Adressit vammaisten koulun lopettamisesta

laitanimi

16

956

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ATDT'2

      Ymmärrän vanhempien huolen ja huonosti toteutettuna tuo uudistus on varmaan virhe, mutta yleisesti kyllä vammaisten saaminen tavalliseen perusopetukseen mukaan ainakin yläasteesta alkaen on fiksu juttu.

      Aloitin koulu-urani valtion vammaisten erityiskoulussa Ruskiksella. Siellä mentiin pienissä ryhmissä aina hitaimpien ehdoilla. Ei ollut resursseja siihen ainakaan 1980-luvun lopulla, että paremmin suoriutuville annettaisiin opetusta nopeammassa tahdissa.

      Tajusin olevani ikäluokastani jäljessä jo 11-vuotiaana, ja sain onneksi suostuteltua ensin vanhempani ja kotikuntani viranomaiset siihen, että käyn tutustumassa kodin lähellä olevaan yläasteeseen. Siellä opettajien ja rehtorin vastaanotto oli tosi hyvä.

      Yläasteella minulla oli vielä oma kouluavustaja, lähinnä "reppua kantamassa", kuten hän itsekin sanoi. Se oli sikäli huono juttu, etten oikein päässyt luokkaan sisään muiden oppilaiden kanssa.

      Kun esimerkiksi menestyin kokeessa hyvin, toiset oppilaat syyttivät avustajani auttaneen minua, vaikka hän ei ollut edes kokeissa mukana.

      Oli kuitenkin aika iso tie nousta 7. lk.n ensimmäisten kokeiden 5 :n, 6-:n ja 7:n arvosanoista kohti niitä 8:n, 9:n ja 10:n arvosanoja, joita sain kokeista yläasteen lopussa. Onneksi siis olin siellä muun opetuksen mukana sentään yläasteen alusta alkaen, jotta en ollut ehtinyt jäädä pahemmin jälkeen. Sitten pystyin jatkamaan lukioon 9,1:n lukuaineiden keskiarvolla.

      Vammaisten työllistyminen on vaikeaa koulutettunakin, joten koulumenestys on tavallistakin tärkeämpää.

      Erityiskouluissa mennään heikoimpien ehdoilla, ja siinä älyllisesti lahjakkaimmat kärsivät. Ei nuoren koulumenestyksen pitäisi kärsiä siitä, että vaikkapa istuu pyörätuolissa.

      Sorry, en siis allekirjoittaisi protestianne, jos en ole varma, onko suunnitelma oikeasti niin huono.

      Perusajatus tavalliseen kouluun mahdollisimman monien vammaisten integroinnista on oikea. Eikä siitä pidä aina kysyä vanhemmilta, koska minunkin vanhempani vastustivat tavalliselle ala-asteelle ja sitten yläasteelle siirtymistä monta vuotta. Onneksi kotini läheisen yläasteen rehtori otti asian vahvasti hoitoonsa ensimmäisen yhteydenoton jälkeen.

      • Anonyymi

        Inkluusio alun perin kehitettiin vammaisille (liikunta- ja aistivammaiset), koska heille suunnatuissa erityiskouluissa terävimmät saivat kärsiä, kun joukossa saattoi olla enemmän tai vähemmän heikompia oppilaita, joiden ehdoilla sitten mentiin. Tämä sitten pilasi fiksuimpien vammaisten mahdollisuudet hakeutua lukioon tai tavalliseen ammattikouluun ja hakea myöhemmin korkeakouluun, jos siitä oli kiinnostunut. Inkluusion tarkoitus ei todellakaan pitänyt olla käytöshäiriöisiä, heikkolahjaisia tai pahoja nepsy-oireita potevia varten lukuun ottamatta niitä lieviä tapauksia, jotka ehkä pärjäävät ok yleisopetuksessa.


    • kyllä liikuntavammainen/liikuntarajoitteinen, normaaliälyinen lapsi kuuluu ilman muuta tavalliseen perusopetukseen. En oo koskaan ymmärtäny niitä vammaisten/liikuntarajoitteisten (kumpaa termiä haluutteki käyttää) lasten vanhempia jotka lykkää juniorinsa erityisopetukseen vain sen takia että tällä juniorilla sattuu olemaan joku liikuntavamma/liikuntarajoite, enkä kyllä semmosia opettajiakaan jotka kehtaa ehdotellakaan vammaisen vanhemmille että "teidän poikanne/tyttönne ois parempi erityisluokassa kun sillä on tuo vamma", vaikka mitään oppimisongelmia ei vammaisella oppilaalla ole. Itse vetäisin sellaista maikkaa välittömästi lättyyn. Tietysti silloin se on eri asia jos vammainen ei ymmärrä yleisopetuksessa opetettavia jutskia. Mutta harvemminpa liikuntavammaisella semmosta häikkää on. Perusopetuksessa oleminen helpottaa erittäin paljon pääsyä ihan perusopetus, tai yleisopetusamikseen/lukioon/kauppukseen, ja sitä kautta pääsyä työelämään. Eihän se työllistyminen oo aina itsestäänselvyys vammattomallakaan, mut kyllä se perusopetuksessa olo oikeesti jeesaa vammaista todella paljon

    • ATDT'2

      Vanhemmat haluavat suojella lastaan. He pelkäävät, että lasta kiusataan.

      Vanhempien pelko ei saisi kuitenkaan heikentää lapsen tai nuoren oppimismahdollisuuksia. Sitähän vammaisten erityiskoulu tarkoittaa, jos ihan normaaliälyinen nuorukainen joutuu vain fyysisen vamman takia jonnekin hitaasti etenevään erityisopetukseen.

      Maailma pyörii "tavallisten" ehdoilla, joten vammaiselle on parasta elåmän kasvatusta, että oppii tulemaan toimeen tavallisessa koulussakin. Kyllä siitä itsetunto kasvaa, eikä tölläämiseen tai tyhmien mahdolliseen nimittelyyn kukaan kuole. Se vain vahvistaa.

      • voin kokemuksesta kertoa että silloinhan se kiusatuksi tulemisen vaara onkin vasta ihan todellinen jos vammainen sysätään sinne erityisluokalle. Itsekin, kun menin tekemään peruskouluaikana sellasen virheen että vaihdoin normaaliluokasta erityisluokkaan,jouduin heti kiusatuksi... vieläpä erityisluokan oppilaiden toimesta. Normaaliluokkien oppilaiden kiusaamaksi en koskaan joutunut


    • Vieläkin painajaisia

      Vammaisia opiskelijoita kiusataan, alistetaan jopa kidutetaan näissä ns. ERITYISKOULUISSA, ei tavallisissa opinahjoissa.
      Minut, jolla ei peruskoulussa ollutminkäänlaisia oppimisvaikeuksia, sijoitettiin Invalidiliiton Westendin Ammattikouluun.
      Paikka oli täysin keskitysleiri, henkilökunta alisti ja terrorisoi oppilaita silmittömästi. Olin nuori alta kaksikymppinen poika joka itki suoraa huutoa opettajien Keskinen ja Lehtinen kiusatessa minua seurauksista välittämättä.
      Syy oli siinä etten suostunut syömään jarrulla maustettua ruokaa.
      Näiden mömmöjen käyttö oli täysin avointa ja ruokailu oli valvottua ja pakollista.
      Aineet aiheuttivat mm. niin voimakasta päänsärkyä ettei ajottain pystynyt lukemaan, lisäksi seurauksena oli voimakas akne...
      opetuksen taso oli jotakuinkin nollaluokkaa, ei sillä opetuksella koskaan mistään työtä saanut, kävinkin myöhemmin ammattikoulut tavallisissa kouluissa jolla sijoitunkin aika mukavasti työelämään.
      Olen vahvasti sitä mieltä että KAIKKI erityiskoulut, -kuntoutuslaitokset, -asuntolat on lakkautettava ja vammaist intrgoitava muuhun yhteiskuntaan.

      • PL

        Hämmästyin itse kun menin aikuisena ammatilliseen kuntoutukseen liikuntaesteettömään kouluun.

        Pakkososiaalisointia; oppilas istui tuulikaapissa ja aterioi kun ei kyennyt liittymään muiden sekaan ruokasaliin.

        Yli 40 v:nä koin ensimmäistä kertaa elämässä mitä on olla samanikäisen lihassairaan koulukiusaama. Kehui vielä että on luonut tästä uran itselleen. Sinä joudut vielä lääkitykseen, minä en. Ongelmat siis itsekullakin, itsellä liikuntarajoite.


      • Alias. Kuollut
        PL kirjoitti:

        Hämmästyin itse kun menin aikuisena ammatilliseen kuntoutukseen liikuntaesteettömään kouluun.

        Pakkososiaalisointia; oppilas istui tuulikaapissa ja aterioi kun ei kyennyt liittymään muiden sekaan ruokasaliin.

        Yli 40 v:nä koin ensimmäistä kertaa elämässä mitä on olla samanikäisen lihassairaan koulukiusaama. Kehui vielä että on luonut tästä uran itselleen. Sinä joudut vielä lääkitykseen, minä en. Ongelmat siis itsekullakin, itsellä liikuntarajoite.

        Minun äiti aina halusi minut erityisluokalle, enkä vielläkään ymmärrä miksi.


      • Anonyymi
        PL kirjoitti:

        Hämmästyin itse kun menin aikuisena ammatilliseen kuntoutukseen liikuntaesteettömään kouluun.

        Pakkososiaalisointia; oppilas istui tuulikaapissa ja aterioi kun ei kyennyt liittymään muiden sekaan ruokasaliin.

        Yli 40 v:nä koin ensimmäistä kertaa elämässä mitä on olla samanikäisen lihassairaan koulukiusaama. Kehui vielä että on luonut tästä uran itselleen. Sinä joudut vielä lääkitykseen, minä en. Ongelmat siis itsekullakin, itsellä liikuntarajoite.

        Sillä erityisammattikoulun todistuksella voi pyyhkiä perseensä, koska sillä ei leipää hankita. Pelkän lukihäiriön (esim. Edison ja Disney olivat lukihäiriöisiä) tai fyysisen vamman takia ei kannata hakea niihin opetuksen mennessä heikompien ehdoilla, vaikka oppiminen olisi työlästä edellä mainitun seikan takia. Lukihäiriöinen voi olla vaikkapa lääkäri, mutta älykkyyden lisäksi tarvitaan myös perslihaksia. Yhtään keharia ei ole lääkärinä.


    • Yhteiskunnassaselviytyjä

      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006041868.html

      Herätän keskustelun henkiin tämän uutisen innoittamana. Nyt on ihmiset huutamassa kuorossa, kuinka kaikki häiriköt pitää laittaa erityisluokkaa. Näille huutajille sana erityislapsi/vammainen on synonyymi häirikölle. Nykypäivänä erityisluokkiin on niputettu pahasti käytöshäiriöiset, tuki- tai erityisopetusta saavat ja kehitysvammaiset. Tällainen meininki leimaa helposti normaaliälyisen, jolla on lukihäiriö tai fyysinen rajoite, helposti.

      Koulu on yksi lapsen/nuoren vaiheista. Erityiskouluissa, joissa mennään kehitysvammaisille suunnatun opetussuunnitelman mukaan, menee normaaliälyisen oppillaan lahjat hukkaan. Todistus tulee olemaan taakka työllistymistä ja koulutusta ajatellen. Erityisammattikouluista valmistuu työkyvyttömyyseläkkeelle ja työkin tapahtuu työkeskuksessa ruuveja pussittaen ja askarrellen. Onko tämä sitä normaaliälyistä, jolla on vain liikuntavamma, kohtaan?

      Kävin tavallisen koulun, jossa opiskelin matematiikan ainoastaan erityisopetuksessa, mutta muissa aineissa pärjäsin 6-8 arvosanojen välillä normaalisti. Oli minulle ehdotettu erityisammattikoulua yläasteen loppua lähestyessä, mutta siihen en suostunut, vaan hain tavalliseen ammattikouluun ja pääsin sieltä suoraan normaalipalkkaiseen työhön. Tällä hetkellä opiskelen toista ammattia tavallisessa ammattikoulussa. Erityiskoulutaustalla en olisi koskaan päätynyt tähän, kasvanut itsenäiseksi toimijaksi, ottamaan vastuuta ja elättämään itseäni.

    • infoo888888888888

      Erityiskoulut eivät TODELLAKAAN poikkea tavallisten kouluista muussa, kuin oppilaita vähmmän yhdessä luokassa, opettajalla erityiskoulutus jonka ansiosta osaa käsitellä näitä vaikeimpiakin tapauksia ja oppilas voi oppia omaan tahtiin.

      Pistämällä kaikki saman tapaiseen kouluun vaikeuksista ja vaivoista huolimatta vain kävisi kansalaisille kalliiksi, sillä verorahoja menisi vitusti enemmän työkyvyttömyys eläkkeiden ja muiden tukien maksuun, haluatteko te estää opiskeluun pääsyä niiltä, jotka eivät kykene pysymään samassa tahdissa muiden kanssa, vai haluatteko te tarjota kaikille samat mahdollisuudet itsenäiseen elämään ja töiden saamiseen?

      • Erimieltä

        Kyllä poikkeaa, jos kyseessä on harjaantumiskoulu, jossa mennään kehitysvammaisille suunnatun opetussuunnitelman mukaisesti. Eikait lapsen pitäisi tällaiseen kouluun joutua vain ja ainoastaan liikuntavamman takia? Vanhempien pelot kiusatuksi tulemisesta estää liikuntavammaista lasta aikuistumista, mikä vaikeuttaa parisuhteen muodostamista ja vastuun ottamista elämässä.

        Normaaliälyisellä nuorella, jolla on vain fyysinen rajoite, on oikeus tulla tämän yhteiskunnan veronmaksajaksi ja mahdollisesti perheensä elättäjäksi. Harjaantumiskoulu ei takaa tällaisia mahdollisuuksia, vaan valmistaa työkyvyttömyyseläkkeelle tai pajatöihin. Kehitysvammaiset nyt tulee aina elämään meidän verorahoilla ja työkin on lähinnä askartelua toimintakeskuksessa. Liikuntavammaista ei pidä asettaa siihen rooliin, vaan antaa eväät myöhempää menestystä varten. Ei Stephen Hawkingista tai Albert Einsteinista olisi tullut fyysikkoa, jos olisivat käyneet koulunsa erityiskoulussa, ja heitä olisi paapottu kuin pientä lasta.


    • Anonyymi

      Hyvä asia. Vammaisten palvonta ja hyysäys on lopetettava kaikilta osin. Myös oikeus ilmaisiin etuihin, kuten avustajiin ja matkoihin on poistettava. Vammaisen on otettava vastuu itsestään, eikä loisia muiden siivellä koko elämänsä.

      • Anonyymi

        Osittain samaa mieltä. Fyysisesti vammaisen työllistymistä helpottaa edes vähän se, että käy koulunsa tavallisessa koulussa erityiskoulun sijaan. Olen vain liikuntavammainen enkä vaadi keneltäkään hyysäystä. Avustaja on sitä varten, että kantaa lähinnä reppuani. Kädet onneksi toimii, niin kykenen ruokaa tekemään tai pesemään itseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osittain samaa mieltä. Fyysisesti vammaisen työllistymistä helpottaa edes vähän se, että käy koulunsa tavallisessa koulussa erityiskoulun sijaan. Olen vain liikuntavammainen enkä vaadi keneltäkään hyysäystä. Avustaja on sitä varten, että kantaa lähinnä reppuani. Kädet onneksi toimii, niin kykenen ruokaa tekemään tai pesemään itseni.

        Reppu kulkee vaikka pyörillä, avustaja on turva kulu veronmaksajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reppu kulkee vaikka pyörillä, avustaja on turva kulu veronmaksajille.

        Eiköhän jokainen yritä kaikin voimin ja keinoin pärjätä niin vähällä avulla kuin mahdollista.
        Avustajan pitäminen on todella ikävää ja toisen avusta riipuvaisuus tietynlainen vankila, mitä enemmän pärjää yksin sitä vapaampi ihminen on.
        Itse sinnittelin ilman avustajaa yli parikymppiseksi, itse imuroin,pyykkäsin,laitoin safkat ja hoidin kaupat ja koiran, tämä pyörätuolista käsin.
        Oli ihana pärjätä yksin ja olla täysin vapaa, ei tarvinnut sopia tulevia aikatauluja ja menemisiä avustajan kanssa.
        Saatoin ottaa äkkilähdön etelään yksin tai kaverin kanssa, nyt tilanne on toinen .
        Toimintakykyni heikentyi, ennen täydellisesti toiminut yläkroppa onkin rikki,olkapäät ,kädet,selkä, on ollut pakko nöyrtyä siihen että tarvitsen avustajaa jotta voin asua yksin,
        Vieläkin olen sinänsä onnellisessa asemassa että selviän yksin wc-toimista ja pukemisesta ja voin tehdä monenlaista, en tarvitse avustajaa joka päivä.
        Halusin vain sanoa tarinallani että avustaja ei ole etu eikä ilo eikä luxusta, avustajan käyttö on ikävä välttämättömyys jos ilman vaan enää ei pärjää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      402
      4075
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      225
      2024
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1510
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      993
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      947
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe