Paljonko vuotuinen tuotto?

Hyvä?

Paljonko tuottaa pitkässä juoksussa kun ottaa huomioon kaikki remontit, vuokraamattomat kuukaudet, jne. Pääseekö viiteen prosenttiin?

21

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suhteellista.....

on kaikki. Itsellä 16 asuntoa ja lisää katselen koko ajan, laskennallinen bruttotuotto pitää olla aina vähintään 9%. Nettotuotto vaihtelee kohteissani 6-14% välillä.

• vuokratäti

Samoilla prosenteilla mennään täälläkin.

• On totuuden aika

Mistäköhän kohteesta saat 14% tuoton vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen kun kaikki mahdolliset remontit otetaan huomioon? Valehtelet!

• On totuuden aika

Siis nimenomaan nettotuottosta puhun, 14% on valhetta, kauniimmin sanottuna fiktiota. Pitkällä tähtäyksellä ei mitenkään mahdollista.

Realistinen tuottoarvio on 5-7%, inflaatio 2-4% joten reaalituotto on muutama prosentti.

• Laskelma...
        On totuuden aika kirjoitti:

Mistäköhän kohteesta saat 14% tuoton vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen kun kaikki mahdolliset remontit otetaan huomioon? Valehtelet!

Tässä sulle laskelma kuinka tulee tuo prosentti. Rivitalo kaksio sauna 55m2
        Vuokra 550eur/kk-vastike 183,50eur/kk=366.50 brutto.
        Asunnon hankintahinta (v1995) 23000eur ja laskentakaava on
        366,50x12x100/23000=19.12% tuotto sijoitetulle pääomalle. Tästä pois sitten tuo mainittu inflaatio niin päästään tuohon 14%:iin. Verojen vaikutusta voi kompensoida hankinnoilla joita "kierrätetään" sopivasti. Lisäksi tulee tietenkin asunnon arvonnousu.

Moni väittää että asunnon hinnaksi pitää aina ottaa asunnon sen hetkinen markkinahinta, tämä on mielestäni väärä tapa, kun kuitenkin lasketaan tuottoa jo sijoitetulle pääomalle. Tuottoprosentti toki laskee jos käyttäisin kaavassa asunnon todellista markkinahintaan 65000eur.

Edelleenkin väitän että tuottavaa asuntojen pienimuotoista sijoitustoimintaa voi suomessa harrastaa kunhan jättää kalliin pääkaupunkiseudun pois laskuista, maakunnissa saa paljon paremman tuoton sijoitetulle pääomalle.

Olkoon sitten niin tai näin niin omistamani 16 asuntoa joista ei ole velkaa takaavat minulle mukavan ja tasaisen tuoton niin ettei tarvitse käydä ulkopuolella töissä. Ikää mulla on 45v ja olen "harrastanut vuokraustoimintaa v.sta 1992 ja toissä olen viimeksi ollut v 2000 eli tuotoilla olen elänyt 11v.

Ps. Asuntomassani markkinahinta on tällä hetkellä 850-950000 eur joka on kertynyt vuosien mittaan, koko asunto massa on velaton

T: Pikkusijoittaja

• On totuuden aika
        Laskelma... kirjoitti:

Tässä sulle laskelma kuinka tulee tuo prosentti. Rivitalo kaksio sauna 55m2
        Vuokra 550eur/kk-vastike 183,50eur/kk=366.50 brutto.
        Asunnon hankintahinta (v1995) 23000eur ja laskentakaava on
        366,50x12x100/23000=19.12% tuotto sijoitetulle pääomalle. Tästä pois sitten tuo mainittu inflaatio niin päästään tuohon 14%:iin. Verojen vaikutusta voi kompensoida hankinnoilla joita "kierrätetään" sopivasti. Lisäksi tulee tietenkin asunnon arvonnousu.

Moni väittää että asunnon hinnaksi pitää aina ottaa asunnon sen hetkinen markkinahinta, tämä on mielestäni väärä tapa, kun kuitenkin lasketaan tuottoa jo sijoitetulle pääomalle. Tuottoprosentti toki laskee jos käyttäisin kaavassa asunnon todellista markkinahintaan 65000eur.

Edelleenkin väitän että tuottavaa asuntojen pienimuotoista sijoitustoimintaa voi suomessa harrastaa kunhan jättää kalliin pääkaupunkiseudun pois laskuista, maakunnissa saa paljon paremman tuoton sijoitetulle pääomalle.

Olkoon sitten niin tai näin niin omistamani 16 asuntoa joista ei ole velkaa takaavat minulle mukavan ja tasaisen tuoton niin ettei tarvitse käydä ulkopuolella töissä. Ikää mulla on 45v ja olen "harrastanut vuokraustoimintaa v.sta 1992 ja toissä olen viimeksi ollut v 2000 eli tuotoilla olen elänyt 11v.

Ps. Asuntomassani markkinahinta on tällä hetkellä 850-950000 eur joka on kertynyt vuosien mittaan, koko asunto massa on velaton

T: Pikkusijoittaja

Asunnon tämän hetkinen markkinahinta on tietysti se hinta johon tuottoa verrataan. Jos olisi ostanut joskus 1970-luvulla asunnon olisi tuotto silloin kymmeniä prosentteja!

Esimerkkisi todellinen tuotto on 6.8%, joten tuottoprosentti puolittuu. Tulevat remontit syövät tuottoa, eivät nekään ilmaisia ole.

• Miksi markkinahinta?

Asunnon tämän hetkinen markkinahinta on tietysti se hinta johon tuottoa verrataan. Jos olisi ostanut joskus 1970-luvulla asunnon olisi tuotto silloin kymmeniä prosentteja!

Esimerkkisi todellinen tuotto on 6.8%, joten tuottoprosentti puolittuu. Tulevat remontit syövät tuottoa, eivät nekään ilmaisia ole.

joka on spekulatiivinen arvio jonkun tuotteen sen hetkisestä hinnasta, voisi olla oikea lähtökohta kun lasketaan tuottoa. Ainoa oikea tapa laskea tuotto on käyttää toteutunutta markkinahintaa, siis sitä hintaa jolla asunto on ostettu. Sitten kun asunto joskus realisoidaan, arvioidaan markkinahinta uudelleen, ei sitä kesken kaiken joka kuukausi arvioida että mitä nyt on tuotto ja mitä se on ensi kuussa.
        Olette menneet liikaa tähän kauppalehti, taloussanomat tyyppiseen kvartaaliajatteluun.

• On totuuden aika
        Miksi markkinahinta? kirjoitti:

joka on spekulatiivinen arvio jonkun tuotteen sen hetkisestä hinnasta, voisi olla oikea lähtökohta kun lasketaan tuottoa. Ainoa oikea tapa laskea tuotto on käyttää toteutunutta markkinahintaa, siis sitä hintaa jolla asunto on ostettu. Sitten kun asunto joskus realisoidaan, arvioidaan markkinahinta uudelleen, ei sitä kesken kaiken joka kuukausi arvioida että mitä nyt on tuotto ja mitä se on ensi kuussa.
        Olette menneet liikaa tähän kauppalehti, taloussanomat tyyppiseen kvartaaliajatteluun.

Mitäpä tästä kinastelemaan, sinun pitää mennä kauppakorkeaan opettamaan, eihän siellä mistään mitään tiedetä. Olet selvästi Nobelin taloustieteen palkinnon arvoinen nero näissä asioissa.

Jos on ostanut asuntoja 1970-luvulla on tuotto vallan hirmuinen, jotain aivan muuta kuin nyt ostuissa. Tämä on sitä sinun taloustiedettäsi joka ei meille kaikille valkene...

• 16 asuntoa... vastaa

Mitäpä tästä kinastelemaan, sinun pitää mennä kauppakorkeaan opettamaan, eihän siellä mistään mitään tiedetä. Olet selvästi Nobelin taloustieteen palkinnon arvoinen nero näissä asioissa.

Jos on ostanut asuntoja 1970-luvulla on tuotto vallan hirmuinen, jotain aivan muuta kuin nyt ostuissa. Tämä on sitä sinun taloustiedettäsi joka ei meille kaikille valkene...

v.2009 verotettava pääomatulo oli rapiat 66000eur. Nyt kun katselee tata nykyistä maailman menoa tuntuu että ehkä pitäisi todellakin mennä sinne kauppakorkeakouluun luennoimaan vakaasta ja turvallisesta sijoitusmuodosta, ei niiden opeilla tehtävät temput nyt kovin hyvin tunnu pärjäävän...
        Et lukenut tekstiäni ajatuksella,,,,,aloitin sijoitustoiminnan -92 enkä 70 luvulla.

• Toisille kannattaa

Se riittää minulle tuotoksi et asuntolainani tulee vuokralaisen toimesta maksettua.Edellisen lainan loputtua voi ottaa jälleen uuteen asunto osakkeeseen lainaa.

• Ei persaukisille

Höpön löpöä laskettelet. Rehellinen totuus on, että et elinaikanasi ehdi montaa asuntoa vuokrilla maksaa, niin pieni on lyhennyksiin jäävä raha kulujen jälkeen, taloyhtiön ja huoneiston remontit, jääkaappien, liesien ym uusinnat syö osansa. 4- kymppinen kun ostaa sijoitusasunnon, on jo eläkeiän ylittänyt, niin vuokrat menee vielä lyhennyksiin. Sijoitusasuntoihin täytyy olla noin puolet omaa rahaa aluksi, jotta homma pyörii ja senkin ns ylimääräistä rahaa, sekä itsellä mukava velaton asunto. Ei ole mitään järkeä kiituuttaa elämäänsä, säästäen vanhuuteen.

• vuokratäti
        Ei persaukisille kirjoitti:

Höpön löpöä laskettelet. Rehellinen totuus on, että et elinaikanasi ehdi montaa asuntoa vuokrilla maksaa, niin pieni on lyhennyksiin jäävä raha kulujen jälkeen, taloyhtiön ja huoneiston remontit, jääkaappien, liesien ym uusinnat syö osansa. 4- kymppinen kun ostaa sijoitusasunnon, on jo eläkeiän ylittänyt, niin vuokrat menee vielä lyhennyksiin. Sijoitusasuntoihin täytyy olla noin puolet omaa rahaa aluksi, jotta homma pyörii ja senkin ns ylimääräistä rahaa, sekä itsellä mukava velaton asunto. Ei ole mitään järkeä kiituuttaa elämäänsä, säästäen vanhuuteen.

Mistä näitä höpösäätäjiä oikein tulee??!!
        Rehellinen totuus on, että olen jäänyt "eläkkeelle" vuosia sitten, ennen kuin olin 4-kymppinen. Ostelen yhdeksään asuntooni liesiä ja jääkaappeja, makselen putkia ja lyhennyksiä, muun aikaa löhöilen ja kaivelen napaani juuri niin kuin huvittaa. Vuokratuloilla.

Nyt kun olen yli 4-kymppinen, ostelen harvakseltaan lisää asuntoja ja pidän tarkasti huolta siitä, ettei velkapotti pääse liikaa pienenemään. Elinajanodotteeni on siellä 100 vee hujakoilla - ja ajattelin olla vielä silloinkin veloissa. Napani on silloin jo toivottavasti siistimpi, vuosikymmenten kaivelun jälkeen.

" Ei ole mitään järkeä kiituuttaa elämäänsä, säästäen vanhuuteen. "
        Velan pelko pitää tyhmät köyhinä. Minä en tuhlaa mihinkään ylimääräiseen, edes vanupuikkoihin (napa!) ja heti kun joku käyttää sanoja "mukava ja helppo" liitän jatkoksi sanan "kallis". Velkaa otan reippaasti mutta harkiten, reaalivakuuksilla, sopivalla marginaalilla. Velattomuuden ihannointi on typerää. Velka on rahoitusta. Se on tarkoitettu tuottaviin hankkeisiin, jotka maksavat vähitellen itse itsensä ja vielä voitot päälle.

Asenne, että velka itsessään on suurta syntiä, joku ihmeellinen velanpelko, istutettiin Suomeen sotakorvauksien maksuvuosina. Velkaraha on väline, joko sillä vipuaa itsensä elämässään paremmalle oksalle tai sitten sössii rahansa kurkusta alas. Kulutusluotot pitäisi mielestäni kieltää lailla, samoin pikavipit. Lainarahalla ei ole
        tarkoituksenmukaista leventää elämäänsä vaan hankkia varallisuutta ja investoida uusiin tulonhankintamahdollisuuksiin.

" Sijoitusasuntoihin täytyy olla noin puolet omaa rahaa aluksi "
        Sijoitusasuntoihin pitää olla vakuutta, ei rahaa. Esim. omasta asuntolainasta tehtävät lainanlyhennykset kerryttävät koko ajan lisää vapaata vakuutta, jota vastaan voi hakea sijoitusasuntolainaa. Kun vuokrakämppä on hankittu, alkaa vapaata vakuutta kertyä oman asunnon lisäksi myös vuokra-asunnon lainanlyhennysten verran joka kuukausi.
        Kohta oletkin ostamassa seuraavaa asuntoa, ja sitä seuraavaa.

Minä ja minun rakas napani jatkamme täällä kituuttamista. Huomenna selviää, tuleeko kaupat yhdestä uudesta kämpästä, vai ostanko sittenkin sen naapuritalon halvemman ja huonomman kohteen. Ja varainsiirtoveronkin maksan velalla... :-)

• Ei persaukisille
        vuokratäti kirjoitti:

Mistä näitä höpösäätäjiä oikein tulee??!!
        Rehellinen totuus on, että olen jäänyt "eläkkeelle" vuosia sitten, ennen kuin olin 4-kymppinen. Ostelen yhdeksään asuntooni liesiä ja jääkaappeja, makselen putkia ja lyhennyksiä, muun aikaa löhöilen ja kaivelen napaani juuri niin kuin huvittaa. Vuokratuloilla.

Nyt kun olen yli 4-kymppinen, ostelen harvakseltaan lisää asuntoja ja pidän tarkasti huolta siitä, ettei velkapotti pääse liikaa pienenemään. Elinajanodotteeni on siellä 100 vee hujakoilla - ja ajattelin olla vielä silloinkin veloissa. Napani on silloin jo toivottavasti siistimpi, vuosikymmenten kaivelun jälkeen.

" Ei ole mitään järkeä kiituuttaa elämäänsä, säästäen vanhuuteen. "
        Velan pelko pitää tyhmät köyhinä. Minä en tuhlaa mihinkään ylimääräiseen, edes vanupuikkoihin (napa!) ja heti kun joku käyttää sanoja "mukava ja helppo" liitän jatkoksi sanan "kallis". Velkaa otan reippaasti mutta harkiten, reaalivakuuksilla, sopivalla marginaalilla. Velattomuuden ihannointi on typerää. Velka on rahoitusta. Se on tarkoitettu tuottaviin hankkeisiin, jotka maksavat vähitellen itse itsensä ja vielä voitot päälle.

Asenne, että velka itsessään on suurta syntiä, joku ihmeellinen velanpelko, istutettiin Suomeen sotakorvauksien maksuvuosina. Velkaraha on väline, joko sillä vipuaa itsensä elämässään paremmalle oksalle tai sitten sössii rahansa kurkusta alas. Kulutusluotot pitäisi mielestäni kieltää lailla, samoin pikavipit. Lainarahalla ei ole
        tarkoituksenmukaista leventää elämäänsä vaan hankkia varallisuutta ja investoida uusiin tulonhankintamahdollisuuksiin.

" Sijoitusasuntoihin täytyy olla noin puolet omaa rahaa aluksi "
        Sijoitusasuntoihin pitää olla vakuutta, ei rahaa. Esim. omasta asuntolainasta tehtävät lainanlyhennykset kerryttävät koko ajan lisää vapaata vakuutta, jota vastaan voi hakea sijoitusasuntolainaa. Kun vuokrakämppä on hankittu, alkaa vapaata vakuutta kertyä oman asunnon lisäksi myös vuokra-asunnon lainanlyhennysten verran joka kuukausi.
        Kohta oletkin ostamassa seuraavaa asuntoa, ja sitä seuraavaa.

Minä ja minun rakas napani jatkamme täällä kituuttamista. Huomenna selviää, tuleeko kaupat yhdestä uudesta kämpästä, vai ostanko sittenkin sen naapuritalon halvemman ja huonomman kohteen. Ja varainsiirtoveronkin maksan velalla... :-)

Kukin tyylillään, itse olen runnonut sijoitusasunnot velattomiksi n. 5 vuodessa, laittamalla rahaa niihin muista tuloistani. Enempää en haali, velattomana on kevyt olla, tuotto tulee nyt oikeasti elämän laadun nostoon, vain velaton on vapaa!

En oikein ymmärrä mitä järkeä on haalia asuntoja velaksi, satojentuhansien, tai miljoonan velat niskassa, koko homma voi kaiken lisäksi sakata, jos asuntojen hinnat kääntyy rajuun laskuun, korot nuosee ja/tai valtio nostaa liikaa pääomatuloveroja, kiinteistöveroja ja alvia. Liikaa on miinoja tuossa sinun velkaa velanpäälle systeemissä. Kehoitan miettimään riskejä.

Köyhällä on usein sellainen usko, että omistaa ja on varakas, kun on paljon velalla hankittua. Vaurastuminen on hieno asia ja erittäin kannatettavaa, mutta ei kannata ottaa typeriä riskejä niin paljoa, että voi menettää kaiken.

• On totuuden aika
        Ei persaukisille kirjoitti:

Ei me ymmärretä näitä talousviisaita. Eikähän lähdetä pankkiin lainaa hakemaan, ostetaan aluksi pari yksiötä, ensi vuonna taas kaksi. Vuokralaiset maksavat yhtiövastikkeet, lainan lyhennykset ja korot, asunnon rempat, omaa rahaa ei tarvitse ollenkaan. Ennen kuin huomaammekaan meilla on tusinan verran asuntoja jotka pyörivät ihan itsekseen velkarahalla mutta vuokralaiset maksaa kaiken. Kun velat on maksettu olemme miljonäärejä, eikö rikastuminen olekin helppoa?

• .

Ei me ymmärretä näitä talousviisaita. Eikähän lähdetä pankkiin lainaa hakemaan, ostetaan aluksi pari yksiötä, ensi vuonna taas kaksi. Vuokralaiset maksavat yhtiövastikkeet, lainan lyhennykset ja korot, asunnon rempat, omaa rahaa ei tarvitse ollenkaan. Ennen kuin huomaammekaan meilla on tusinan verran asuntoja jotka pyörivät ihan itsekseen velkarahalla mutta vuokralaiset maksaa kaiken. Kun velat on maksettu olemme miljonäärejä, eikö rikastuminen olekin helppoa?

Jos rikastuminen ja rahantekeminen olisi helppoa, ei vähävaraisia olisi ollenkaan.

• Tarkennusta...

kaiken a ja o ajoitus, sijainti ja vuokralaisten valinta. Tuottavaan asuntojen sijoitustoimintaan ei pääse ostamalla asuntoja markkinoilta. Asunnot pitää ostaa pakkotilanteissa, perikunnilta, pakkohuutokaupoista. ym missa kohteen hinta on selkeästi alle sen hetkisten markkinahintojen, pitää muistaa että tällä alalla pärjää vain jos on riittävän härski.

• vuokratäti

Oi, totuus valkeni sinullekin ihan aikanaan. Juuri näin. Helppoa se ei ole, mutta vihdoinkin tavoitit oikean periaatteen.

• On totuuden aika
        Tarkennusta... kirjoitti:

kaiken a ja o ajoitus, sijainti ja vuokralaisten valinta. Tuottavaan asuntojen sijoitustoimintaan ei pääse ostamalla asuntoja markkinoilta. Asunnot pitää ostaa pakkotilanteissa, perikunnilta, pakkohuutokaupoista. ym missa kohteen hinta on selkeästi alle sen hetkisten markkinahintojen, pitää muistaa että tällä alalla pärjää vain jos on riittävän härski.

Nyt tuli oikein konkreettisia neuvoja, pakkotilannetta pitää käytää hyväkseen. Kuvitteletko että sinä olet ainoa ostaja, voit sanella hinnan? Huutokaupassa on yleensä useita osallistujia.

• En kuvittele...

Nyt tuli oikein konkreettisia neuvoja, pakkotilannetta pitää käytää hyväkseen. Kuvitteletko että sinä olet ainoa ostaja, voit sanella hinnan? Huutokaupassa on yleensä useita osallistujia.

vaan lasken, lasken ja lasken, jos kohdetta ei saa sillä hinnalla jonka olen laskenut, en osta sitä. Sijoitusasuntoja ei osteta tunteella vaan järjellä ja laskemalla, tämän vuoksi minulla on 16 kpl velatonta sijoitusasuntoa.
        Näin se tapahtuu....
        Ilmoittelen välillä lehdissä että ostetaan, seuraan asuntoilmoituksista niitä jotka kiinnostaa ja ovat olleet pitkään myynnissä. Myynnistä poistuneista kiinnostavista asunnoista selvitän omistustiedot ja lähestyn suoraan omistaja. Pointti on se ettei minun ole pakko ostaa mutta jos tulee sopiva kohdalle isken heti. Huutokaupissa on muitakin sijoittajia ja jokaisella on omat laskentakaavat, josku mun kaava toimii ja saan asunnon joskus en, mitä siitä sitten, en jää poraamaan että nyt meni ihana asunto sivu suun.

Ostelen pääsääntöisesti kaksioita ja kolmioita, en yksiöitä juurikaan. Vuokralaiseksi valitsen pääsääntöisesti varttuneempaa väkeä, ongelmatapauksia vältän kuin ruttoa....koemus..... Alueella jossa toimin, minut tunnetaan hyvänä vuokraisäntänä ja usein soitellaan onko vapaita asuntoja. En siis ole ahne porvarikiskuri vaan hyvä vuokraisäntä.

Remontit teen itse, näytöt hoidan itse, paperityöt hoidan itse eli en tarvitse juurikaan maksullista apua.

Ostin joitain vuosia sitten erään konkursiin menneen kodinkoneliikkeen varaston, suurinpiirtein kaikkia koneita on varastossa valmiina odottamassa jos jossain sellainen hajoaa jne. jne.

Tuosta voit hahmottaa sen toimivan kokonaisuuden jota olen koittanut selittää. Toimiva sijoitustoiminta on monien onnistuneiden asioiden summa jossa kokemus ratkaisee. Täällä kun välillä lukee tuota suntojen hintapalstaa jossa vuokralurkit maksaa ok-keisareitten omaisuutta, tuppaa välillä naurattamaa. Nää on just niitä jotka lukee liikaa taloussanomia ja kauppalehteä ja tekee sijoituspäätöksensä niiden mukaan.

• vuokratäti
        En kuvittele... kirjoitti:

vaan lasken, lasken ja lasken, jos kohdetta ei saa sillä hinnalla jonka olen laskenut, en osta sitä. Sijoitusasuntoja ei osteta tunteella vaan järjellä ja laskemalla, tämän vuoksi minulla on 16 kpl velatonta sijoitusasuntoa.
        Näin se tapahtuu....
        Ilmoittelen välillä lehdissä että ostetaan, seuraan asuntoilmoituksista niitä jotka kiinnostaa ja ovat olleet pitkään myynnissä. Myynnistä poistuneista kiinnostavista asunnoista selvitän omistustiedot ja lähestyn suoraan omistaja. Pointti on se ettei minun ole pakko ostaa mutta jos tulee sopiva kohdalle isken heti. Huutokaupissa on muitakin sijoittajia ja jokaisella on omat laskentakaavat, josku mun kaava toimii ja saan asunnon joskus en, mitä siitä sitten, en jää poraamaan että nyt meni ihana asunto sivu suun.

Ostelen pääsääntöisesti kaksioita ja kolmioita, en yksiöitä juurikaan. Vuokralaiseksi valitsen pääsääntöisesti varttuneempaa väkeä, ongelmatapauksia vältän kuin ruttoa....koemus..... Alueella jossa toimin, minut tunnetaan hyvänä vuokraisäntänä ja usein soitellaan onko vapaita asuntoja. En siis ole ahne porvarikiskuri vaan hyvä vuokraisäntä.

Remontit teen itse, näytöt hoidan itse, paperityöt hoidan itse eli en tarvitse juurikaan maksullista apua.

Ostin joitain vuosia sitten erään konkursiin menneen kodinkoneliikkeen varaston, suurinpiirtein kaikkia koneita on varastossa valmiina odottamassa jos jossain sellainen hajoaa jne. jne.

Tuosta voit hahmottaa sen toimivan kokonaisuuden jota olen koittanut selittää. Toimiva sijoitustoiminta on monien onnistuneiden asioiden summa jossa kokemus ratkaisee. Täällä kun välillä lukee tuota suntojen hintapalstaa jossa vuokralurkit maksaa ok-keisareitten omaisuutta, tuppaa välillä naurattamaa. Nää on just niitä jotka lukee liikaa taloussanomia ja kauppalehteä ja tekee sijoituspäätöksensä niiden mukaan.

Enpä minäkään ole pyyntihintaa maksanut sijoituskämpästä, aina pitää tarjota alaspäin ja hintakilpailuihin ei pidä lähteä. Maksullisiin palveluihin en myöskään turvaudu. Kaikki ylimääräiset kulut pitää kiskoa vuokralaisilta takaisin, jolloin vuokrat nousevat monen hyvän asunnonhakijan kannalta kohtuuttomiksi. Eli ei hyödytä kumpaakaan vuokraosapuolta.

Itselläni on yksiöitä ja kaksioita, isompien asuntojen vuokraamista en ole koskaan kokeillut. Onko muilla kokemuksia perheasuntojen vuokrauksesta? Kannattaako?
        Vielä voisin muutaman asunnon ostella, ehkä joltain uudelta paikkakunnalta ihan mielenvirkistyksen vuoksi. Jonkun vanhemman omistuksen voisi pistää lihoiksi. Täytyy miettiä, laskea, laskea ja laskea.

Yksityisiä vuokranantajia on Suomessa neljännesmiljoona, että ei tässä ihan pienessä piirissä pyöritä. Useilla lienee se yksi perikunnan kämppä, jota vuokrataan vähäisellä kokemuksella ja kasvavilla huonoilla kokemuksilla. Sitten ihmetellään, miten tämä voisi ikinä kannattaa. Vastaus kuuluu: kokemuksella, osaamisella ja pitkäjänteisyydellä pärjää pitkälle. Talouslööppihöpötykset sopii jättää omaan arvoonsa.

Tulevan hallituksen veronkorotukset ja asuntopoliittiset päätökset syynään suurennuslasilla. Helsingin seudun soppaan ei tunnu millään löytyvän ratkaisuja. Pääomatuloverojen korotukset siirtyvät suoraan vuokriin ja asumistukimenot kasvavat - hölmöläisen peitonjatkoa! - energia-,kiinteistö- ja jäteverot, palkankorotukset jne. tulevat nostamaan vuokratasoa reippaasti lähivuosina. Millä vähävaraiset maksavat? Verovaroista maksetulla asumistuella?? Ketään ei tässä maassa hankeen jätetä. Asumiskustannuksien jatkuva veroperusteinen korottaminen ei vaan palvele kenenkään etua.

• gpknl

Itselläni nettotuoto liikkuneet 3,2 ja 10,7 välillä. Kuluja ja tuottoa on nyt seurattu 5 v, jolloin hankin ensimmäisen sijoitusasuntoni. Nyt on kolme eri asuntoa. Eli petrattavaa löytyy liikemieskyvyistäni, nuo tuotot eivät ole järin suuret.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      162
      5635
    2. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      90
      4656
    3. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      212
      4619
    4. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      178
      4528
    5. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      6
      4509
    6. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      63
      4386
    7. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      60
      4063
    8. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      15
      3979
    9. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      42
      3895
    10. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      107
      3835
    Aihe