onko normaalin puitteissa vielä, kun 3-vuotiaan puheesta puuttuu (tai ääntyy väärin) useita kirjaimia: k, l, r. Esim. ukki -> utti, laiva -> vaiva yms. Pitäisikö jo päästä puheterapeutille? Kiitos.
3-vuotiaan puhe
6
418
Vastaukset
- aloittaja nostaa
Eikö kenelläkään ole kokemusta 3-vuotiaan puheesta, jossa uupuu tietyt kirjaimet?
- Lto77
Hei, on ihan normaalia. Vasta viisivuotiaan puhe on suurinpiirtein virheetöntä lauserakenteineen, ja silloinkin ehtii vielä hyvin harjoitella vaikkapa R-kirjaimen. Jos kovin huolettaa, ota yhteyttä puheterapeuttiin ja varaa käyntiaika.
- aloittaja kiittää
Kiitos vastauksesta! :) kyselempä varmaan 3v neuvolassa asiasta, että mitä ovat puheterapian tarpeesta.
- bhpjcåkä
Meillä ainakin 3 v neitiltä puuttuu kirjaimia. Ja esim kau-alkuiset sanat ovat olleet vaikeita. Lisäksi r ja s kirjain ongelmaa. En ole huolissani vaikka nuoremman 2 ja puoli vuotiaan puhe virheettömämpää.
Meillä kalastaa = rakastaa
evokuva= elokuva
pyyky= kylpy - Näin täällä
Meillä päin ohje on, on että nelivuotiaana puheterapiajonoon jos puheessa runsaasti äännevirheitä. Kolmivuotiaana, jos puheesta ei saa vieras tolkun tolkkua.
- aloittaja kuittaa
Ok, kiitos kaikille vastanneille, kyllä huojentaa mieltä. Lämmintä kesää kaikille :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059