Miten kaunis ja luonnonläheinen on hindujen uskonto

sinisirkku-

Katsellessani Avara Luonto ohjelmaa TV:stä lauantaina, Himalajan vuoristosta Gagnesvirran alkulähteestä, hindujen pyhiinvaelluksesta, koin niin kauniina tuon ajatuksen Jumalten lahjasta ihmiskunnalle.

Veden kulhosta valuttaminen kiittäen veden antajaa oli maalauksellisen kaunista.

Intian *Elämän Virta* Gagnes todella on. Kerran vuodessa se tulviessaan lannoittaa pellot tuoden ravinteita alas laaksoihin.

Kuin paratiisissä, kylpivät ihmiset kuumissa lähteissä puhdistuakseen kiitos seremonioissaan.
Mitä siitä, jos nimet eroavat eri uskonnoissa, samaa suuren Luojan elämän lahjaa ja hyvyyttä ihmiset tarkoittavat kiittäessään.

Luterilainen mummoni teki hiivaleipään ristikuvion, osoittaen näin kunniaa leivän antajalle:)

12

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaunistako

se köyhyys ja eriarvoisuus ? Siksontiaistakaan ei saa tallata, siinä voi olla vaikka sukulaisen henki.
      Saastunut Gagnes-joen vesikö kiitoksen arvoista? Siitä vaan Äiti Ammanin joukkoihin, ihan omias sinne olet !

• sinisirkku-

Niin, suvaitsevuus kuuluu myös hindulaisuuteen. Köyhyyttä ei lienee mikään uskonto ole poistanut.

Vuorilta sulavettä virtaavana se on kristallinkirkasta ja kastelee toki pellot.
      Kiitollisuus on kaunista.

• voiko tuollaisia oll

vielä puolustelet tuota eriarvoisuuden äärimmäistä uskontoa, kastijaot ja kaikki iljettävyydet. Siinä pyhässä Gagnesissa ne pyhien lehmien raadot lilluu kylpijöitten kanssa. Kaunista on kai sinusta se lehmän paskakin, se ravitsee pellot,, oletko ihan tosissasi kun tuommoista suollat.

• sinisirkku-

Puhuin itse ohjelmasta kauniisti kuvattuna, sulavesi ne ravinteet tuo mutavyöryinä ja mineraaleineen. Aivan kuten Niili ravitsee ympäröivät pellot.

Hindulaisuudessa kunnioitetaan kaikkea elämää, ja heille Gagnesvirta tuo vettä, joka on elin tärkeää viljelyn kannalta. Hieno ohjelma:D

Kaunista joka tapauksessa, mutta kauneus on kuten tiedetään katsojankin silmissä!

P.S. Miksi en olisi tosissani?

• Monta tuhatta vuotta

ennen ajanlaskumme alkua ( eaa ) syntynyt elämäntapa ja uskonto, joka kunnioittaa elämää.

---
      Hindulaisuuden tunnustajia on noin 800 milj., lähinnä Intiassa. Suomessa hindulaisuus näkyy lähinnä Hare Krišna -liikkeen toimintana.

Hindulaisuuden pääjumalat ovat seuraavat:

Brahma - luojajumala
      Šiva - hävittäjä ja rakentaja
      Visnu - rakkauden jumala
      Pääjumalien lisäksi on miljoonia muita jumalia, esim. tietoa ja viisautta antava, koululaisille tärkeä norsujumala Ganeša.

Hindulaisuuden mukaan jumalat ovat ilmestyneet eri aikoina eri hahmoissa. Esimerkiksi paimen Krišna on rakkauden jumala Visnun inkarnaatio (=ihmiseksi tuleminen; "in carne" = "lihaksi / lihaan (tullut)").

Hindulaisuuden pyhä kirja on Veda-kirjallisuus. Se on maailman vanhinta uskonnollista kirjallisuutta.
      ----
      Niin kuin jo kirjoitinkin, VEDA-kulttuurin juuret ovat kaukana (monta tuhatta vuotta ennen ajanlaskumme alkua).
      (Lähde internet)

• maapallon tuho

tässä elämän "kunnioituksessa", hirveän itsekästä ja tyhmää lisääntyä holtittomasti. Vai vielä kaunista, karmeaa että länsimaista löytyy tällaisen ihailijoita !

• Montatuhatta vuotta-

nikille:

tuo uskonto ei ole koskaan sotien avulla levittäytynyt.

Ei ole käyttänyt uskontoa tekosyynä halulleen valloittaa naapurin maat ja mannut
      sekä käyttää sen nuoret miehet omiin valloitussotiinsa.

• Kertakäyttötavaraa

on mies sotaan tai sotiin käytettynä.

En hyväksy!

Jokaisella on oikeus elää oma elämänsä.

Tai siis olisi ollut.

Suomi ei saa / voi enää ikinä antaa miehiään sotiin muiden puolesta!

• ullamirjami*

Niinkauan kun on tietoa ihmisen menneisyydestä olemme uskoneet joihinkin
      Jumaliin.
      Ennen oli Suomessakin kaikenlaisia uskomuksia ,nyt niitä ei ole,ainakaan niin paljoa.

Nyt on Uskonnonvapaus,saa uskoa ihan mihinkä itsekullekkin paremmin sopii.

Noituutta oli ja se sai paljon pahaa aikaan.

Ei ainakaan ristinusko ole ollut pienen ihmisen puolella.

Uskonnoilla halutaan hallita suuria ihmisjoukkoja.

Parempi on että uskoo vaan itseensä ,ja pitää järjen tallella.

Kauneus ei ole mikään uskonasia, on aivan" Hassua", että siittäkin tehdään kansan villitsemiseen uskonasia.

Onhan maailmassa paljon kauneutta --ollaan kiitollisia että emme ole saaneet hävitettyä Maapalloa, vaikka tiedemiehet siittä varoittavatkin,itse kyllä elävät oppiensa vastaisesti.

• u-atu

Kannatta tutustua idän uskontoihin. Kerrankin hyvä aloitus.

• Anonyymi

Shrila Bhaktivinod Thakur
        Durlabha mānava-janma

durlabha mānava-janma labhiyā saṁsāre
        kṛṣṇa nā bhajinu duḥka kohibo kāhāre? [1]

(1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?

‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
        lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]

(2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

kisera saṁsār ei chāyābāji prāy
        ihāte mamatā kori bṛthā dina jāy [3]

(3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.

e deho patana ho’le ki robe āmār?
        keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]

(4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

garddabher mata āmi kori pariśram
        kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]

(5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
        nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]

(6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
        nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]

(7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
        jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]

(8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
        jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]

(9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
        bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]

(10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
        mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]

(11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

je deher ei gati, tāra anugata
        saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]

(12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

ataeva māyā-moha chāḍi buddhimān
        nitya-tattva kṛṣṇa-bhakti koruna sandhān [13]

(13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!

ewq

• svastica

Tuhansia vuosia vanhat uskonnot korvasivat politiikkaa, ne olikin luotu järjestyksen ylläpitämiseksi.

Maallinen järjestys kaipasi kosmistakin tahoa, että se olisi kaikenkattava.

Vertaa mikrokosmos-makrokosmos.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      8
      1656
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      128
      1653
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      251
      1179
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      199
      1038
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      929
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      866
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      845
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      48
      843
    10. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      837
    Aihe