Perunko leikkauksen

Nyyhkis ***

Ei huhhuh, tuli pitkän harkinnan jälkeen varattua aika silmien laserointiin, jotta pääsisi eroon laseista. Nyt kun päivä on varattu, iski paniikki ja tekis mieli perua koko homma. Olen liki vakuuttunut siitä, että sittenkin näkö lähtee tai muuten operaatio epäonnistuu kaikin puolin. Eniten jännitän sitä, että jos sokeudun... Vähän noloa tällanen mietintä, mutta ei voi mitään... APUA?

6

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei väkisi

Peru. Ei kannata mennä nyyhkimään. Menet sitten kun olet varma ja valmis.

• noppa75

Ei kannata perua ja kerrasta se kirpasee.

• kuutio57

Miksi mennä leikattavaksi, jos ei sitten kuitenkaan tiedä haluaako? Ehtiihän sitä.

• Tarkkuutta!

Vaikka nykylaitteet ovat erittäin luotettavia ja tilastot osoittavat leikkausten sujuvan lähes kaikilla täydellisesti, on aina olemassa riski että leikkaus ei suju suunnitelmien mukaan. Koko loppuelämä saattaa olla pahimmassa tapauksessa ihan pihalla.

Mutta jos ehdottomasti haluat päästä pois silmälaseista, varaa aika kokeneelle lääkärille.

• lasik 04/2011

Jos olet asiaa pitkään harkinnut niin olet varmasti siinä ajassa ehtinyt tutustua leikkaustekniikkaan ja mahdollisiin haittavaikutuksiin. Minä päätin oman leikkaukseen menoni muutama vuosi sitten ja odottelin sitten näön heikkenemisen tasaantumista. Vuosien varrella lueskelin netistä ja leikkausta tekevien yritysten sivuilta mahdollisimman paljon tietoa asiasta, mikä lisäksi varmuutta ryhtyä leikkaukseen.

Alkuvuodesta totesin, että nyt on vihdoinkin sopiva hetki toteuttaa haave. Operaation jännittäminen alkoi viikkoa ennen toimenpidettä ja paheni leikkauspäivää kohden. Leikkauspäivän aamuna olin kuitenkin vähän rauhallisempi, vaikka pientä jännitystä oli yhä. Halusin esilääkityksen, mutta en huomannut sen vähentävän jännitystä.

Sokeaksi operaatiossa ei voi tulla. Leikkauspäivänä suurin osa ajasta menee odotteluun ja itse toimenpide kestää alle 20 minuuttia ja siitäkin suurin osa on esivalmisteluja (luomet teipataan, laitetaan luomenlevitin, silmä puudutetaan ja sarveiskalvoon merkitään oikea kohta). Luomenlevittimet tuntuvat inhottavilta, samoin paineistus läpän teon aikana. Mutta ne ovat nopeasti ohi ja varsinainen laserointi (valon tuijottaminen) on helppoa. Jännittämistä leikkauksen aikana helpottaa suuresti se, että kirurgi kertoo koko ajan mitä vaihetta on tekemässä. Netistä löytyy joiltain keskustelupalstoilta tosi tarkkoja kertomuksia laser-leikkauksen kulusta jos haluat niitä etsiskellä. Ehkä kertomusten lukeminen lievittäisi pelkoa?

Kannattaa miettiä miten kovasti oikeasti haluat eroon laseista vai pystyisitkö elämään jatkossakin niiden kanssa. Itse olen iloinen, että kävin laseroitavana, koska koin aina lasien käytön epämukavana, etenkin urheilun yhteydessä. Ja vaikka leikkaus olikin osaksi inhottava kokemus niin kyllä silti menisin siihen uudestaan saavuttaakseni loistavan näön.

Leikkauksen jälkeen näkö on heti leikkauspöydältä noustessa terävä, tosin vähän sumuinen. Seuraavana päivänä sumuisuutta ei enää ollut. Toipuminen on nopeaa. Silmään tulee usein verenpurkaumia ja niiden paranemiseen voi mennä parikin viikkoa tai pidempään. Kostutustippoja joudut käyttämään ahkerasti, mutta siitäkin tulee nopeasti rutiinia.

Toivottavasti löydät ratkaisun ongelmaasi. Jos tuntuu, ettei vielä ole valmis leikkaukseen niin siirrä suunnitelmat tulevaisuuteen, jotta ehdit pohtia asiaa enemmän.

• Ellu_123

Hei! Turhaan jännität leikkausta! Itse kävin tänään Femtolasikleikkauksessa. Jännitin niin paljon aamulla että en pystynyt edes syömään. Leikkausta suunnittelin monia vuosia ja viimeinkin uskalsin, mistä olen nyt niin onnellinen! Sain rauhoittavan lääkkeen puoli tuntia ennen leikkausta (puolet 5mg diapamista) koska jännitin niin paljon. Itse leikkaus oli todella helppo, ei sattunut yhtään, eikä tuntunut muutenkaan juuri miltään. En olisi ikinä uskonut että se on niin helppoa ja nopeaa! toimenpide huoneessa meni noin 20 min ja sit parit tarkastukset tunnin välein päälle. Silmät eivät ole olleet yhtään kipeät, tuntuu ihan hassulta että ne on leikattu 8 tuntia sitten :) Vähän on roskan tunnetta vasemmassa silmässä, ja näkö vielä vähän sumuinen (ehkä myös tippojen takia) mutta muuten ei uskoisi että on vasta leikattu. Ei tullut ollenkaan verenpurkaumiakaan. Leikkauksessa ei kuulemma voi sattua mitään mitä ei voisi korjata, läpän teko on kriittisin vaihe, mutta sekin korjattavissa. Tärkeintä on leikkauksessa vain tuijottaa kokoajan sitä vihreää pilkkua ja muistaa olla liikuttamatta silmää. Se puolikas diapami vaikutti hieman rauhoittavasti, eli helpotti myös varmasti paikallaan pysymistä vaikka kuinka jännitti :) Itse olen kyllä onnellinen että uskaltauduin leikkaukseen vaikka olenkin tämmönen kauhea jännittäjä. Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      171
      13043
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      154
      5458
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4830
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3689
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2798
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      121
      1979
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      113
      1725
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      367
      1655
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      108
      1538
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1481
    Aihe