Onkos kenelläkään kokemusta sellaisesta, että ilmoitin voutille vanhemman kuolemasta sähköpostilla ja vouti teki kuolinpesäosuuden ulosmittauspäätöksen seuraavana päivänä. Tein heti sähköpostin kirjoittamisen jälkeen vapaamuotoisen paperin "perinnöstä luopuminen", allekirjoitus todistajan allekirjoitus, kun tutkin netistä että voidaan ulosmitata tuo kuolinpesäosuus. En tietenkään voudille ilmoittanut asiaa, mutta paperi todistajan läsnäollessa on siis tehty ja se on nyt myös kuolinpesänhoitajalla. Lähetin sen myös maistraattiin, mutta pari päivää myöhemmin. Miten asia kirjautuu maistraattiin? Onko kuolinpesänhoitajalle lähetetty luopumisilmoitus lainvoimainen? Pitääkö minun tehdä valitus kuolinpesäosuuden ulosmittauspäätöksestä vai ei, kun tuo luopumisilmoitus on kuitenkin allekirjoitettu ennen ulosmittauspäätöstä?
kuolinpesä, vouti, maistraatti
10
659
Vastaukset
- ei voi ja voi
Et ole koskenut perintöön ja olet luopunut siitä normikäytäntöjen mukaan. Kysy asiaa kuolinpesän hoitajalta tai jostain maksuttomasta lakinumerosta. Osuuteesi ei voi kajota, koska ei ole mitään osuutta jos olet luopunut siitä.
Laissa on kuitenkin hassuja porsaanreikiä siellä täällä joten varmaa vastausta tähän tuskin löytyy, edes voudilta. Joten perintöasioita hoitavilta on parasta kysellä itseltään ihan mitä tahansa, ennen kuin lopulliset paperit on tehtynä. - Äimän käkenä
Miksi ilmoitit? Ei niille mitään tarvitse/kannata ilmoitella.
- voutin paras kaveri
ilmoitin siksi, että kysyin lyhennysvapaata kuukautta hautajaisjärjestelyitä ja muita pakollisia varten ja pelkkä hautajaisissa käyminen maksaa yli 200e matkakulujen takia ja kun kävin katsomassa vainajan (halusin nähdä hänet ennen ruumiinavausta) niin sekin reissu maksoi yli 200e... Vouti tosin sanoi: "ei tämmönen ole mikään perustelu, ei sinun niihin tarvi osallistua, muut voi hoitaa ja vastahan sinulla oli maksuvapaata (syyskuu 2010)"....
- perijätär*
voutin paras kaveri kirjoitti:
ilmoitin siksi, että kysyin lyhennysvapaata kuukautta hautajaisjärjestelyitä ja muita pakollisia varten ja pelkkä hautajaisissa käyminen maksaa yli 200e matkakulujen takia ja kun kävin katsomassa vainajan (halusin nähdä hänet ennen ruumiinavausta) niin sekin reissu maksoi yli 200e... Vouti tosin sanoi: "ei tämmönen ole mikään perustelu, ei sinun niihin tarvi osallistua, muut voi hoitaa ja vastahan sinulla oli maksuvapaata (syyskuu 2010)"....
Jos kyseessä oli lähiomainen, tee ihmeessä valitus vapaakk hylkäämisestä. Hautajaiset ovat juuri niitä ulosottossa tarkoitettuja ertyisiä perusteita.
Tuo on törkeetä toimintaa ulosotolta. - voutin paras kaveri
perijätär* kirjoitti:
Jos kyseessä oli lähiomainen, tee ihmeessä valitus vapaakk hylkäämisestä. Hautajaiset ovat juuri niitä ulosottossa tarkoitettuja ertyisiä perusteita.
Tuo on törkeetä toimintaa ulosotolta.ulosottomies on tehnyt minulle selväksi, että VAIN velkojalla on oikeuksia.. en esimerkiksi ole lähes 2v työttömyyden (työvoimatoimiston koulutuksen) jälkeen ole oikeutettu yhteenkään vapaakuukauteen, koska se "loukkaa velkojien oikeuksia", työintohan on siis täydellinen kun ei edes yhtä palkkaa saa käteen. Ulosottomiehen mukaan minun ei tarvitse ei osallistua hautajaisten järjestämiseen eikä ottaa osaa niihin, kun tämän voi tehdä kuulemma muutkin sukulaiset ja kyseessä on sentäs toinen vanhemmistani!!!!!
Ulosottomies ei edes vastaa kirjalliseen pyyntööni vapaakuukaudesta, vaan kertoi puhelimitse "ettei minun tarvitse osallistua esim. hautajaisiin"... oikeusvaltio?
Tällä hetkellä lakimies selvittää sitä, miten on mahdollista etten voi luopua perinnöstä, mutta sen voi ulosmitata.. en siis voi käyttää lainmukaista oikeuttani luopua perinnöstä, koska väestötietojärjestelmän mukaan henkilö on elossa (kuolintodista ei vielä siis ole)
- Kovaotteinen....
Tyypillinen sika-vouti. Saunan taakse.
- Vouti EI puhu oik.
Minulle tehtiin niin, että kun KYSYIN miten menetellään, vouti kertoi että k-pesäosuus on ulosmitattu väliaikaispäätöksellä.
Postissa tuli jälkikäteen maksukehotus, joka oli päivätty ennen perunkirjoitusta, LAUANTAILLE!
Selvisi vasta kun lopullinen ulosmittausilmoitus tuli, että nyt on kyllä kustu... Lasille.
Enhän minäkään voi olla sukuni kanssa näissä... Perusoikeuksiin kuuluvissa. Kuten hautajaiset, perunkirjoitus...
Pennuistani ainakin toinen sensijaan, miten lie asia häntä lopulta sen enempää koskee kuin... Onneksi isä ei ennää tiedä.
- kippari101
itseasiassa asia menee niin, että sun olisi pitänyt luopua perinnöstä jo ennen kuin mitään ulosottoa on alkanutkaan.Jos ulosoton aikana luovut perinnöstäsi, niin yleisen käytännön mukaan sinun perintöosuutesi tullaan ulosmittaamaan vaikka luovuit siitä.
Olen tutkinut näitä juttuja, koska itselläni tulee olemaan sama tilanne muutaman vuoden sisällä ja tässä vaiheessa on enää turha tehdä luopumispapereita.Mun olisi pitänyt tehdä luopuminen silloin, kun olin vielä ns.kunnon velaton kansalainen.
http://www.laki24.fi/pepe-perinnostaluopuminen-konkurssiulosotto.html
"Konkurssissa oleva velallis-perillinen voi luopua perinnöstä kolmen kuukauden kuluessa perittävän kuolemasta konkurssin kestäessäkin. Ulosotossa sääntö näyttäisi olevan se, että luopuminen ei ole enää velkojien vahingoksi ulosoton alettua mahdollista. "
Otan osaa.- bnoanä
Väärin. Kun aloittaja teki luopumisilmoituksen ja oletettavasti ehti toimittaa sen pesää hoitavalle ennenkuin vuodin ilmoitus ehti tälle samalle henkilölle niin ko pesää hoitava ihminen palauttaa ulosilmittausilmoituksen sen saatuaan ja kertoo voudille tämän myöhästyneen.
Pesää hoitava henkilö ei ole pesänhoitaja vaan se jonka vastuulle käytännön asioiden hoito on jäänyt. Pesäbhoitaja astuu kuvioihin vasta jos osakkaat ovat riitpisia ja joku heistä hakee pesänhoitajan eli pesänjakajan oikeudelta
- kippari101
Niin sä meinaat, että jos mulla on vaikka miljoona ulosotossa, ollut siellä jo 10 vuotta ja sitten saankin yhtäkkiä perinnön ja päätän samantien luopua siitä, niin vouti jää nuolemaan näppejään?
Väärin.
Mun olisi pitänyt luopua omasta perintöosuudestani jo ennenkuin jouduin ulosoton alaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697