"Taas raskaana - en jaksa enää!"

Loppuunkulunut äiti

Testeri näyttä positiivista tulosta. Joko taas? Eikö tämä koskaan lopu? Mieli maassa. En jaksa enää.

40

1592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ehkäisy on keksitty...

    • vm

      Voitko seuraavan synnytyksen yhteydessä steriloida itsesi?

    • Elämäniloa sinulle

      Saat abortin, jos sinulla on jo liikaa lapsia. Jos sinä romahdat, jäävät entiset lapset hoidotta. Sterilisaatio on hyvä vaihtoehto, jos lapsiluku on ollut jo täynnä.

      • kaikki rakkaita

        Liikaa lapsia? Voiko joku sanoa että minulla on liikaa lapsia? Kuka niistä on ylimääräinen?


      • häpätitihämmää..
        kaikki rakkaita kirjoitti:

        Liikaa lapsia? Voiko joku sanoa että minulla on liikaa lapsia? Kuka niistä on ylimääräinen?

        sinähän täällä uikutit ettet jaksa?? ei kukaan oo sanonu et joku ois rakkaampi kun toinen,mutta jos tulokas tuntuu olevan liikaa mee aborttiin ja laita nyt jumalauta piuhat poikki vai ootko näit kuuluisia lestadiolaisia?


      • t22.
        häpätitihämmää.. kirjoitti:

        sinähän täällä uikutit ettet jaksa?? ei kukaan oo sanonu et joku ois rakkaampi kun toinen,mutta jos tulokas tuntuu olevan liikaa mee aborttiin ja laita nyt jumalauta piuhat poikki vai ootko näit kuuluisia lestadiolaisia?

        mitä kuuluisia. emme me mitään kuuluisia tarvii olla. heti yleistettty rikollisen takia. törkeää. jeesus rakasti lapsia. ja käski tuoda heidät tykönsä. mutta autuutta ei lapsillakaan saa, tosin ihmettelen löytyykö vielä suomesta perheitä jotka eivät hyväksy ehkäisylä mutta eivät ole lestadiolaisia. mitä he menettävät?


    • .........

      Onko teillä sterilisaatiota tarjoavilla tietoa siitä, miten paljon se kustantaa yksityisellä? Meillä on alkuperäisen kanssa vähän sama ongelma, eli niitä lapsia vain tulee, kun sopivaa ehkäisykeinoa ei ole. Kuitenkaan julkisella puolella ei sterilisaatioon suostuta, vaikka lakisääteiset kriteerit täyttyvät jo hyvinkin. Olisi aivan huippujuttu, jos sen saisi synnytyksen yhteydessä heti,mutta ajatus on täysin tyrmätty, kuten koko sterilisaatiokin.

      • raskauden pelko

        Miksi hoitaa asia yksityisellä, kun saat sen pelkällä polimaksulla sairaalassa? Toimenpide siis suoritetaan sairaalassa, eikä lääkärissä.


        Montako lasta sinulla on?

        "Niin naisten kuin miesten on sterilisaatiota hakiessaan täytettävä jokin seuraavista ehdoista: hakijalla oltava 3 alaikäistä lasta, hakija on yli 30-vuotias, raskaus vaarantaisi hengen tai terveyden, muu ehkäisy ei onnistu, jos jälkeläiselle tulossa mahdollinen ruumiinvamma tai sairaus tai jos hakijan oma sairaus estää lastensaannin. Naisten sterilisaatio tehdään nukutuksella tähystysleikkauksessa, jossa munanjohtimien ympärille asetetaan puristimet. Operaatio on helppo ja potilas pääsee kotiin samana, viimeistään seuraavana päivänä. Miehen sterilisaatio tehdään paikallispuudutuksella, ns. avoleikkauksella, jossa siemenjohtimista poistetaan pienet palat. Kotiin pääsee samana päivänä. Sterilisaatiota varten tarvitaan lausunto gynegologilta tai terveyskeskuslääkäriltä."

        Joku ehto täyttyy helpostikin sinulla? Jos ei muuta, niin se, että et jaksa enää hoitaa entisiäkään lapsia. Hopi hopi lääkäriin. Käy yksityislääkärillä (n. 70e), joka antaa lähetteen sairaalaan. Sairaalassa ei sinua tunneta, jos sitä pelkäät.


      • ..............
        raskauden pelko kirjoitti:

        Miksi hoitaa asia yksityisellä, kun saat sen pelkällä polimaksulla sairaalassa? Toimenpide siis suoritetaan sairaalassa, eikä lääkärissä.


        Montako lasta sinulla on?

        "Niin naisten kuin miesten on sterilisaatiota hakiessaan täytettävä jokin seuraavista ehdoista: hakijalla oltava 3 alaikäistä lasta, hakija on yli 30-vuotias, raskaus vaarantaisi hengen tai terveyden, muu ehkäisy ei onnistu, jos jälkeläiselle tulossa mahdollinen ruumiinvamma tai sairaus tai jos hakijan oma sairaus estää lastensaannin. Naisten sterilisaatio tehdään nukutuksella tähystysleikkauksessa, jossa munanjohtimien ympärille asetetaan puristimet. Operaatio on helppo ja potilas pääsee kotiin samana, viimeistään seuraavana päivänä. Miehen sterilisaatio tehdään paikallispuudutuksella, ns. avoleikkauksella, jossa siemenjohtimista poistetaan pienet palat. Kotiin pääsee samana päivänä. Sterilisaatiota varten tarvitaan lausunto gynegologilta tai terveyskeskuslääkäriltä."

        Joku ehto täyttyy helpostikin sinulla? Jos ei muuta, niin se, että et jaksa enää hoitaa entisiäkään lapsia. Hopi hopi lääkäriin. Käy yksityislääkärillä (n. 70e), joka antaa lähetteen sairaalaan. Sairaalassa ei sinua tunneta, jos sitä pelkäät.

        Minulla on nyt viides lapsi tuloillaan ja olen sterilisaatiota kärkkynyt jo kolmannesta lähtien. Ikää on nyt 34 vuotta, eli sekin ehto täyttyy. Ja myös se, ettei minulle mikään muu ehkäisy sovi, paitsi rytmitys, joka tuppaa pettämään joka välissä. Sen lisäksi raskaudet ovat olleet erittäin rankkoja, viimeksi olin vuodelevossa puolesta välistä raskautta asti ja nytkin olen aika heikossa kunnossa.

        Tiedän, että nuo lakisääteiset ehdot ovat olemassa ja täyttyvät, mutta silti sairaalassa ei sitä suostuta tekemään. Ei Porissa eikä Turussa, molempien sairaaloiden alueella olemme asuneet ja kummastakin kysytty pitkään ja hartaasti. Olen saanut lähetteenkin kahdelta lääkäriltä, mutta silti ei tehty. Useammaltakin lääkäriltä on lähetteitä pyydetty, mutta he vastaavat, etteivät viitsi tehdä, kun sairaala ei sterilisaatiota kuitenkaan tee. Perusteluina on, että vaikka lakisääteisesti he voisivatkin tehdä, niin eivät tee, koska "olen niin nuori ja minulla on VAIN kolme, neljä tai viisi lasta", montako niitä nyt kulloisenkin yrityksen kohdalla on sattunut olemaan. Nuo lakisääteiset ehdot siis ovat sellaiset, että sairaala ei tee rikosta, jos tekee sterilisaation henkilölle, joka ne täyttää. Ne eivät kuitenkaan velvoita sairaalaa tekemään sterilisaatiota.

        Eli voisikin sen teettää sairaalassa poliklinikkamaksulla, mutta kun ei, niin ei.


      • Höps...
        .............. kirjoitti:

        Minulla on nyt viides lapsi tuloillaan ja olen sterilisaatiota kärkkynyt jo kolmannesta lähtien. Ikää on nyt 34 vuotta, eli sekin ehto täyttyy. Ja myös se, ettei minulle mikään muu ehkäisy sovi, paitsi rytmitys, joka tuppaa pettämään joka välissä. Sen lisäksi raskaudet ovat olleet erittäin rankkoja, viimeksi olin vuodelevossa puolesta välistä raskautta asti ja nytkin olen aika heikossa kunnossa.

        Tiedän, että nuo lakisääteiset ehdot ovat olemassa ja täyttyvät, mutta silti sairaalassa ei sitä suostuta tekemään. Ei Porissa eikä Turussa, molempien sairaaloiden alueella olemme asuneet ja kummastakin kysytty pitkään ja hartaasti. Olen saanut lähetteenkin kahdelta lääkäriltä, mutta silti ei tehty. Useammaltakin lääkäriltä on lähetteitä pyydetty, mutta he vastaavat, etteivät viitsi tehdä, kun sairaala ei sterilisaatiota kuitenkaan tee. Perusteluina on, että vaikka lakisääteisesti he voisivatkin tehdä, niin eivät tee, koska "olen niin nuori ja minulla on VAIN kolme, neljä tai viisi lasta", montako niitä nyt kulloisenkin yrityksen kohdalla on sattunut olemaan. Nuo lakisääteiset ehdot siis ovat sellaiset, että sairaala ei tee rikosta, jos tekee sterilisaation henkilölle, joka ne täyttää. Ne eivät kuitenkaan velvoita sairaalaa tekemään sterilisaatiota.

        Eli voisikin sen teettää sairaalassa poliklinikkamaksulla, mutta kun ei, niin ei.

        Hei, sinulla on oikeus tehdä sterilisaatio sekä ikäsi että lapsiluvun perusteella. Lääkärillä ei ole oikeutta kieltäytyä siitä, erittäin kummallista käytöstä lääkäriltä, eli vaihda lääkäriä.

        Minä en usko nyt muutenkaan tähän tarinaan. Se on täysin sama, jos lääkäri kieltäytyy kirjoittamasta sinulle pillerireseptiä, tai kieltäytyy kirjottamasta sinulle sydänlääkettä. Lääkärin velvollisuus on tehdä hommansa. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia saada sterilisaatio pelkästään iän perusteella, minulla on vain yksi lapsi. Siksi en usko tätä - joku valehtelee nyt. Mene gynekologille, jos et halua mennä terveyskeskuslääkärille. Siis sairaala ne sterilisaatiot tekee, en tajua miksi sinulle väitetään/sinä väität muuta. Ihan sama asia on, jos sairaalasta sanottaisiin, että siellä ei "viitsitä" tehdä sydänleikkausta.

        http://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/tietoa-seksuaalisuudesta/naiset/seksuaalisuuden_suloja_ja_seksin/raskauden_ehkaisy/sterilisaatio/

        Voit tehdä kantelun Valviraan, jos ei homma muuten onnistu.

        Muistan, kun 1980-luvun alussa Sievin apteekkari menetti oikeutensa toimia apteekkarina, kun kieltäytyi myymästä e-pillereitä.


      • ...
        Höps... kirjoitti:

        Hei, sinulla on oikeus tehdä sterilisaatio sekä ikäsi että lapsiluvun perusteella. Lääkärillä ei ole oikeutta kieltäytyä siitä, erittäin kummallista käytöstä lääkäriltä, eli vaihda lääkäriä.

        Minä en usko nyt muutenkaan tähän tarinaan. Se on täysin sama, jos lääkäri kieltäytyy kirjoittamasta sinulle pillerireseptiä, tai kieltäytyy kirjottamasta sinulle sydänlääkettä. Lääkärin velvollisuus on tehdä hommansa. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia saada sterilisaatio pelkästään iän perusteella, minulla on vain yksi lapsi. Siksi en usko tätä - joku valehtelee nyt. Mene gynekologille, jos et halua mennä terveyskeskuslääkärille. Siis sairaala ne sterilisaatiot tekee, en tajua miksi sinulle väitetään/sinä väität muuta. Ihan sama asia on, jos sairaalasta sanottaisiin, että siellä ei "viitsitä" tehdä sydänleikkausta.

        http://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/tietoa-seksuaalisuudesta/naiset/seksuaalisuuden_suloja_ja_seksin/raskauden_ehkaisy/sterilisaatio/

        Voit tehdä kantelun Valviraan, jos ei homma muuten onnistu.

        Muistan, kun 1980-luvun alussa Sievin apteekkari menetti oikeutensa toimia apteekkarina, kun kieltäytyi myymästä e-pillereitä.

        Itse asiassa se ei ole aivan sama olla tekemättä sydänleikkausta tai sterilisaatiota..

        Sydänleikkauksessa kyse on hengenvaarasta, sterilisaatiossa ei.


      • ..........
        ... kirjoitti:

        Itse asiassa se ei ole aivan sama olla tekemättä sydänleikkausta tai sterilisaatiota..

        Sydänleikkauksessa kyse on hengenvaarasta, sterilisaatiossa ei.

        Ja ei sitä sydänleikkaustakaan tehdä pelkästään potilaan pyynnöstä, vaan kyllä sen leikkaavan lääkärin täytyy olla myös sitä mieltä, että se on potilaan etu.


      • sterilisaatio hyvä
        ... kirjoitti:

        Itse asiassa se ei ole aivan sama olla tekemättä sydänleikkausta tai sterilisaatiota..

        Sydänleikkauksessa kyse on hengenvaarasta, sterilisaatiossa ei.

        Höpö höpö! Sterilisaatio on 15 minuutin homma, ja polikliininen toimenpide. Se on kuitenkin samanarvoinen toimenpide sydänleikkauksen kanssa. Nainen määrää, jos haluaa sterilisaation kun kerran ikä ja lapsilukukriteerit täytty.

        Kellä lääkärillä on muka aihetta kieltää potilaalta sterilisaatio (klipsien laitto)? Haluampa nähdä sen lääkärin. Ihan sama asia, jos lääkäri ei suostuisi antamaan ehkäisyä sen takia, kun on "päättänyt että potilas ei sitä tarvi". Kai se nyt on aina potilas, joka sen tarpeen tietää. Sydänleikkauksessakin se potilaan vointi ja elämä on se, miksi leikkaus tehdään eikä se, että se joko sopii tai ei sovi lääkärille.

        Parempi se nyt on kaikkien kannalta, kansanterveydellisesti ja sosiaalipolittisesti, että yleensä ehkäisee kuin että tulee tuvan täydeltä ei-toivottuja lapsia, jotka jää heittelle sen takia, että äiti ei jaksa heitä hoitaa.


      • Yli 40v
        .............. kirjoitti:

        Minulla on nyt viides lapsi tuloillaan ja olen sterilisaatiota kärkkynyt jo kolmannesta lähtien. Ikää on nyt 34 vuotta, eli sekin ehto täyttyy. Ja myös se, ettei minulle mikään muu ehkäisy sovi, paitsi rytmitys, joka tuppaa pettämään joka välissä. Sen lisäksi raskaudet ovat olleet erittäin rankkoja, viimeksi olin vuodelevossa puolesta välistä raskautta asti ja nytkin olen aika heikossa kunnossa.

        Tiedän, että nuo lakisääteiset ehdot ovat olemassa ja täyttyvät, mutta silti sairaalassa ei sitä suostuta tekemään. Ei Porissa eikä Turussa, molempien sairaaloiden alueella olemme asuneet ja kummastakin kysytty pitkään ja hartaasti. Olen saanut lähetteenkin kahdelta lääkäriltä, mutta silti ei tehty. Useammaltakin lääkäriltä on lähetteitä pyydetty, mutta he vastaavat, etteivät viitsi tehdä, kun sairaala ei sterilisaatiota kuitenkaan tee. Perusteluina on, että vaikka lakisääteisesti he voisivatkin tehdä, niin eivät tee, koska "olen niin nuori ja minulla on VAIN kolme, neljä tai viisi lasta", montako niitä nyt kulloisenkin yrityksen kohdalla on sattunut olemaan. Nuo lakisääteiset ehdot siis ovat sellaiset, että sairaala ei tee rikosta, jos tekee sterilisaation henkilölle, joka ne täyttää. Ne eivät kuitenkaan velvoita sairaalaa tekemään sterilisaatiota.

        Eli voisikin sen teettää sairaalassa poliklinikkamaksulla, mutta kun ei, niin ei.

        "Tiedän, että nuo lakisääteiset ehdot ovat olemassa ja täyttyvät, mutta silti sairaalassa ei sitä suostuta tekemään. Ei Porissa eikä Turussa, molempien sairaaloiden alueella olemme asuneet ja kummastakin kysytty pitkään ja hartaasti. "

        Tämä on täyttä p*askaa. Joko jostain oudosta syystä valehtelet itse tai sinä uskot jotakuta joka yrittää uskotella jotain skeidaa. Minä asun Turussa, ja sterilisaatio (klipsien laitto) tehtiin Tyksin naistentautien polilla noin 2 kk kuluttua siitä, kun kävin lääkärissä pyytämässä sitä. Perusteluna käytin ikää (40v), jo kolmikymppinen saa sen iän perusteella, ja lapsiluvunkin peruste täyttyy näissä tapauksissa. Lääkäri tietysti laittaa lähetteen polille. Homma kesti alle puoli tuntia huumauksessa.

        Lääkäri tekee sen, mitä laki hänen velvoittaa tekemään eli jos potilaalla on jokin noista lain perusteista, niin lääkärin on pakko se sterilisaatiolähete antaa. Jos hanke tyssää siihen, että lääkäri ei lähetettä kirjoita, niin mene toiselle lääkärille, gynekologi on paras tähän. Ja muista tehdä siitä sterilisaation kieltävästä lääkäristä kantelu valviraan. Hän toimii lain vastaisesti.

        En kyllä usko pätkääkään tuosta jutusta. Kaikki tutut, jotka on päätyneet sterilisaatioon, ovat sen mitään selittämättä saaneet.


      • näin ennen

        Ajat on kai sitten muuttuneet.Aikoinaan sain sterilisaation heti viidennen synnytyksen jälkeen.Paperit oli valmiina joku vielä sanoi,että pitää vielä keskustella lääkärin kanssa,mutta sekin unohtui,kun lähdettiin viemään leikkaukseen.Enkä sitä keskustelua olisi tarvinnutkaan,kun olin ihan varma asiasta.


    • steriloitu 01 2011

      Kaikkinensa tuli maksamaan hieman vajaa 2000 euroa.

      Miksi ei julkisella sterilisaatioon suostuta? Sen ymmärrän ettei sitä välttämättä suoriteta syn.yhteydessä (se ei ole yhtä varma kuin muulloin tehtynä, mm.), mutta ettei laisinkaan, se on outoa...

      • ............

        Miksi itse teetit sen yksityisellä, jos se teillä päin on niin helppoa julkisellakin? Meillä siihen ei suostuta oikein muuten kuin lääketieteellisistä syistä tai sitten pitää olla oikeasti niin vanha, ettei lapsia enää pitäisi tehdä. Niin, lääketieteellinen syy sekin.


      • steriloitu 01 2011
        ............ kirjoitti:

        Miksi itse teetit sen yksityisellä, jos se teillä päin on niin helppoa julkisellakin? Meillä siihen ei suostuta oikein muuten kuin lääketieteellisistä syistä tai sitten pitää olla oikeasti niin vanha, ettei lapsia enää pitäisi tehdä. Niin, lääketieteellinen syy sekin.

        Teetin sen siksi jotten joutunut odottelemaan. Jonossa olisi mennyt n. vuosi.


      • höps..
        steriloitu 01 2011 kirjoitti:

        Teetin sen siksi jotten joutunut odottelemaan. Jonossa olisi mennyt n. vuosi.

        Mulla meni muutama viikko. Kävin yksityisellä gynekologilla, joka laittoi tyksiin.


      • Kummeksijatar

        Mitä helvattua...? 2000 euroa sellaisesta toimenpiteestä, jonka saisi julkisella puolella yhden päivän polimaksun hinnalla (27e) ja kestää noin 15 minuuttia, eikä ole periaatteessa hammaslääkärikäyntiä vaivalloisempi - no, anestesiaa tietty tarvii sen hönkäyksen verran. No joillain on rahaa laittaa, mutta itse olisin käyttänyt rahat johonkin kivempaan.

        Ymmärrän, jos ei suoraan synnytyksen yhteydessä laiteta, mutta että olisi jotain perusteita kieltää sitä kokoaan, niin se on täyttä soopaa. Mistä näitä juttuja oikein keksitään, vai onko ihmiset niin hemmetin sivistymättömiä ja aloitekyvyttömiä, ettei mitään osata itse ottaa selville?


    • Laestadius..

      Helppohan teidän on ehdottaa ehkäisyä yms., mutta eikö teidän maailmankatsomukseen kuulu sellainen tieto, että uskonto voi kieltää ehkäisyn kokonaan?

      • kauhistunut äiti

        Ei raamatussa kielletä ehkäisyä. Jos joku saarnamies käskee jonkun orjaksi, niin vaihda elämänkatsomusta humaanimpaan ja rakkaudellisempaan. Jos maailmankatsomus on ihmistä orjuuttava ja alistava, niin onko sellainen maailmankatsomus mistään kotoisin. Kun saman maailmankatsomuksen nimiin raiskataan ja hyväksikäytetään lapsia? Pitää tunnustella asiaa, ja jos joku mättää ja tuntuu väärältä, niin se silloin on.


      • tyttönen12345

        Sinut on vaan aivopesty. kerro minulle, missä kohtaa raamatussa sanotaan noin? niin, ei missään!


      • juuttaan kikeet!!

        eikö uskonto kiellä nettiä?? ja miä ihmettä täällä sitten ulvotaan jos se on niiiin jumalan tahtoa??kannattaa ehkä uskoa ja olla sielä lakanan ja synnytys salin välillä hiihtelemässä.. voi kiesus mitä tarinaa!!!!!!!


      • Olen kuullut,
        juuttaan kikeet!! kirjoitti:

        eikö uskonto kiellä nettiä?? ja miä ihmettä täällä sitten ulvotaan jos se on niiiin jumalan tahtoa??kannattaa ehkä uskoa ja olla sielä lakanan ja synnytys salin välillä hiihtelemässä.. voi kiesus mitä tarinaa!!!!!!!

        että netti on sallittu kun sieltä voi katsoa esim.linja-autojen aikatauluja....


      • ootko huomannut?
        kauhistunut äiti kirjoitti:

        Ei raamatussa kielletä ehkäisyä. Jos joku saarnamies käskee jonkun orjaksi, niin vaihda elämänkatsomusta humaanimpaan ja rakkaudellisempaan. Jos maailmankatsomus on ihmistä orjuuttava ja alistava, niin onko sellainen maailmankatsomus mistään kotoisin. Kun saman maailmankatsomuksen nimiin raiskataan ja hyväksikäytetään lapsia? Pitää tunnustella asiaa, ja jos joku mättää ja tuntuu väärältä, niin se silloin on.

        asiat ovat synoneemeja. raamattuahan voi lukea itsellensä sopivaksi kuten 99,99% ihmisistä tekee. eli mikä on vaikeaa se jätetään huomiotta.


    • ville vilkas

      Hei sama juttu.Iso perhe jo nyt ja taas raskaana.Aika toivotonta kun mikään ehkäisy ei tunnu pelaavan.Siittiöt poraa tiensä kuminkin läpi.

      ahistaa..

      • 1+1 ei ole aina 2

        Siittiöt ei poraudu kumin läpi....

        Kaikkiako olette kokeilleet; EVRA, NuvaRing, minipillerit, injektio, implantaatit, yhdistelmäpillerit, pessaari spermisidi, kuparikierukka ja Mirena? Ja tietysti kondomi joka oikein käytettynä on yhtä varma kuin esim. minipillerit.

        Ja mikään ei sovi? Aika ihmeellistä...


      • ...........
        1+1 ei ole aina 2 kirjoitti:

        Siittiöt ei poraudu kumin läpi....

        Kaikkiako olette kokeilleet; EVRA, NuvaRing, minipillerit, injektio, implantaatit, yhdistelmäpillerit, pessaari spermisidi, kuparikierukka ja Mirena? Ja tietysti kondomi joka oikein käytettynä on yhtä varma kuin esim. minipillerit.

        Ja mikään ei sovi? Aika ihmeellistä...

        En ole edellinen, mutta mitkään hormonit eivät käy ja oireet ovat niin pahoja, ettei niitä voi edes kokeilla sen enempää kuin on jo kokeiltu. Kierukka ei sovi, vuodan aivan liikaa sen kanssa koko ajan. Pessaari spermisidit eivät näytä tehoavan, siitä on todisteena yksi lapsi ja pessaari aiheuttaa samoja ongelmia kuin kondomi. Eikä niille tosin ole kovin hyvää ehkäisytehoa luvattukaan. Kondomia tietysti käytetään silloin kun on pakko, mutta siitä tulee niin pahoja ihottumia tai mitä lie kutinoita, ettei paljoa kiinnosta ja on kokeiltu eri materiaaleja, mitä lääkäri on suositellut. Rytmitys on toiminut aika hyvin, sen kanssa on saatu vain kaksi lasta ja heilläkin on ikäeroa yli kolme vuotta.

        Oikeasti varteenotettavia ehkäisyvaihtoehtoja ei ole kuin hormonaaliset ehkäisyt, kierukka ja kondomi. Niistä erilaisia versioita. Ja tietysti sterilisaatio, mikä ei ole ihan helppo vaihtoehto. Vaikka kuinka aina väitetään, että on "kaikille sopivia" vaihtoehtoja, niin eipä niitä todellisuudessa paljoa ole. Sitten kun vielä kuuluu niihin ihmisiin, jotka eivät voi edes ajatella seksi tulematta raskaaksi, niin tilanne on aika toivoton.


      • justjooojustjoo
        ........... kirjoitti:

        En ole edellinen, mutta mitkään hormonit eivät käy ja oireet ovat niin pahoja, ettei niitä voi edes kokeilla sen enempää kuin on jo kokeiltu. Kierukka ei sovi, vuodan aivan liikaa sen kanssa koko ajan. Pessaari spermisidit eivät näytä tehoavan, siitä on todisteena yksi lapsi ja pessaari aiheuttaa samoja ongelmia kuin kondomi. Eikä niille tosin ole kovin hyvää ehkäisytehoa luvattukaan. Kondomia tietysti käytetään silloin kun on pakko, mutta siitä tulee niin pahoja ihottumia tai mitä lie kutinoita, ettei paljoa kiinnosta ja on kokeiltu eri materiaaleja, mitä lääkäri on suositellut. Rytmitys on toiminut aika hyvin, sen kanssa on saatu vain kaksi lasta ja heilläkin on ikäeroa yli kolme vuotta.

        Oikeasti varteenotettavia ehkäisyvaihtoehtoja ei ole kuin hormonaaliset ehkäisyt, kierukka ja kondomi. Niistä erilaisia versioita. Ja tietysti sterilisaatio, mikä ei ole ihan helppo vaihtoehto. Vaikka kuinka aina väitetään, että on "kaikille sopivia" vaihtoehtoja, niin eipä niitä todellisuudessa paljoa ole. Sitten kun vielä kuuluu niihin ihmisiin, jotka eivät voi edes ajatella seksi tulematta raskaaksi, niin tilanne on aika toivoton.

        selibaatti?


      • pian 7 lasta
        ........... kirjoitti:

        En ole edellinen, mutta mitkään hormonit eivät käy ja oireet ovat niin pahoja, ettei niitä voi edes kokeilla sen enempää kuin on jo kokeiltu. Kierukka ei sovi, vuodan aivan liikaa sen kanssa koko ajan. Pessaari spermisidit eivät näytä tehoavan, siitä on todisteena yksi lapsi ja pessaari aiheuttaa samoja ongelmia kuin kondomi. Eikä niille tosin ole kovin hyvää ehkäisytehoa luvattukaan. Kondomia tietysti käytetään silloin kun on pakko, mutta siitä tulee niin pahoja ihottumia tai mitä lie kutinoita, ettei paljoa kiinnosta ja on kokeiltu eri materiaaleja, mitä lääkäri on suositellut. Rytmitys on toiminut aika hyvin, sen kanssa on saatu vain kaksi lasta ja heilläkin on ikäeroa yli kolme vuotta.

        Oikeasti varteenotettavia ehkäisyvaihtoehtoja ei ole kuin hormonaaliset ehkäisyt, kierukka ja kondomi. Niistä erilaisia versioita. Ja tietysti sterilisaatio, mikä ei ole ihan helppo vaihtoehto. Vaikka kuinka aina väitetään, että on "kaikille sopivia" vaihtoehtoja, niin eipä niitä todellisuudessa paljoa ole. Sitten kun vielä kuuluu niihin ihmisiin, jotka eivät voi edes ajatella seksi tulematta raskaaksi, niin tilanne on aika toivoton.

        Jep. Olen kirjottajan kanssa samaa mieltä. Ei sovi minullekaan mikään ehkäisy, kokeiltu on. Nyt seitsemättä odotan ja rytmityksellä sain tän ja edellisen väliin jopa kolme vuotta. Mutta mitäs tässä valittelemaan, jonkunhan niitä lapsia on tehtävä, ku tuntuu että tää Suomikin on täynnä semmosia hienohelma uranaisia, jotka eivät ole valmiita antamaan omasta ajastaan lapsille, kuin max yhelle sitä aikaa. Huh huh. Ja onhan se toisaalta huippua, kun saa työskennellä kotona:)...Ei pakkoaikatauluja, aamuheräämisiä ym....


      • Pienperheellinen
        pian 7 lasta kirjoitti:

        Jep. Olen kirjottajan kanssa samaa mieltä. Ei sovi minullekaan mikään ehkäisy, kokeiltu on. Nyt seitsemättä odotan ja rytmityksellä sain tän ja edellisen väliin jopa kolme vuotta. Mutta mitäs tässä valittelemaan, jonkunhan niitä lapsia on tehtävä, ku tuntuu että tää Suomikin on täynnä semmosia hienohelma uranaisia, jotka eivät ole valmiita antamaan omasta ajastaan lapsille, kuin max yhelle sitä aikaa. Huh huh. Ja onhan se toisaalta huippua, kun saa työskennellä kotona:)...Ei pakkoaikatauluja, aamuheräämisiä ym....

        "Ei pakkoaikatauluja, aamuheräämisiä ym"

        Itse suurperheen lapsena kyllä näin äidistä (meillä oli kans 7 lasta) että suurperheen äidillä ne pakkoheräämiset ja pakkoaikataulut nimen omaan onkin, vai etkö laita lapsia lainkaan kouluun, teillä ei ole ruoka-aikoja, ei nukkuma-aikoja, ei kuljetuksia, ei mitää säännöllisyyttä? = pakkoaikatauluja. Äidin elämän pakkoaikataulu on heidän lapsensa tarpeet, kun töissä se on työnantaja. Tosin itsellä määrään itse työpäiväni, eli mulla on tutkijana täydellinen vapaus - vain tulos ratkaisee ja dead linen mukaan eletään.

        Itse koin sen jotenkin hirvittävänä vääryytenä, että äidillä ei ollut koskaan omaa aikaa eikä lapsenhoidosta saa ikinä palkallista lomaa, ei kiitosta keltään. Kukaan ei suostu sellaista sakkia hoitamaan, että äiti saisi levätä joskus. Äidillä ei ollut koskaan aikuisia sosiaalisia suhteita, joissa saa jakaa mielipiteitä ja kehittyä. Myös me lapset jäimme vaille huolenpitoa, koska äiti uupui. Isä yritti jotain muttei hänkään jaksanut. Koin että meidät jätettiin heitteille, vaikka nimellisesti ruuan ja vaatteet saatiinkin. Sen verran kuitenkin pelättiin, että mitä ihmiset sanoo, jos kotona olis ollut täydellinen välinpitämättömyys. Mut siihen äidin voimat menikin, pelkkään kotityöhön. Rakkautta ei enää jaksettu näyttää.

        Oikeastaan se, että olen itse suurperheestä aiheutti sen, että tein vain yhden lapsen, (Myös muut sisarukset on joko lapsettomia vapaaehtoisesti tai kork. parin lapsen vanhempia). jotta pystyin sekä nauttimaan äitinä olosta että antamaan lapselle kaiken tarvittavan väsymättä tai katkeroitumatta. Naisella on samanlainen perustuslaillinen oikeus käyttää lahjakkuuttaan ja hakeutua ammattiin ja hankkia ihmisarvoinen elämä kuin miehelläkin. Holtiton lisääntyminen voi siirtää sitä oman vastuun ottamista omasta toimeentulosta, mutta totuuden hetki koittaa joskus, kun huomaa että elämä lipui ohi, eikä saanut siitä itse yhtään mitään. On mukavaa, kun on perhettä ja sukua, mutta ei perhe saisi tappaa ihmisen ihmisoikeuksia. Kaikki ei edes tykkää lapsista, että haluaisi hankkia niitä.

        Itse olen kehittynyt ammatillisesti huippuun ja tulo ei lopu siihen, että lapsi kasvaa aikuiseksi = lapsilisät loppuu. Jos on pitkään kotona, ei se ura siellä maailmalla enää urkene, sitä on tippunut automaattisesti kelkasta. Kun lapset on aikuisia, niin kuka sitten elättää, kun omaa ammattitaitoa ei ole hankittu tai mitenkään kehittänyt? Kaikki lahjakkuus ja taito jäi elämässä käyttämättä pelkän suorittavan työn takia, mikä ei näy missään ja mikä ei antanut yhtään mitään. Minä katson, että jokaisella aikuisella on velvollisuus hankkia ammatti ja tehdä töitä sen verran että elättää itsensä ja lapsensa varsinkin jos toinen osapuoli kuolee tai vammautuu työkyvyttömäksi. Lapsenteko ja perhe ei saa olla työtä, vaan se hoidetaan siinä ohella ja tehdään siitä perheestä vain sen kokoinen kun pystyy kohtuudella hoitamaan ja huomiota antamaan.

        Onneksi nykyään saa jokainen valita tahtoessaan myös lapsettomuuden, ja elää silti ihanaa elämää ja nauttia seksistä ja rakkaudesta ilman raskauden pelkoa.


    • xfjyfjh-

      Onpahan taas kerran skeidaa koko aloittajan juttu. Uskoo ken tahtoo.

    • ....

      Provoja....

    • ohittakaa nämä

      niimpä niitähän riittää ja kansa ottaa todesta

    • mieskin lisääntyy...

      Eikö ole tullut mieleen että ehkäisy on kummankin asia, joten se mies voisi mennä laittamaan piuhat kiinn. Se on helpompaakin kun naiselle tehty sterilisaatio, ja myös suositeltavaa.....

    • JK

      KOITA JAKSAA

    • IsonPerheenLapsi

      Minun biologinen perheeni oli iso. Meitä oli 12 ja kaikki 16 vuoden sisällä. Äiti oli todella kovilla, joka vuosi raskaana, valtavasti töitä kodinhoitoon ja ruuanlaittoon ja lastenhoitoon liittyen, sekä maatilan töitä lisäksi. Muistan lapsena elävästi sen, että äiti oli aina väsynyt ja kiireinen. Äitin ympärillä oli usein sellainen synkkä kenttä. Kärsin siitä, että äiti ei voinut hyvin. Autoin äitiä aika paljon, jotta äiti olisi tullut iloiseksi. Äitin ilo oli minunkin iloni.

      Me kaikki lapset olemme nyt aikuisia. Nuorinkin meistä lähentelee kolmeakymmentä. Sisaruksillani on lapsia, mutta kenellekään ei neljää enempää. Äitini on sanonut meille, että älkää olko niin tyhmiä kuin minä olin! Älkää tappako itseänne lapsen teolla.

      Tahdon laittaa sinut hiukan ajattelemaan.. Sinulla on lapsia, jotka tarvitsevat äidin. Sinun tehtäväsi on pitää itsesi kunnossa niin, että voit hyvin. Sinun täytyy pitää huolta omista tarpeistasi! Jos sinä kärsit ja voit huonosti, niin myös sinun lapsesi voivat huonosti. Lapsesi antsaitsevat hyvinvoivan ja rakastavan äidin.

      Lapsia ei pidä tehdä mistään muusta syystä kuin aidosta rakkaudesta lapsiin. Lapsia ei pidä tehdä sen takia, että pelkäät joutuvasi helvettiin ja etta uskontosi painostaa sinua siihen. Et saa mitään palkintoa siitä, että uhraat itsesi tekemällä enemmän lapsia kuin jaksat hoitaa. Sinusta tulee katkera ja kyyninen vanha ihminen. Älä anna tapahtua näin! Mikään jumala ei vaadi sinua toimimaan vastoin omaa hyvää oloasi! Kuuntele sydäntäsi. Se näyttää sinulle sen mikä on sinulle oikea!

    • valtio helsinki

      5 lasta isänä saanena vielä naimisissa ,nyky suomessa "sinkkuvaltiossa" rangaistaan lapsiperheitä .nim. kokemusta on! PS. voimia,. låhipiirissä kin ei saatu lapsia vaikka kovasti haluttu .

    • höpölällää

      Ei saa sterilisaatiota.. onpa kummallista, että minä sain, ihan vaan kertomalla lekurille etten todellakaan tahdo enempää lapsia. Lähete lääkärille, toinen samanlainen keskustelu, ja sain ajan piuhojen katkaisuun. Olen 30v ja yhden lapsen äiti.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe