Stihl Ms200/230

Sahaton vielä viikon

Kumpi olisi parempi rankasahaksi?

MS 200 on 0.8kg kevyempi,mutta hintaa on vastaavasti 200€ enemmän.

Tarkoitus on sahata rankoja sellaiset 25 mottia vuodessa.Entinen saha (Jonsered 2137) kesti kaksi kesää,kunnes tuli hilut pihalle,joten Jonsered ei ole vaihtoehto.

6

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekasaha

      Miten ois MS 250E? Itselläni on ollut sellainen helmikuusta asti ja olen tyytyväinen. Hivenen tehokkaampi kuin tuo 230, mutta saman painoinen. Kiva käynnistää kun on puolipuristus. Itse sahaan myös rankoja ja pätkin polttopuiksi.

      Keskustelufoorumeilla metsurit suosittelevat MS-200sta kuituharvennuksille. Tässä sahassa terälevyn pituushan on vain 5cm lyhyempi kuin 230 tai 250 sahoissa joten ohuita puita pätkiessä ei ole merkitystä ja pidemmänhän saa kaupasta jos tarvitsee.

      Noilla mottimäärillä menee makuasiaksi, minkä noista ottaa, itse pohdin sahan valintaa Stihlin mallien 250E ja 260 Farmbossin sekä jonseredin 2245 välillä.

      Maahantuojan svuilta vertailu: http://www.elfving.fi/index.php?option=com_virtuemart&category_id=&product_id=32&func=&page=shop.compare&Itemid=121

      • sahaton vielä viikon

        Kiitos asiallisesta kommentista.

        Päädyin nyt kumminkin tuohon kakssataseen sen keveyden takia.
        Itse olen 175cm/68kg,ja punttisali ei kuulu harrastuksiin,niin uskon,että minulle tuo kevein saha on oikea ratkaisu.

        Kilo vaikuttaa aika paljon,kun sahaa päivän heiluttaa.

        Kyseessä siis ainoastaan rankojen karsiminen ja ajamattomien tukkien pätkiminen.
        Rangat pienin sirkkelillä,joten suurimmat katkaistavat puut ovat noin 25 cm halkaisijaltaan,joten uskon,että tuo saha riittää siihen.

        Lisäksi vaakakupissa painoi jonkunverran sahan hinta 509€.


    • ekasaha

      Oma fysiikka mulla on kokoluokkaa 170cm/62kg, päivätyökseni teen voimia vaativia kaivostöitä. Lisäksi olen alle kolmenkymmenen ikäinen, joten hyvin olen tuolla 4,6kg sahalla jaksanut sahata. Mutta hyvä että löysit sopivan sahan!

    • tuleva metsuri

      MS200 Stilli on todellinen klassikko ja jo siten pakkohankinta. Sopii erinomaisesti kuitupuuharvennuksille ja sitä pienempään harventamiseen, sekä pilkkeen tekoon.
      Vaikka onkin pienempikokonen saha niin tehoja löytyy enemmän kun jostain vanhasta isosta jonsunrotiskosta. Voittaa ergonomiassa kaikki muut mallit ja sopii rimpulakätisillekin.

      • entinen metsuri

        Stihlin sahoista on ergonomia yhtä kaukana kuin yö päivästä ...


    • MS200

      Sahannut 8 vuotta syksyisin harvennus hakkuuta. MS200 mallilla. Olen aina käyttänyt valmista bensaa. Yksi sytytystulppa ja käynnistysnaru vaihdettu. Ei muita ongelmia. Jatkan sahaamista ja en vaihda sahaa, saatikka merkkiä ja mallia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe