eli oon ottamassa 2 gerbiilii, ja pitäis tietää et voiko akvaario käydä terraarion sijalle ?? (: ja voisitteko vastata näihin kysymyksiin:
-monesti terraario pitää puhistaa ?
-monesti pitää antaa ruokaa päivässä?
-syökö gerbiilit vihanneksia, (salaattia,kurkkua jnee ? )
käykö akvaario gerbiilille ?
9
493
Vastaukset
- thebeautiestanimal
akvaario käy hyvin, vähimmäismitat 30x60x30, mutta suosittelen paljon suurempaa. Purut voi vaihtaa kerran kuussa tai useammin, 10-15 cm kerros pysyy puhtaana kuukauden. samalla voi tietysti pestä akvaarion ja tavarat. Älä käytä akvaarion lasikantta (ei tule tarpeeksi ilmaa) vaan tee verkkokansi (voi tehdä itse tiheä reikäisestä verkosta)
Kuivaruokaa eli jyväpellettejä pitää olla kokoajan tarjoolla, kun gerbiili on syönyt kupin tyhjäksi, anna heti lisää. Ruoaksi suosittelen esim. Rapunzel gerbiilimix, joka sisältää kaikki tarvittavat aineet ja vitamiinit. Ruoasta pitää noukkia auringonkukan siemenet ja pähkinät ja kurpitsansiemenet pois, jos ruoka niitä sisältää (rapunzel ei sisällä). ja jos gerbiili pulskistuu liikaa, ruoka voi olla liian rasvaista, joten kannattaa vaihtaa lajia.
Gerbiilille voi tarjota salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa jne. En jaksa luetella kaikkia, niitä on paljon, pääsääntöisesti melkein kaikkia hedelmiä ja vihanneksia saa antaa, (en suosittele eksoottisia hedelmiä mm. avokado on myrkyllistä.) jos niissä ei ole liikaa rasvaa. ulkomaiset kurkut omenat yms, pitää kuoria.
Kannatta etsiä lisää tietoa gerbiileistä, kirjoista suosittelen Minttu Vettenterän gerbiilifaktaa (sisältää kaiken tarvittavan tiedon) ja nettisivuiksi ehkä suomen gerbiiliyhdistyksen sivuja. - GERBIILI <33 ((((:
Heei, kiitos kun vastatasit kysymuksiini, auttoi tarpeeksi ! (:
- pp-hanna
Akvaario on yksi parhaimmista vaihtoehdoista, ainakin omalla kohdalla. Minun gerbiilini siis on akvaariossa.
- n. 2 viikon välein.
- Itse täydennän ruokakuppia aina, kuin huomaa, että ruoka alkaa olla loppumaisillaan. :))
- Saa antaa ja tykäävätkin niistä paljon :)) - Kikieko
Asumusta EI SAA siivota 2 viikon välein. Se siivotaan noin kerran kuukaudessa. Gerbiili stressaantuu jos liian usein joutuu yhtä uudestaan ja uudestaan kaivamaan omistajan rikkomat tunnelit.
Ruokaa lisätään VASTA kun kaikki edelliset ruuat on syöty. Ja ei, sitä ei tarvitse olla koko ajan tarjolla. Meillä tarjoillaan noin 1rkl/gerba ja pysyvät hyvässä kunnossa.
Syövät vihanneksia ja vaikka mitä, kunhan pienestä asti ne siihen opettaa. Niistä tulee helposti nirsoja. - :) Moi
Gerbiilille käy myös akvaario :) Omilla gerbiileilläni on terraario (iso sellainen)
1. n. viikonvälein, jotkut puhdistavat 2-3 viikon välein
2. Gerbiili ei syö nii nopeasti ruokaansa, kuin esimerkiksi hamsterit... Päivittäin kumminkin katso että ruokaa on tuore ruoka esim.kurkku. käy gerbiilille, jota kannataakin antaa. Tai muuta tuoreruokaa.
3. Kyllä! Gerbiilit syövät vihanneksia, joista ne saavat myös vitamiinia :) Akvaario ja terraario on loppupelissä sama asia; akvaariossa on vain vettä, joten luulen että _kukaan_ täällä ei oikeasti pidä gerbiileitään missään akvaariossa, vaan terraariossa.
- Anonyymi
Tarkoitettiin että tyhjennetyssä akvaariossa jossa ei ole vettä
- gerbsu fani<3
Vastauksia:
1. Terra pitää puhdistaa ainakin kerran kuukaudessa. Gerbiilit on niin hajuttomia ja siistejä eläimiä, että sekin voi riittää. Ekan kerran terra kannattaa puhistaa sillon kun se alkaa jo haista vähän. Siitä tietää, miten pitkään sinun gerbiilit pystyy olemaan "samoilla" puruilla. Jos haluaa pitää kuukauden ajan puruja hyvässä kunnossa niin silloin sitä kannattaa pistää melko reilusti. Tosin pahvi silpustakin tulee hyvin purua.
2. Eläinkaupassa minulle sanottiin että noin 2 ruokalusikallista riittää,mutta itse pistän enemmän,jotta ei tarvitse olla koko ajan ruokkimassa. Eli siis kerran päivässä reilut 2 rokalusikallista ruokaa kahta gerbiiliä kohden riittää. Thebeautiesanimal: Gerbiileille saa antaa pähkinää,kurpitsansiemeniä ja auringonkukan siemeniä EHDOTTOMASTI mutta ei liikaa,koska vasta sitten gerbiilit alkaa lihoa,eli sopivassa määrin saa antaa!!! Ja vinkkinä, jos haluaa gerbiileilleen automaattisesti virikkeitä,niin suosittelen lämpimästi että ruoat ripotellaan puruille! Gerbiileistä on mukavaa etsiä ruokaa itse purujen seasta, aivan kuten ne tekevät luonnossakin!
3. Gerbiilit syö mielellään vihanneksia ja hedelmiä. Mutta esim. minitomaateista tai appelsiineistä ne ei hirveästi välitä. Tuoreruokaa ei kuitenkaan kannata antaa liikaa,koska silloin gerbiilin vatsa menee sekaisin. Eläinvalkuaista niiden pitäisi saada silloin tällöin. Niitä saa hyvin esim. kananmunan keltuaisesta ja jauhomadoista. - Anonyymi
Mulla on ainakin akvaario mun gerbiileille on toiminut hyvin🐀
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212526- 1482224
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292172Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522119Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201704Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871593Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961526- 2811409
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131379- 1311362