Puolisoiden sulkeminen ulos testamentissa

_;_;;_;_;;_;_

MItenkäs tämä nyt menee:

Jos haluan testamentata kiinteistön ja tilille hautauskulujen jälkeen jäävät rahat lapsilleni, miten tulee toimia ettei näistä mikään päädy heidän silloisille/tuleville puolisoilleen?

Erityisesti jäin miettimään tuota rahaa, koska miten voidaan varmistaa ettei puolisot hyödy näistä rahoista tai saa niitä erotilanteessa? Onko käytännössä mahdotonta?

Kiinteistön nyt ymmärrän joten kuten, mutta kun ne rahat sekoittuvat sitten lapsen tilillä hänen omiin varoihinsa, niin miten voidaan muka varmistaa ettei puoliso hyödy niistä?

6

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi??

Et voi mitenkään varmistaa/estää, etteikö lapsesi käyttäisi sinulta perimiään rahoja puolisonsa hyödyksi. Sehän on perijästä kiinni, mihin hän rahansa laittaa.
      Miksi sinulle on niin tärkeää, ettei perhe voisi käyttää perintöäsi yhdessä?

• härdellihelli

Todellakin, vaikka perintöosuuksia ei muuteta, niin pitää tehdä testamentti, että voit kumota perinnön saajien puolisoilta avio-oikeuden kyseiseen perintöön siinä tapauksessa, että avioehtoa heillä ei ole.
      Perinnönsaajan tulisi pitää ko. rahat vaikkapa eri tilillä ja kirjanpito käytöstä, että pystyy avioliiton päättyessä osoittamaan ne avio-oikeuden ulkopuolisiksi varoiksi..
      Se onkin sitten juttu sinänsä, miten avielämä luontuu kun tiettyä tiliä vahditaan jatkuvasti avioeron varalle.

• _;_;;_;_;;_;_

Kiitos vastauksista. Käytännössä rahojen suhteen tuo avio-oikeuden rajoittaminen on siis mahdotonta, mikäli lapsi itse ei halua sitä aikoinaan tehdä nimenomaan pitämällä eri tilillä ja tekemällä kirjanpidon.

• härdellihelli

Kyllä avio-oikeuden poiston päteminen on kiinteistöjenkin osalta sama juttu kuolemasi jälkeen, ellei perinnönsaaja pidä erossa oikeuksistaan kiinni.
        Mahdollisesti testamentin toissijaismääräyksellä voisit asiaan vaikuttaa, jos toissijaismääräyksen saaja on tietoinen siitä ja puolestaan vahtii oikeuttaan.
        Näitä erityisiä ehtoja määrätessä on hyvä muistaa rintaperillisen lakiosa, jonka perillinen saa vapaaksi näistäkin ehdoista.
        Jos rahaa on jäämässä rutkasti, niin varmintahan se olisi itse panna kiinteään omaisuuteen tai ainakin tavaraan, jonka vahtiminen on selkeämpää. Esim. auto, vene, motskari jne tai pörssiosakkeet.

• 7to87lo
        härdellihelli kirjoitti:

Kyllä avio-oikeuden poiston päteminen on kiinteistöjenkin osalta sama juttu kuolemasi jälkeen, ellei perinnönsaaja pidä erossa oikeuksistaan kiinni.
        Mahdollisesti testamentin toissijaismääräyksellä voisit asiaan vaikuttaa, jos toissijaismääräyksen saaja on tietoinen siitä ja puolestaan vahtii oikeuttaan.
        Näitä erityisiä ehtoja määrätessä on hyvä muistaa rintaperillisen lakiosa, jonka perillinen saa vapaaksi näistäkin ehdoista.
        Jos rahaa on jäämässä rutkasti, niin varmintahan se olisi itse panna kiinteään omaisuuteen tai ainakin tavaraan, jonka vahtiminen on selkeämpää. Esim. auto, vene, motskari jne tai pörssiosakkeet.

Haha, joo kannattaa varmaan sitten valita sellainen auto jonka arvo ei laske,

• härdellihelli
        7to87lo kirjoitti:

Haha, joo kannattaa varmaan sitten valita sellainen auto jonka arvo ei laske,

Kas, yli 6kk sytytyslanka ja höh itsellesi, aloittaja oli huolissaan vain puolisoille tasinkona menevistä rahoista, ei perillisensä törsäämisestä tai auton arvonalenemisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe