Luin juuri lehtijutun 36 vuotiaasta naisesta, joka on viiden vuoden sisällä ostanut viisi sijoitusasuntoa, yhden joka vuosi. Nainen kertoo, että lainanlyhennykset hän hoitaa vuokratuloilla, ja hän joutuu sijoittamaan kuukausittain ’vain joitakin kymppejä’.
Itse en ole saanut koskaan tätä yhtälöä toimimaan noin hyvin, vaikka miten yritän laskea.
Minulla on yksi sijoitusasunto, kaksio melko isossa kaupungissa. Talo on vanha, mutta täysin peruskorjattu, joten isoja remppoja ei pitäisi olla tulossa pitkään aikaan.
Asunnon hinta oli pari vuotta sitten 80.000, oma sijoitus 20.000, lainaa 60.000. Lainan lyhennys 360, korko 120, vastike 160. Kuukausikulut noin 640. Asunnon vuokra on 560, josta jää verojen jälkeen noin 480. Omaa rahaa joudun siis sijoittamaan kuukausittain 160 e (640-480).
Itse olen pitänyt tätä ihan hyvänä sijoituksena, koska vuokralla pystyy kattamaan vastikkeen, korot, ja lyhennyksestäkin yli puolet. Ja jos lasketaan virallisia tuottoprosentteja niin sehän lasketaan näin: Vuokra 560 miinus vastike 160 on 400. Vuodessa tuotto 12 x 400 = 4800. Vuosituotto on siis tasan 6% (4800 hankintahinnasta 80.000).
Kertokaapa hieman omia kokemuksia, millaisella tuotolla ja omalla kuukausipanoksella teillä homma pyörii? Ja millaisella aloituspanoksella?
Millaisella laskuopilla pystyy ostamaan useamman sijoitusasunnon ’muutaman kympin’ omalla kk-sijoituksella? Luulen että ainoastaan niin, että erehtyy ostamaan halpoja pommeja joissa kaikki taloyhtiön isot rempat räjähtää lähivuosina käsiin.
Vuokralainen maksaa lyhennykset?
20
1099
Vastaukset
- EiTaidaOnnistuuu
Veikkaan että 36-vuotiaalla naisella on jotain isompia säästöjä taustalla ja hiljakseen etsinyt hyviä kohteita eli kerran vuodessa onnistunut saamaan tingityn tarjouksen läpi. Kyllä pankkista tulisi viestiä viimeistään kolmannen asunnon kohdalla muuten, että velkaa on turhan paljon ellei naisella ole sitten huippu tulot ja ennestään vakuuksia.
Pointtini on, että "ostakaa sijoitusasunto vuodessa" yhtälö ei tule onnistumaan tavallisilta pulliaisilta ILMAN ISOA RISKIÄ vaan lähinnä rikkailla ihmisillä...- vuokratäti
HÖPÖHÖPÖ!!
Tässä hieron kauppoja 10. sijoituskämpästäni. Olen ostanut juuri näitä halpoja pommeja, joissa melkein kaikissa on putkiremontit tehty kauppojeni jälkeen. "Omaa" rahaa ei ole ollut, ei perintöä, eikä nimenomaisesti kovapalkkaista duunia. Omasta pienestä palkastani ostin ensin itselleni pienen asunnon, maksoin muutaman vuoden lainaa pienemmäksi. Sitten vaihdoin isompaan kämppään ja jätin ensiasuntoni vuokralle. Taas sitkeää lainanlyhennystä ja kun vakuus riitti, eikun uusi sijoituskämppä hankintaan.
Ketjun aloittajalla on kyllä laskuoppi pielessä, vuokraa peritään nimittäin sen verran, että kämpän kustannukset peittyvät eikä omaa rahaa laiteta vuokralaiselle asumistueksi, kun hän voi sitä sossustakin hakea. Siis: lyhennys, korko, vastike ja verot = 360 120 160 80=720 euroa, mikä pitää periä vuokrana. Mikäli alueen yleinen vuokrataso on alle 720€, on joku ostanut väärän kämpän. Sijainti, sijainti ja sijainti...
Ai nii, enkä sitten enää viitsi käydä töissä. Leveästi en elä, kun en ole semmoiseen koskaan oppinut, mutta asuntoihin en todellakaan ole laittanut omaa rahaa pitkään aikaan. Sijoitusasunnon on tarkoitus kattaa itse omat kulunsa, mukaanlukien remontit ja posahtaneet jääkaapit. Parinkymmenen vuoden maksuajan jälkeen laina on hoidettu ja tulot jäävät puhtaana käteen.
#Pointtini on, että "ostakaa sijoitusasunto vuodessa" yhtälö ei tule onnistumaan tavallisilta pulliaisilta ILMAN ISOA RISKIÄ vaan lähinnä rikkailla ihmisillä... #
Jesta mitä tuubaa!!! Taidat itse olla rikas ihminen, kun haluat pelotella tavalliset pulliaiset pysymään juuri siinä yhteiskunnallisessa luokkalokerossa, mistä ei ylös saa nousta, ettei rikkaat hermostu. Hölpönhöö. Ähäkutti. Kyllä tulee onnistumaan, kun onnistui minulta ja neljännesmiljoonalta muultakin yksityiseltä vuokranantajalta.
Tietenkin kohdalle osuu kämpänhajottajia ja vuokrarästejä, on koronnousut ja verotusratkaisut, mutta löytyy myös hyviä yhteistyökumppaneita, saat entisitä vuokralaisista elinikäisiä luotettavia ystäviä ja hoidat pankkiasioinnit pankinjohtajan kanssa mukavasti kahvitellen. Etkö soisi tätä tavallisillekin pulliaisille? :-) - Laskukoneinsinööri
vuokratäti kirjoitti:
HÖPÖHÖPÖ!!
Tässä hieron kauppoja 10. sijoituskämpästäni. Olen ostanut juuri näitä halpoja pommeja, joissa melkein kaikissa on putkiremontit tehty kauppojeni jälkeen. "Omaa" rahaa ei ole ollut, ei perintöä, eikä nimenomaisesti kovapalkkaista duunia. Omasta pienestä palkastani ostin ensin itselleni pienen asunnon, maksoin muutaman vuoden lainaa pienemmäksi. Sitten vaihdoin isompaan kämppään ja jätin ensiasuntoni vuokralle. Taas sitkeää lainanlyhennystä ja kun vakuus riitti, eikun uusi sijoituskämppä hankintaan.
Ketjun aloittajalla on kyllä laskuoppi pielessä, vuokraa peritään nimittäin sen verran, että kämpän kustannukset peittyvät eikä omaa rahaa laiteta vuokralaiselle asumistueksi, kun hän voi sitä sossustakin hakea. Siis: lyhennys, korko, vastike ja verot = 360 120 160 80=720 euroa, mikä pitää periä vuokrana. Mikäli alueen yleinen vuokrataso on alle 720€, on joku ostanut väärän kämpän. Sijainti, sijainti ja sijainti...
Ai nii, enkä sitten enää viitsi käydä töissä. Leveästi en elä, kun en ole semmoiseen koskaan oppinut, mutta asuntoihin en todellakaan ole laittanut omaa rahaa pitkään aikaan. Sijoitusasunnon on tarkoitus kattaa itse omat kulunsa, mukaanlukien remontit ja posahtaneet jääkaapit. Parinkymmenen vuoden maksuajan jälkeen laina on hoidettu ja tulot jäävät puhtaana käteen.
#Pointtini on, että "ostakaa sijoitusasunto vuodessa" yhtälö ei tule onnistumaan tavallisilta pulliaisilta ILMAN ISOA RISKIÄ vaan lähinnä rikkailla ihmisillä... #
Jesta mitä tuubaa!!! Taidat itse olla rikas ihminen, kun haluat pelotella tavalliset pulliaiset pysymään juuri siinä yhteiskunnallisessa luokkalokerossa, mistä ei ylös saa nousta, ettei rikkaat hermostu. Hölpönhöö. Ähäkutti. Kyllä tulee onnistumaan, kun onnistui minulta ja neljännesmiljoonalta muultakin yksityiseltä vuokranantajalta.
Tietenkin kohdalle osuu kämpänhajottajia ja vuokrarästejä, on koronnousut ja verotusratkaisut, mutta löytyy myös hyviä yhteistyökumppaneita, saat entisitä vuokralaisista elinikäisiä luotettavia ystäviä ja hoidat pankkiasioinnit pankinjohtajan kanssa mukavasti kahvitellen. Etkö soisi tätä tavallisillekin pulliaisille? :-)Kiitos vastauksesta, vuokratätillä on ihan mielenkiintoisia laskelmia. Saattaa homma toimiakin noin, ilman että laittaa kuukausittain omaa rahaa. Tämä vaatii tosin pitkän laina-ajan, vuokratäti puhuu paristakymmenestä vuodesta.
Entäs kun korot jossain välissä tuplaantuu? Tuskin vuokratäti pystyy kaikkia koronnousuja suoraan siirtämään vuokraan. Vaihtoehtona on, että vuokratätikin joutuu sijoittamaan kuukausittain omaa rahaa, tai sitten pidentämään laina-aikaa entisestään.
Vuokratäti sanoo että aloittajalla (minulla) on laskuoppi pielessä, kun joudun laittamaan kuukausittain omaa rahaa. Ei se pahemmin ole pielessä, minulla vaan on lyhyempi lainanlyhennysaika. Maksamalla lyhennyksiä hieman nopeammin pienennän korkoriskiä, ja asunto on maksettu 13 vuodessa. Eli minulla asunto alkaa oikeasti TUOTTAMAAN vuokratuloja 13 vuoden kuluttua. Ilman oman rahan sijoittamista vuokratäti joutuu odottamaan vuokratuottoja 10 vuotta pidempään – minun mielestä siinä on aika iso ero.
Jos omaa rahaa ei ole tai sitä ei halua käyttää, vuokratätin malli toimii myös. Jos omaa rahaa jää kulutuksesta säännöllisesti yli, minusta on ihan fiksua sijoittaa se sijoitusasunnon lyhennykseen. - VaikeataUskoa
vuokratäti kirjoitti:
HÖPÖHÖPÖ!!
Tietenkin kohdalle osuu kämpänhajottajia ja vuokrarästejä, on koronnousut ja verotusratkaisut, mutta löytyy myös hyviä yhteistyökumppaneita, saat entisitä vuokralaisista elinikäisiä luotettavia ystäviä ja hoidat pankkiasioinnit pankinjohtajan kanssa mukavasti kahvitellen. Etkö soisi tätä tavallisillekin pulliaisille? :-)Laitappa konkreettisia esimerkkejä sijoitusvuosistasi eli hankinnat, peritty vuokra, tulonmenetykset (rempat, huono vuokralainen) ja palkkatulosi, niin voidaan vertailla, että saadaanko todellakin "kämppä vuodessa, ei tee ollenkaan tiukkaa" kaava toimimaan eikä pankit todellakaan yski kasvavan velkavuoren takia (kolmen vuoden päästä 100% lainoilla ostetut kämpät alkavat olla jo aika iso velkataakka jos YKSIN tarkoitus maksaa lainoja pois)? Voi olla, että jollain PIENELLä (halvalla) paikkakunnalla tuo voisi vielä ehkä toimiakkin kunhan hankintahinta on oikeasti matala...
- vuokratäti
VaikeataUskoa kirjoitti:
Laitappa konkreettisia esimerkkejä sijoitusvuosistasi eli hankinnat, peritty vuokra, tulonmenetykset (rempat, huono vuokralainen) ja palkkatulosi, niin voidaan vertailla, että saadaanko todellakin "kämppä vuodessa, ei tee ollenkaan tiukkaa" kaava toimimaan eikä pankit todellakaan yski kasvavan velkavuoren takia (kolmen vuoden päästä 100% lainoilla ostetut kämpät alkavat olla jo aika iso velkataakka jos YKSIN tarkoitus maksaa lainoja pois)? Voi olla, että jollain PIENELLä (halvalla) paikkakunnalla tuo voisi vielä ehkä toimiakkin kunhan hankintahinta on oikeasti matala...
Hmm.. esim. vv.2001-2011, n.750 kpl vuokria, niistä jäänyt saamatta 4kpl 1vajaa =1900e. Rempat=3000e, kodinkoneita 3200e, kaikki verovähennyksiin. Myyntivoitot 57000e, tietenkin verottomina. Asuntojen hankintahinnat 25-47 k€. Palkkatuloja ei ole. Pankki ei yski, kun luotoissa on reaalivakuudet ja minkäänlaisia maksuongelmia ei ole ollut yli 20 vuoden velkasuhteen aikana. Osuuspankki. Bonuksia tulee enemmän kuin pankkiasiointiin ja pakolliseen mittaturvaan (500e) saan uppoamaan.
"kolmen vuoden päästä 100% lainoilla ostetut kämpät alkavat olla jo aika iso velkataakka jos YKSIN tarkoitus maksaa lainoja pois)?"
En minä niitä yksin maksa, itse asiassa, enhän minä maksa niitä ollenkaan. Vuokralaisethan niitä makselevat. Miksi minun pitäisi?
"PIENELLä (halvalla) paikkakunnalla" sijaitsevat kultamunat, vain sieltä kannattaa ostaa. On sijoittajia, jotka hankkivat vain Hesan keskusta-asuntoja tai vain siitä kaupungista, jossa itse asuvat. Niissä kämpissä katteet jäävät olemattomiksi, mutta arvonnousun varaan laskemalla saa kyllä omansa takaisin. Itselläni ei ole pääkaupunkiseudulla kiinni pennin hyrrää. Tampere kiinnosti joskus, Kuopio ehkä vielä enemmän. Semmoinen rapiat kymmenen pinnaa tuottoa riittää minulle, mutta jokunen asunto lypsää enemmänkin. Verottaja narskuttaa korkokulut, jolloin veroprosenttini kieppuu siinä 10% tietämillä. Kun korot nyt onneksi nousevat, ei tarvitse enää maksaa noin paljon.
Että ei tämä hääviä ole. Töissäkäyvillä ihmisillä menee taloudellisesti paljon paremmin. Käydään lomamatkoilla ja ajellaan uusilla autoilla. Kädestä suuhun kitkutan, on tämä surkeata. Kyllä nyt kaatuu velkavuoret korttitalojen päälle, romps.
Älkää nyt kukaan koskaan tehkö samalla tavalla. Älkääkä ottako velkaa, koska velassaoleminen on pelottavaa ja ahdistavaa, syntiä ja väärin. Eikä tämä voi onnistua ja minulle käy varmasti huonosti. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.
- vuokratäti
"Ilman oman rahan sijoittamista vuokratäti joutuu odottamaan vuokratuottoja 10 vuotta pidempään – minun mielestä siinä on aika iso ero. "
Olen laittanut omaa rahaa kiinni ensiasuntooni, jonka ostin edullisesti v. -98. Ensiasuntolainan maksoin pois omilla palkkatuloillani 12 vuodessa. Muut asunnot olen hankkinut 100% luotolla vähitellen kertyvää vakuutta vastaan ja siten, että vuokra aina kattaa asunnosta aiheutuvat kulut. Satuin aloittamaan sijoitusurani hyvään aikaan, kun laman jäljiltä kämpät olivat suhteellisen halpoja ja korot laskusuunnassa.
Luottokorkoni on pyörinyt 1,5 % kieppeillä ja kun se "tuplaantuu" 3 %:iin, ei kyse ole vielä kummoisesta "riskistä".. Vuonna -95 maksoimme silloisen avokkini kanssa asuntolainasta 16 % REAALIkorkoa. Kaikki kustannusnousut olen survonut vuokriin, jolloin ne ovat seuranneet markkinahintoja. Pienten kämppien asukkaat vaihtuvat parin vuoden välein, jolloin tasokorotukset on helppo tehdä uuteen vuokrasopimukseen.
En ole tehnyt töitä enää muutamaan vuoteen, eli elän vuokratuotoillani. Ajattelin aikaisemmin Casio-insinöörin tavoin, että tuotto oikeastaan alkaa vasta, kun lainat on maksettu, mutta ei se ihan niinkään mene. Kun yhtälöön ynnätään Werottaja ainaisine metkuineen, alkaa velassaoleminen näyttää paljon järkevämmältä. Sen lisäksi, että velka pitää vikkelänä, on se myös pääomatulon saajien ainoa vastine palkkatulopuolen ansiotulovähennykselle. Eli velaton maksaa enemmän veroja.
Kun korot nousevat nopeasti, voivat ylimääräiset lainanlyhennykset olla kuitenkin hyödyllisiä, täytyy vain nakuttaa Casiota ja tarkistaa, mikä on kannattavinta.
Toivotan viileämpää kesää ja lämpöisempää talvea kaikille kollegoille. Sijoitetaan jatkossakin rahamme Suomeen ja annetaan koteja tarvitsijoille! - veikko vuokranantaja
Meillä on pt-kaksio vuokralla (oman kiinteistön yhteydessä)
Vuokra 490
Kulut 150 (ns. "hoitovastike")
Tosin on laina-aikakin pitkä, reilu 20 v. Tokihan vuokraa pääsee korottamaan sitten jos korot nousee hurjasti, on sidottu KYKI-indeksiin. - Realismia kehiin
Rehellisesti sanoen, ei tuo kovin valoisa tilanne välttämättä ole tulevaisuudessa. Vuodessa lainan lyhennykseen ja korkoihin käytettävissä n. 2500 e / v, 10 vuodessa 25 000 ja siinä on jo koron osuus. Ei sillä juuri laina merkittävästi lyhene, sitten jos lasket koron nousevan esim. normaaliin 6-8 % ja päälle putki- ja julkisivuremppa, niin menee tappion puolelle, kun yhtiölaina saattaa nousta 150 - 200 e /kk. Jos lainaa on 50 000 ja korot palaa normaaliin, niin pitäisi jo pelkästään korkoihin löytyä vuodessa 3500 e.
Kokonaan velalla ostavien pitää varautua siihen, että muilla tuloilla ylläpidetään tilanteen muuttuessa vuokra-asuntoja, se saattaa syödä elintasoa kymmeniä vuosia, jos rahaa ei muualta tule, voi joutua myymään asunnot juuri siihen kaikkein huonoimpaan aikaan, jopa jäädä velkaakin jäljelle kokeiluista vuokraisäntänä olosta. Etukäteissäästämisen taito se vasta taito onkin, kuka tahansa osaa ottaa velkaa.- vuokratäti
Minkähintaiseksi arvioit paritalokaksion putkiremontin? Julkisivuremppaan ei varmaankaan tarvitse varautua, mutta kaikkea muuta sälää kyllä särkyy vuosien mittaan. Useimmat ennustajaeukot povaavat pitkiä korkoja 3%:iin, mihin perustuu arviosi 6-8%? Vuokranantajat eivät ota yhtiölainaa. Se on verotuksessa vähennyskelvotonta. Raha otetaan pankista sijoitusasuntoluottona, joka kelpaa verottajalle.
"..että muilla tuloilla ylläpidetään tilanteen muuttuessa vuokra-asuntoja, se saattaa syödä elintasoa kymmeniä vuosia.."
Korkojen noustessa nostetaan vuokria. Nousu- ja laskusuhdanteet kestävät yleensä 3-5 vuotta, miten se syö kymmeniä vuosia, en ymmärrä? Tuntuisi siltä, että aikahorisonttisi on vääristynyt. Vuokra-asuntoja ostetaan yleensä pitkäaikaisiksi sijoituksiksi, jos ei pysty näkemään ja suunnittelemaan asioita 10-15 vuoden perspektiivillä, kannattaa siirtyä rahastoihin.
"..voi joutua myymään asunnot juuri siihen kaikkein huonoimpaan aikaan.."
Miksi ne pitäisi kaikki myydä? Edes ennustamallasi 6-8 % korkotasolla ei synny sellaista kuprua, että kaikista joutuisi luopumaan. Kuka tahansa osaa ottaa velkaa, mutta kaikille sitä ei anneta.
Veikko Vuokranantajalle kilahtaa 8000 euron putkiremppa, johon hän ottaa pankkiluoton 12 v, korko 6 %. Kuukausierä on 78 euroa, josta korkoa 40e. Aiemmin laskin katteeksi 57e, jolloin vuokrankorotustarve olisi 21e. Uudesta kylppäristä ilahtunut vuokralainen suostuu 530 euron vuokraan.
530-150-80-40=260e, josta vero 72
530-150-210-78-72 = 20e katetta ?? Eikö Veikko joudukaan veneen alle? - vai niin..
vuokratäti kirjoitti:
Minkähintaiseksi arvioit paritalokaksion putkiremontin? Julkisivuremppaan ei varmaankaan tarvitse varautua, mutta kaikkea muuta sälää kyllä särkyy vuosien mittaan. Useimmat ennustajaeukot povaavat pitkiä korkoja 3%:iin, mihin perustuu arviosi 6-8%? Vuokranantajat eivät ota yhtiölainaa. Se on verotuksessa vähennyskelvotonta. Raha otetaan pankista sijoitusasuntoluottona, joka kelpaa verottajalle.
"..että muilla tuloilla ylläpidetään tilanteen muuttuessa vuokra-asuntoja, se saattaa syödä elintasoa kymmeniä vuosia.."
Korkojen noustessa nostetaan vuokria. Nousu- ja laskusuhdanteet kestävät yleensä 3-5 vuotta, miten se syö kymmeniä vuosia, en ymmärrä? Tuntuisi siltä, että aikahorisonttisi on vääristynyt. Vuokra-asuntoja ostetaan yleensä pitkäaikaisiksi sijoituksiksi, jos ei pysty näkemään ja suunnittelemaan asioita 10-15 vuoden perspektiivillä, kannattaa siirtyä rahastoihin.
"..voi joutua myymään asunnot juuri siihen kaikkein huonoimpaan aikaan.."
Miksi ne pitäisi kaikki myydä? Edes ennustamallasi 6-8 % korkotasolla ei synny sellaista kuprua, että kaikista joutuisi luopumaan. Kuka tahansa osaa ottaa velkaa, mutta kaikille sitä ei anneta.
Veikko Vuokranantajalle kilahtaa 8000 euron putkiremppa, johon hän ottaa pankkiluoton 12 v, korko 6 %. Kuukausierä on 78 euroa, josta korkoa 40e. Aiemmin laskin katteeksi 57e, jolloin vuokrankorotustarve olisi 21e. Uudesta kylppäristä ilahtunut vuokralainen suostuu 530 euron vuokraan.
530-150-80-40=260e, josta vero 72
530-150-210-78-72 = 20e katetta ?? Eikö Veikko joudukaan veneen alle?Kaikesta huomaa, että et ole asioista perillä, 8000 eurolla ei tehdä edes pieneen kerrostaloyksiöön perusteellista LVIS remppaa, jossa uusitaan kylppärit, viemärit, ym. Pienehkön kaksion putkiremppa .n 20 000 euroa julkisivuremppa 20 000 e, jne.
Toiseksi, kukaan järkevä sijoittaja ei maksa yhtiölainaa omalla pankkilainalla pois, eikä edes oman asunnonkaan, ei edes käteisellä, jos on olemassa sellainen mahdollisuus, että asunto myydään. Seuraava ostaja kun joutuu maksamaan tuostakin osasta veron, jos velka siirtyisi asunnon mukana, niin ei kävisi. Eli siis asunnon myytävyys heikkenee.
En tiedä kuinka veikon käy, sinun puolestasi pelkään, suhteellisuudentajun vääristyminen on vakava asia.
- Skeptix
"Realismia kehiin" kommentti oli minusta totuudenmukaisin. Siis kyllähän varmaan tuo "kämppä vuodessa" kaava saadaan toimimaan jos kerran reilulla 30ke kämppiä tulee hankia, MUTTA eipä tuo aivan riskitöntäkään mielestäni ole jos sattuu -90-luvun tapainen lamahässäkkä kohdalle kun useampi kämppä ja velat vivutettu juuri tappiin (juuri ostettu taas yksi kämppä lisää). Ehkä monet meistä pelkää juuri tuota "velkavuoripeikkoa" kun haluaa varmistaa ettei kaikki mene huonolla tuurilla...
Olen seurannut yli 2v vuokranantajien ja vuokralaisten keskusteluja ja eipä juurikaan ole puhuttu "osta heti uusi sijoituskämppä heti kun pankki suostuu antamaan taas siihen lainaa!" tyylillä. Sen takia olen ollut hieman skeptinen että pystyykö niitä joka vuosi yhden lisää ostamaan. Ilmeisesti tämä kaava ei toimi kuitenkaan pääkaupunkiseudulla ilman HYVIÄ vakuuksia?- vuokratäti
Olet oikeassa, riskitöntä tämä ei ole, eikä aina kovin helppoakaan. Jos ei uskalla riskiä ottaa, ei ainakaan yrittäjän uraa kannata harkita. Sillä eräänlaista yrittäjyyttä vuokranantajuus kuitenkin on. Ymmärrän tietenkin niitäkin kirjoittajia, jotka haluavat mahdollisimman nopeasti eroon veloistaan, se on yksi sijoitusstrategia muiden joukossa. Itse lasken korkokuluista saatavaa verohyötyä - esimerkiksi itse jouduin maksamaan lisäveroja -09 verotuksessa, kun korot lumpsahtivat alas.
Velka vastaa pääomaverotuksessa ansiotulovähennystä. Se kannattaa hyödyntää.
Ylläoleva Veikko Vuokranantajan laskelma ei ota huomioon armasta Werokontiota.
Siis:
vuokra 490e, vastike 150e, 20v. laina 210e/kk.
Oletetaan lainamääräksi 40 000e, josta alussa maksetaan korkoja keskimäärin 80e/kk, mikäli kyseessä on annuiteettilaina.
Verotettava vuokratulo = 490-150-80 = 260e/kk eli 3120e/v
vero 28% = 72,80/kk = 873,60e/v
Verojen jälkeen vuokranantajalle jää 490-150-72,80 =267,20e/kk =3206,40e/v eli tuo Veikon mainitsema 245 euroa on väärä luku.
Lainanlyhennyksen jälkeen katetta jää 267,20-210 = 57,20e/kk.
"osta heti uusi sijoituskämppä heti kun pankki suostuu antamaan taas siihen lainaa!" -tyylillä ei osteta asuntoja. Ne ostetaan harkiten. Etukäteislaskelmat tehtyinä. Niitä ostetaan sen verran, kuin omaa elintasoa varten tuottoja haluaa. Minä pärjään 10 kämpän tuotoilla, joku toinen tarvitsee 16, joku on pulassa vielä 20 asunnon tuottojen jälkeen. Sijoittajina olemme yksilöitä, kuluttajina vielä enemmän.
Tämä kaava ei toimi pääkaupunkiseudulla, koska pääkaupunkiseudun asuntomarkkinatkaan eivät toimi. Asunnot ovat ylihintaisia ja saatavat tähtitieteelliset vuokrat suhteessa liian alhaisia. Siitä huolimatta ihmisillä ei ole varaa maksaa niitä vuokria.Kun vuokrat jäävät saamatta, vuokraisäntä tekee tappiota. Suuriin kaupunkeihin pakkautuu myös enemmän "kämpänhajottaja-ainesta" eli sekin riski on Hesassa korkeampi. - kokemus opettaa
vuokratäti kirjoitti:
Olet oikeassa, riskitöntä tämä ei ole, eikä aina kovin helppoakaan. Jos ei uskalla riskiä ottaa, ei ainakaan yrittäjän uraa kannata harkita. Sillä eräänlaista yrittäjyyttä vuokranantajuus kuitenkin on. Ymmärrän tietenkin niitäkin kirjoittajia, jotka haluavat mahdollisimman nopeasti eroon veloistaan, se on yksi sijoitusstrategia muiden joukossa. Itse lasken korkokuluista saatavaa verohyötyä - esimerkiksi itse jouduin maksamaan lisäveroja -09 verotuksessa, kun korot lumpsahtivat alas.
Velka vastaa pääomaverotuksessa ansiotulovähennystä. Se kannattaa hyödyntää.
Ylläoleva Veikko Vuokranantajan laskelma ei ota huomioon armasta Werokontiota.
Siis:
vuokra 490e, vastike 150e, 20v. laina 210e/kk.
Oletetaan lainamääräksi 40 000e, josta alussa maksetaan korkoja keskimäärin 80e/kk, mikäli kyseessä on annuiteettilaina.
Verotettava vuokratulo = 490-150-80 = 260e/kk eli 3120e/v
vero 28% = 72,80/kk = 873,60e/v
Verojen jälkeen vuokranantajalle jää 490-150-72,80 =267,20e/kk =3206,40e/v eli tuo Veikon mainitsema 245 euroa on väärä luku.
Lainanlyhennyksen jälkeen katetta jää 267,20-210 = 57,20e/kk.
"osta heti uusi sijoituskämppä heti kun pankki suostuu antamaan taas siihen lainaa!" -tyylillä ei osteta asuntoja. Ne ostetaan harkiten. Etukäteislaskelmat tehtyinä. Niitä ostetaan sen verran, kuin omaa elintasoa varten tuottoja haluaa. Minä pärjään 10 kämpän tuotoilla, joku toinen tarvitsee 16, joku on pulassa vielä 20 asunnon tuottojen jälkeen. Sijoittajina olemme yksilöitä, kuluttajina vielä enemmän.
Tämä kaava ei toimi pääkaupunkiseudulla, koska pääkaupunkiseudun asuntomarkkinatkaan eivät toimi. Asunnot ovat ylihintaisia ja saatavat tähtitieteelliset vuokrat suhteessa liian alhaisia. Siitä huolimatta ihmisillä ei ole varaa maksaa niitä vuokria.Kun vuokrat jäävät saamatta, vuokraisäntä tekee tappiota. Suuriin kaupunkeihin pakkautuu myös enemmän "kämpänhajottaja-ainesta" eli sekin riski on Hesassa korkeampi.Näihin 40 000 euron asuntoihin on vaikea saada sijaintinsa, sekä asunnon kunnosta johtuen kunnollisia vuokralaisia, helposti joutuu usein vuokraamaan sellaisille, joilla on päihdeongelmaa ja muuta rasitetta, kun toinen vaihtoehto on pitää tyhjillään. Päihdeongelmainen on pahinta mitä voi olla, kämpän ja vuokranantajan kannalta.
Tuotto on varmasti paras näissä halvoissa asunnoissa, mutta kun se hyvä vuokralainen lähtee, joutuu helposti tekemisiin pohjasakan kanssa. Vuokralaisetkin jakautuvat kahteen kastiin, on nämä kunnolliset ja vastuulliset, sitten hälläväliä tyypit, nämä kunnolliset usein haluavat asunnolta kaikinpuolista laatua ja ovat siitä valmiita maksamaan tiettyyn rajaan asti.
Jokaisella vuokranantajalla on tosiaan oma strategiansa, omaani sopii vain muutaman suomen suurimman kaupungin keskusta-alueen asunnot, niissä on asuntojen arvonnousu varminta pitkällä aikavälillä ja niille löytyy aina ostaja, jos haluaa myydä. Näihin on aina tulijoita, nuoret sinkut haluavat sinne missä on muitakin heidän kaltasiaan. Tämä on tullut todettua kymmenen vuoden kokemuksella, kaikki vuokralletulijat ovat alle 35 vuotiata, näihin asuntoihin. - Kallista peliä
kokemus opettaa kirjoitti:
Näihin 40 000 euron asuntoihin on vaikea saada sijaintinsa, sekä asunnon kunnosta johtuen kunnollisia vuokralaisia, helposti joutuu usein vuokraamaan sellaisille, joilla on päihdeongelmaa ja muuta rasitetta, kun toinen vaihtoehto on pitää tyhjillään. Päihdeongelmainen on pahinta mitä voi olla, kämpän ja vuokranantajan kannalta.
Tuotto on varmasti paras näissä halvoissa asunnoissa, mutta kun se hyvä vuokralainen lähtee, joutuu helposti tekemisiin pohjasakan kanssa. Vuokralaisetkin jakautuvat kahteen kastiin, on nämä kunnolliset ja vastuulliset, sitten hälläväliä tyypit, nämä kunnolliset usein haluavat asunnolta kaikinpuolista laatua ja ovat siitä valmiita maksamaan tiettyyn rajaan asti.
Jokaisella vuokranantajalla on tosiaan oma strategiansa, omaani sopii vain muutaman suomen suurimman kaupungin keskusta-alueen asunnot, niissä on asuntojen arvonnousu varminta pitkällä aikavälillä ja niille löytyy aina ostaja, jos haluaa myydä. Näihin on aina tulijoita, nuoret sinkut haluavat sinne missä on muitakin heidän kaltasiaan. Tämä on tullut todettua kymmenen vuoden kokemuksella, kaikki vuokralletulijat ovat alle 35 vuotiata, näihin asuntoihin.Täällä suuressa kaupungissa varsinaiset keskusta asunnot ovat kalliita tuotto % matalampi sen takia vaikka laskee asunnon arvon nousun ja vuokratuoton miten vain.
- vuokratäti
kokemus opettaa kirjoitti:
Näihin 40 000 euron asuntoihin on vaikea saada sijaintinsa, sekä asunnon kunnosta johtuen kunnollisia vuokralaisia, helposti joutuu usein vuokraamaan sellaisille, joilla on päihdeongelmaa ja muuta rasitetta, kun toinen vaihtoehto on pitää tyhjillään. Päihdeongelmainen on pahinta mitä voi olla, kämpän ja vuokranantajan kannalta.
Jokaisella vuokranantajalla on tosiaan oma strategiansa, omaani sopii vain muutaman suomen suurimman kaupungin keskusta-alueen asunnot, niissä on asuntojen arvonnousu varminta pitkällä aikavälillä ja niille löytyy aina ostaja, jos haluaa myydä. Näihin on aina tulijoita, nuoret sinkut haluavat sinne missä on muitakin heidän kaltasiaan. Tämä on tullut todettua kymmenen vuoden kokemuksella, kaikki vuokralletulijat ovat alle 35 vuotiata, näihin asuntoihin."Näihin 40 000 euron asuntoihin on vaikea saada sijaintinsa, sekä asunnon kunnosta johtuen kunnollisia vuokralaisia"
Olet itse keskustasijoittaja ja tunnet varmasti oman markkinasi. Minulla ei ole ollut vaikeuksia saada vuokralaisia. Omilla vuokrapaikkakunnillani tilanne on sellainen, että vuokra-asuntoja ei ole, kunnalle on pitkät jonot mutta työpaikkoja löytyy kuitenkin. Eli saan nuoria, maksukykyisiä, työssäkäyviä, vastuullisia ja kunnollisia vuokralaisia.
Asunnon ostohinta ei vaikuta asunnon kuntoon, kunto on vuokranantajan oman aktiivisuuden varassa. Jos siihen ei investoi, ei saa kunnollista vuokraakaan. Kodinkoneitten pitää toimia, lattia ja seinät tulee olla siistejä, ei niihin omaisuuksia uppoa ja verottaja tulee asiassa vastaan.
"..helposti joutuu usein vuokraamaan sellaisille, joilla on päihdeongelmaa ja muuta rasitetta, kun toinen vaihtoehto on pitää tyhjillään. "
Pohjasakan tietävät ja tuntevat pienellä paikkakunnalla kaikki, eivätkä juopot kykene supliikilla lusmimaan sopimusta itselleen, ei niille tarvitse asuntoa antaa.
Olen toki oppirahani maksanut minäkin parin nuoren huumeidenkäyttäjän kanssa, onneksi takkiin ei tullut tonnia enempää hajotuskuluja. Enemmän niistä oli vaivaa kuin kustannuksia, mutta heidän jäljiltään en suostu enää alle 2 kk vuokravakuuksiin. Kymmeneen vuoteen mahtuu tyhjiä kuukausia tasan 0 kpl, uusi vuokralainen on usein jo tiedossa, kun edellinen vasta pakkailee. - kokemus opettaa
Kallista peliä kirjoitti:
Täällä suuressa kaupungissa varsinaiset keskusta asunnot ovat kalliita tuotto % matalampi sen takia vaikka laskee asunnon arvon nousun ja vuokratuoton miten vain.
Tilanne on juuri nyt kertomasi kaltainen, ei tahdo löytyä hyviä ja tuottavia kohteita järkevään hintaan, jos sellainen ilmestyy myyntiin, on kilvanostajia jonoksi asti. Itse olin ostohommissa viimeksi 2001-2003 ja asuntojen hinnat ovat tuplaantuneet siitä, vuokrataso ei ole nousut suhteessa läheskään niin paljoa, joten nyt ostavien tuotot ovat paljon heikompia. Kuitenkin jos lasketaan silloin sijoitetulle rahalle tuottoja nyt, niin ne ovat varsin hyviä.
- Kallista peliä
vuokratäti kirjoitti:
"Näihin 40 000 euron asuntoihin on vaikea saada sijaintinsa, sekä asunnon kunnosta johtuen kunnollisia vuokralaisia"
Olet itse keskustasijoittaja ja tunnet varmasti oman markkinasi. Minulla ei ole ollut vaikeuksia saada vuokralaisia. Omilla vuokrapaikkakunnillani tilanne on sellainen, että vuokra-asuntoja ei ole, kunnalle on pitkät jonot mutta työpaikkoja löytyy kuitenkin. Eli saan nuoria, maksukykyisiä, työssäkäyviä, vastuullisia ja kunnollisia vuokralaisia.
Asunnon ostohinta ei vaikuta asunnon kuntoon, kunto on vuokranantajan oman aktiivisuuden varassa. Jos siihen ei investoi, ei saa kunnollista vuokraakaan. Kodinkoneitten pitää toimia, lattia ja seinät tulee olla siistejä, ei niihin omaisuuksia uppoa ja verottaja tulee asiassa vastaan.
"..helposti joutuu usein vuokraamaan sellaisille, joilla on päihdeongelmaa ja muuta rasitetta, kun toinen vaihtoehto on pitää tyhjillään. "
Pohjasakan tietävät ja tuntevat pienellä paikkakunnalla kaikki, eivätkä juopot kykene supliikilla lusmimaan sopimusta itselleen, ei niille tarvitse asuntoa antaa.
Olen toki oppirahani maksanut minäkin parin nuoren huumeidenkäyttäjän kanssa, onneksi takkiin ei tullut tonnia enempää hajotuskuluja. Enemmän niistä oli vaivaa kuin kustannuksia, mutta heidän jäljiltään en suostu enää alle 2 kk vuokravakuuksiin. Kymmeneen vuoteen mahtuu tyhjiä kuukausia tasan 0 kpl, uusi vuokralainen on usein jo tiedossa, kun edellinen vasta pakkailee.Ei löydy 40000 e edes liiteriä myyntiin täällä päin.Työssäkäyvät ottavat lainaa ostavat oman asunnon.Opiskelijat asuntotukineen ovat parhaita mahd vuokralaisia yliopisto kaupungeissa.
- vuokratäti
Kallista peliä kirjoitti:
Ei löydy 40000 e edes liiteriä myyntiin täällä päin.Työssäkäyvät ottavat lainaa ostavat oman asunnon.Opiskelijat asuntotukineen ovat parhaita mahd vuokralaisia yliopisto kaupungeissa.
Jotkut vuokranantajat ovat erikoistuneet autotalleihin ja repivät ihan muikeaa katetta. Liiterinliisauksesta voisikin tehdä uuden bisneksen!
120 000e yksiöstä saa Hesassa 600e vuokraa, yv 120e, erotus 480e
120 000e:lla saat pikkukaupungista 4 kpl rempattuja yksiöitä, vuokrat 1200e ja vastikkeet 400e, erotus 800e.
Kuudensadan vuokra on tiukka maksettava pienituloiselle, kun Hesassa kaikki muukin maksaa liikaa. Riski tappioista kasvaa. "Maaseudulla" riskin voi jakaa neljälle, jos yksi jättää maksamatta, saat pääomallesi vielä himpun enemmän katetta kuin Hesassa. 300 euron vuokra ei vielä kaada pienituloisen budjettia.
Arvonnousu on Hesassa nopeampaa, täällä mennään inflaation tahdissa, eli omasi saat takaisin ja joskus himpun voittoakin. Tulevaisuutta on hankala ennustaa, mutta kaksi varmaa bisnestä on Suomessa viidenkin vuoden kuluttua:
Ruokakauppa - koska ihminen ei syömättä elä
Asunnot - koska ihminen ei suojatta talvesta selviä.
- imt444
Mielestäni on huomionarvoista,että kohdalle voi sattua myös vuokralaisia,jotka asuvat vain 6kk-1v.Ainakin minun kohdalle tällaisia vuokralaisia on 15v.sisään mahtunut useita.Vuokra-asunnot olleet pääkaupunkiseudulla.Keski-arvo on mulla ollut yksiössä varmaankin n.2kk tyhjillään/vuosi.Sitten sattui myös vuokralainen omakotitalon alakertaan,jota ei saatu pois kuin lakiteitse.Hän kyllä maksaa sitten loppuikänsä meille eläkkeestä ulosmittauksia..Kaverin ulossaaminen lakiteitse kesti n.6kk.Turha viivästys ehkä n.2kk,koska uskoimme vuokralaisen valehtelua,että kohta vuokrat maksetaan.Oli laittanut peräti erään rakennusfirman pomon valehtelemaan puolestaan,että on siellä töissä ja kohta hänelle maksetaan palkka.Firma oli ihan virallisesti rekisteröity.Todellinen minimiaika vuokralaisen ulossaamiseksi Helsingissä kaikki byrokratian portaat mahdollisimman nopeasti käyden on n.4kk.Tämän kokemuksen jälkeen pääsääntöisesti sanon vuokralaisen irti viim.3 viikon myöhästyneen vuokran jälkeen.Tietty laittomia keinoja käyttäen vuokralainen olisi saatu ulos heti,mutta olisi ollut 100% varmaa,että vuokralainen olisi haastanut meidät oikeuteen ja saanut puolestaan meiltä korvauksia,mutta tätä iloa emme hänelle suoneet.Lisäksi vuokralaiset aiheuttaa ylim.kuluja jättämällä esim.autoja parkkialueelle tai koko irtaimistonsa asuntoon,jotka kuitenkin yleensä arvottomia.Yleisesti en pidä asunnon vuokraamista tänä päivänä huonona sijoituksena,(kokemukset ainoastaan pääkaupunkiseudulta).Siihen vaikuttaa paljon oma aktiivisuus ja periaate,"että kaikki mitä vuokralainen sanoo on valetta"-ei ole huono ,sorry, ei ole tarkoitus loukata ketään-vuokralaiset enimmäkseen kuitenkin rehellisiä!
- isännöijä nnn
Ihan vcaan huomiona, että "yhtiölainan" voi vähentää verotuksessa ihan samalla lailla riippumatta siitä, oko se hoito- vai pääomavastiketta. Nimittäin kun se pääomavastikkeella rahoitettu laina menee suoraan lainanhoitoon niin kuin normaalisti on asian laita. Jos sitä kerätään etukäteen jemmaan ja rahastoidaan, niin silloin ei voi vähentää.
Putkiremontti maksaa n 700-800 euroa/neliö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841