Eläinten kohtelusta

Hanna B.

Oltiin Hanian lähistöllä Staloksen kylässä hotelli Creta Palmissa viime viikko. Ei voi suomalaisena muuta kuin järkyttyä kreetalaisesta eläinten kohtelusta. Hotellilla vaelteli kissa joka ilmeisesti oli jäänyt auton alle ja sen etujalka oli poikki kahdesta kohdasta. Sen lisäksi kissalla oli kapi ja eläin oli kuin tuskan perikuva. Kävin ensimmäisenä päivänä huomauttamassa vastaanotossa asiasta ja lupasivat tehdä jotain asialle. Kuuden päivän kuluttua näin edelleen saman kissan joka raahautui jalkojeni juureen kuin apua pyytämään. Vaatiessani hotellin henkilökuntaa puuttumaan asiaan, minulle sanottin, etten saisi huutaa (enpä huutanut sitä ennenkään) ja nokkavasti ehdotettiin minua tappamaan kissa. He olivat muka kertaalleen toimittaneet kissan omistajalle, mutta samassa yhteydessä loruilivat, etteivät muka saa kissaa kiinni! Jalkapuoli kissa joka hädin tuskin raahautui eteenpäin. Soitin asiasta Aurinkomatkojen toimistoon josta vastaus oli asiallinen ja lupasivat huomauttaa asiasta hotelliin. Muutama tunti siitä kissa oli edelleen hotellilla jossa hotellin asiakkaat ruokkivat kissaparkaa parvekkeilta.
Eläinrakkaana (ja varsinkin kissaihmisenä) en voinut muuta kuin sulkea asiaa mielestäni. Kreetalla on Nooan arkki -niminen eläinsuojeluyhdistys joka yrittää parantaa eläinten oloja saarella. Heille voi jättää matkatoimiston kautta esim vanhat rantapyyhkeet ym tekstiilit alusiksi sekä tukea rahallisesti toimintaa.
Turistien lienee asiallista huomauttaa aina kun mahdollista, että loukkaantuneet eläimet olisi vähintääkin lopetettava samantien. Siskoni kertoi, että myös Kosilla oli kissoja mattonaan ja jollain esim. ongenkoukku silmässä. Voi ihmisten julmuutta.

11

1359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakastan Kissoja

      Kreikassa kohdellaan elaimia eri tavalla kuin esim Suomessa. Siella ne saavat vapaina kuljeskella, ja tama on tulos.
      Maa on niin sekasorron vallassa, ettei aikaa riita juuri elainten terveydenhoitoon yms. Turistit ovat jatkuvasti valittaneet tasta.

      Joskus turistit ovat itse jarjestaneet jollain tavalla sairaan elaimen kuljetuksen naihin elainklinikoihin, JOS niita nyt ylipaansa loytyy lahelta.
      Kurjaahan tietysti katsella sivusta kun elain karsii. Ehka paras ottaa itse yhteys paikalliseen elainlaakariin ja vieda kissa sinne, kysya mita voisi tehda ja maksaa kustannukset pussistaan.

      • Kulkukoirat

        Olin myös itse lomalla heinäkuussa Plataniaksessa.Paikassa oli kulkukoiria ja mikä surullista pentuja kuljeskelemassa yksin. Aurinkomatkojen hotellikirjasesta sain infoa www.tierfreunde-kreta.de eli Nooan arkki-järjestöstä, jonne voi lahjoittaa rahaa, rantapyyhkeensä ja heillä on talo lähellä Haniaa, jossa hoitavat hyväntekeväisyyttä koiria ja kissoja ja eu maahan voi viedä mukanaan kotieläimeksi heidän kauttaan eläimen Suomeen.He järjestävät rokotukset ja kuljetukset. Toivottavast ihmiset tukevat heidän toimintaansa!
        Ostin aina itsekkin ruokaa eläimille kaupoista, koska kyse on inhimillisistä olennoista ja järjestön tavoitteena onkin löytää rakastava koti jokaiselle hylätylle eläimelle! Se lohduttaa.


    • Maalaismamma73

      Jos nyt yhtään maalaisjärkeä löytyy kituvan eläimen kohdatessasi, niin ei kun kalikalla päähän ja mullan alle. Näin on tyytyväinen sekä mirri että turisti. Ei kaikkia eläimiä voi turistikaan pelastaa tai toimittaa hoitoon, eikä lomaansa kannata pilata miettimällä paikallisten eläinten oloja.

    • enph

      Miten toimitte, oletteko vain etsineet paikan Haniasta ja vieneet sinne pyyhkeitä tms, vai miten homma toimii? Tai onko kukaan ylipäätään käynyt mitään lahjoittamassa/paikkaa katsomassa?

    • Auta eläimiä

      Aurinkomatkojen oppaille voi jättää ainakin pyyhkeitä yms.eläimille. Olen itse käynyt ja soittanut Silke Wrobelille, joka on saksalainen rouva (puhuu englantia) ja hänellä on Haniassa "pikku Nooan Arkki" paikka ja kauppa eläimille. Hän tekee ympäri vuoden Haniassa työtä eläinten hyväksi! Järjestö tosiaan ruokkii, hoitaa, leikkaa eläimiä kuntoon. Jos olet kiinnostunut niin nettisivuilta www.tierfreunde-kreta.de, joka kuljettaa Saksaan eläimiä ja Little ´Nooas Ark" Haniassa auttaa paikan päällä.Kaikki toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja lahjoituksiin.

      • Jookostajoot

        Vanha ketju, mutta ongelmat vaihtuneet Suomenmaahaan. Kotipesä ensin kuntoon, ennenkuin arvostellaan muita.


    • jottanäin

      Me nähtiin kapinen kissa tonkimassa ruokaa avonaisesta roskiksesta kadun varrelta.kulkukissa tuijotti meitä mielipuolisesti ja rääkäisi kyllä siinä piti mennä nopsaa takavasemmalle tiedä mikä tauti niillä on jos olis hyökänny päälle.Samainen katti kävi yöllä juomassa hotellin uima-altaasta vettä.

    • Kritiko

      Kreetan kodittomat eläimet -sivustolta löydät paljon tietoa, miten voit auttaa. Esim. Aurinkomatkojen ja Finnmatkojen hotellien respaan voit jättää rantapyyhkeesi, jos et halua tuoda sitä enää kotiin, eläintenruokaa ym. Tai voit liittyä ko. yhdistykseen, 20 € tai lahjoittaa rahaa tai eläinten tarvikkeita, yhdistyksestä käydään aika usein Kreetalla viemässä tavaraa Suomesta. Näinkin voit auttaa.

    • ToukokuussaHaniaan

      Saako kreetan apteekeista tai elleiltä ostettua lopetuspiikkejä?

    • Aapukkaa
    • TakisShelter

      Kreetalla Ierapetrassa asuu enkeli nimeltä Takis joka pelastaa kaltoinkohdeltuja koiria ja kissojakin,. Viikottain ihmiset hylkäävät koiranpentuja kaatopaikalle josta Takis niitä käy etsimässä. Tietoa facebookissa: Takis Shelter non profit organisation.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe