Mitä se on? Olen ns pitkäaikaistyötön ja ajattelin kokeilla kyseistä mahdollisuutta, eli työnantaja ottaisi minut työelämänvalmennukseen. Saan kait sen saman työmarkkinatuen ja ylläpitokorvauksen 9e vrk, hyödynkö rahallisesti yhtään? menetänkö jotain saavutettuja etuuksia kuten asuntotuki, sossun perusraha yms? Pitääkö minun siis olla 8h joka päivä ja miten pitkä aika on? 12kk? Olisi ainakin jotakin tekemistä tyhjille päiville. Onko ikäni kenties esteenä valmennukseen? olen 49 vuotias mies.
Työelämänvalmennus?
18
342
Vastaukset
- gererda
Yleisesti ollaan sitä mieltä, että kyseessä on orjatyövoiman käyttö. Rahallisesti et hyödy, saat työmarkkinatukea, ja kun työt loppuvat, niitä ei jatketa normaalilla palkalla, eivätkä muutkaan työnantajat arvosta työelämävalmennusta, pikemminkin päinvastoin.
Jos työnteko maittaa, niin suosittelen vahvasti, että menet opiskelemaan putki/sähkömieheksi työmarkkinatuella, eli teet töitä ja opit siinä samalla. Kestää vuoden, jonka jälkeen pääset normaaleihin töihin. Kaveri teki tuolla tavalla, ja "opiskelun" jälkeen sai vakkariduunin ja 16 euron tuntipalkan. - 3+8
Hyödyt rahallisesti sen 9 euroa päivässä (miinus mahdolliset työssäkäynnistä tulevat lisäkulut). Sitä 9 euroa ei katsota tuloksi eikä oteta toimeentulotuessa huomioon. Joku sossu saattaa myöntää harkinnanvaraista tukea matkakuluihin, mutta se on herrassaan.
Yleisesti ottaen sanoisin, ettei työelämävalmennuksesta paljon ole hyötyä, mutta ei siitä ole haittaakaan. Jos siis tekisit mieluummin ilmaiseksi työtä kuin olisit kotona, niin anna palaa. Ikä ei ole este ja saat sen pienen ylimääräisen rahasumman kuukaudessa. Omasta mielestäni orjatyö on moraalisesti väärin koska siinä kuitenkin tehdään oikeaa työtä ilman työsuhteen etuja, mutta joku muu voi olla toista mieltä. - aaasdasdasd
Kannattaa ehdottomasti yrittää neuvotella itsellensä työpaikka tuolla tavalla.
Hae harjoitteluun johonkin missä voi olla tuleva työpaikka mahdollinen, ja jossa voi oppia hyödyllisiä taitoja. Eli hakemusta kehiin eri mestoihin. Voit myös lähettää tuollaisia harjoittelu hakemuksia vastineeksi työpaikka ilmoituksiin työnantajille, he toki arvostavat ettei palkkaa tarvitse maksaa muutamaan ensi-kuukauteen, vaikka toki koulutus ym. kuluja tuottaakin.
En välttämättä menisi harjoitteluun täysin satunnaiseen paikkaan, jossa ei opi mitään ja ei mitään muutakaan hyötyä, aivan turhaa. Paitsi jos tuo paikka on jotenkin äärimmäisen mukava ja tarvitse sen 9e. - asdasdasdsdasdsdas
Ainiin, ja työajaoistahan piti vielä sanoa. Riippuen missä asut voi tuo työaika olla jopa 4h... (Ja "epävirallisesti" voi tietty päästä helpommallakin, työkkärihän ei millään tavalla valvo...). Lakisääteisesti velvoite on 4-8h päivässä (eli 4h käy), mutta eri työkkäreissä voi olla erilaisia säädöksiä.
Tietääkseni ei missään kuitenkaan pakoteta yli 6h työkkärinpuolesta, jos et itse näin halua . Tietenkin jos on mukava paikka ja tuleva työmahdollisuus niin kannattaa jonkun verran panostaakkin. Nuo sopimukset voi tehdä vaikka kuukaudeksi kerrallaan, ei mitään 12kk tarvi. En tiedä onko minimiä edes olemassa. Tietenkin riippuu myös MINNE haet (mihin työnantaja suostuu). Mutta kyllä sitä nyt aina jonkun paikan löytää. Viime kädessä kunnalta. Itse sain kerran työharjoittelu paikan työkkärin kautta kunnalta. En kyllä susittele juuri sen takia ettei paljon hyötyä noista paikasta tulevaisuutta ajatellen (ainakaan todennäköisesti). Toisaalta kunnilla saattaa olla joitain etuja kuten lounas yms.
Ilmeisesti taukokin on luettu tuohon 4-8h. Mutta tiedä häntä, itse kun kysyin niin en oikein saanut selvää vastausta. Mutta tuskinpa ongelmiin joudut, jos sen tauon saat, koska ketään ei oikeastaan kiinnosta. Jopa kunnalla oltiin erittäin joustavia noitten asioitten suhteen... Kannattaakin sen takia etsiä joku vähän rennompi työnantaja, yleensä työnantajat suhtautuu muutenkin aika rennosti työharjoittelijoihin...
Nojoo, siis piti vain sanoa, että 8h et joudu tekemään mikäli itse et sitä halua. Kannattaa tutustua Kelan ja työkkärien verkkosivuihin. Tuolta työkkärin apunumerosta saa myös nämä asiat hyvin selville.- dsadsdadsasdasdasd
Ainiin, ja vielä...
6KK on maksimi työharjoitteluaika per yritys (tai ainakin mikäli korvausta haluat), eli vuoden sopimusta et saa edes tehtyä.
Muutenkin perjaatteessa lyhyempi uusittava sopimus on joustavampi. - 49 vuotias
dsadsdadsasdasdasd kirjoitti:
Ainiin, ja vielä...
6KK on maksimi työharjoitteluaika per yritys (tai ainakin mikäli korvausta haluat), eli vuoden sopimusta et saa edes tehtyä.
Muutenkin perjaatteessa lyhyempi uusittava sopimus on joustavampi.Onko sitten niin että työni olisi maksimissaan sen 6kk? ja että se voisi olla päivässä siis vaan 4h? Ajattelin vaan tässä että toivottavasti en sitten menetä mitään ns "etuuksia" ? Kyllä minulle hyvin kelpaa se 9e päivältä, mutta matka työpaikalle on kuitenkin n 30km, eli siihenkö se hyöty sitten menee? Voisin kyllä yrittää kysellä sossusta jos he tukisivat työmatkojani jollain summalla.
Onko sitten niin että kun olen sen 6kk tuollaisessa töissä niin työttömyyteni katkeaa ja alkaa niinkuin alusta? eli vuodenpäästä olen taas oikeutettu esim työllistämistukeen yms? - Johan saat matkoihin
49 vuotias kirjoitti:
Onko sitten niin että työni olisi maksimissaan sen 6kk? ja että se voisi olla päivässä siis vaan 4h? Ajattelin vaan tässä että toivottavasti en sitten menetä mitään ns "etuuksia" ? Kyllä minulle hyvin kelpaa se 9e päivältä, mutta matka työpaikalle on kuitenkin n 30km, eli siihenkö se hyöty sitten menee? Voisin kyllä yrittää kysellä sossusta jos he tukisivat työmatkojani jollain summalla.
Onko sitten niin että kun olen sen 6kk tuollaisessa töissä niin työttömyyteni katkeaa ja alkaa niinkuin alusta? eli vuodenpäästä olen taas oikeutettu esim työllistämistukeen yms?Ylläpitokorvaus 9 euroa on juuri tarkoitettu kustantamaan matkakuluja ja sossusta voit saada ensimmäiseksi kuukaudeksi siihen rahaa, mutta harvemmin myöntävät enää sen jälkeen. Jos haluat ilmaiseksi mennä töihin, mene sitten edes sellaiseen paikkaan missä viihdyt ja työ on mukavaa. Itse en menisi.
- asdasdsdsdsdadsdssa
49 vuotias kirjoitti:
Onko sitten niin että työni olisi maksimissaan sen 6kk? ja että se voisi olla päivässä siis vaan 4h? Ajattelin vaan tässä että toivottavasti en sitten menetä mitään ns "etuuksia" ? Kyllä minulle hyvin kelpaa se 9e päivältä, mutta matka työpaikalle on kuitenkin n 30km, eli siihenkö se hyöty sitten menee? Voisin kyllä yrittää kysellä sossusta jos he tukisivat työmatkojani jollain summalla.
Onko sitten niin että kun olen sen 6kk tuollaisessa töissä niin työttömyyteni katkeaa ja alkaa niinkuin alusta? eli vuodenpäästä olen taas oikeutettu esim työllistämistukeen yms?"Onko sitten niin että työni olisi maksimissaan sen 6kk? ja että se voisi olla päivässä siis vaan 4h? Ajattelin vaan tässä että toivottavasti en sitten menetä mitään ns "etuuksia" ? Kyllä minulle hyvin kelpaa se 9e päivältä, mutta matka työpaikalle on kuitenkin n 30km, eli siihenkö se hyöty sitten menee? Voisin kyllä yrittää kysellä sossusta jos he tukisivat työmatkojani jollain summalla.
Onko sitten niin että kun olen sen 6kk tuollaisessa töissä niin työttömyyteni katkeaa ja alkaa niinkuin alusta? eli vuodenpäästä olen taas oikeutettu esim työllistämistukeen yms? "
Mitä etuuksia saat?
Kannattaa tietenkin soittaa tuonne työkkärin asiakaspalveluun mielummin kun täältä kysellä.
Ja itseasiassa taidat saada tukea 25e 9e 4,42e = about 39e päivältä. 200PV. nimittäin maksetaan korotusosaa. Korotusosasta menee tosin tietääkseni tuo 20% veroa. Ylläpito osasta tietääkseni ei mene veroa. - 49 vuotias
asdasdsdsdsdadsdssa kirjoitti:
"Onko sitten niin että työni olisi maksimissaan sen 6kk? ja että se voisi olla päivässä siis vaan 4h? Ajattelin vaan tässä että toivottavasti en sitten menetä mitään ns "etuuksia" ? Kyllä minulle hyvin kelpaa se 9e päivältä, mutta matka työpaikalle on kuitenkin n 30km, eli siihenkö se hyöty sitten menee? Voisin kyllä yrittää kysellä sossusta jos he tukisivat työmatkojani jollain summalla.
Onko sitten niin että kun olen sen 6kk tuollaisessa töissä niin työttömyyteni katkeaa ja alkaa niinkuin alusta? eli vuodenpäästä olen taas oikeutettu esim työllistämistukeen yms? "
Mitä etuuksia saat?
Kannattaa tietenkin soittaa tuonne työkkärin asiakaspalveluun mielummin kun täältä kysellä.
Ja itseasiassa taidat saada tukea 25e 9e 4,42e = about 39e päivältä. 200PV. nimittäin maksetaan korotusosaa. Korotusosasta menee tosin tietääkseni tuo 20% veroa. Ylläpito osasta tietääkseni ei mene veroa.Saan siis ny asumistukea, sossusta perusosan elatusmaksut ja nyt tietenkin tätä työmarkkinatukea jossa on lapsikorotukset mukana(2) Tiedän että rahallisesti en hyödy yhtään, mutta en kuitenkaan haluaisi niin että rahani vähenesi tämän 6kk työn vuoksi? Haluan kuitenkin kokeilla sitä tarjottua työtä sen mielenkiinnon vuoksi ja vaikka kyseinen yritys ei voikkan minua palkataa koskaa ns oikeasti. Kotona alkaa seinät kaatua jo päälle ja ajattelin että tämä työ voisi olla vaikka terapiaa minulle:)
- kaks kätinen
Työelämän valmennuksessa ei pitäisi oikeita töitä tehdä lainkaan, jos määrätään sahaamaan metrinpitkiä laudanpätkiä, niin sahataan 0,5 metrin pätkiä, siinä kun on enemmän sahaamista ja voi samalla antaa ahkeruudesta näytön, kun laiska ei tekisi yhtään sen enempää kuin on määrätty. Samaa taktiikkaa voi soveltaa kaikkiin tehtäviin suorittamalla ne pitkänkaavan mukaan. Näin pystyy varmuudella osoittamaan, ettei työhaluja puutu.
Tällä hyödyttömän tekemisellä samalla varmistetaan, ettei työnantaja saa syytettä orjatyövoiman käytöstä hyötymistarkoituksessa.
Todellisuudessa työelämänvalmennuksessa on kyse tilastojen siivoamisesta ja mahdollisesti orjatyöstä sekä työttömien ihmisoikeuksien loukkaamisesta eikä mistään valmennuksesta.
Yleensä valmennus tapahtuu työuran alkupäässä oppisopimuksella, eikä jälkipäässä epämääräisillä työtehtävillä. Jos työttömän kuntoutukselle on tarvetta ei sekään työpaikalla voi tapahtua, vaan sitä varten tarkoitetuissa kuntoutus yksiköissä, mutta tämähän tulisi kalliiksi valtiolle ja kunnille, niin se mahdollisuus on suljettu pois käytännössä.
Näyttää siltä, että vain työttömät itse voivat vaikuttaa siihen, ettei heitä käytetä hyväksi työnantajien toimesta. Vaikka tehtävä enemmissä määrin kuuluisi poliittisille päättäjille. Itse olen sitä mieltä, etten mihinkään pellelinjalle lähde, jos normaalipalkkaista työtä ei löydy ja jos siinä en pärjää, niin sitten voidaan harkita, sillä ehdolla, että työpaikka valmennuksen jälkeen on 100 prosenttinen ja vähintään 2 vuotta kestävä. Lisäksi valmennuksen tavoitteet on oltava kristallin kirkkaat, että voi itse päättää onko saavuttanut ne, vai onko ne peräti utopistisen mahdottomat. - työtoiminnassa*
Olin kuntouttavassa työtoiminnassa ja sain matkakortin 9e ylläpitokorvauksen lisäksi. Myös korotetun työmarkkinatuen muistaakseni. Jos on pitkä matka ja tarvii ajaa omalla autolla, niin en tiedä saako bensakuluihin korvauksia. Silloin miettisin tekisinkö täysin ilmaiseksi työtä. Tietysti joku parin kuukauden pesti pitää kiinni työelämässä. Itsellä tehtiin aina 3kk sopimus. Olin vain 4h kolme kertaa viikossa.
- 16+7
Itse olen hakeutunut reilun vuoden aikana kahdesti työelämävalmennukseen. Molemmilla kerroilla kyseessä on ollut yhdistys, jotka eivät palkkatyötä ole pystyneet tarjoamaan, mutta ovat tarjonneet mielenkiintoisia tehtäviä, verkostoitumista, sekä paremman "aseman" (mieluummin maininta työelämävalmennuksesta kuin pelkkä aukko cv:ssä, miettikääpä sitä!).
Saan nyt työelämävalmennuksen aikana miltei 20 % korkeampaa ansiosidonnaista kuin vain kotona ollessa. Päiväkorvaus, joka sisältää 9 euron ylläpitokorvauksen, on yli 75 euroa! Kuuden tunnin työpanoksella sillä pääsee jo mukavalle tuntiansiollekin.- Eri tilanne sinulla
Ansiosidonnaisella on täysin toista kun pienellä 400 euron työmarkkinatuella. Itse en lähtisi edes vertailemaan noita kahta tukea. Jos joku haluaa ilmaiseksi töitä tehdä tehkööt. Itse en työnantajia auta ilmaistöissä. Jos loppuisi nämä ilmaiset työt, nähtäisiin kuka työnantaja oikeasti tarvitsee työntekijöitä ja joutuisi ne työntekijät myös oikeasti palkkaamaan työsuhteeseen. Loppuisi tämä työttömien piiskaaminen 500 eurolla kuussa ja työttömyystilastojen vääristymä.
- Työllä hyvinvointia
Niin.Itse olen sitä mieltä että jos tollaisessa ilmaisissa töissä joutuu juoksemaan,sen tuen tulisi olla noin 1000 euroa 20 pv välein sellaiselle ihmiselle.Se on nimittäin täysin sitä samaa tuottavaa työtä kun palkallisenkin.Kyllä vähintä mitä valtion pitäisi tehdä olisi reilu korotus työmarkkinatukiin ilmaisissa töissä juokseville ja näitähän riittää nykyajan työttömyys Suomessa,jossa työttömyys tulee vaan pahentumaan.
- kiitos,ei
vielä reilu vuosi kun pääsen ns.vanhuuseläkkeelle, kuitenkin olis tarjolla vielä jotain yhdistykseen töitä n.1000 e kk,mutta en minä halua mennä siihen enää.
Pitäs opetella uusi työ ja rahaa jäis vähempi kun nyt ansiosidonnaisella,ketä tämä hyödyttää.
Maksan jäsenmaksua eli tavallaan se on vakuutus, ei kai minun tarvii hyväksyä, että tuloni putoaa näin yksin eläjänä vielä.
Nuoria paljon työttöminä, miksi vanhan ihmisen pitäs vielä kurjistaa elämäänsä.
Jos sais työtä, josta maksetaan kunnon palkkaa, mutta ketään ei yli 60v vähän kouluja käynyt kiinnosta.- ''''''''''''''''''''
Jos et mene, niin se on 2 kk:n karenssi, tuplakieltäytymisestä tulee sitten jo pidempi kakku.
Kieltäytymisen syyksi ei riitä ikä eikä se, että palkka on ansiosidonnaista pienempi.
Vain osa-aikatyössä on rajallinen mahdollisuus kieltäytyä, jos palkka soviteltu päiväraha-työssäkäyntikulut jäävät alle ansiosidonnaisen, mutta tuonkin työkkäri pyrkii vääntämään niin, ettei ehto täyty.
Kokoaikatyöstä (min 85 %) ei ole oikeutta kieltäytyä,vaikka palkka olisi alle ansiosidonnaisen.
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=380917
- ''''''''''''''''''''
Luepa tuo:
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=340098 - varey125
Mielestäni kaikki ns. yritystuet (Palkka tuetut työntekijät)pitäisi laittaa romukoppaan. Eihän ne kuin estävät terveen kilpailun yritysten välillä. Lopultahan ne vain lihottavat yritysten omistajien tilipussia. Olen varma et tuollaisille rahoille olisi nyky hallituksella paljon käyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17513388
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1585483Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454910Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493699Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska402833Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1282032Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1191783Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3711693Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1371515