Tiedostojen lukumäärän kansiossa saa komennolla ls -l | wc -l
Montako tiedostoa on kansiossa
18
284
Vastaukset
- puusilima_____sdhfgh
-2
- 3+7
ls -Fa | grep -c -v /
- le lux
Onpas tuo linuxissa vaikeaa.
Windowsissa ei tarvita mitään kryptisiä päätekomentoja, vaan tuo lukema näkyy automaattisesti alanurkassa.- -ubuntu-
Niin näkyy linuxeissakin ja vielä vapaana olevan tilan määränkin näyttää!
- puusilima____asdfgas
ou jee.. vähänks hienoo hei!
Missä helvetin "kansiossa"? Sitäpaitsi tuo tuloste näyttää väärin.
Oikea käsite on "hakemisto" kiitos, älkää tyrkyttäkö niitä windowsin "kansioita" enää.
Komento pitää antaa absoluuttisena tai se ei näytä oikein, esim. avaan päätteen kotihakemistossani ja annan suhteelisena komennon
ls -l | wc -l
jolloin vastaus on: 26
Mutta kun annan komennon absoluutisena polkuna
ls -l /home/exergy | wc -l
niin vastaus onkin oikein: 25
Jos ollaan ihan täsmällisiä niin komento on oikein tässä muodossa;
ls -lA /home/exergy | wc -l- nips.,.
exergy kirjoitti:
Oikea käsite on "hakemisto" kiitos, älkää tyrkyttäkö niitä windowsin "kansioita" enää.
Komento pitää antaa absoluuttisena tai se ei näytä oikein, esim. avaan päätteen kotihakemistossani ja annan suhteelisena komennon
ls -l | wc -l
jolloin vastaus on: 26
Mutta kun annan komennon absoluutisena polkuna
ls -l /home/exergy | wc -l
niin vastaus onkin oikein: 25
Jos ollaan ihan täsmällisiä niin komento on oikein tässä muodossa;
ls -lA /home/exergy | wc -lDebianissakin on vallan "kansioita"... hakemistojen kuvakkeet ihan mapin näköiseksi tehty joten kyllä ne kansioina mieltää.... ei nyt mennä liian pikkumaisuuksiin! Kyllä kansanomaiset ilmaukset on ihan ok arkikielessä. Ammattisanastosta täytyy pitää huolta mutta sellaisten osaamista kaikilta ei voi eikä pidä vaatia.
Minusta on hyvä kunhan tietotekniikan sanastolle vain löytyy suomen kieliset ilmaisut jotka kaikki helposti ymmärtävät. Vanha piskuinen kielemme pysyy siten elinvoimaisena. nips.,. kirjoitti:
Debianissakin on vallan "kansioita"... hakemistojen kuvakkeet ihan mapin näköiseksi tehty joten kyllä ne kansioina mieltää.... ei nyt mennä liian pikkumaisuuksiin! Kyllä kansanomaiset ilmaukset on ihan ok arkikielessä. Ammattisanastosta täytyy pitää huolta mutta sellaisten osaamista kaikilta ei voi eikä pidä vaatia.
Minusta on hyvä kunhan tietotekniikan sanastolle vain löytyy suomen kieliset ilmaisut jotka kaikki helposti ymmärtävät. Vanha piskuinen kielemme pysyy siten elinvoimaisena.Mitä vaikeaa on käsitteessä "hakemisto" ? Minä en vaan ymmärrä sitä. Unixeissa on alunperin ollut käsitteet "tiedosto" ja "hakemisto" niin on vaikea ymmärtää miksei joku kykene ymmärtämään niiden eroa. Vastaus tietysti on se että Microsoft keksi ääliöille sen "kansion" jota minä en mielelläni käytä. Se halventaa käyttäjää aliarvioiden tämän älyä ;)
Aikanaan oli W95:ssä "My Briefcase" niminen "salkku" enkä kyllä oikeastaan koskaan tajunnut mikä se oli ja siksi en koskaan sitä käyttänytkään. Mikähän se muuten oli, voisiko joku nyt jo kertoa sen minulle?exergy kirjoitti:
Mitä vaikeaa on käsitteessä "hakemisto" ? Minä en vaan ymmärrä sitä. Unixeissa on alunperin ollut käsitteet "tiedosto" ja "hakemisto" niin on vaikea ymmärtää miksei joku kykene ymmärtämään niiden eroa. Vastaus tietysti on se että Microsoft keksi ääliöille sen "kansion" jota minä en mielelläni käytä. Se halventaa käyttäjää aliarvioiden tämän älyä ;)
Aikanaan oli W95:ssä "My Briefcase" niminen "salkku" enkä kyllä oikeastaan koskaan tajunnut mikä se oli ja siksi en koskaan sitä käyttänytkään. Mikähän se muuten oli, voisiko joku nyt jo kertoa sen minulle?Salkku oli tiedostojen synkronointiin käytettävä ohjelmisto.
Itse jopa testasin "salkun" toiminnot aikoinaan :p- kansio on
exergy kirjoitti:
Mitä vaikeaa on käsitteessä "hakemisto" ? Minä en vaan ymmärrä sitä. Unixeissa on alunperin ollut käsitteet "tiedosto" ja "hakemisto" niin on vaikea ymmärtää miksei joku kykene ymmärtämään niiden eroa. Vastaus tietysti on se että Microsoft keksi ääliöille sen "kansion" jota minä en mielelläni käytä. Se halventaa käyttäjää aliarvioiden tämän älyä ;)
Aikanaan oli W95:ssä "My Briefcase" niminen "salkku" enkä kyllä oikeastaan koskaan tajunnut mikä se oli ja siksi en koskaan sitä käyttänytkään. Mikähän se muuten oli, voisiko joku nyt jo kertoa sen minulle?kylläkin tullut maceista kun mikkis sen kopioi kuten paljon muutakin. My briefcase oli synkronisoinnin (rsync) epäonnistunut toteutus. Harva sitä yritti käyttää ja vielä harvempi sai sen toimimaan.
- puusilima____dfgdfsg
ja silti tuossa on edelleen vikaa ja tulos on mitä sattuu :)
- puusilima____sdfhsty
ls -FAGS | wc -l
kertoo 51 tiedostoa..
find . -maxdepth 1 -type f | wc -l
kertoo 17 tiedostoa..
kumpi on oikeassa? - 11
puusilima____sdfhsty kirjoitti:
ls -FAGS | wc -l
kertoo 51 tiedostoa..
kertoo 17 tiedostoa..
kumpi on oikeassa?Ketjun aloittajaln otsikko oli:
>
Jos TIEDOSTO ymmärretään Windowstyyliin (m$-tekniikka) niin tuo jälkimmäinen antanee oikean vastauksen:
Toisaalta *nix -järjestelmille KAIKKI (laitteet, "asemat", hakemistot, symlinkit, socketit jne.) näkyvät pelkkinä tiedostoina, joten tuo:
ls -FAGS | wc -l
on tietoteknisesti oikeampi?
Eli vähän riippuu mitä haetaan ja sitä saa mitä tilaa . ;D - puusilima____asdfgad
11 kirjoitti:
Ketjun aloittajaln otsikko oli:
>
Jos TIEDOSTO ymmärretään Windowstyyliin (m$-tekniikka) niin tuo jälkimmäinen antanee oikean vastauksen:
Toisaalta *nix -järjestelmille KAIKKI (laitteet, "asemat", hakemistot, symlinkit, socketit jne.) näkyvät pelkkinä tiedostoina, joten tuo:
ls -FAGS | wc -l
on tietoteknisesti oikeampi?
Eli vähän riippuu mitä haetaan ja sitä saa mitä tilaa . ;Dniin ja taas saadaan yksi tulos lisää kun
ls -FGS | wc -l
- le lux
ja sekin tietenkin väärin... heh heh
No Wiondows ei näytä sitäkään vähää oikein ellei asetuksia erikseen muuta. Montako "kansiota" ja tiedostoa näkyy omassa c-juuressasi? Ellet ole kropeloinut asetuksia niin väärinhän se näyttää, piilotettuja ei näytetä eikä järjestelmän omia eli ihan pellepuuhaa windowsilla. Edes tiedostopäätteet eivät näy oletuksena, naurettavaa.
Oikea vastaus tiedostojen laskemiseen löytyy manuaalista:
man 1 find
muutama esimerkki:
Lasketaan kaikki tiedostot:
find / -type f | wc -l
Lasketaan tiedostojen määrä /etc/ hakemistossa:
find /etc/ -maxdepth 1 -type f | wc -l
Lasketaan myös alihakemistojen tiedostot /etc/ hakemistossa:
find /etc/ -type f | wc -l
Vain yksi tiedostojärjestelmä, tässä tapauksessa juuri, josta lasketaan kaikki hakemistot ja symboliset linkit:
find / -xdev \( -type d -print \) , \( -type l -print \) | wc -l
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663392Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1252771- 442553
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391240