TDI savutti hylsyn katsastuksessa

Atk-Erkki

Olisi luullut, että 3v wanha passatti menee 1. katsastuksestaa moitteetta läpi. Kokonaista 56 tkm mittarissa ja huollot tehtynä ohjelman mukaan. Kuitenkin VW yllätti taas kun pakokaasun k-arvo huiteli aivan missä sattuu. Vuosimallin 2008 saksanhelmi savuttaa kuin 1980-luvun kuorma-autot. Huollot on tehty ohjelman mukaan, mutta epäilyn kohteena oleva ilmanputsari taitaa tulla vasta 90tkm huollossa.

Mitenkä hankala tuosta on ilmansuodatin vaihtaa, jos sillä yrittäisi ensteksi?

PS. Joo, autoa myös poljettiin motarilla 3-vaihteella vw-foliohattuohjeiden mukaan mutta se itseasiassa huononsi tulosta...

38

1602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhmyys tiivistyy

      Ellet ole vaihtanut edes ilmansuodatinta niin pitäisit edes tyhmyytesi omana tietonasi.

    • ime mun mikkelii

      yleinen ajotapa

      kannattaako sitä vedätellä isoilla vaihteilla ja säästellä löpöä , sit itketään kun on paskat housussa

      jos edes ilmansuodatinta ei osaa eikä ymmärrä vaihdella itse voi miettiä siirtymistä joukkoliikenteen pariin

    • ATK-Pösilö

      Jätä autoasiat autoihmisille. Ensi kerralla sitten muistat vaihtaa ensin ilmansuodattimen ja käydä karstanpoistolenkillä ennen katsastusta. Ei sitten tarvitse tänne kirjoitella.

      • AutoPelle

        Tämä pätee vain VAGeneihin muut merkit on tehty ajettaviksi ajotarpeen mukaan. VAGeneita pitää ajaa kuten vanhaa T-hoppaa. Sytytystäkin piti käsin säätää.


    • Atk-Erkki

      On tullut ajeltua monenlaisella autolla, mutta ei ole ennen uudehkoja, huollatettuja autoja tarvinnut itse alkaa rassailemaan katsastusten takia. VW:n kanssa taitaa vaan olla niin, että takapaksissa pitää olla sopivia varaosia kaiken aikaa, öljyä, ilmansuodattimia jne. Laatuauto ja ennen kaikkea "long-life".

      • 12+13=?

        Tällä palstalla on turha odottaa saavansa jotain järkevää vastausta. Täällä kun etupäässä kirjoittelee provopellet jotka Volkkareita näkevät vain unissaan :)

        Eikä se ohje polkea autoa moottoritiellä pienellä vaihteella ole mikään 'foliohattuohje', huomaat miten asenteesi vaikuttaa siihen mitä vastauksia myös saat.
        Se auttaa poistamaan ylimääräiset noet jottei ne vaikuta siihen itse mittaukseen. Osa kuskeista kun hyssyttelee autollaan lähes tyhjäkäynnillä niin nokea kertyy paljon ja kun kerran sitten sitä mottia vähän polkaistaan niin ne tuppaa silloin lähtemään liikkeelle.
        P*ska polttoaine tekee myös sitä että savuttaa reiluusti enemmän kuin laki sallisi eli älä osta halvinta litkua mitä löydät.
        Pumpparikoneessa voi auttaa myös forte-käsittely (tai muu vastaava).
        Nuo siis sen ilmansuodattimen lisäksi.

        Ilmansuodattimen vaihtotarve riippuu missä ajat, joten sen vaihtotarpeesta on nyt vähän hassua syyttää autonvalmistajaa :)
        Sen vaihtovälihän on Suomessa suositeltu 60tkm välein, mutta jos ajaa p*skaisissa oloissa niin kannattaa se vaihtaa joka huollossa. 90tkm välein sen vaihto on kyllä aika turhaa säästöä - maksaahan se kuitenkin vain kymmeniä euroja.


    • Atk-Erkki

      Kiitos asiallisesta viestistä. Ihmettelenpä vielä, miksi VW:n huolto-ohjelma on yltiöoptimistinen esim. tuon ilmansuodattimen suhteen. Lyhyt googlailu paljastaa, että TDI-kuskit tosiaan vaihtelevat ilmansuodattimia vuosittain. Ei tälläiset "uunot autojen suhteen" kuten meikäläinen osaa vaatia huolto-ohjelman ulkopuolisia lisätöitä, kun maallikkona olettaa että säännöllinen huolto korjaus pitää auton ehjänä ja laillisena.

      Tämän uunon auto käy pajalla ilmansuodattimen vaihdossa päästömittauksessa, jospa se tästä...

      • 3+5=?

        Ongelma kai koskee lähinnä euro 4 -moottoreita, joissa ei ole hiukkassuodatinta. Niissä savutusraja laski puoleen aikaisemmasta, 3,0 => 1,5 ja ongelmia on ilmeisesti kaikilla merkeillä, jos on ajettu pääasiassa pienillä kierroksilla.


      • Huolto-ohjelma rocks

        Tommonen leväperäinen, joskin hinnaltaan halpa huolto-ohjelma näyttää hyvältä Tuulilasin ja TM:n vertailuissa. Siellä lasketaan huolto-ohjelman mukaiset kustannukset kilometrille ja jaetaan arvosanat sen mukaan.

        Lämmittää lehteä lukiessa, kun oma auto menestyy vertailussa, mutta kylmää kun on viemässä, lähes pakasta vedettyä, huolto-ohjelman mukaan huollettua autoa katsastukseen.

        Nimimerkiltä 12 13=? kysyn, että missä myydään sitä halpaa/halvinta ja huonolaatuista polttoainetta, jota käyttämällä ei pääse pakokaasutesteistä läpi?


      • niin mutta ku ennen
        Huolto-ohjelma rocks kirjoitti:

        Tommonen leväperäinen, joskin hinnaltaan halpa huolto-ohjelma näyttää hyvältä Tuulilasin ja TM:n vertailuissa. Siellä lasketaan huolto-ohjelman mukaiset kustannukset kilometrille ja jaetaan arvosanat sen mukaan.

        Lämmittää lehteä lukiessa, kun oma auto menestyy vertailussa, mutta kylmää kun on viemässä, lähes pakasta vedettyä, huolto-ohjelman mukaan huollettua autoa katsastukseen.

        Nimimerkiltä 12 13=? kysyn, että missä myydään sitä halpaa/halvinta ja huonolaatuista polttoainetta, jota käyttämällä ei pääse pakokaasutesteistä läpi?

        luulempa vaan ettei Volkkarilla Saksassa tunneta sellasia lehtiä kuin TM ja Tuulilasi.
        Tuolla isossa maailmassa on kuluttajansuoja sellainen ettei mikään autotehdas uskalla leikkiä sellaisilla huolto-ohjelmilla joista on autolle pelkkää harmia.


      • 6+10=?
        Huolto-ohjelma rocks kirjoitti:

        Tommonen leväperäinen, joskin hinnaltaan halpa huolto-ohjelma näyttää hyvältä Tuulilasin ja TM:n vertailuissa. Siellä lasketaan huolto-ohjelman mukaiset kustannukset kilometrille ja jaetaan arvosanat sen mukaan.

        Lämmittää lehteä lukiessa, kun oma auto menestyy vertailussa, mutta kylmää kun on viemässä, lähes pakasta vedettyä, huolto-ohjelman mukaan huollettua autoa katsastukseen.

        Nimimerkiltä 12 13=? kysyn, että missä myydään sitä halpaa/halvinta ja huonolaatuista polttoainetta, jota käyttämällä ei pääse pakokaasutesteistä läpi?

        Huonoa polttoainetta saa esim. Venäjän puolelta. Halpaa se on mutta savuttaa ja likaa öljyä.

        Toki siellä myydään hyvääkin jos osaa sen etsiä tankkiinsa.


      • Gulf
        Huolto-ohjelma rocks kirjoitti:

        Tommonen leväperäinen, joskin hinnaltaan halpa huolto-ohjelma näyttää hyvältä Tuulilasin ja TM:n vertailuissa. Siellä lasketaan huolto-ohjelman mukaiset kustannukset kilometrille ja jaetaan arvosanat sen mukaan.

        Lämmittää lehteä lukiessa, kun oma auto menestyy vertailussa, mutta kylmää kun on viemässä, lähes pakasta vedettyä, huolto-ohjelman mukaan huollettua autoa katsastukseen.

        Nimimerkiltä 12 13=? kysyn, että missä myydään sitä halpaa/halvinta ja huonolaatuista polttoainetta, jota käyttämällä ei pääse pakokaasutesteistä läpi?

        Siis kun yksi auto läpäise pakokaasutestiä niin vika on oltava huolto-ohjelmassa?
        Mitään muuta vaihtoehtoa ei siis ole?


      • 8+16=?
        niin mutta ku ennen kirjoitti:

        luulempa vaan ettei Volkkarilla Saksassa tunneta sellasia lehtiä kuin TM ja Tuulilasi.
        Tuolla isossa maailmassa on kuluttajansuoja sellainen ettei mikään autotehdas uskalla leikkiä sellaisilla huolto-ohjelmilla joista on autolle pelkkää harmia.

        Monet autonvalmistajat antavat Uudelle mantereelle paljon pitemmät takuut kuin tänne vanhalle. Esimerkiksi DSG-lootan takuu on Jenkkilässä 10v.

        Ison maailman kuluttajansuoja ei paljon lämmitä maassa, jossa ihan selkeiden autonvalmistajan suunnitteluvirheiden aiheuttamat tuhot korjataan osittain/kokonaan omistajan laskuun.

        Esimerkiksi:

        1.4 TSI:n pakokaasuahtimen voitelulinjan meneminen liian läheltä pakosarjaa: öljy karstoittuu, imusiivilä tukkeutuu, jakoketju jää kiristämättä, jako sekoaa, moottori tuhoutuu. Pitkä öljynvaihtoväli edesauttaa/nopeuttaa tapahtumaa. Alle 50tkm koneita tuhoutunut.

        Samaisen moottorin jakoketjun materiaali oli alkusarjan koneissa väärä, jakoketju venyi, kiristysvara loppui, sama lopputulos.

        Etuovien alareunat vääntyivät hiirenkorville talvella väärin suunnitellun sulamisvesien poiston takia. Kerta korjataan valmistajan piikkiin, sitten omistajan kukkarolla.

        Näitähän riittää...


        Menkää www.vagarena.fi ja www.ultimatevw.com -sivuille ja lukekaa sieltä miten omistajien kukkaroilla on käyty.


      • Huolto-ohjelma rocks
        Gulf kirjoitti:

        Siis kun yksi auto läpäise pakokaasutestiä niin vika on oltava huolto-ohjelmassa?
        Mitään muuta vaihtoehtoa ei siis ole?

        Voihan olla, että ko. vika ei liity ilmanpuhdistimeen laisinkaan.

        Jos "paskaisissa" olosuhteissa suositellaan vaihtamaan ilmanpuhdistin joka huollossa (ilmeisesti 30tkm välein), Suomessa 60 tkm välein ja huolto-ohjelma osoittaa 90 tkm, niin jotakin vikaa siinä huolto-ohjelmassa on.

        En itse ainakaan vaihdata yhtään osaa "varoiksi" huolto-ohjelman lisäksi ellen ole "satavarma", että ko. osan elinkaari on päättynyt.


      • kylmiö
        8+16=? kirjoitti:

        Monet autonvalmistajat antavat Uudelle mantereelle paljon pitemmät takuut kuin tänne vanhalle. Esimerkiksi DSG-lootan takuu on Jenkkilässä 10v.

        Ison maailman kuluttajansuoja ei paljon lämmitä maassa, jossa ihan selkeiden autonvalmistajan suunnitteluvirheiden aiheuttamat tuhot korjataan osittain/kokonaan omistajan laskuun.

        Esimerkiksi:

        1.4 TSI:n pakokaasuahtimen voitelulinjan meneminen liian läheltä pakosarjaa: öljy karstoittuu, imusiivilä tukkeutuu, jakoketju jää kiristämättä, jako sekoaa, moottori tuhoutuu. Pitkä öljynvaihtoväli edesauttaa/nopeuttaa tapahtumaa. Alle 50tkm koneita tuhoutunut.

        Samaisen moottorin jakoketjun materiaali oli alkusarjan koneissa väärä, jakoketju venyi, kiristysvara loppui, sama lopputulos.

        Etuovien alareunat vääntyivät hiirenkorville talvella väärin suunnitellun sulamisvesien poiston takia. Kerta korjataan valmistajan piikkiin, sitten omistajan kukkarolla.

        Näitähän riittää...


        Menkää www.vagarena.fi ja www.ultimatevw.com -sivuille ja lukekaa sieltä miten omistajien kukkaroilla on käyty.

        Kieroutuneet ovet kyllä korjataan vaikka joka talvi. Kunhan auto on korkeintaan viisi vuotias. Itsellä kaksi kertaa korjattu tehtaan takuuseen.


      • Liikkeen vaihto
        kylmiö kirjoitti:

        Kieroutuneet ovet kyllä korjataan vaikka joka talvi. Kunhan auto on korkeintaan viisi vuotias. Itsellä kaksi kertaa korjattu tehtaan takuuseen.

        Onneksi olkoon!

        Missä olet autosi korjauttanut?

        Kuluttajansuoja/takuu näyttää vaihtelevan VW-jälleenmyyjien kesken.


    • 22

      Itselläni on 2008 Golf, ajettu n. 80 tkm. Katsastuksessa tuli hylky, mutta moottoritiellä ajo auttoi ainakin minun tapauksessa.

    • Florian

      Takavuosina Isuzu Bellet ansaitsi "noitasavu" lempinimen kun öljyä paloi niin reippaasti runsaan kaasujen ohivirtauksen vuoksi.
      Näköjään volkkarista on nyt tullut manttelinperijä ! Hohhoijaa.

    • sinä et ole

      koskaan etes nähnyt Isuzu Bellettiä

      • sylvi saimo

        Paitsi, että olen ajanutkin sellaisella. Sen verran heikohko esitys oli että en koskaan omistajaksi ruvennut , vaan tyydyin luotettavaan Amazoniin.
        Niin ja olin huutamassa myös Helsingin olympialaisissa, jolloin sinä et vielä ollut edes kiiltona isäsi etkä talonmiehen silmissä.


    • kjhkhjk

      Alkuperäiselle: oliko autossasi oireita sabutuksesta jo aikaisemmin, siis ennen ensimmäistä katsastusta. Jotakin on pielessä. Katsastin oman vastaavan 2008 TDI:n ensikerran kuukausi sitten, K-arvo 0,24 ! Autossa ei myöskään ollut mitään savutukseen viittaavaan missään vaiheessa.

    • ei AP

      mutta sama tarina.
      Eikone mitään oo savuttanu missään vaiheessa.

    • pumppusuutin vuotaa

      Ylläolevan perusteella VAG dieseleissä herkkyyttä savutukseen, omassa (ilman hiuk.suod.) k arvo oli selkeästi parempi.
      Ehkä sitä autoa kannattaisi huoltaa muutenkin, kuin pelkkiä longlife-öljyjä vaihdella...

      • vikoja paljon

        ehkä kannattaisi luopua koko merkistä,näyttää olevan todella paljon vokkeloissa vikoja kun näitä sivuja lukee,taitaa vokkelo olla kohta vielä huonompi kuin ford,vikoja joka paikassa miltein joka päivä,eipä mee hyvin.


      • 2+1=?
        vikoja paljon kirjoitti:

        ehkä kannattaisi luopua koko merkistä,näyttää olevan todella paljon vokkeloissa vikoja kun näitä sivuja lukee,taitaa vokkelo olla kohta vielä huonompi kuin ford,vikoja joka paikassa miltein joka päivä,eipä mee hyvin.

        Koita ensin selvittää kuinka moni täällä sivuilla edes omistaa vokkelon. Sitten vasta voit päätellä miten paljon niissä on vikoja tai ongelmia :)


    • Takuun nollaus

      No tottakai se savutti hylsyn, kun ne on ohjelmoitu toimimaan takuun määrittelemät 2v ja sen jälkeen rikkoutumaan, jotta huolto-organisaatioilla riittää töitä.

      Alihankkijoita valitessa yksi valintakriteeri VW:llä on, että osat eivät saa kestää kuin em. kaksi vuotta, esimerkiksi jakopään ketjun toimittaja valittiin juurikin tällä perusteella.

      Ei muuta kuin Passatti vaihtoon ja uusi samanlainen alle, taas on 2 vuotta ajoa tiedossa ilman murheita.

    • Atk-Erkki

      Pitkät on jonot merkkihuoltoon... Auto käväsee savutohtorilla tulevana maanantaina; ainakin ilmansuodatin vaihdetaan ja testataan. Siitä tarvittaessa jatkotoimenpiteisiin.

      Autossa VW:n normaaleja "sinisiä savuja startissa" ja mustaa usvaa kiihdytyksessä on ollut oireina, mutta samat oireet olivat myös edeltävässä 2.0 TDI Touranissa. En tiedä miksi. Vaikka urpo olen, osaan hehkuttaa kiisseliautoa ja painaa kaasua kuten esim. vaimon Fordissa.

      En kyllä ymmärrä miksi autoa pitäisi huollattaa "huvin vuoksi" tiheämpään kuin valmistaja & ajotietokone suosittaa, jos kerta kaikki toimii ok ja suoritusarvot ovat ok.

    • 10cc

      Ei mulla ainakaan homma ollut huolloista kiinni, 60tkm välit riitti.
      Ennen katsastusta pitää muutama kilometri ajaa hana auki että karstat lähtee. Yli 4000 rpm kylmästi vaan mittariin.
      Esim 3000 rpm normiajo motarilla pitkiäänkään ei riitä ainakaan jakajapumpullisessa pitämään paikkoja niin puhtaina ettei savuista tule sanomista. Kokemusta oli myös 3 vuotiaasta pumpparikoneisesta, ei ongelmaa kun muisti tuon huudattamisen ennen katsastusta.

    • Atk-Erkki

      No niin, vokkelo kävi huollossa ja ilmansuodattimen vaihto auttoi sen verran että jälkitarkastus meni läpi että "pätkähti", 1,47 keskiarvolla kun raja on 1,50. Onneksi ensi vuosi on katsastusvapaata, tarpeeksi aikaa vaihtaa merkkiä keulalle... tai bensakoneeseen, josko ne olisivat hitusen lämpimämpiä Suomen oloissa.

    • jfvjjdfvkbdkfv

      Pikkasen kädetön tampio kun joutuu ilmansuodattimia vaihdattamaan merkkihuollossa. Helvetti että hävettäisi...

      • 19+9=?

        Pikkasen kädetön merkkihuolto, kun ei vaihda määräaikaishuollossa ilmansuodatinta.

        Ai niin, sehän ei kuulunut huolto-ohjelman mukaiseen temppulistaan.


      • osssss
        19+9=? kirjoitti:

        Pikkasen kädetön merkkihuolto, kun ei vaihda määräaikaishuollossa ilmansuodatinta.

        Ai niin, sehän ei kuulunut huolto-ohjelman mukaiseen temppulistaan.

        Tollot uskoo merkkihuoltoon.EU säännöt antaa luvan huollattaa muuallakin.Käyttäkää hyväksi ja säästäkää.Kuluttajaviraston sivuilta löytyy myös ohjeet laista.Ei ole enää merkkiliikkeillä määräävää asemaa.


    • Tollo Toope

      Hassua ku joku kysyy asiallisesti, niin toiset alkaa haukkumaan. Tsempiä volkkarimiehelle! (Kateus kait saa ihmiset kiukkusiksi).

    • Anonyymi

      wolkkari audi seat skoda polttavat öljyä niin että koko tie on savun peitossa.Muutaman kerran ollut liikennevaloissa tämmösen takana.Valmistus vika ja pitkät öljyn vaihto välit.

      • Anonyymi

        Juu, tuolloin 2011 oli jokusia yksilöitä jotka söivät öljyä liikaa, mutta se olikin viimeinen vuosia ennen korjausta. Siitä on siis ja pitkä aika jo.
        ID.4 voitti vuoden auto maailmassa palkinnon ja siksi kaivelit ikivanhaa spämmiä esiin, harmittaaks?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tuolloin 2011 oli jokusia yksilöitä jotka söivät öljyä liikaa, mutta se olikin viimeinen vuosia ennen korjausta. Siitä on siis ja pitkä aika jo.
        ID.4 voitti vuoden auto maailmassa palkinnon ja siksi kaivelit ikivanhaa spämmiä esiin, harmittaaks?

        Juu, Nykyään kaikki teillä liikkuvat pokswagenit ovat ID.3:a, tai ID.4:a. Polttomoottorikäyttöiset on jo paalattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tuolloin 2011 oli jokusia yksilöitä jotka söivät öljyä liikaa, mutta se olikin viimeinen vuosia ennen korjausta. Siitä on siis ja pitkä aika jo.
        ID.4 voitti vuoden auto maailmassa palkinnon ja siksi kaivelit ikivanhaa spämmiä esiin, harmittaaks?

        Asiakkaat siis joutu omalla rahalla korjaamaan uudehkot vokkelot jotka söi öljyä jo uutena ja joista porsi DSG vaihteisto ja huoltovapaa jakoketju 😀

        VW "menestys" on pelkkää painomustetta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tuolloin 2011 oli jokusia yksilöitä jotka söivät öljyä liikaa, mutta se olikin viimeinen vuosia ennen korjausta. Siitä on siis ja pitkä aika jo.
        ID.4 voitti vuoden auto maailmassa palkinnon ja siksi kaivelit ikivanhaa spämmiä esiin, harmittaaks?

        Tuskin se oma öljysyöppö ja jakopäävikainen paskatti paljon lohduttaa vaikka joku marginaalissa oleva patteriauto olisi jonnekin jalustalle toimittajien toimesta valittu .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe