Herättäkö sinussa mitään tunteita tai ajatuksia

Tulet vaan palamaan:

Sellainen ajattelutapa, jonka mukaan kaikki ne ihmiset, jotka pitävät kiinni Uuden testamenti mukaisesta- ja sen ilmoittamista kasteesta: " täytyy tappaa" - kuten Martti Luthen, sekä hänen rinnallaan myös kaikki Wittengerigin niin sanotut uskonpuhdistajat tekivät.

Tämä ihan tällaisena lähtökohtaisena peruskysymyksenä, suotakoon ilman vihaa tai kiihkoa esitää?

23

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Korj. Martti Luther teki ...

    • Aloituksesi herättää ajatuksia ja tunteita. Yritän vastata ilman vihaa ja kiihkoa.

      Esitän tarkentavan kysymyksen: Viittaatko Uuden testamentin mukaisesta- ja sen ilmoittamista kasteesta kiinni pitämisestä keskiaikaiseen tulkintaan kasteesta ja Uudesta testamentista vai tämän päivän käsityksiin?

      Muistaakseni Luther halusi korostaa kasteen merkitystä, koska se oli tuona aikana ns ”haalistunut” ja menettänyt osittain selkeän sisällöllisen merkityksensä.

      mono kuoppala
      nuorisotyönohjaaja

      • Baltasar: FAKTAA

        Väittämäsi ei pidä lainkaan yhtä, historiallisten tosia-asioden kanssa, sekä katolisten että luterilaisten vaatiessa, nimenomaan ankarien uskontolakien nojalla kaikkia ihmisiä omaksumaan kirkon ja valtiokirkkojen käyttämän vauvakasteen ehdoitta, kuolemantuomioden nojalla. Terveeseen ja Uudentestamentin tuntemaan kasteeseen, perustautuvat tuli kirkkojen ja valtovallan yhteistomin sääteämien uskontofasististen lakaen nojalla TAPPAA ARMOTTA, PELKÄSTÄÄ VAIN JUMALAN SANAN MUKAISISTA KASTEOPEISTA KIINNI PITÄVINÄ. Polttaa elävältä, tapaa miekalla, tai hukuttaa.


      • Vastaa kuoppala

        "Haalistumistako" hoidettiin polttamalla ihmisiä Lutherin ja Wittenbergin natsisikojen kehoitusten mukaisesti?


      • Niko.
        Baltasar: FAKTAA kirjoitti:

        Väittämäsi ei pidä lainkaan yhtä, historiallisten tosia-asioden kanssa, sekä katolisten että luterilaisten vaatiessa, nimenomaan ankarien uskontolakien nojalla kaikkia ihmisiä omaksumaan kirkon ja valtiokirkkojen käyttämän vauvakasteen ehdoitta, kuolemantuomioden nojalla. Terveeseen ja Uudentestamentin tuntemaan kasteeseen, perustautuvat tuli kirkkojen ja valtovallan yhteistomin sääteämien uskontofasististen lakaen nojalla TAPPAA ARMOTTA, PELKÄSTÄÄ VAIN JUMALAN SANAN MUKAISISTA KASTEOPEISTA KIINNI PITÄVINÄ. Polttaa elävältä, tapaa miekalla, tai hukuttaa.

        Saksassa uskonpuhdistuksen aikaan Lutherin seuraajat, kristityt ihmiset, hukuttivat Kristukseen uskovia ihmisiä, joita he kutsuivat ilkeällä haukkumanimella "anabaptistit".

        Tämä on sitä paljolti vaiettua historiaa, varsinkin täällä Suomessa, sillä luterilaisuus on niin arvostettua.

        Sanottakoon vielä jos joku ei tiedä keitä nämä "anabaptistit" olivat:
        He olivat kristittyjä, Kristukseen uskovia ja Häntä seuraavia ihmisiä, jotka tutkivat innolla Jumalan Sanaa. Uusi Testamenttihan oli Reformaation ja Lutherin ansiosta vapautettu "kansan kielelle".
        Nämä Kristityt uskoivat Jeesukseen, tahtoivat seurata Häntä ja noudattaa sitä apostolista esimerkkiä myös kasteen osalta minkä Raamatusta saamme lukea.
        Heitä tämän vuoksi vihattiin, vainottiin ja jopa hukutettiin.

        Kaikki tämä sen vuoksi, että heidän omatunto oli sidottu Jumalan Sanaan....


      • Haloo kuoppala: : >
        Vastaa kuoppala kirjoitti:

        "Haalistumistako" hoidettiin polttamalla ihmisiä Lutherin ja Wittenbergin natsisikojen kehoitusten mukaisesti?

        Putositko kuoppaan, mono kuoppala, vai eikö sinussakaan ole miestä vastaamaan, kuten ei näy muistakaan olevan.


      • Niko.
        Niko. kirjoitti:

        Saksassa uskonpuhdistuksen aikaan Lutherin seuraajat, kristityt ihmiset, hukuttivat Kristukseen uskovia ihmisiä, joita he kutsuivat ilkeällä haukkumanimella "anabaptistit".

        Tämä on sitä paljolti vaiettua historiaa, varsinkin täällä Suomessa, sillä luterilaisuus on niin arvostettua.

        Sanottakoon vielä jos joku ei tiedä keitä nämä "anabaptistit" olivat:
        He olivat kristittyjä, Kristukseen uskovia ja Häntä seuraavia ihmisiä, jotka tutkivat innolla Jumalan Sanaa. Uusi Testamenttihan oli Reformaation ja Lutherin ansiosta vapautettu "kansan kielelle".
        Nämä Kristityt uskoivat Jeesukseen, tahtoivat seurata Häntä ja noudattaa sitä apostolista esimerkkiä myös kasteen osalta minkä Raamatusta saamme lukea.
        Heitä tämän vuoksi vihattiin, vainottiin ja jopa hukutettiin.

        Kaikki tämä sen vuoksi, että heidän omatunto oli sidottu Jumalan Sanaan....

        Eli ketjun aloittajalle vastaan vielä:

        Kyllä herättää tunteita!
        Surun tunnetta.

        Ihmiset, me jokainen, olemme niin erehtyväisiä, heikkoja, syntisiä...
        Kuinka paljon meistä jokainen todellakin tarvitsee Herraa Jeesusta Kristusta!


      • Baltasar ei kirj.
        Niko. kirjoitti:

        Eli ketjun aloittajalle vastaan vielä:

        Kyllä herättää tunteita!
        Surun tunnetta.

        Ihmiset, me jokainen, olemme niin erehtyväisiä, heikkoja, syntisiä...
        Kuinka paljon meistä jokainen todellakin tarvitsee Herraa Jeesusta Kristusta!

        Emme me kaikki ole kuitenkaan ainakaan kristittyinä murhaajia: 1 Joh.3:9-15; ja perustele ihmisten joukkomurhaamista "kristityn velvollisuutena, tai esivallan velvollisuutena"; tai kuulu sellaiseen uskonnolliseen institutioon joka on niin tehnyt, uhripalveluksena jumalaleen; alkaen Augustinuksesta aina augustinolaimukki Lutheriin asti.


      • Vastaa kuoppala kirjoitti:

        "Haalistumistako" hoidettiin polttamalla ihmisiä Lutherin ja Wittenbergin natsisikojen kehoitusten mukaisesti?

        Lutherin aikaan maailma ja sen tavat toimia ja elää olivat aivan erilaiset kuin tänä päivänä.

        Esimerkiksi tuomiot olivat usein erilaisia julkisia häpeärangaistuksia ja myös ”huvia” kansalle. Pienistä rikkomuksista saattoi saada julkisesti raippoja. Kuolemantuomiot olivat nekin yleisiä ja niitä jaettiin nykyajan mittapuun mukaan vähäisistä rikkomuksista ja ihmeteltävillä perusteilla.

        Mielestäni keskiajan tapahtumia ei voi pelkästään tarkastella tämän päivän näkökulmasta käsin. Asiat pitää suhteuttaa vallinneisiin olosuhteisiin.

        Tarkoitan tällä, että tehdyt päätökset ja toimet tulisi tarkastella ilman vähättelyä tai liioittelua. Kuten aloittaja toivoi ilman vihaa ja kiihkoa.

        mono kuoppala
        nuorisotyönohjaaja


      • Baltasar ei kirj.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Lutherin aikaan maailma ja sen tavat toimia ja elää olivat aivan erilaiset kuin tänä päivänä.

        Esimerkiksi tuomiot olivat usein erilaisia julkisia häpeärangaistuksia ja myös ”huvia” kansalle. Pienistä rikkomuksista saattoi saada julkisesti raippoja. Kuolemantuomiot olivat nekin yleisiä ja niitä jaettiin nykyajan mittapuun mukaan vähäisistä rikkomuksista ja ihmeteltävillä perusteilla.

        Mielestäni keskiajan tapahtumia ei voi pelkästään tarkastella tämän päivän näkökulmasta käsin. Asiat pitää suhteuttaa vallinneisiin olosuhteisiin.

        Tarkoitan tällä, että tehdyt päätökset ja toimet tulisi tarkastella ilman vähättelyä tai liioittelua. Kuten aloittaja toivoi ilman vihaa ja kiihkoa.

        mono kuoppala
        nuorisotyönohjaaja

        Entäs miten tämä perustelusi kantaa Jeeusuksen ainaa sovitettuna: silloin oli varsin yleinen roomalainen tapa huvitella, ihmisiä ristiinaulitsemalla, ja jos asiaa tarkasteltaisiin roomalaisesta näkokulmasta, kuten näytät tekevänkin, Jeesuskin olisi vain yksi kapinoiva orja, muiden joukossa. Roomalaiset sotilaa pitivät "lystiä" esim: Jerusalemin hävittämisen yhdeydessä, ristiinauliten pakenevia juutalaisia 500 ihmisen päivävaudilla: ristiinauliten heitä hassunkuriisiin asentoihin, kunnes he kyllästyivät tähänkin hauskanpitoon, kunnes myös puutavara alueelta loppui tyystin, - kirjoitta Josefus: "Juutalaisodan historiassa" - itse paikallaolleena silminnäkijänä.

        Raamatun mukaa murhaaja on aina murhaaja, ja sen normit eivät notku kuten kirkon ja kirkkojen opit, kulloistenkin maailmanaikojen mukaan: heidän pyrkiessään tuhoamaan ja hävittämään, sekä kristittyjä että juutalaisia: alkaen kirkkoisistä nimeltää Augustinus ja hänen tukijansa Ambrosius.

        Minä olen se aloittaja, ja olen tutkinut aihetta niin pitkään, että kykenen käsittelemää sitä, jo ilman vihaa ja kiikoa - jopa murhaajia kohstaa, joiden lopullinen tuomio onkin yksin Herran, mutta heistoriallisina eksyttäjinä, heidän valheensa tulee koittaa myös julkituoda, sillä nämä murhaajat, ovat vetäneet päälleen: nimikristilliisyyden kaavun valheillaan itseään kunistaen: 2 Kor.11:13-15.


      • Balttis
        Baltasar ei kirj. kirjoitti:

        Entäs miten tämä perustelusi kantaa Jeeusuksen ainaa sovitettuna: silloin oli varsin yleinen roomalainen tapa huvitella, ihmisiä ristiinaulitsemalla, ja jos asiaa tarkasteltaisiin roomalaisesta näkokulmasta, kuten näytät tekevänkin, Jeesuskin olisi vain yksi kapinoiva orja, muiden joukossa. Roomalaiset sotilaa pitivät "lystiä" esim: Jerusalemin hävittämisen yhdeydessä, ristiinauliten pakenevia juutalaisia 500 ihmisen päivävaudilla: ristiinauliten heitä hassunkuriisiin asentoihin, kunnes he kyllästyivät tähänkin hauskanpitoon, kunnes myös puutavara alueelta loppui tyystin, - kirjoitta Josefus: "Juutalaisodan historiassa" - itse paikallaolleena silminnäkijänä.

        Raamatun mukaa murhaaja on aina murhaaja, ja sen normit eivät notku kuten kirkon ja kirkkojen opit, kulloistenkin maailmanaikojen mukaan: heidän pyrkiessään tuhoamaan ja hävittämään, sekä kristittyjä että juutalaisia: alkaen kirkkoisistä nimeltää Augustinus ja hänen tukijansa Ambrosius.

        Minä olen se aloittaja, ja olen tutkinut aihetta niin pitkään, että kykenen käsittelemää sitä, jo ilman vihaa ja kiikoa - jopa murhaajia kohstaa, joiden lopullinen tuomio onkin yksin Herran, mutta heistoriallisina eksyttäjinä, heidän valheensa tulee koittaa myös julkituoda, sillä nämä murhaajat, ovat vetäneet päälleen: nimikristilliisyyden kaavun valheillaan itseään kunistaen: 2 Kor.11:13-15.

        Pahoittelen edelleen kirjoitusvirheitä, pitäisi jaksaa tarkistaa..

        Piti kirjjoittaa: kirkkkoisistä nimeltään Augustinus ja hänen tukijansa Ambrosius....kiihkoa - jopa murhaajia kohtaan...


      • Baltttis täydentää..
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Lutherin aikaan maailma ja sen tavat toimia ja elää olivat aivan erilaiset kuin tänä päivänä.

        Esimerkiksi tuomiot olivat usein erilaisia julkisia häpeärangaistuksia ja myös ”huvia” kansalle. Pienistä rikkomuksista saattoi saada julkisesti raippoja. Kuolemantuomiot olivat nekin yleisiä ja niitä jaettiin nykyajan mittapuun mukaan vähäisistä rikkomuksista ja ihmeteltävillä perusteilla.

        Mielestäni keskiajan tapahtumia ei voi pelkästään tarkastella tämän päivän näkökulmasta käsin. Asiat pitää suhteuttaa vallinneisiin olosuhteisiin.

        Tarkoitan tällä, että tehdyt päätökset ja toimet tulisi tarkastella ilman vähättelyä tai liioittelua. Kuten aloittaja toivoi ilman vihaa ja kiihkoa.

        mono kuoppala
        nuorisotyönohjaaja

        Tutkijoiden parissa on ongelmaksi todettu, että voittajien kirjoittaessa kirkkohistoriaansa, usein käy niin että: on vaikea saada edes tarkaa tietoa siitä mitä tuhotut "kerettiläiset" edes ajattelivat ja opettivat, sillä jäljellä heistä jää vain merkintöjä tuhoojien kirjaamiin pöytyäkirjoihin, sikäli kun niitäkää on viitsitty pitää. Kirkkojen ulopuolisten toimien kaikki merkit pyrittiin hävittämään, kuten myös heidän kirjoituksensa ja ajatuksensa "kerettiläisinä".

        Sama toistuu myös jossain määrin, juutalaisten joukkotuhonnan yhteydessä, jotk nyt jo pyritään JULIKISESTI KIISTÄMÄÄN, tai selittämään tyhjäksi, vain menneiden sukupolvien synteinä !


      • Balttis kysyy tätä:
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Lutherin aikaan maailma ja sen tavat toimia ja elää olivat aivan erilaiset kuin tänä päivänä.

        Esimerkiksi tuomiot olivat usein erilaisia julkisia häpeärangaistuksia ja myös ”huvia” kansalle. Pienistä rikkomuksista saattoi saada julkisesti raippoja. Kuolemantuomiot olivat nekin yleisiä ja niitä jaettiin nykyajan mittapuun mukaan vähäisistä rikkomuksista ja ihmeteltävillä perusteilla.

        Mielestäni keskiajan tapahtumia ei voi pelkästään tarkastella tämän päivän näkökulmasta käsin. Asiat pitää suhteuttaa vallinneisiin olosuhteisiin.

        Tarkoitan tällä, että tehdyt päätökset ja toimet tulisi tarkastella ilman vähättelyä tai liioittelua. Kuten aloittaja toivoi ilman vihaa ja kiihkoa.

        mono kuoppala
        nuorisotyönohjaaja

        Autaako sinua mono kuoppala, helpommin ymmätämään: ihmisten porttamisen elävältä roviolla urkujen soidessa, niinsanotuissa "autodafe" jumalanpalveluksissa, se että kyseessä oli ajan tapa, tai onko sinun helpompi ymmärtää 6 000 000 ihmisen polttamien savuna ilmaan, koska "sellaista oli silloin paljon liikkeellä"; se oli ajan tapa. Luther joka tuohaisia vaati, sanoi jo edeltä, olevansa syytön: "Minä olen syytön", esitettyään ne vaatimukset, joita laiminlyödessään, Sakasan kansa olisi tullut myös itse: "vikapääksi Kristuksen vereen" - ? Mietihän tätä uskonoppia, teosssa uskoa ilmentävänä, - onko tämä mielesttäsi kristinuskoa? Jos vastauksesi on myöteinen, en muuta kuin syvästi valittaa.

        Kuinka on mono kuoppala?


      • Balttis kysyy tätä: kirjoitti:

        Autaako sinua mono kuoppala, helpommin ymmätämään: ihmisten porttamisen elävältä roviolla urkujen soidessa, niinsanotuissa "autodafe" jumalanpalveluksissa, se että kyseessä oli ajan tapa, tai onko sinun helpompi ymmärtää 6 000 000 ihmisen polttamien savuna ilmaan, koska "sellaista oli silloin paljon liikkeellä"; se oli ajan tapa. Luther joka tuohaisia vaati, sanoi jo edeltä, olevansa syytön: "Minä olen syytön", esitettyään ne vaatimukset, joita laiminlyödessään, Sakasan kansa olisi tullut myös itse: "vikapääksi Kristuksen vereen" - ? Mietihän tätä uskonoppia, teosssa uskoa ilmentävänä, - onko tämä mielesttäsi kristinuskoa? Jos vastauksesi on myöteinen, en muuta kuin syvästi valittaa.

        Kuinka on mono kuoppala?

        Suoraan kysymykseen suora vastaus: Minun on helpompi ymmärtää tapahtumia, kun niitä tarkastellaan omassa ajassaan tapahtuneina asioina.

        En tarkoita tällä sitä, että ne olisivat helpommin hyväksyttävissä. Ymmärrän, että yksittäisten ihmisten on vaikea toimia toisin jos yleinen, vallitseva käytäntö on muunlainen.

        Minun ei ole helppoa ymmärtää, hyväksymisestä puhumattakaan juutalaisten vainoa ja tuhoamista toisen maailman sodan aikana (tähänhän viittasit?) .

        Jos ymmärrän oikein kirjoittamasi, niin vastuutat Lutherin näistä tapahtumista. Mielestäni todellisessa vastuussa ovat ne henkilöt, jotka ovat tulkinneet Lutheria oman toimintansa pohjaksi.


        mono kuoppala
        nuorisotyönohjaaja


      • Baltasar ei kirj.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Suoraan kysymykseen suora vastaus: Minun on helpompi ymmärtää tapahtumia, kun niitä tarkastellaan omassa ajassaan tapahtuneina asioina.

        En tarkoita tällä sitä, että ne olisivat helpommin hyväksyttävissä. Ymmärrän, että yksittäisten ihmisten on vaikea toimia toisin jos yleinen, vallitseva käytäntö on muunlainen.

        Minun ei ole helppoa ymmärtää, hyväksymisestä puhumattakaan juutalaisten vainoa ja tuhoamista toisen maailman sodan aikana (tähänhän viittasit?) .

        Jos ymmärrän oikein kirjoittamasi, niin vastuutat Lutherin näistä tapahtumista. Mielestäni todellisessa vastuussa ovat ne henkilöt, jotka ovat tulkinneet Lutheria oman toimintansa pohjaksi.


        mono kuoppala
        nuorisotyönohjaaja

        >> Hehän vain olivat Lutherin julistaman totuuden ja toimen miehiä; ja tämä on tämän historian SUURIMMAN PARADOKSIN YDIN. He vain TOTTELIVAT Luthria kelpo saksalaisina, ryhtyen totetuttamaan LUTHERIN VAATIIMIA TUHOTOIMIA TARKASTI KRITALLIYÖNÄ, - MATINPÄIVÄNÄ 9-10.11.1938: osoittaen näin olevansa kuuliaisia Lutherin kehoituksille TARKASTI JA KIRJAIMELLISESTI, KUTEN JUUTALAISTEN HÄN OLI KÄYTÄNNÖLLISET TUHOTOIMET VAATINUT TOTEUTETTAVISKI.

        "Kivääkään ei saanut polettujen synagogien kohdalla jäädä, maahan tasoittamatta ! "

        Ei tätä voi mitenkää miksikään TULKINTAVIRHEEKSI OSOITTAA, JA VIERITÄÄ SYYTÄ VAIN KÄSKYJEN TOTETUTTAJIEN NISKAAN.

        Jos pystyt osoittamaan, ettei mm. Kristalliyönä tomeenpantu, nimenomaan uskonpuhdiistajan vaatimia tekoja, "ettei Saksan kansa tulisi vikapääksi, niitä laiminlyöden Kristuksen vereen", oli tämän Luterilaisen uskonopin ydinosaamista, siirrettynä hedelmiin, eli tekojen tasolle. Kumoa tämä niin vaikenen.


      • Hyvä mono !
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Suoraan kysymykseen suora vastaus: Minun on helpompi ymmärtää tapahtumia, kun niitä tarkastellaan omassa ajassaan tapahtuneina asioina.

        En tarkoita tällä sitä, että ne olisivat helpommin hyväksyttävissä. Ymmärrän, että yksittäisten ihmisten on vaikea toimia toisin jos yleinen, vallitseva käytäntö on muunlainen.

        Minun ei ole helppoa ymmärtää, hyväksymisestä puhumattakaan juutalaisten vainoa ja tuhoamista toisen maailman sodan aikana (tähänhän viittasit?) .

        Jos ymmärrän oikein kirjoittamasi, niin vastuutat Lutherin näistä tapahtumista. Mielestäni todellisessa vastuussa ovat ne henkilöt, jotka ovat tulkinneet Lutheria oman toimintansa pohjaksi.


        mono kuoppala
        nuorisotyönohjaaja

        Eikö sinulla monä kuoppala, jossa on sentään miestä seistä "muurinaukossa", vastaamassa luterilaisen linnakkeen puolustamisesta NOURISOTYÖNTEKIJÄNÄ;

        KUN KAIKKI MUUT; SANON SEN SUORAAN - OTTAVAT MITÄ ILMEISEMMIN HATKAT TAI AINAKIN KIELTÄYTYVÄT KOMMENTOIMASTA AIHETTA RAUKKAMAISESTI.

        Sinun niitä yli sadantonnin pallkkoja pitäis saada, eikä niiden onnettomien jotka eivät todellisesti mistään valheistaan mitään vastaa.

        Sinä nautit jo pelkän toivottoman yrityksesi johdosta, sentään minunkin kunniotustani, ja epäilenkin että: sinä olet ihan mies paikallaan, joskin vielä vähän "pelimiesten" jymäyttämänä sitä.


    • KuiZ on

      Onko se totta? Vai onko tämä vain joku hyökkäys luterilaista kirkkoa kohtaan?

      Sivujuonne: muistan lapsuudestani, miten ei luterilaisista puhuttiin lahkolaisina. Vieläkin monet ajattelevat kirkon ulkopuolella olevien herätysliikkeisiin kuuluvien olevan lahkolaisia. Eivätkö lahkolaiset ole harhaoppisia?

      • Niko.

        Kuka on lahkolainen, ketkä ovat lahkolaisia?
        Tätä on hyvä pohtia.


      • Baltasar ei kirj.
        Niko. kirjoitti:

        Kuka on lahkolainen, ketkä ovat lahkolaisia?
        Tätä on hyvä pohtia.

        Nimitystä "lahkolainen", pyrkivät käyttämään kaikki valtio- ja yhtenäiskirkolliset potestantit ja reformistit, - näiden yheenliittymien ulkopuolelle jättäytyvistä vapaista Jumalan seurakunnista: aina pääsääntöiseti tuhoten heitä fyysisesti. lahkolaisina ja kerettiläisinä.

        Nämä vapaat seurakuntaliikkeet, ovat itseasissa se "martyyrien joukko", jonka Jeesus sanoi olevan, se seuraajiensa joukka, jota pidetään "kaiken päivää teuraslampaina", ja jo kirkkoisä Augustinuksen aikana muodostuneen valtakirkollisen: "Suuren Porton" toimet vapaiden seurakuntaliikkeiden tuhoamiseki, osoittavat nänä sanat todeksi.

        - Huomionarvoista on se että, myös näiden "monarkisten" valtio ja yhtenäikirkon käynistämien tuhotoimien uhrit, ymmärsivät juuri tämän profetian täyttyvän tällaisen uskontopolitiikan kautta.


      • Baltasar ei kir.
        Niko. kirjoitti:

        Kuka on lahkolainen, ketkä ovat lahkolaisia?
        Tätä on hyvä pohtia.

        Kannatta tutkia ja suosittelen sinulle luettavaksi: yleisteoksena Christensen-Göransson; Kirkkohistoria 1,2.; sekä ehdottomasta sen rinnalla lutettavaksi Gunnar Westinin: "Vapaan kristillisyyden historiaa". Myös netistä lyötyy huomionarovisia likkeja, joista mainitsisin: Osmo Pöystin sivustot. On niitä monia muitakin, mutta suomenkielisinä nämä ovat oivallisia: johdattajia sissään kirkkohistoriaan, ja käsiteiden selkeyttämiseen, koskien niiin kirkoa kuin sen lahkojakin, mutta myös sitä tärkeintä: Jumalan seurakuntaa "kaikenpäivää teuraslampaina" - kuten Kiihassa nykyään ja monissa muissa paikoissa, jossa kristittyjen martyyrien, veritodistajien, kallis veri virtaa.


    • Balttis vakuuttaa...

      Totta on. Ja lahkolaisia, ovat nimenomaan luterilaiset, muodostettuaan lahkon lahkosta, ja näiden molempien historia, on ihmisten joukkotuhonnan historiaa, näiden kirkkojen parustamisista lähtien.

    • Heräähän noita ajatuksia.

      Tässäkin kysymyksessä, kuten niin monessa muussakin, tulee esille ihmisten erilaiset käsitykset ja opit jumalten tahdosta ja mieltymyksistä. Asioita puidaan ja sanojen loputtua ryhdytään tekoihin.

      Vain yksi asia puuttuu:

      - Jumalat.

      Vaikka riita nousisi taivaisiin, jumalat pysyvät vaiti.

      Mahtaako niitä olla olemassakaan?

    • Balttis kysyy...

      Sinä et siis kykene näkemään tämä:

      >> Sillä meilla ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä (eksyttävässä) pimeydessä hallitsevia MAAILMANVALTIAISTA vastaan (monarkisia pappeja ja kirkkoruhtinaita), PAHUUDEN HENKIOLENTOJA VASTAAN: (maailaman vallanneessa, yleisessä valheellisessa henkisessä ilmapiirissä)
      taivaan avaruuksissa:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      404
      8829
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      172
      3218
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1704
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      76
      1118
    5. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1058
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1045
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      63
      988
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      965
    9. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      963
    10. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      910
    Aihe