Junat on ok, ihan siistejä.

      Mulle tulee huono olo bussissa, joten siksi en sitä edes harkinnut, mutta moni kaveri on suositellut aiemminkin mainittuja Chinatownin busseja. Halpoja ovat, mutta matka-aika voi olla ihan mitä vaan viidestä tunnista ylöspäin, jos vielä sattuu ruuhkia.

      Finskin lennolta vaihto DC:n koneeseen oli ihan yhtä helppoa kuin mikä tahansa muukin vaihto. SItä ei kannata pelätä edes JFK:lla.

      Washington on tosi mukava. Paljon kiinnostavia museoita, mutta suunnittelen myös Georgetownia, Adams Morgania ja Shaw'ta.

    • ...

      http://www.washny.com
      Olen itsekin kulkenut kyseisen firman busseilla ja toimii, matka kestää suuntaansa noin 4 tuntia ja maksaa about 25 USD suunta. Varauksen voit tehdä netissä. ja voit valita eri paikkoja jossa nouset kyytin tai jäät pois. Juna on kallis, eikä kuitenkaan niin paljon nopeampi. Älä ota chinabussia...

      • zxc2

        Menimme viime syksynä välin Nyc- Dc ,Peter Panin bussilla hintaan 3 Usd / 2 hlö.
        Varasimme liput netistä n. kuukautta ennen. Matka (4,5 h) meni mukavasti netissä surffaillen, ja maisemia katsellen.Bussi ei pysähdellyt välillä,mutta esim wc löytyi.
        Ei mitään moitittavaa, ja voisin tehdä saman uudelleen....Washington on todella hieno ja vehreä kaupunki,jossa näkemistä riittää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe