Imetys loppuu ja hormonit heittää - kuinka kauan kestää?!

lasken päiviä

EOlen käynyt läpi raskausajan tunnevyöryt, esikoisen kanssa synnytyksen jälkeisen masennuksen, yövalvonnat ja siitä johtuva paha paha univaje ja mielen heittely, mutta tämä oli uutta toisen lapsen kohdalla: imetyksen lopettamisen jälkeinen "masennus" ja hormoniheitot.

Tähän liittyy siis muitakin ihania oireita, kuten unettomuus, hikoilu, päänsärky, pahat mielialan heitot, itkuisuus, väsymys, iho-ongelmat...

Onko kokemuksia kuinka pitkään tämä kestää? Olin jo niin onnessani, että paremmalla puolella vauva-aikaa ollaan, kun nuorin tyttö nyt 7 kk ja kaikki muut "ikävät asiat" käyty jo läpi, niin sitten tulee tämä vaiva!! Argh!!! Kokemuksia?

3

4543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23

Olen huomannut samanlaisia merkkejä itsessäni. Imetän kyllä vielä, mutta se on tietenkin vähentynyt paljon kun vauva syö jo kiinteitä. Mulla oli taas masennusta ennen raskautta, mutta raskausaikana ei mitään lääkitystä edes tarvinnut käyttää. Synnytyksen jälkeen olin hieman alakuloinen, mutta se meni ohi. Nyt minua taas väillä ahdistaa samalla tavalla kuin silloin kun tarvitsin lääkitystä. Ja helposti voi joskus itkukin tulla ihan pienestä...unettomuutta ei onneksi ole.

Yritän kuitenkin nyt hoitaa itseäni. Harrastan liikuntaa ja yritän pitää yllä sosiaalista verkostoa. Toivottavasti tila ei pahene niin, että joudun lääkitykselle. Mutta parempihan se masennus on sitten hoitaa, jos sellainen uudelleen tulisi.
      Mielelläni kuulisin myös muiden kokemuksia ja jos teillä on ollut jotain keinoja joiden avulla on jaksanut paremmin.

• Onko toivoa?

Ihanaa on! Mulla on ollut imetyksen lopettamisen jälkeen kolmet menkat ja ne päivät on olleet suoraan sanoen täyttä tuskaa. Tuntuu, että koko maailma ongelmineen kaatuu niskaan, kaikki on huonosti, itkettää, raivo kiehuu sisällä ja on niin pirun kuumakin koko ajan. Tekisi oikeasti mieli rikkoa jotain. Ja naamakin kukkii kuin teini-ikäisellä.

Tämä on sikäli outoa, että ei ennen lapsen saamista tällaista ollut koskaan. Raskausaikakin sujui tosi tasaisesti, en muista että olisin edes itkenyt kertaakaan. Lapsen synnyttyä väsymys ja jatkuva valvominen ottivat kyllä voimille, mutta ei silloinkaan muistaakseni näin ahdistunut olo ollut.

Olisi kyllä kiva kuulla muidenkin kokemuksia, että onko ollut tällaista ja kuinka kauan. Aika ankeaa, jos tästä vaihdevuosiin asti on kolmen viikon välein viikon mittainen raivoahistusmasennus...

• Sinisippi

Tää nyt ei välttämättä liity aiheeseen, mut tuli vaan mieleen, että itse luulin myös imetyksen jälkeiseksi hormonien heittelyksi olotilaani, mutta olinkin uudestaan raskaana.. Ei siis mekkoja välissä, joten tuo vaihtoehto ei edes käynyt mielessäni. Aikas pitkällä olin jo, kun testin viimein älysin tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe