Jo ensi viikoksi on uhattu hellesäillä. Lasitetulla parvekkeella on lämpötila silloin kuin saunassa. Tuulettamalla tuon saa kyllä pois mutta rappukäytävässä on yhtä kuuma, ainakin ylimmässä kerroksessa.
Mikä mahtaa olla syynä, ettei lämmintä ilmaa saada poistettua vaikka ylimmässä kerroksessa olevan kattoluukun kautta.
Tulevat helteet hirvittävät
23
126
Vastaukset
- Makriina ek
Tuttavani kerrostalon portaikossa on suuret ikkunat. Ovat vain siten rakennetut, ettei avaaminen ole mahdollista. Aurinko porottaa jokaiseen kerrokseen.
Arkkitehtien järki ei aina pelaa.
Asunnot kuumenevat samaan tahtiin, kun porraskäytävä on kuin sauna. - sinisirkku-ejk
Onkin syytä miettiä, miten päivänsä järjestää helteillä. Aamupäivällä ei jakson alussa ole sietämätöntä yleensä, joten iltapäiviksi olis viisainta lähteä ulos varjoon istuskelemaan--- syödä kevyesti, ja juoda virvoittavaa pitkin päivää!
Merenrannoilla yleensä tuulee jonkin verran, mikä helpottaa!
Minäkin lähden aamulla mökille selvittelemään viimeisiä, ennen luovuttamista. Ei kyllä paljon huvita:D - Moro taas
lasitetun parvekkeen saa avattua --jos on oikein tehty,.
- joko Taiteilija
osti se Italian lomapaikan ?
- Lorena*
Kesähelteet tekevät kerrostaloissa elon hieman ahdistavaksikin. Pidän sälekaihtimet helteellä aina ikkunoissa, ei sekään aina auta. Ilmastointi pitäisi toimia mutta kun ei.
Betoniseinät kuumenevat ja se taas takaa huoneistossa lämpöä riittää.
Onneksi on pihalla varjoisia paikkoja joissa tuulen henkäyskin vivoittaa oloa.Tapana on tiistaisin järjestää kukin vuorollaan kahvikekkerit iltapäivällä. Raparperitorttua vanilja kastikkeen kanssa ja kotitekoista leipää = focacciota, tätä tarjoan tiistaina.
Tässä kevyen vaniljakastikkeen resepti, toimii hyvin,
250g maitorahkaa
noin 1 1/2 dl maitoa
vaniljasokeria
vatkataan vain yhteen ja nam, nam.
Vielä helpompaa on jos hankit vaniljarahkaa.
- eoinio
Helteellä pidetään kaikki räppänät visusti suljettuina.
Miksi päästää kuumaa ilmaa sisälle?- älyn ääni sinulla
Niinpä juuri, avataan korkeintaan yöksi, jos lämpötila sen sallii.
- Hyvä kun on ilmaa
On ne kaupunkilaisilla ongelmat. Tulkaa tänne maalle , täällä on mukavaa. No töitä kyllä on aamusta iltaan. Veden kantoa, puiden pilkkomista, pihan siivuuta , nurmen leikkuuta. Raparperitkin pitäisi keittää mehuksi, niitä on satakiloa ainakin. Kasvimaan kitkemistä ja harventamista varmaan ainakin
viikoksi riittää. Vastat pitää tehdä myös tässä ennen juhannusta. Sitten pitäis polttopuita kasata, ja pilkkoa liiteri täyteen. Pestä kaikki matot, jotka on talven aikana likaantuneet. Niitä on aika paljon, mutta se on mukavaa. Ulkorakennus pitää maalata, ja venekoppeliin tehdä uusi silta, entinen lahoo. Mutta kun on näitä töitä, niin niistä on se ilo, että ei edes huomaa mikä ilma on menossa. Helle vai halla. Jos on liian kuuma, ja ihan pyörryttää, niin pistää päänsä saaviin joka on täynnä kylmää vettä. Se virkistää. Jos et pärjää siellä kaupungissa, niin tule tänne vaan minun kaverikseni. Lämmitetään vielä saunakin joka ilta.- satunnainen kävijä.
Tulisinkin mielelläni maalle, mutta kun en jaksa huhkia enää noita töitä ja helteellä vielä vähemmän.
Täällä olen kaupungissa, mutta voin säätää elämäni vähän ilman ja olosuhteiden mukaan. Nyt jo kun oli vähäsen kuumempi sää, sain lepäillä, kun otti sydämen päälle.
Ihanaa kuitenkin kun on kesä.
- Miehen kuoleman jäl-
keen muutin parin vuoden kuluttua pois yhteisestä asunnostamme, joka oli liian suuri.
Ostin ylimmästä kerroksesta 5h k erään ystäväni kanssa.
Talo oli vastavalmistunut.
Kesällä huomasin asuvani grillissä, se oli tappavan kuuma.
Seuraavana talvena myimme sen pois. Ostin oman asunnon ja viihdyn todella hyvin.
En enää mene ylimpään kerrokseen.
Vaikka oli ilmastointi, se ei asiaa auttanut. - morjes täältäkin.
On siinä minulla ihmettelemistä.
Kerran kun ollaan saatu tänne pohjolaan pikkusen lämmintä, niin mikä marina.
Moni näistäkin marisioista on pruukannut oleilla ennen euroa ,vakituiseen monta kuukautta etelässä ,
Avaaja muiden muassa.
Ei lämmin luita säde sanotaan . - merihuisku.
Älä valita ,kesä on lyhyt .Saisi olla toisin päin ,talvi lyhyt, kesä pitkä, olisipa ihanaa....Varpaita vedessä rannalla liotella,muuten jalatkin nuortuu pitkään kun ollaan vedessä..
- Ah kesän iloa!
Olen samaa mieltä, meillä on kesä niin lyhyt - että nautitaan nyt vaan lmpimästä.
Jos kotona on kuuma eikä ilmastointi toimi - hakeudu jonnekin viileään paikkaan;
Nauti ulkoilusta ja katveessa istumisesta mukana virvoketta, asettaudu vaikka veden äärelle - kyllä Suomessa niitä löytyy.
Ja viileässä suihkussa voi käydä päivälläkin, vaihtaa kevyet puuvillavaatteet ja mukavat kengät ja kerrankin voi ihan hyvällä omallatunnolla olla vain laiskana ja kuunnella linnunlaulua.
(Tietenkin, jos on sairaana tai toipilas, niin helle on rasittava ja sietämätönkin,
mutta tällöin on parasta ennakoida tilanne).
Hyvää kesää - mennään uimaan, niin saadaan hyvää mieltä ja voimia talven pakkaskeleille! - Ihan vielä en ole
uskaltautunut luonnonvesiin menemään, edessäpäin on vielä se huikea kokemus.
Oli jo kyllä mielessä kotiin päin kentältä ajellessani.
Suihkuun vain, saunaa en jaksa yhdelle ihmiselle lämmittää. - pohj.karj mummo
Olen onnellinen ,kun työssä ollessani mökin ostin ,.On kesäkoti ja talvikoti, enkä ole kouluja käynyt tavallisen duunarin palkalla pihistänyt...kesällä 10metriä rantaan,aivan ihanaa,siihen aikaan sai suhteellisen edullisesti, näitä mummon mökkejä ,jota kohentelemalla olen saanut mieleiseksi..
- Onnea sinulle!
Samat olen tehnyt itsekin,
tuntuukin tosi hoopoilta nuo kadehtijat, joille tulisi näytellä palkkansa juomalla tuhlannutta!
Kesä ei iankaiken kestä. Siispä siitä pitää ottaa irti kaikki mahdollinen.
Kerrostalossa mekin asumme, mutta parvekelasit saa sivuun ja tuuletusikkunat auki molemmin puolin asuntoa.
Kyllähän läpivedosta aina varoitetaan, mutta kun ennestään on jo kaikenlaista kremppaa, niin kai sen vedonkin seuraukset kestää.
Ainakin näin tässä ikkunan ääressä istuessa tuntuu, kuin pehmoinen käsi paijaisi...- Hyvä näin
Ihanaa, kun on kesä ja kärpäsiä, on köyhälläkijn ystäviä!
- Lorena*
Kesä on odotettu ja tervetullut tänne Pohjolaan. Hämmästelty on ja odotellaan tälle viikolle tosi hellesäitä. Hieraisin oikein aamulla silmiäni kun auringosta ei näkynyt paksun harmaan pilviverhon takaa ensimmäistäkään sädettä. Täällä kaakonkulmilla kesäsade harmaana puhidistaa puut ja pensaat siitepölyltä ja maa saa lisää kasvuvoimaa, ilmakiin puhdistuu. Vanha kirkas kesätaivas pysyy piilossa pilviverhon takana sataa, sataa, odotellaan vain koska helleaalto näille kulmille saapuu.
Luvattu on tälle viikolle huimia hellelukemia, saas nähdä toteuvatko sää ennusteet - jännittää.Ei aina ole ennusteet menneet käsikirjoituksien mukaan. Kesä on nyt, se on tosi, ilmat vaihtelevat, kyllä ne helteetkin vielä näille kulmille tulevat, toivottavasti ei llian kuumina, vesipullo on hyvä pitää käsveskassa mukana ulkoillessa.
Joku edellisissä jutuissa mainitsi ettei ylin kerros kerrostaloissa ole paras mahdollinen, syykin tuli kesähelteillä on kuumin paikka talossa ja talvella taas viilein. Toivottavasti ketjun aloittaja ei tunne olevansa grillissä siellä Åbon kerrostalon ylimmässä kerroksessa, lohdukkeeksi voi sanoa, kyllä se talvi ja kylmät ilmat ajan kuluessa tulevat taas, nautitaan nyt kesäilmoista, aurinkoineen ja sateineen.
- vai uhattu
muille se on kyllä lupaus pitkän kylmän talven jälkeen ! Kun on perusnegatiivinen, joka asiasta näkee vain nurjan puolen. Tervemenoa Pohjoisnavalle täätä ruikuttamasta !
- Katleija
Olen aika sopeutuvainen ilmojen suhteen. Harvemmin ainakaan valitan. On ollut tuuria syntyä näille leveysasteille, säiden vaihtelua riittää laidasta laitaan, se on mukavaa.
Onneksi en ole syntynyt Grönlannissa enkä päiväntasaajalla Afrikassa.
En myöskään ota pulttia, jos sääennusteet menevät pieleen. Kyllä meteorologit tekevät tosi hyvää työtä. Hassua on syyttää heitä ilmoista.
Helppoahan nyt on helteilläkin kun ei enää käy töissä eikä ole sairautta etttä kuumuus tekisi pahaa.
Onhan keinoja helpottaa hellepäivien oloa. Naapurini joiden huoneistot ovat aurinkosivustalla siirtyvät ulos puiden varjoon penkeille ja keinuun.
Minulle paistaa aurinko aamusta aina tuonne yhteen asti, jolloin se siirtyy talon kulman taakse. Tänään laitoin sälekaihtimet osin eteen ja keittiön verhot samoin. vielä läpiveto kämppään, kevyt vaatetus ylle ja jopa kelpaa.
Kohta pyörän päälle vaaleissa kevyissä vaatteissa, kypärän raoista ilma virtaa päähän ja aurinkolasit silmille. Pitää mennä katsomaan kun Myllysiltaan on laitettu kansirakenne. Siirrettiin sinne kokonaisena STX Turun telakalta.
Paras paikka itsensä vilvoittamiseen on mennä uimaan. Tarkoitus on tänään talviturkki riisua ja uida meressä. Jospa iltapäivään mennessä merivesi hieman lämpiäisi.
Vanhukset, muistakaa juoda! - **Irkku**
Heippa!On mukavaa,kun on kesä. Talvella saamme nauttia viileydestä.Hienoa,että on eri vuodenaikoja.. Minulla on asunto aika hyvin..aamu-aurinko paistaa keittiöön jonkun aikaa ja sitten kestää ennenkuin alkaa paistamaan parvekkeelle, iltapäivällä.
huone ei ehdi lämmetä,on ihanan viileää..Parvekkeella on lasit ja nehän saa sivuun..
Kun pitää keittiön ikkunaa auki ja parvekkeenoven ,niin on hyvä läpiveto..
Ostin tuulettimenkin,kivasti puhaltelee,joshaluaa lisää ilmasnkiertoa..Kyllä tässä pärjätään. harvinaisenkin helle-kauden.. Onneksi olen eläkeläinen ,ei tarvi tehdä mitään,mikä ei huvita..ja sitten levätään..Ihanan näköisgtä on,syreenit kukkivat ja se tuoksu..I H A N A! Hyvää kaunista kesäpäivää! t.irkku - ullamirjami*
on kiva muistella niitä aikoja ,kun oli istuttava työnsä ääressä ,ikkunat oli tosi isot ja aurinkoa tuli saatua ihan joka päivä ,ei päässyt varjoon . Nyt ,eläkeläinen voi hakea mieluisan varjoisen paikan , ei valittamista.
Voi olla , että olen sellainen auringon lapsi ollut aina ,vaikka en makolekkaan rannoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706704
- 594532
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s293326- 613027
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161915Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271606- 171590
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401533- 341389
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471340