Jos pääsisi käymään niin, että pikkuvauvan kanssa päivästä selvittäisiin pukluja ja sinappitahroja, niin vaihdatteko vauvalle käyttämättömän vaatekerran aina aamulla? Nukkuuko teillä vauva (vastasyntynytkin) yöt erillisissä yövaatteissa? Miten usein vaihdatte yöasun uuteen ellei se erikseen "likaannu"?
Joka päivä puhtaat vaatteet?
27
2536
Vastaukset
- llarppa
En vaihda, jos vaatteet on jotakuinkin puhtaat, ne laitetaan paalle myos seuraavana paivana. Yolla nukutaan joko lyhythihaisessa bodyssa tai sitten vaippasillaan (meilla taalla on jo ihan taysi kesa ja sisallakin KUUMA). Bodykin on usein sama joka on ollut paivan paalla, jollei siis ole likainen. Jos kylvetaan niin sitten tietysti puhtaat vaatteet paalle. Taalla tama samojen vaatteiden pitaminen toista paivaa perakkain on ihan outoa toimintaa, joskus itsekkin saanut lapsilta huomautuksia, "sullahan oli nuo vaatteet eilenKIN paalla!" :D
- liuytfdfgh
Ei vaihdeta vaatteita joka päivä. Body menee n. 3 päivää ja housut enemmänkin vauvavaiheessa, kun ei vielä syö (=sotke) kiinteitä eikä liikuskele lattialla. Vaatteita vaihdellaan sitä mukaa, kun likastuvat tai äiti (=minä) kyllästyn katselemaan samaa vaatetta. Ihan vastasyntyneenä vauvalle oli vain pari bodya ja potkarit. Yöllä on meillä aina käytössä ollut yöasu, pitkähihainen potkarihaalari, jossa myös jalkateräosat (ne sukkaosat, siis). Tuollainen meillä on käytössä vielä yli 1-vuotiaallakin, kun ei meinaa peitto pysyä päällä.
- m,
vaihdan vaatteet joka päivä vaikka pukuilta säästyisikin. Mun mielestä housut haisee vaan vaipalle (siis vaikka puhtaat) että laitan pesuun. samaa yökkäriä käytän kyllä useamman yön.
- jj :)
en vaihda ku tarvittaessa. Ja kylvyn jälkeen tietty :) yökkäri on 3-4 yötä sama. en ihan pienenä aina vaihtanu jos nukahti syliin kesken syönnin eikä viel vaihdettu, nykyisin kyllä laitan, "iltarutiinin rakennusta" heh heh...
- yhden äiti
Minä vaihdoin vauvalle joka päivä puhtaan bodyn ja puolipotkikset tai sukkikset, siis ihoa vasten tulevat vaatteet. Jotenkin tuntui mukavammalta ajatella, että herkkä iho puhdasta vasten ja toisaalta melkeimpä joka päivä bodylle, jotku puklut tulee. Vastaavsti samaa paitaa tai housuja saattoi käyttää useammankin päivän, silloin kun sellaiset tarvitsi bodyn ja puolipotkisten tai sukkisten päälle lämmikkeeksi. Nyt taaperolla menee kaikki vaatteet joka päivä vaihtoon yksinkertaisesti ruokatahroja löytyy ihan joka paikasta.
Yöpukuna käytetään edelleen kesällä lyhythihaista bodya (kuumalla) ja talvella (kylmällä) potkupukua. Samaa pukua käytetään 3-4päivää (eli aina kylpypäivänä puhdas puku päälle. Myönnetään varmasti riittäisi yöpuvun vaihto kerrankin viikossa, mutta konehan nuo pesee. Mä vaihan joka päivä, oli puhtaat tai ei.. en viiti lasta pitää samoi vaatteissa.. Yöpukunki vaihan joka ilta. lapsi hikoilee niin paaljon..
- No en..
kyllä todellakaan vaihda, enhän näin tee itsekään. 3 päivää on päivävaatteilla kyllä ehkä sellainen maksimi, että sen jälkeen vaihdan puhtaat. Sukkahousut voi olla kauemminkin. Yöpuku vaihdetaan kerran viikossa kylvyn jälkeen puhtaaseen.
- 8kk
En vaihda joka päivä ellei ole likastunut. Samat vaatteet pidän 2-3 päivää. Illalla vaihdan erillisen yöpuvun, pitkähihaisen "haalarin". Yöpuku vaihdetaan aina kylpyiltoina eli 3 päivän välein, tietenkin useammin jos sattuu likastumaan.
- pipparskaakka
Minä vaihdan monesti päivässä ja joka yöksi puhtaan yöpuvun. Minusta vaippa haisee helposti pissalle, enkä voisi kuvitellakkaan pitäväni samaa bodya 2 päivää. Meillä kone hurisee ja kone kuivaa, kaikkien neljän lapsen vaatteet!
- äitiliini ja poika
ai jaa. Mulla ei ole käynyt mielessäkkään että pitäisin samoja vaatteita kahta päivää vauvalla.. Puenhan mie itellekkin puhtaat vaatteet joka aamu.. Joka yöksi olen vauvalle puhtaan yöpaidankin laittanut.. Mie luulin että kaikki tekee niin :)
- Pakko udella :)
Siitähän ei mitään haittaa ole jos haluaa pitää aina puhdasta, hatunnosto sellaisille, mut miten usein teillä pyörii pyykkikone? Onko kaikki farkut, neuleet ja muutkin kertakäytöllä "likaisia"...? Eikö vaatteiden käyttöikä jää vähän lyhyeksi noin, kulu, nukkaannu...?
- .........
minusta melko turhaa tuommoinen kertapidon jälkeen "puhtaiden" vaatteiden pesu, ihan noin jo ympäristöäkin ajatellen....
- poiuytrewq
...sitte sitä ihmetellään, ku lapset on allergisia ja herkkiä, kun joka päivä vaihdetaan ne puhtaat vaatteet ja kämppä puunataan kahen päivän välein eikä eläimet saa tulla lähellekkään vauvaa saati sitte että perheenjäsenet koskis vauvaan pesemättömin käsin. Niin ja se tutti on joka helevetin lattiaan tippumisen jälkeen tietty melkeen KEITETTÄVÄ että putsaantuu....
Näissä asiois ihan terveen järjen käyttö on aikalailla sallittua, jopa suositeltavaa.
Ylihygieenisyys on se, mikä aiheuttaa herkkyyksiä ja allergioita. Vai voiko joku väittää että esim 20-30 vuotta sitte oli niin paljo vähemmän edellämainittuja, kun elettiin aika paljo rennommin, eli vanhemmat ei niin niuhoja...??
Ja kyllä, ne vaatteet kuluu ihan eri tahtiin, kun jatkuvasti pestään, puhumattakaan sähkön ja veden kulutus....
Mut varmaan henkisesti piestään tän tekstin takia.... =D- äitiliini ja poika
Hmm.. en kyllä missään vaiheessa väittänyt että ylihygieenisesti elän vaikka vaatteitani usein pesen. Se on kotoa opittu tapa.
En puunaa kämppää ja vierailulla käydään melkein päivittäin ja kaikki jotka haluaa saa pidellä vauvaa vaikka likaisin käsin. Tutin huuhtelen jos siihen pölyä tai karvaa menee. Tuskin itsekkään suuhusi mitään pölyistä laitat. Meillä äiti on aina sanonut että puhtaat vaatteet hyvän kuvan ulospäin antaa ja tavaksi on jäänyt. Lisäksi laitoksellakin sanottiin että vauvalle aina puhtaat aamulla päälle.
pyykkiÄ pesen kerran viikossa lauantaisin. en koe ettÄ pyykkiÄmÄÄrÄ mitenkÄÄn hirveÄ olisi vaikka joka pÄivÄ puhtaat pÄÄllÄ olisikin.
- vieras1238
kyllä mä vaihdan itellenikin puhtaat vaatteet joka päivä niin kyllä myös vauvallekkin tulee vaihdettua varmasti. Ja kun noita pikkusen vaatteita on siunaantunut niin paljon ja kivoja erilaisia niin miks ei vaihtais joka päivä :)
yöpuvusta en vielä osaa sanoa ku en tiedä kuinka puhtaasti yöt menee, minkälainen sinappiruisku, hikoilija meijän pienestä tulee. Mutta kyllä mä luulisin että max 3 yötä samassa yöpuvussa.
Meillä pyykkikone pyörii 2-5 kertaa viikossa. Enkä tunne itseäni mitenkää siivousfriikiksi jos imuroin useammin kuin kaks kertaa ja kerran viikossa siivoon kunnolla johonn kuuluu mm petivaatteiden vaihto / tuuletus, pölyjen pyyhintä ym. Kivempi se on olla siistissä kodissa :) - pipparskaakka
Joo, myöskään meillä ei olla ylihygieenisiä. Pyykkiä meidän 6-henkisessä perheessä tulee joka tapauksessa niin paljon ettei siinä vauvan bodyt paljon paina. Kone pyörii miltei päivittäin, joskus useampi koneellinen päivässä, joskus menee pari päivää etten pese pyykkiä. Taloudelliselta kantilta asiaa en edes ajattele, itseppä laskuni maksan :) .
Tuttia meidän 8kk tyttö ei ole koskaan suostunut syömään, mutta kyllä huuhtoisin jos lattialla pyörisi ennenkuin suuhunsa laittaisi, enhän syö itsekkään lattioilta. Imuroida meillä täytyy päivittäin koiran takia, joka tuo sisälle hiekkaa ja karistaa karvoja. Vauva saa ja menee lähelle, koira vaan on fiksusti oppinut vauvan käsiä ihan itse väistämään!
Ja totta, multaisilla käsillä vauvaa ei syliin oteta, mutta meillä lapset pesee kädet itsenäisesti heti sisälle tultuaan.
Vauvalle olen näiden 8kk:n aikana kaupasta ostanut kevätpuvun sekä yhden paidan, minä kierrätän ahkerasti ja teen hyviä löytöjä kirppiksiltä! Meillä on lapset aina kauniisti puettu, mutta kirppisvaatteiden kanssa ei niin harmita jos joku menee rikki tai sitä pestään enemmän! Tämän ikäisen vauvan vaatteet ei ole kulunut niin paljon etteikö niitä voisi hyvin ostaa käytettynä! Ehkäpä se onkin minun tapani olla ekologinen?Todellakin, terveen järjen käyttö on sallittua ;-D .
Ja noita allergioita, on varmasti totta että nykypäivän hygieenisyyskin niihin vaikuttaa,mutta kuten monien muidenkin sairauksien kohdalla, niiden tunnistettavuus on aivan eri luokkaa nyt kuin 20-30v sitten.
Minä ja perheeni elämme näin, sinä varmaan eri tyyliin mutta sallittakoon erilaisuus ja oma valinta näissä(kin) asioissa, minäkään en parjaa sinun tapaasi! - lokamami2010
En vaihtanut joka päivä kun vauva söi vain maitoa, ellei pukluja tullut vaatteille. Mut nyt kun vauva on alkanut syömään soseita, niin melkeinpä aina vaatteet sottaantuu, niin silloin kyllä vaihdetaan puhtaisiin vaatteisiin.
- vaihdan. aina.
Vaihdan puhtaisiin joka päivä ja joka yö on puhdas yöppäri.
Vaipanhaju jää housuihin ja yläosatikin nuhjaantuvat päivän aikana.
Enhän pue itsellenikään eilisiä vaatteita, miksi siis lapselle!?- Makuasioita
Tässäkin meitä on moneen junaan, minä taas saatan hyvinkin pukea itselleni eiliset vaatteet :) Ei mun farkut kestäis jokapäiväistä pyykkäystä, eikä kukkaro joka kuukausi uusia farkkuja.
- vaihdan. aina.
Makuasioita kirjoitti:
Tässäkin meitä on moneen junaan, minä taas saatan hyvinkin pukea itselleni eiliset vaatteet :) Ei mun farkut kestäis jokapäiväistä pyykkäystä, eikä kukkaro joka kuukausi uusia farkkuja.
Farkut on vähän eri asia kuin paidat tai yöpuvut tms. vaatteet.. En minäkään farkkuja joka päivä pese, jos eivät ole likaisia. Enkä vaillapaitoja tai neuleita, mutta muut vaatteet kyllä - niin lapsilta kuin meiltä aikuisiltakin.
- tytär 11 kk
No totta kai puhtaat vaatteet, joka päivä, usein vielä muutama vaatekerta vuorokaudessa. Onhan kone joka pesee..
- puhdasta päälle!
Vaihdan paidan joka päivä ja joskus housut menevät pari päivää. Yökkäri laitetaan joka ilta päälle ja se sama saattaa olla pari päivää päällä. Vaikka meillä ei enää pulautella, niin kuolaa valuu, joten tuntuis ikävältä laittaa samaa vaatetta uudestaan. Itsekin vaihdan oman paidan päivittäin. Kone kyllä pyörii urakalla, kun on 5-henkinen perhe.
- viheriöinen
ajatteleeko kukaan asiaa luonnon kantilta?? ja vaatteidet, jotka kyllä kulahtaa ja nuhjaanuu pesujen myötä tosi nopsaan?
- -----------
Yleensä ne vaatteet kyllä sotkeutuvat enemmän tai vähemmän joka päivä. Joko tulee pulautuksia tai sitten vaippa valskaa tai vähintäänkin kuolaa tulee. Mutta jos sattuu, ettei mitään tule, niin en vaihda puhtaita vaatteita vain siksi, että on vuorokausi vaihtumassa. Iltaisin vaipanvaihdon yhteydessä tarkastan päällä olevat vaatteet ja jos ovat puhtaat, niin samat päälle ja sänkyyn. Jos ovat puhtaat vielä aamullakin, niin samoilla mennään seuraavakin päivä. Mutta kuten sanottu, harvoin ne pitkään puhtaina pysyvät, joten tavallisempaa on, että saa vaihtaa useammatkin vaatteet päivässä ja montaa päivää ei samoja tarvitse pitää koskaan.
En todellakaan vaihda itsellenikään vaatteita ihan vain siksi, että vuorokausi on vaihtunut. Alusvaatteet ja sukat toki, mutta vaihdan minä vauvaltakin vaipan monta kertaa päivässä ja sukat ovat vähän erilaisessa käytössä, joten niitä ei tarvitse. Vaatteet vaihtoon vain tarvittaessa. Ja meillä seitsemän hengen perheessä on ihan tarpeeksi pyykkiä ilman että sitä tahallaan tekee lisää. - mie11
Miksette käytä vauvan vaatteiden suojana ruoliinaa kun se syö? Kauhee pesuaineen kulutusta tuollainen päivittäinen peseminen, ihme kun ei teil oo parempaa tekemistä.
Kylvyn jälkeen vaihtasin vaatteet tai jos ne haisee tai niihin on hilkoiltu en vaihtamisen ilosta.- ..
Kyllä meillä käytetän ruokaliinaa.. Mutta hihat sotkeentuu, ruokaa tippuu liinasta housuille.. Lapsi syö itse, joten se pelkkä ruokalappu ei suojaa KAIKKIA vaatteita.. En minäkään vaihda vaihtamisen ilosta.. Meillä menee puhtaat vaatteet monta päivää..
- vai pesuaine
no ompa pasuaineen tuhlausta!!!!! Yök, vauva ansaitsee puhtaat vaatteet, kai se pesukone sullakin on, käytä sitä!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803