Oulussa kummittelee?

Jomppeh

Jossain päin keskustelualuetta oli joskus puhetta paikoista Oulussa, joissa kummittelee. Vieläkö paikoista on jäljellä useita?

Intiön hautausmaalla on käsittääkseni vielä Levottoman hauta, mutta entäpä Tuiran Valtatiellä sijaitseva Sininen talo, vieläkö se on pystyssä? Tai Franzénin puiston kupeessa touhuava "valkoinen nainen" (tarkka paikka)? Tai Kastellissa oleva pihamökki, jossa on siisti kummitus (missäpäin Kastellia, osoitetta)?

Onhan noita muitakin varmaan, mutta itse en muista niitä. Levottoman hautaa yritin eilen aamupäivästä etsiskellä, mutta en sitä löytänyt. Taisin kuitenkin aika lähellä paikkaa käydä, sillä törmäsin kettingeillä aidattuihin monumentteihin, silmiini vain ei tuota valkoista kylttiä sattunut.

29

5030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miisu5

      Minäkin löysin Levottoman haudan viime talvena aivan yllättäen. Se kyllä erottuu hyvin, sen verran muiden yläpuolella muistomerkki on. Kannattaa etsiä vanhan kappelin takaa, vasemmalta laidalta, paremmin en osaa neuvoa. En kylläkään ole kuullut, että haudalla jokin kummittelisi. En itsekään huomannut mitään erikoista tunnetta, kylmyyttä, tai, vastaavaa. Pikemminkin muistomerkki oli oudon liikuttava. Muistaakohan kukaan enää kuulleensa, mitä tapahtui ja miksi haudalla on moinen muistopuhe?

    • Jomppeh

      Tänään kävin Levottoman haudalla ja tuli jotenkin surullinen olo. Ei kuitenkaan mitään erikoista sattunut, ei tuntunut miltään. Jäi vain tosiaan mietityttämään, miksi tuollainen teksti (oliko esimerkiksi sairas tms.?). Ja onko kyltin korkeudella jotain tekemistä asian kanssa.

      Sininen talokin kuulemma vielä on pystyssä, mutta sitä ei minulle osattu valaista, onko siinä enää kirjakauppaa/antikvariaattia, joka siinä vielä jokunen vuosi sitten oli. Viime vuonnahan taloa remontoitiin.

    • OSITutkimusseura

      Jos oikein muistan, niin tuiran sinisestä talosta oli tulossa ravintoja jossain vaiheessa ja ko. rakennus on edelleen yksityisomistuksessa.
      Tuo ravintolatieto on melko vanhaa perua, joten en todellakaan mene asiasta takuuseen.
      Se on kuitenkin varmaa, että rakennus on edelleen samassa paikkaa ja purkamisuhkaa ei tällä hetkellä ainakaan pitäisi olla.

      Franzenin puiston ympäristössä on useampikin tarina tuosta naisen kummituksesta, osa kertoo sen liikkuvan pihamailla, toiset rakennusten sisällä jne. Mikähän lie oikea tarina kyseisen legendan taustalla.

      Itselleni tuo kastellin kummitus on uusi tieto enkä kyllä muista, että kukaan siitä olisi koskaan aikaisemmin maininnut.

      • hiekkakirppu

        Eikös Kontinkankaalta, Oulusta pitäisi löytyä se hirttäjäispuu. Häpeän, mutta en vain nyt muista sen miesraukan nimeä, mutta venakot ne sen petäjään hirttivät ja hautasivat petäjän juurelle vapaussodan tms. aikoihin. Miehen löytäneet suomalaiset kaivoivat ruumiin ylös. Minne mies sen jälkeen haudattiin, onko tietoa?
        Luulisi, että tuollaisessa paikassa kummittelisi, jos, sitten missään?
        Vuosia sitten minä kerran kävinkin petäjää tuijottamassa ja siihen kiinitettyä muistolaattaa.


      • Ma(i)steri
        hiekkakirppu kirjoitti:

        Eikös Kontinkankaalta, Oulusta pitäisi löytyä se hirttäjäispuu. Häpeän, mutta en vain nyt muista sen miesraukan nimeä, mutta venakot ne sen petäjään hirttivät ja hautasivat petäjän juurelle vapaussodan tms. aikoihin. Miehen löytäneet suomalaiset kaivoivat ruumiin ylös. Minne mies sen jälkeen haudattiin, onko tietoa?
        Luulisi, että tuollaisessa paikassa kummittelisi, jos, sitten missään?
        Vuosia sitten minä kerran kävinkin petäjää tuijottamassa ja siihen kiinitettyä muistolaattaa.

        Taavetti Lukkarisen hirttomänty. Tuomio tuli saksalaisten sotavankien auttamisesta Muurmannilta Suomen läpi Ruotsiin. Ruumis on siirretty Intiön? (onko oikea nimitys) hautausmaalle.


    • ainakin

      Aleksanterinkadulla kummittelee..

    • 3 kattia+ kaveri

      En ole aivan varma, mutta Kastellin päiväkodin pihassa on pieni talo. Ollut joskus huoltomiehen asuntona. Kerran mietin, josko sen itselleni vuokraisin, jätin kuitenkin tekemättä. Olisiko tämä se sinun etsimä pihamökki?

    • asah

      Onhan Oulussa muitakin paikkoja missä sanotaan kummittelevan.Frantzenin talossa kummittelee,puiston toisella puolella olevassa lääninhallituksen talossa kummittelee.Sitten Jumprussa on oma kummituksensa kuin myös Rauhalassa omansa....Minäkään en ole kuullut että Kastellissa olisi jokin kummituspaikka.

      • ERÄS IHMETTELIJÄ

        Mikäs Rauhalassa kummittelee? Eikös se ole se vanha talo siinä Myllytullissa päin?


    • asah

      Rauhalassa olisi kuultu naisen laulua,lukitut ovet aukeilee itsekseen,valot syttyy ja sammuu,biljardipallot kolisee yksinään....Talo on rakennettu ennen 1900-lukua,joten sillä varmaan on aika mielenkiintoinen historia.Joidenkin mukaan tämä kummittelija olisi nahkatehtailijan vaimo Clementine...Juu,Rauhala on siellä Myllytullissa.

    • eräs ihmettelijä

      Kiitos vastauksesta. En ole syntynyt Oulussa. Vielä kysyisin tuosta Valveen rakennuksesta. Pitääkö paikkansa, että sen vanhoissa osissa olisi Torikadulla joskus toiminut poliisilaitos ja kellarissa olisi sijainneet sellit, ehkä joku niihin jopa kuollutkin? Jos näin, olisi jännä juttu kerrottavana.

      • asah

        Onhan siellä ollut poliisilaitos,mutta en valitettavasti tiedä tarkasti missä siellä.Muistaakseni se sijaitsi jossain vanhassa talossa,mikä on jo purettu jo aikoja sitten,mutta Valveen lähellä kuitenkin.


      • eräs ihmettelijä
        asah kirjoitti:

        Onhan siellä ollut poliisilaitos,mutta en valitettavasti tiedä tarkasti missä siellä.Muistaakseni se sijaitsi jossain vanhassa talossa,mikä on jo purettu jo aikoja sitten,mutta Valveen lähellä kuitenkin.

        Osana Valvetta on vanha rakennus. Ajattelin vain, kun sattui outoja siellä vähän aikaa sitten... Ositin foorumissa olen sen kertonut, joten, jos kiinnostaa, sieltä voi lukea.


      • asah
        eräs ihmettelijä kirjoitti:

        Osana Valvetta on vanha rakennus. Ajattelin vain, kun sattui outoja siellä vähän aikaa sitten... Ositin foorumissa olen sen kertonut, joten, jos kiinnostaa, sieltä voi lukea.

        Täytyypä käydä kurkkaa sieltä :) Suunnitelmissa ois tänä kesänä käydä se kummituskierros,koskaan en ole ollut mukana.Varmaan ihan mielenkiintoisia juttuja kuulisi.


      • eräs ihmettelijä
        asah kirjoitti:

        Täytyypä käydä kurkkaa sieltä :) Suunnitelmissa ois tänä kesänä käydä se kummituskierros,koskaan en ole ollut mukana.Varmaan ihan mielenkiintoisia juttuja kuulisi.

        Milloin ja kuka sen järjestää??? Olen kurkkinut noita Oulun matkailun sivustoja, mutta en kylläkään ole mitään ilmoitusta asiasta siellä huomannut.


      • asah
        eräs ihmettelijä kirjoitti:

        Milloin ja kuka sen järjestää??? Olen kurkkinut noita Oulun matkailun sivustoja, mutta en kylläkään ole mitään ilmoitusta asiasta siellä huomannut.

        Olin katsovinani että 26.7 klo 15 olisi tällainen kierros suunnitteilla.Ja olikohan sivusto jokin Ouluopas tai vastaava.Täytyy vielä tarkistaa :) mutta itselläni on vakaa tarkoitus tällä kerralla lähteä mukaan.Ja lähtö ois kaupungintalon edestä.


      • asah
        asah kirjoitti:

        Olin katsovinani että 26.7 klo 15 olisi tällainen kierros suunnitteilla.Ja olikohan sivusto jokin Ouluopas tai vastaava.Täytyy vielä tarkistaa :) mutta itselläni on vakaa tarkoitus tällä kerralla lähteä mukaan.Ja lähtö ois kaupungintalon edestä.

        Katso oulunseudunoppaat.fi :) sieltä löytyy..


      • hiekkakirppu
        asah kirjoitti:

        Katso oulunseudunoppaat.fi :) sieltä löytyy..

        Hei, en päässyt ,ehtinyt, tai, mitenkään muutenkaan tänäkään kesänä noille kierroksille. Joten, voisitteko, te, jotka siellä olitte, valaista meitä muita?
        Missä kävitte?
        Mitä kerrottiin?
        Voiko paikassa vierailla itsenäisesti?
        Onko muutakin todisteita kuin vain, oli kylmä ja muuten, vain tuntui siltä, että kummittelee paikassa?


    • Ma(i)steri

      Maakunta-arkiston makasiineissa kuulemma kummittelee. Sinnehän on tallennettu koko elämän kirjo.

    • hikkakirppu

      Hiirosessa kummittelee. Faktaa.

    • kiinnostunut..pliis.

      mikä se "levottoman hauta"-legenda on??

    • Ma(i)steri

      Joku satulamaakarin kisälli menetti onnettoman rakkauden takia järkensä. Haudalla on teksti:

      "Tässä lepää lewottomuudessaan satulamaakarin kisälli Jaakoppi Lagerkrantsi
      (kuollut merkitty ristillä) 9p:wä Huhtikuuta w. 1859. 35 wuoden ijässä.

      Mun sydämen on suruinen. Ain kuolemaani asti.
      Helwetin waiwa tulinen. Siis walitan waikiasti. Sur-
      kiasti suullani ääntelen. Tuskassani rintaani pai-
      nelen Käsiäni murhees wääntelen. Ei lohdutust woi
      kukaan lainata."

      • hiekkakirppu

        Aha, entä onkos tuosta onnettomasta rakkaudesta enempää tarinoita. Todisteitakin? Kuka oli julma neito?
        Vai, ratkaisiko suomlalaiskansallinen kulttuuri nuoren parin kohtalon.
        Raha meni rakkauden ohitse ja punainen mökki voitti rakkauden?
        Kuten se tekee nykyäänkin.
        Rakastan legendoja. :)


    • weissss

      Pannukakkutalon ylimmässä kerroksessa kuulemma kummittelee. Paikka suljetaan aina viimeistään seitsemältä, kun porukka ei halua olla myöhempään töissä kummituksen takia. Yläkerrasta kuuluu melua ja kolistelua, vaikka siellä ei ole "ketään".

      • luulen minä

        Haamut haluaa varmaan sen rautakangen jäykän amisrestonomin vekka sieltä?


    • asiakaspalvelua

      Paljon mahdollista. Teeskennelty, hymykuoppavirnistys ei tehoa minuunkaan. Ja on kuulemma muutenkin v-mäinen työkaveri.

    • Pelottaako

      Onko kukaan tiennyt että oulun linnan kelarissa kummitelee tiedän joitakin paikoja missä kumitelee jumbru bubi on yksi niistä paikoista joissa on huhuttu kummitelevan niin olen netistä lukenut

    • Paparitus

      Kulmatalossa on kummittelua. Joku ilkeä johtaja tai kansankiihoittaja oli pari vuotta vapauasotien jälkeen tipahtanut parvekkeelta ja silloin oli ollut jotain naruka talon seinien välillä ja oli raukka hirttäytynyt siihen vahingossa. Asukkaat olivat säikähtäneet, kun sillä kaverilla oli ollut korppeja päässä jotka syöneet silmämunat. Ainakin kolme päivää oli siinä roikkunut ja aluksi siis vaikerrellut, mutta kukaan ei uskaltanut auttaa koska hän niin pahansuinen mies. Oli kuollut siihen, mutta viimeisenä henkäyksenään kironnut asukkaat. Myöhemmin vintillä on nähty sellainen rujohko mies, jolla ei ollut silmiä päässä ja hän huutanut apua hyvin kauhealla äänellä. Se kulmatalo on siinä kauppurienkadun ja Rautatie kadun risteyksessä. Talosta juttua ainakin 2003 Kalevassa, kun Markus H Korhonen maininnut tämän kuuluisan kummitustalon.

    • Tuntematonoujee

      Oulussa hautausmaalla oli myös semmonen tarina että jos menee 13 päivä klo 12 sen henkilön luokse pistää kynttilän tyttö oli kiivennyt puuhun ja ja tarkkaillu sitä siiitä päivästä lähtien kun hän kävi haudalla sen jälkeen tyttö murhasi tämän saunassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe