Kaverini viettää tässä pian häitä, kaasojen ominaisuudessa olemme järkänneet polttareita. Ensimmäinen suunnitelmamme kaatui siihen, kun "ei ole aikaa" (=miniristeily), päädyimme sitten kylpylävaihtoehtoon pitkän harkinnan jälkeen. Tarkoituksena on ensin viedä morsian kasvohoitoon, sen jälkeen on varattu sauna polttariporukalle kolmeksi tunniksi. Nyt kun on kaikki varattuna ja suunniteltuna (toista kertaa), alkaa nämä stanan kiittämättömät kitisemään, että polttarit ovat liian kalliit! (tulis noin 25€ per naama) Kaasojenko pitäs kaikki maksaa? Muun polttariporukan ei tarvitse kuin tulla paikalle (ehdotuksia alkuvaiheessa pyydettiin esim teemasta tai mitä tehtäis, hiljaista oli..), kaikki muu on tehty, mutta ei.
Pitäisiköhän tulkita näin, että ollaan kyllä valmiita tulemaan kylpylään saunomaan, mutta ei olla valmiita maksamaan siitä mitään. Eikä nyt ole kyseessä köyhiä opiskelijoita, vaan ihan aikuisia, töissä käyviä ihmisiä! Polttareiden järkkääminen ei ole ihan ilmaista puuhaa. Joo-o. Rupesi nuo muut kaverit kypsyttämään ihan tosissaan. Olisivat tietysti voineet ilmoittaa jo kun polttareista kerrottiin (huhtikuussa), että ne ei sit saa maksaa mitään (ja mieluiten niin että kaasot maksavat muidenkin polttarivieraiden juomiset!! ) Eipä taida morsian olla kovin suosittu kaveripiirissään...
kivoja kavereita...
25
4571
Vastaukset
- Hmm..
Ehkä se on niin että polttareita suunniteltaessa pitää olla selvät sävelet, eli kysytään ihmisiltä kuinka paljon ovat valmiita sijoittamaan, kuka osallistuu mihinkin, kuka järjestää mitäkin, jne. Vaikka kaasolla olisikin päärooli polttareiden järjestämisessä, niin kuitenkin onhan se koko polttariporukan käsissä mitä tehdään jne. :)
- Tanja
Miten aikuiset ihnmiset kehtaa!?! Siis eihän 25 ekellä pääse mihinkään kylpylään normaalisti... Yritä vaan asiallisesti sanoa niille siitä ja siitä, et oot jo yhet turhaan järkänny... Jos ei onnistu, niin sano morsiamelle, että sori ei noita muita kiinnosta järkkää sulle mitään.. No ei toi nyt aivan kannata, morsiamella on muutenki kiirettä... Koita jaksaa tommosia idiootteja ja toivottavasti saatte polttarit pidettyä:))
- Anonyymi
LAITA VIESTI MINULLE OLEN 54 VUOTIAS NAINEN SAITKO VIESTIN MINULTA ILMOITA HETI T MARITA
- saunatonttu
No huh, 25€ ei oo paljon mitään... Meillä menee lähemmäs 50€ pariin isompaan juttuun ja sekalaisiin kuluihin vaikkei mennä edes mihinkään kylpylään. Ja meistä on opiskelijoita suurin osa, itselläni ei edes kesätöitä. Silti en lähde perääntymään.
- Veku
Itse olen tässä suunnitellut polttareita, joihin meneen noin 40e/hlö. Lisäksi osallistun toisiin, mihin menee varmaan lähemmäs 100 euroa. Tuo 25 euroa kuullostaa todella halvalta!
- kaaso myös
kaikki kulut tasan, joka ei maksa ei tule ! eihän nyt yhden (tai kahdenkan) kuulu koko hommaa maksaa. Morsian on ainoa joka lähtee matkaan ilman lompakkoaan ! jos suurin osa on sitä mieltä että 25euroa on liikaa (mikä on kyllä melko kohtuullinen summa sanoisin) kannattaa miettiä halvempia vaihtoehtoja :) toivot. saatte järkättyä ikimuistoiset polttarit :) !!
- Anonyymi
LAITA VIESTI MINULLE PIAN OLEN 55 VUOTIAS NAINEN OTA ÄÄKKIÄ YHTYTTÄ T MARITA
- ddd
onhan tuo sentään 150 vanhaa rahaa. Jos tuo ei sisällä kuin hikisen saunan niin voi olla ettei itsellänikään olisi kauheat halut osallistua, kun siihen tulee viinat yms. päälle ja sitten pitää se häälahjakin ostaa.
- häät tulossa kesällä 2005
Teistä osa ei varmaan ole tullut ajatelleeksi, mitä itse hääpari joutuu vieraistaan maksamaan, kun purnaatte polttarimaksuista. Itse järjestän häitäni ensi kesäksi, ja pelkästään yhden vieraan ruoka tulee minimissään maksamaan 25 euroa juomat juhlapaikan varausmaksu ym.kulut. Eli, yhdestä vieraasta pelkästään maksetaan n.30-50 euroa. Niin kyllä mielestäni hyvien ystävien polttareihin voi hieman satsata...
- Kypsynyt
...Niinpä, ei ole ensimmäinen kerta kun törmää siihen, että kaikki on kivaa kunnes pitäisi itse
maksaa tai satsata jotain.
Kylmä linja, jos joku on PA tai ei halua uhrata mitään morsiamen hyväksi,Pysyköön Kotonaan!
Jotkut ihmiset ovat ikuisia pummeja ja ilmaisen
viinan bilettäjiä. Jokainen voi venyä 20-30 euroa.- kaaso ja opiskelija...
oon vähän eri mieltä tosta kaikki voi venyä 30 euroa... meillä on tulossa polttarit ja kustannukset nousevat n.30-40 euroon per pää. Kaikki muut ovat töissä käyviä paitsi minä, kaaso, joka opiskelen ja tänä kesänä ei edes ole töitä. Minulla siis ei todellakaan yksinkertaissti ole antaa noin paljoa, parikymmentä euroa kun löytyy tililtä ja opintotuki menee elämiseen (siis ruokaan ja vuokraan). Olen yrittänyt sanoa muulle porukalle että voisiko jotain kustannuksia pienentää ja olenkin hankkinut esim. polttaripaikan meille, josta ei tule lainkaan kustannuksia. Toki haluan järkätä morsiammelle ikimuistoiset polttarit ja en voisi edes kuvitella loukkaavani morsianta jäämällä pois, onhan hän minut henkilökohtaisesti kutsunut.. omista henk.koht.kustannuksistani (esim. juomat ja ruokailu ravintolassa, kauneushoidot(mitä siis tahdään myös polttariporukalle) ym) olen jo tinkinyt mutta pakko kai se on soitella kotiväelle ja lainata, ei vaan kehtaisi inua rahaa vanhemmilta, aikuinen ihminen kun olen...
- kaaso
kaaso ja opiskelija... kirjoitti:
oon vähän eri mieltä tosta kaikki voi venyä 30 euroa... meillä on tulossa polttarit ja kustannukset nousevat n.30-40 euroon per pää. Kaikki muut ovat töissä käyviä paitsi minä, kaaso, joka opiskelen ja tänä kesänä ei edes ole töitä. Minulla siis ei todellakaan yksinkertaissti ole antaa noin paljoa, parikymmentä euroa kun löytyy tililtä ja opintotuki menee elämiseen (siis ruokaan ja vuokraan). Olen yrittänyt sanoa muulle porukalle että voisiko jotain kustannuksia pienentää ja olenkin hankkinut esim. polttaripaikan meille, josta ei tule lainkaan kustannuksia. Toki haluan järkätä morsiammelle ikimuistoiset polttarit ja en voisi edes kuvitella loukkaavani morsianta jäämällä pois, onhan hän minut henkilökohtaisesti kutsunut.. omista henk.koht.kustannuksistani (esim. juomat ja ruokailu ravintolassa, kauneushoidot(mitä siis tahdään myös polttariporukalle) ym) olen jo tinkinyt mutta pakko kai se on soitella kotiväelle ja lainata, ei vaan kehtaisi inua rahaa vanhemmilta, aikuinen ihminen kun olen...
meillä myös sama tilanne, porukka muuten työssäkäyviä muutamaa opiskelijaa lukuunottamatta. Itse olen valmis maksamaan tarvittavan summan mutta kyllähän tuo vähän närää aiheuttaa jos kustannuksista ei alunperinkään sovita yhdessä. Eikö sinun osuutesi muutenkin kuuluisi pienentyä jos kerran polttaripaikan olet jo hankkinut, säästäväthän muut siinä pitkän pennin? Miksi kaikki pitää edes tehdä niin suurella rahalla, pääseehän sitä halvemmallakin ja useimmat morsiammet eivät varmasti edes odota että ystävät tuhlaavat omaisuuden polttareihin, hääthän ne ovat se suuri juhla :) Yhdessäolo hyvien ystävien keskenhän se polttareiden idea on?
- näkökulma
kaaso kirjoitti:
meillä myös sama tilanne, porukka muuten työssäkäyviä muutamaa opiskelijaa lukuunottamatta. Itse olen valmis maksamaan tarvittavan summan mutta kyllähän tuo vähän närää aiheuttaa jos kustannuksista ei alunperinkään sovita yhdessä. Eikö sinun osuutesi muutenkin kuuluisi pienentyä jos kerran polttaripaikan olet jo hankkinut, säästäväthän muut siinä pitkän pennin? Miksi kaikki pitää edes tehdä niin suurella rahalla, pääseehän sitä halvemmallakin ja useimmat morsiammet eivät varmasti edes odota että ystävät tuhlaavat omaisuuden polttareihin, hääthän ne ovat se suuri juhla :) Yhdessäolo hyvien ystävien keskenhän se polttareiden idea on?
Totta puhut,
olen tulevan kesän morsian, enkä todellakaan odota, että polttareita järjestävät ystäväni laittaisivat päivään rahaa suuria määriä. Toivoisin mukavaa yhteistä päivää, joka voi aivan hyvin kulua saunoen, syöden (nyyttärit, grillaaminen, piknik), mökkeillen (kavereiden vanhempien mökit hyvä vaihtoehto), ehkä jokin hemmottelu (kasvohoito, hieronta tms.)
Toki riippuu siitä, moniko polttareihin osallistuu - viime vuonna toisissa vast. tyylisissä polttareissa rahaa meni n. 40€ osallistujaa kohden, mutta maksajia olikin vain kolme, kun sen sijaan toisissa polttareissa, joissa kaveriporukassa oli lähes kymmenen ihmistä, kustannukset olivat vain n. 10e luokkaa. - polttareitä järjestellen..
näkökulma kirjoitti:
Totta puhut,
olen tulevan kesän morsian, enkä todellakaan odota, että polttareita järjestävät ystäväni laittaisivat päivään rahaa suuria määriä. Toivoisin mukavaa yhteistä päivää, joka voi aivan hyvin kulua saunoen, syöden (nyyttärit, grillaaminen, piknik), mökkeillen (kavereiden vanhempien mökit hyvä vaihtoehto), ehkä jokin hemmottelu (kasvohoito, hieronta tms.)
Toki riippuu siitä, moniko polttareihin osallistuu - viime vuonna toisissa vast. tyylisissä polttareissa rahaa meni n. 40€ osallistujaa kohden, mutta maksajia olikin vain kolme, kun sen sijaan toisissa polttareissa, joissa kaveriporukassa oli lähes kymmenen ihmistä, kustannukset olivat vain n. 10e luokkaa.morsian sanoi sen naulan kantaan! (varsinainen klisee ;)
usein suurten rahamäärien tuhlaus osoittaa puutetta polttariporukan järjestelykyvyissä ja unohdetaan myös morsiammen toiveiden tiedustelu. Vaikka polttarit haluttaisiinkin pitää yllätyksenä, voi ja mielestäni kannattaakin morsiammen toiveita tiedustella esim. sulhaselta joka niistä varmasti tietää :)
Jos rahaa löytyy niin antaa mennä vaan, mutta saa ikimuistettavan päivän aikaan pinemmälläkin budjetilla :)
Suuresti onnea kaikille tulevan kesän morsioille ja sulhasille :) Kaunistetaan hieman avioerotilastoja ;) - Vaimo
näkökulma kirjoitti:
Totta puhut,
Toki riippuu siitä, moniko polttareihin osallistuu - viime vuonna toisissa vast. tyylisissä polttareissa rahaa meni n. 40€ osallistujaa kohden, mutta maksajia olikin vain kolme, kun sen sijaan toisissa polttareissa, joissa kaveriporukassa oli lähes kymmenen ihmistä, kustannukset olivat vain n. 10e luokkaa.Mielestäni on tärkeää, että jokainen sanoo mielipiteensä jo suunnitteluvaiheessa, ja ideoita ja ajatuksia luulisi jokaisella olevan edes jonkinlaisia. Jos jollekin pari kymppiä on iso raha, kannattaa avata suunsa jo alkuvaiheessa. Ja jos esim. yksi on opiskelija ja muut hyvä palkkaisessa työssä, niin luulisi että "työläiset" voisivat hieman joustaa?
Minusta oli ainakin mukava kuulla, että ystäväni olivat useaan otteeseen kokoontuneet yhteen suunnittelemaan polttareita, ideoita oli riittänyt ja hauskaa ollut jo "suunnittelupalavereissa", vaikka suurin osa olikin alkujaan tuntemattomia toisilleen, ja myös kustannuskysymykset oltiin mietitty selviksi jo heti alkuunsa.
Kuten sanottu: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ;) - kypsä
Vaimo kirjoitti:
Mielestäni on tärkeää, että jokainen sanoo mielipiteensä jo suunnitteluvaiheessa, ja ideoita ja ajatuksia luulisi jokaisella olevan edes jonkinlaisia. Jos jollekin pari kymppiä on iso raha, kannattaa avata suunsa jo alkuvaiheessa. Ja jos esim. yksi on opiskelija ja muut hyvä palkkaisessa työssä, niin luulisi että "työläiset" voisivat hieman joustaa?
Minusta oli ainakin mukava kuulla, että ystäväni olivat useaan otteeseen kokoontuneet yhteen suunnittelemaan polttareita, ideoita oli riittänyt ja hauskaa ollut jo "suunnittelupalavereissa", vaikka suurin osa olikin alkujaan tuntemattomia toisilleen, ja myös kustannuskysymykset oltiin mietitty selviksi jo heti alkuunsa.
Kuten sanottu: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ;)Olishan se kivaa pitää kaikkien kanssa palaveria, mutta kun itse sattuu asumaan muista 400 km päässä.. Kerran on palaveerattu, paikalle oli pyydetty kaikki, mutta yllättäen paikalle saapui vain "kakkoskaaso" lisäkseni. Mailitse/puhelimitse on pyydetty ehdotuksia, mutta minkäs teet kun jengi on hanurista eikä pyydettäessä viitsi ideoitaan jakaa, mutta kun kaikki on saatu valmiiksi, niin sit kyllä ollaan haukkumassa ja valittamassa kaikesta.
Ok, myönnän että opiskelijalle 20-30€ on iso raha, mutta kaikki näihin polttareihin osallistuvat ovat suht hyvin palkatuissa töissä...
Mun pointti onkin siinä, että jos ei viitsi pyydettäessä ideoimaan (mahdollisuuksia on monia), niin eivät sit aikuset ihmiset jälkikäteen valittaisi. Ihan alussa myös infosimme polttariporukkaa, että hintaa tulis jokaiselle 20-30€. Siinä vaiheessa ei valitusta tullut... - Yks vaan
todeta, mutta kaikilla ei todellakaan ole venyä tota 20-30€ mistään eikä mitenkään. Paitsi jos jättää seuraavan viikon syömättä ja elää vedellä. Itse en pystyisi noin paljoa polttareihin laittamaan, ja sitten vielä lahja lisäksi. Aika ilkeätä sekin, että saisi sitten jäädä kotiin! Kyllä silti voi olla hyvä kaveri, vaikka rahaa ei olisikaan. Minun mielestäni polttarit pystyy kyllä järkkäämään pienemmälläkin rahalla. Ihan vaan pientä huvittelua kaupungilla. Pukee tuleva morsian vaikka kurpitsaks ja kirjottaa selkään lappu, että kurpitsa tarvitsee 100 pusua päästäkseen esim. vapaaksi puvustaan. Tai jotain muuta hölmöä. Itse en ainakaan odota, että minun opiskelevat ja työttömät ystäväni joutuisivat elämään viikon- kaksi viikkoa vedellä, vain siksi että minulla on yhden päivän hauskaa. Kyllä se hauskuus pitää pystyä järjestämään ilman hirmuisia rahan menojakin.
- Vaimo
kypsä kirjoitti:
Olishan se kivaa pitää kaikkien kanssa palaveria, mutta kun itse sattuu asumaan muista 400 km päässä.. Kerran on palaveerattu, paikalle oli pyydetty kaikki, mutta yllättäen paikalle saapui vain "kakkoskaaso" lisäkseni. Mailitse/puhelimitse on pyydetty ehdotuksia, mutta minkäs teet kun jengi on hanurista eikä pyydettäessä viitsi ideoitaan jakaa, mutta kun kaikki on saatu valmiiksi, niin sit kyllä ollaan haukkumassa ja valittamassa kaikesta.
Ok, myönnän että opiskelijalle 20-30€ on iso raha, mutta kaikki näihin polttareihin osallistuvat ovat suht hyvin palkatuissa töissä...
Mun pointti onkin siinä, että jos ei viitsi pyydettäessä ideoimaan (mahdollisuuksia on monia), niin eivät sit aikuset ihmiset jälkikäteen valittaisi. Ihan alussa myös infosimme polttariporukkaa, että hintaa tulis jokaiselle 20-30€. Siinä vaiheessa ei valitusta tullut...Tottahan toki palavereita on hankala järjestää, jos asutaan kaukana, mutta jos todellakin ideoita ja mielipiteitä kysytään, ja jonkinlaista hintahaitaria esitetään, niin luulisi että ihmisillä on suu millä puhua ja kädet millä kirjoittaa, eli puhelimet ja sähköpostit on keksitty!
Eli vaikkei ole mahdollista palaveerata kasvotusten, niin onhan sitä muitakin keinoja. Mielestäni on täysin turhaa valittaa jälkikäteen, jos ei olla osallistuttu millään tapaa suunnitteluun!
Mietityttää vähän, että liekö nuo morsiamen ystäviä lainkaan, jos ei homma kiinnosta.. Minusta olisi ainakin todella mukavaa päästä ideoimaan ja suunnittelemaan polttareita jollekin ystävälleni, kun minunkin polttaripäiväni oli niin mukava :) - armas
kaaso ja opiskelija... kirjoitti:
Haloo, jos olet kaaso, järjestä sellaiset polttarit joihin sinulla on varaa. Kuulostaa hieman oudolta tämä opiskelijoiden rahattomuuden ruikutus. Itse olen opiskelija, vanhempani alempaa sosiaaliluokkaa, mutta olen aina huolehtinut itselleni hyvän kesätyöpaikan. Kannattaisi myös hieman katsoa peiliin!
- Kaaso viimeisen kerran
kypsä kirjoitti:
Olishan se kivaa pitää kaikkien kanssa palaveria, mutta kun itse sattuu asumaan muista 400 km päässä.. Kerran on palaveerattu, paikalle oli pyydetty kaikki, mutta yllättäen paikalle saapui vain "kakkoskaaso" lisäkseni. Mailitse/puhelimitse on pyydetty ehdotuksia, mutta minkäs teet kun jengi on hanurista eikä pyydettäessä viitsi ideoitaan jakaa, mutta kun kaikki on saatu valmiiksi, niin sit kyllä ollaan haukkumassa ja valittamassa kaikesta.
Mun pointti onkin siinä, että jos ei viitsi pyydettäessä ideoimaan (mahdollisuuksia on monia), niin eivät sit aikuset ihmiset jälkikäteen valittaisi. Ihan alussa myös infosimme polttariporukkaa, että hintaa tulis jokaiselle 20-30€. Siinä vaiheessa ei valitusta tullut...Olen ihan samaa mieltä. Olen koittanut tehdä kaikkeni, että saan viestiä eteenpäin kaikille polttareihin osallistuville ja kysellyt kommentteja, ehdotuksia, ideoita, budjettia yms... EIKÄ KUKAAN KORVAANSA LOTKAUTA. Mutta kyllä sitten, kun kerroin, että hinnaksi tulee n. 30eur/pää (Olen itse kaiken suunnitellut/varannut/järkännyt) alkoi kommetteja satelemaan - liian kallista, miks pitää tehdä sitä, eikö vois jotain halvempaa, tarviiko maksaa jos tulee vasta yöhemmin yms...
Helvetti... olisivat silloin sanoneet, kun kysyin!
Ei enää ikinä polttareita järjestämään!!!!!!!!!!!
- Yhteispeliä
Moikka, laitanpa minäkin mielipiteeni joukkoon. Kaason vastuulla on polttariporukan kokoon kutsuminen mahdollisimman hyvissä ajoin ja myös huolehtia siitä, että porukka yhteisesti sopii tekemiset ja paljonko rahaa saa mennä. Kun budjetti selvillä ja monta viisasta päätä (toivottavasti) koolla, tulee polttareista ystäväpiirin muokkaama eli sellaiset morsiamen näköiset. Saa maksaa vähän tai paljon, pääasia että se on porukalla mietitty ja sovittu. Jos tähän ei ole mahdollisuutta, niin aika usein, ikävä kyllä, suurin osa kustannuksista jää kaason harteille.
- kypsä
Jups, nyt on nuo per***een polttarit "juhlittu". Juhlakalulla näytti runsaan alkoholikulutuksen takia olevan ainakin nousuhumalavaiheessa kovin hauskaa, muusta porukasta en menisi vannomaan... Oli jokseenkin vaivaantunut olo. Loppujen lopuksi onnistuttiin tinkimään hinnaksi 17€ omat kulut. Silti näytti siltä että pari kappaletta piti hintaa liian kovana. Uskomatonta, että se on noin pienestä kiinni... Ei tosin näyttänyt rahasta olevan puutetta kun eniten rahasta valittaneet pistelivät ravintolassa puokkiin 33€ punkkupulloa. Onneksi nuo kaksi ovat nimenomaan morsiamen "ystäviä", joita en ole nähnyt kuin kerran tai pari, minulla toivottavasti on parempia tuttuja... Sekin oli aika ikävää että morsian oli jonkun lörpön takia täysin tietoinen polttarisuunnitelmista... Ei ollut mitään yllätyksiä :(
vituttaa kun teki suunnitelmat periaatteessa kaksiin polttareihin, ja silti oli tylsää. tai no, morsian viihtyi, se lienee tärkeintä. - niina
Niinpä, samoja tuntemuksia minulla kesällä järjestettyihin polttareihin. Lopulta kävimme vain syömässä, jokainen maksoi omat ruokansa ja valittelivat kun on niin kallista! (6-8e ruokia tilailivat) ja sitte oli vielä maksettavana se tulevan morsiamen ateriasta oma osa... HUHHUH!!!
Yks kaveri jätti tulematta kun oli niin "kallista".. - Anonyymi
LAITA VIESTI OLEN HUHTIKU SYNTYNYT OTA YHETYTÄ OLISI KIVA LAITTAA VIESTIÄ T MARITA
- Anonyymi
LAITA VIESTI OLEN 54 VUOTIAS NAINEN PIAN OTA YHETTETÄ T MARITA SAIKO VIESTIN MINULTA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan1235599Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan433787- 163585
- 1773144
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42401642Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631446Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj141287- 781112
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää381040Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän151017