Miksi undulaattini söivät pesäkopissa olleet munat?

Miksi?

Kertokaa miksi. Minulla on 2 undista. Koiras ja naaras (luultavasti).
Ne ovat tehneet jo 2 munaa mutta syöneet ne melkeen heti. Mistä se johtuu?

8

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ankku_

      Minulle tulee ensimmäisenä mieleen stressi ja se, etteivät linnut ole kuitenkaan vielä valmiita pesimään. Ovatko linnut rauhallisessa paikassa? Kulkeeko ihmisiä usein häkin ohi? Kurkitko pönttöön? Minkälaista ruokaa annat linnuille?

      Lintujen on saatava antaa pesiä ehdottomassa rauhassa, pönttöön ei tule kurkkia.

    • Miksi?

      Kurkistin ekan kerran kun eka muna tuli. Siskoni on joskus kurkkinut.
      Toisen rikkinäisen munan jälkeen otin pesäkopin pois, ettei undiksille tule turhaan liikaa rasitusta. Kuitenkin seuraavana päivänä häkin pohjalle oli ilmestynyt muna (rikki). Se oli ilmeisesti jo kehittymässä undiksen mahas, et sen oli pakko ponnistaa se ulos. Annan undiksille mm. siemenii missä on hedelmänpaloja, hirttä, vettä, erilaisia vitamiinejä, sekä tankoja joissa n siemeniä ja muita hedelmiä.

    • Ankku_

      Voi olla, etteivät linnut saa riittävästi kalsiumia eikä munan kuori ole tarpeeksi vahva. Kalsiuminpuute voi johtaa myös moniin muihin vakaviin ongelmiin, kuten munan kiinni jäämiseen. Suosittelen hakkimaan Calcivet nestemäistä kalkkivalmistetta jota lisätään ruokaan tai veteen. Valitettavasti hirsissä ja siementangoissa ei ole paljoakaan vitamiineja, sinuna kokeilisin esimerkiksi tarjota ituja, versoja, herneitä, papuja, salaatteja, luonnosta esim. voikukan ja piharatamon lehtiä, maissia.. Nämä ovat tuoreruokia, joista monet linnut pitävät. Undulaatin ravinnosta liki puolet pitäisi koostua tuoreruoasta, ja etenkin pesiessä tuoreruoka on erityisen tärkeää. Mitä vitamiinia annat? Jotkut halvemmat merkit ovat melko merkityksettömiä, esim. Bird Care Comppanyn tuotteet ovat laadukkaita vaikkakin hintavia (purkki taitaa maksaa n. 20 euroa, kuten se nestemäinen kalkkikin).

    • Ankku_

      Niin ja vielä lisäksi, lintusi ovat vielä melko nuoria, joten voi olla etteivät linnut koe olevansa vielä valmiita oikeaan pesimiseen ja tuhoavat siksi munat.

    • miksi?

      Annan linnuille myös aamulla, illalla ja päivällä tuoretta salaattia. Silloin tällöin myös tuoretta ruohoa.
      Olen lukenut myös palon undiksista kertovia tietokirjoja, ja niissä kerrottiin, että puoltoista vuotta on sopiva aika pesittää undikset, mutta kyllä kirjatkin jotkut voivat olla väärässä. Harkitsen pesittämistä vaikka n. puolen, tai vuoden päästä ;))

    • Ankku_

      Lisättävä vielä on, että salaatti ja ruohokaan eivät ole riittäviä. Niissä ei ole monipuolisesti vitamiineja. Sinuna kokeilisin ehdottomasti idättää siemeniä - sillä tavalla saat niiden vitamiinit paremmin hyödynnettyä ja ne useimmiten myös maistuvat linnuille!

    • Vihastuttaa leikit

      MIKSI TÄLLÄISET OSAAMATTOMAT KERSAT TEETTÄÄ POIKASIA!!! Opiskelkaa ensin, ennen kuin lähdette toimimaan, ettei tarvitsisi täältä kysellä perusasioita tilanteessa, jossa olette jo mokanneet!!!

    • miksi?

      Mie luin vaikka mitä kirjoja enne ku pesitin ne linnut !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe