Olin silmien tutkimuksessa ja minulle tietysti laitettiin niitä laajentavia tippoja. Onko tavallista, että pupillien palautuminen kestää 24h?
Toinen huolettava juttu on tippojen henkinen vaikutus, joka kesti tosi pitkään. Olin tutkimuksessa päivällä ja menin illaksi työhön. Jälkeenpäin ajatellen olin aivan kuin humalassa, enkä toiminut normaaliin tapaan. Yöllä heräsin friikkeihin painajaisiin ja palelin hytisemällä. Täysin "selväksi" tunsin itseni vasta seuraavana iltana.
Olen seuraavaksi menossa operaatioon, jolloin käytetään tippojen lisäksi myös rauhoittavaa lääkettä. Coctail hiukan huolestuttaa, mutta kestän sen kyllä jos tiedän, ettei ikävä fillis ole vaarallista.
Laajentavat tipat
13
5627
Vastaukset
- kkklll
Joku lisäpätevöitynyt optikko haluaa varmaan vastata.
- noppa75
Yleensä laajentavia silmätippoja laitettaessa annetaan sairaslomaa loppupäiväksi.
- just joo
Ei anneta. Ei ole sairaus. Työtehtävät pitää sopeuttaa tilapäisesti vaikeutunutta näköä vastaaviksi.
- tiptiptap
just joo kirjoitti:
Ei anneta. Ei ole sairaus. Työtehtävät pitää sopeuttaa tilapäisesti vaikeutunutta näköä vastaaviksi.
Tulossa olevan operaation jälkeen olen toki järjestänyt vapaata ja tulee siitä saikkuakin. Olisin kiinnostunut tietämään, onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia tipoista. Minulle oli yllätys, että ne vaikuttivat noin rankasti. Tietysti kerron asiasta mennessäni sitten optikolle/hoitajalle/lääkärille.
- liki näkö ym
tiptiptap kirjoitti:
Tulossa olevan operaation jälkeen olen toki järjestänyt vapaata ja tulee siitä saikkuakin. Olisin kiinnostunut tietämään, onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia tipoista. Minulle oli yllätys, että ne vaikuttivat noin rankasti. Tietysti kerron asiasta mennessäni sitten optikolle/hoitajalle/lääkärille.
Olen ollut vaikka kuinka monta kertaa lääjennettavana, ikinä en ole saanut sairaslomaa vaikka olen ollut loppupäivän puolisokea. Muutaman tunnin vain on kestänyt palautuminen, vaikka on pantu paljonkin tippoja kun on koetettu etsiä reuna-alueilta verkkokalvon heikkoja kohtia, kun salamoi.
- Topitiptap
tiptiptap kirjoitti:
Pari vuotta sitten kun kävin silmäleikkauksen esitutkimuksessa, sain laajentavia tippoja. Kyll mullaki ne vaikutti melko kauan. jopa vielä seuraavana päivänä silmät olivat valon arat. eikä esim. tutkimuspäivän iltana voinut ajaa autoa Ajoin kylläkin lääkäristä kotiin, mutta illalla oireet vielä paheni..
en mä kyllä mitään painajaisia nähny, mutta kai ne vaikuttaa yksilöllisesti jokaiseen jotenki...
- noppa75
Näin minulle kerrottiin palveluja tarjoavasta liikkeestä sähköpostilla.
Ehkä käytäntö on vaihtelevaa sitten.- pilkku kohdalleen
Ei ainakaan saisi antaa sairaslomaa. Ethän sinä ole sairauden takia työkyvytön.
- 10000000 j
pilkku kohdalleen kirjoitti:
Ei ainakaan saisi antaa sairaslomaa. Ethän sinä ole sairauden takia työkyvytön.
Riippuu mitä työtä tekee.
- 200000000
Ei laajennustippa silti sairaaksi tee. Tuollaisesta pitää sopia työnantajan kanssa että miten selviää töistä, työnantaja voi sopeuttaa työtehtäviä näköä vastaavaksi eli ei rattiin tms, siirtelee vaikka paperipinoja tai viikkaa serviettejä. Ei hammaslääkäriin menoakaan varten palkallista vapaata saa tai pitäisi saada. Sairasloma on sairaudesta johtuvaan työkyvyttömyyteen.
- 22121344
Itselläni kyllä kesti 24h palautua.
Itse työskentelen koneen äärellä ja en olisi voinnut kuvitellakkaan tehdä loppupäivää töitä noiden vaikutuksen alaisena. Kyllä se vie näön niin tehokkaasti
Tosin en kyllä mitään noita painajaisia ym saannut - mm30
Itsellä silmä punoittanut enemmän tai vähemmän 3 kk, ei mitään muuta oiretta. Lääkärissa kolme kertaa ja aina "hoidoksi" antib. silmätippoja. Pupillinlaajennus kesti ainakin 12h ja vei lähinäön 6 tunniksi. (kirurgi mainitsi että nimenomaan lähinäkö häviää)
- Eri tippoja
On erilaisia laajentavia tippoja. Yleensä silmälääkärit käyttävät tippoja, joiden vaikutus kestää vain muutaman tunnin.
Jos halutaan tutkiä silmiä tarkemmin, laitetaan syklopelgiatipat. Sykloplegiatipat laajentavat silmiä todella paljon ja silloin vaikutus kestää ainakin vuorokauden. On myös tippoja joiden vaikutus kestää jopa viikon. Sykloplegiatipoista voi tulla myös aikamoisia oireita joillekin ihmisille.
Työn tekeminen riippuu täysin työstä. Jos työtä tehdään etupäässä tietokoneella, on aivan mahdoton tehdä töitä jos ei näe lähelle. Silloin sairausloma on aivan aiheellinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315736- 363781
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122728
- 292202
- 122147
- 1621906
- 161484
- 1051362
- 1371174