Mihin hait? Miten meni pääsykokeet? Mihin pääsit?

Likkiso

Piinaviikot ovat alkaneet, ainakin minulla Metropolian tekniikkaan hakeneena ja pääsykokeet eilen kahlanneena. :) Rakennusinssiksi on tarkoitus päästä, mutta tosiaan, 4 viikkoa vielä odottelua... Hulluksihan tässä tulee....

Jännätään yhdessä 4 viikkoa ja laitellaan sitten tuloksia kehiin!

50

2154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsfsdfgrwe

Jos Savonia toimii samalla tavalla kuin vuosi sitten, niin ne julkaisevat ensi perjantaina kokeen kotisivuillaan vastauksineen. Loppuu jännääminen siihen, mikäli muistaa omat vastauksensa ja on hakenut pienempään amkiin, johon pääsee helposti sisään, mikäli kokeesta pääsee läpi. Näin on itselläni.

Sulla taitaa kyllä olla kinkkisempi tilanne, koska Metropoliassa voi sisäänpääsypisteet huidella melko korkealla, sekä vaihdella joka vuosi jonkin verran :)

• Roope Soo

Kai hait muuallekin kuin Metropoliaan? Viime vuonna hain sinne, mutta pisteet riitti vaan Hämeenlinnaan. En tänä vuonna enää viitsinyt hakea uudestaan kun kyllä tämä ihan hyvä on myös. Matka vaan harmittaa mutta ihan tyytyväinen saa olla jos pääsee johonkin. 1/3 hakijoista saa korkeakoulupaikan ja 2/3 jää ilman.

Metropoliaan ei kuulemma pääse kuin jotain alle1/10 kaikista hakijoista, alasta riippuen. Raksa taitaa olla keskivaiheilla, ei helpoin eikä vaikein. Pidetään peukkuja!

• TulevaOpiskelija(?)

Hain Savoniaan bioanalyytikoksi ja valintakokeet oli eilen.. Jänskättää kyllä tosi paljon odottaa tuloksia!:) Mielestäni valintakokeet meni oikein jees. Ainoastaan soveltuvuuskokeissa aineistokoe ei mennyt kovin hyvin kun aika loppui kesken.. Mutta muuten onnistuin mielestäni muissa testeissä ja haastattelussa.. Tsemppiä sulle ja jännittäviä odotuksen aikoja!:)

• Tuleva opiskelija!

Jee pääsin bioanalyytikoksi Savoniaan? Onnea muillekin kouluun päässeille! Ja niille ketkä ei päässy niin paljon voimia ja uutta matoa koukkuun! Nim.merk. toista kertaa hakenut

• Likkiso

En hakenut muualle, kun en halua Helsingistä pois. :D Alkupisteet (koulumenestys, työkokemus jne.) on mulla toooosi hyvät, mutta pääsykoe meni vain kohtalaisesti...

• Tooooosi fiksu

TOOOSI TYHMÄ!! En halunnut mäkään pois Jyväskylästä vuos sitten mut ois kannattanut... Mietippä ku et pääse siihen ekaan niin et pääse muihinkaan koska pisterajat on melko samaa luokkaa ja menetät vielä sen 5p edun. Ite tein haun niin että käytännössä olen jo pelkällä todistuksella koulussa joten kokeen ei tarvii muuta kun mennä läpi(11p). Ja vaikka joutuiskin toiselle puolen Suomee niin mitä sit? Ollaan vuos siellä ja siirolla Jkl.ään.

• Aluepolitiikan uhri

Kukapa Helsingistä pois haluaiskaan, mutta jos vaihtoehtona on jäädä ilman opiskelupaikkaa, niin ei Hämeenlinna ihan huono vaihtoehto ole kun sieltä pääsee junalla alle tunnissa Helsinkiin.

Viikonloppuna tuntuu silti aina hyvältä päästä sieltä tuppukylästä pk-seudulle. Ilonaihe on sekin että kun bussit on sinisiä ja niissä on kunnon numerot. Paljon kukaan meidän ryhmästä ei ole hämeenlinnalainen, joten en kyllä ymmärrä miksi se koulutus pidetään siellä. Voishan se olla vaikka Tiksussa niin olis kaikilla lyhyt matka.

• 26

Mikäs tämä ketjun aloituskaan oli? Onko siellä taas joku 'sotapoju', 'poliisipoju' hakemassa orjia, joilta ottaa identiteetin, opiskelupaikan, tutkinnon. Jotta se hiiri kiltisti väkertää sen tutkinnon 'mestarilleen'. HÄPEÄ HIIIRIMAA. HÄPEÄ.

• Voi vittu oikeesti!!

En kyllä ymmärrä miksi sitä ei sit järjestetä vaikka Kangas-alassa. Kyllä oli niin tyhmä kommentti että!!! Suomee on todellakin 1090km kehä3 ylöspäin! Tuliko yllätyksenä? Miksi ei Kemin ja Rovaniemen amkia järjestetä Vantaalla niin ois kaikilla lyhyt matka.

• Likkiso
        Voi vittu oikeesti!! kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi sitä ei sit järjestetä vaikka Kangas-alassa. Kyllä oli niin tyhmä kommentti että!!! Suomee on todellakin 1090km kehä3 ylöspäin! Tuliko yllätyksenä? Miksi ei Kemin ja Rovaniemen amkia järjestetä Vantaalla niin ois kaikilla lyhyt matka.

Pysytäänkö aiheessa, jooko? :D Mutta vielä tohon yhteen kommenttiin: mä en vaan halua edes vuodeksi pois Helsingistä missä mun koko elämä on joten mieluummin kituuttelen taas vuoden duunia mitä opiskelen jossain muualla.

Tuossä äkkiseltään kun laskin niin mun kokonaispistemäärä olisi 71, enkä todellakaan tiedä mihin se riittää.. Miksi, oi miksi viikot kuluvat niin hitaasti?

• Älä jaksa sressata
        Likkiso kirjoitti:

Pysytäänkö aiheessa, jooko? :D Mutta vielä tohon yhteen kommenttiin: mä en vaan halua edes vuodeksi pois Helsingistä missä mun koko elämä on joten mieluummin kituuttelen taas vuoden duunia mitä opiskelen jossain muualla.

Tuossä äkkiseltään kun laskin niin mun kokonaispistemäärä olisi 71, enkä todellakaan tiedä mihin se riittää.. Miksi, oi miksi viikot kuluvat niin hitaasti?

Onneks olkoon olet jo 300% varmuudella sisässä jos pistees ovat nuo 71. Jamk pitää hallussa kaikkien koulutusalojen korkeimmat pisteet ja siellä oli raksan raja viime vuonna 61p ja sitä edellinen oli muistaakseni 58p ja metropolia pisteet tulee olemaan 5-10p pienemmät.

• Likkiso
        Älä jaksa sressata kirjoitti:

Onneks olkoon olet jo 300% varmuudella sisässä jos pistees ovat nuo 71. Jamk pitää hallussa kaikkien koulutusalojen korkeimmat pisteet ja siellä oli raksan raja viime vuonna 61p ja sitä edellinen oli muistaakseni 58p ja metropolia pisteet tulee olemaan 5-10p pienemmät.

Aijaa, kiitos vain, mutta en koskaan halua olla liian varma! :D

• bcjhrbcvh42vhl

Tarkoitat urpo kai Kangasala, eli Kangasalla...

• jhohoi

voi vitti oikeesti Kangasalla

• jklklnhjklnj

Urpo se on Kangasala eli Kangasalla

• urpåt
        jklklnhjklnj kirjoitti:

Urpo se on Kangasala eli Kangasalla

Urpå se on tekstiiliala!!!

• Intti opettaa joskus
        Likkiso kirjoitti:

Olet NAINEN!! Monen nuoren miehen koko elämä on kans pk seudulla, mutta Vekarajärvi ja Kajaani on kutsunut ja vuosi on monella vierähtänyt. Kyseisistä paikoista löytyy sen verran lössiä, et jos on yksikin tuttu samassa komppaniassa/patterissa ni voi samantien koittaa lotota. Kouluvuosi ei ole kun sen 9kk joista joka viikonloppu pääsee "kotia" ja on syyslomaa, joululomaa ja mitä lienee lomaa ei voi muistaa enään. Puhelimet ja Facebookit on keksitty! Jos kaverit jättää sut tällä välillä niin kyllä ne joutikin jo vaihtoon.

Kyllä sitä vuoden kärsii olla vaikka Utsijoella yksinään syömässä paskaa. Ite en halua ainakaan olla kolmekymppisenä koulunpenkillä sen takia kun en pääse haluamaan kouluun. Vuos jossain hevon kuusessa ja satavarma paikka haluamassa koulussa ja ei enään kun 3 vuotta jäljellä. Mut jokainen taablaa tavallaan.

• Aluepolitiikan uhri
        26 kirjoitti:

Mikäs tämä ketjun aloituskaan oli? Onko siellä taas joku 'sotapoju', 'poliisipoju' hakemassa orjia, joilta ottaa identiteetin, opiskelupaikan, tutkinnon. Jotta se hiiri kiltisti väkertää sen tutkinnon 'mestarilleen'. HÄPEÄ HIIIRIMAA. HÄPEÄ.

Höh, itse olet sotapoju ... En ollenkaan ymmärrä miksi närkästyit noin. Siitäkö tuo ryöpytys tuli kun kerroin että menin Hämeenlinnaan vaikka olisin mieluummin jäänyt Helsinkiin jos olis pisteet riittäneet?

Suomen opiskelupaikkojen ripottelu pitkin maaseutua vastaa väestön jakautumista 1960-luvulla. Nykyään suurin osa asuu Etelä-Suomessa mutta paikat on ties missä edelleen. Mun mielestä tämä ei voi olla muuta kuin aluepolitiikkaa. Vai onko jokin muu selitys?

Meidän ryhmästä kaikilla olis alle tunnin matka Tikkurilaan.

• trares

Haaga-Heliaan hotelli- ja ravintola-alan liikejohdon koulutusohjelmaan. Koe tuntui varsin helpolta ja haastattelukin meni hyvin, ainoastaan jännittää huonot lähtöpisteeni, 38p. Toivottavasti tulisin hyväksytyksi kun nykyiset tradenomiopinnot eivät nappaa ollenkaan :(

• ......

Mä en tiedä yhtään, miten meni.
      Hain Kajaaniin opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Valintakoe oli tosi helppo ja hakijoita suhteellisen vähän, joten sisään voisi päästä helpostikin. Kokeiden jälkeen olo oli tosi varma, mielestäni ryhmätilanne ja opettajan haastattelu meni hyvin, sain suutani auki, vaikka olen vähän ujo. Silti jälkeen päin ajateltuna hirvittää, jos olen sanonut jotain, mistä ne on saaneet musta jotenkin epäsosiaalisen tai muuten sh:ksi sopimattoman kuvan.

Sen näkee sitten muutaman viikon päästä... siihen asti pitää vain olla pelko perseessä.

• stressii..huh!

Mä haluaisin kanssa päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, mutta en ole päässyt valintakokeeseenkaan edes :(. mulla on kirjoitukset menny ihan suhtkoht hyvin, mutta lukuaineiden keskiarvo heikko... mitä mun täytyy tehdä että pääsen sisään? olen kyllästynyt tekemään töitä (toinen välivuosi menneillään).

• jannu.

Itse hain Ouluun opiskelemaan tietojenkäsittelyä. Nyt sitten vaan jännätään päästäänkö sisään. Millonhan tuolta tulee tieto? Jossain luki että viimestään 19.7 mutta siihen on niin piiitkä aika odottaa :/ Toivottavasti päästää syksyllä opiskelemaan.

• abi-11

Minä hain ensimmäisenä vaihtoehtona matkailualan koulutusohjelmaan Joensuuhun... siellä kävinkin pääsykokeissa enkä oikein osaa sanoa että miten meni.... :(

Meillä tulokset ainakin tulee välillä 4.7-19.7 :)

• Odottaa&odottaa

Röntgenhoitajaks Metropoliaan. Ei montaa muuta miestä näkyny. :)

• Toinen odottaja...

Toivottavasti natsaa! Itse pohdin kanssa jossain vaiheessa röntgenhommia, mutta päädyin hakemaan hoitsupuolelle TAMK:iin. Ei ollut sielläkään pääsykokeissa lisäkseni montaa miestä... Eihän tämä kyllä kovinkaan miesvoittoinen ala ole, mutta ehkä toisaalta myös ihan mukava juttu meille miehille! :D

• Utelias kysyy...
        Toinen odottaja... kirjoitti:

Toivottavasti natsaa! Itse pohdin kanssa jossain vaiheessa röntgenhommia, mutta päädyin hakemaan hoitsupuolelle TAMK:iin. Ei ollut sielläkään pääsykokeissa lisäkseni montaa miestä... Eihän tämä kyllä kovinkaan miesvoittoinen ala ole, mutta ehkä toisaalta myös ihan mukava juttu meille miehille! :D

Vieläkö ammattikorkeakouluihin on ne sukupuolipisteet, jossa naisvaltaiselle alalle hakeva mies tai miesvaltaiselle alalle hakeva nainen saa automaattisesti kolme lisäpistettä? Opo aina puhui noista sukupuolipisteistä lukiossa, mutta siitäkin on jo muutama vuosi aikaa, niin mietin vaan, onko käytäntö muuttunut.

• Titania*13

Minä hain Joensuuhun Muotoilun koulutusohjelmaan. Pääsykokeet meni minun mielestäni aika huonosti, mutta katsotaan....

• tradenomi

Vähän OT:nä muualla kuin Helsingissä opiskeluun. Itse opiskelin kuluvan vuoden liiketaloutta hevonkuusessa ja Helsingistä muutin kyseiselle paikkakunnalle. Nyt sain sitten siirron Helsinkiin arvostettuun ammattikorkeakouluun ja voin sanoa, että vuosi meni todella nopeasti. Oli lomat ja viikonloput sekä vapaapäiviä koulussa eli periaatteessa en joutunut olemaan opiskelupaikkakunnallani kuin max. 3-4 päivää viikosta.

Onnea vaan jos et pysty tekemään uhrausta ja asumaan vuotta jossain muualla. Siistiä sitten painaa paskaduunia ja olla pääsemättä kouluun ;)

• --------

Hyvä näin tuppukyläläisenä hakea mihin tahansa kaupunkiin, kun ei kuitenkaan ole vaarana päätyä pienemmälle paikkakunnalle kuin missä jo asun. Mulle kelpaa hyvin Kajaanin tai Iisalmen kokoinen kaupunki, kun olen paljon pienempään tottunut. :D

• Helsinkiboywwww

Itsekkin opiskelin vuoden jossain tosi kaukaa olevassa amk:ssa ja nyt sain siirron Helsinkiin....kyllä siellä vuoden jaksaa kärvistellä, mutta nyt tuntuu hyvällä, kun pääsee opiskelemaan omaan paikkakuntaan!

• Odottaja.

Hain Hyvinkäälle Laureeaan sairaanhoito opintoihin.. Itse laskeskeltuna pitäisi päästä sisään mutta jos aineistossa olikin jotain kompakysymyksiä jotkai jäi huomaamatta niin... huonosti käy. Oon jo 25 että hiljalleen sais paikka ruveta löytymään.. Opettajan haastattelu ei myöskään mennyt ihan toivomallani tavalla.
      Koe itsessään oli todella helppo, multa vaan jäi 5p pois koska treelle oli ensimmäinen hakutoive.
      Odottavan aika on joskus hyvinkin pitkä.

• Likkiso

No jopas ihmisiä tympii kun en halua Helsingistä pois. :D Minulla on ihan hyvä työpaikka jossa mielelläni oleilen, perhe, tyttöystävä (olen muuten mies) jne. on täällä, joten pois en lähde vaikka opiskelupaikasta onkin kyse.

Sukupuolipisteet on vissiin vaan toisella asteella käytössä?

• täydennyshaku

Täydennyshaku voi pelastaa vaikka opiskelupaikkaa ei heruisi. Oppilaitokset saattavat hakea uusia opiskelijoita niille linjoille, joille jäi vapaita opiskelupaikkoja. Silmät auki kiinnostavien linjojen kanssa! Tästä linkistä voi ainakin vertailla oppilaitoksia: http://www.studentum.fi/

Olisi huippua jos pääsisikin jo aloittaan syksyllä opinnot. En oo oikein vaan nähny ilmoituksia vapautuneista opiskelupaikoista. Varmaan voisi itsekin ottaa yhteyttä oppilaitokseen ja kysyä onko vapautunut paikkoja.

• sdkfkf

Minä hain Haaga-Heliaan myyntityön koulutusohjelmaan. Ahdistavaa, koska en yhtään tiedä pääsenkö sisälle vai en. Pääsykoe meni muuten todella hyvin, mutta matematiikan osuus meni ihan penkin alle. En muista tehtäviä, joten en pysty niitä "tarkistamaankaan". Mutta siis, jos muut osa-alueet meni niin hyvin kuin kuvittelen, luultavasti pääsen kouluun. Jos ei niin... :'(

• Hain pieksämäelle sosionomi monimuoto opetukseen. Hakijoita n. 300. Tänään tuli tulokset. Varasijalla 3. Valittuja oli 45. Alin pistemäärä oli 63 ja mulla 62. Ei paljon puuttunut!!!

• bgfdfvtdd

Oamkkiin kone- ja tuotantotekniikkaan hain vähän "kieliposkella" ja pääsykokeet tein puolitosissani lukematta juuri lainkaan. No tänään tuli sitten tekstarilla ilmoitus, että opiskelupaikan olen saanut.

Ihan jees, että inttilarpin jälkeen on jotakin mitä tehdä.

Terv. Amisnyymi

• dsasad

Sinne otettiinki jotai miljardi henkilöä.

• dAPOL

Radiografiaa Metropoliaan!! :)

• epätoivoinen....

Onko mitään mahdollisuuksia päästä varasijalta vielä valituksi, jos on varasijalla 10 tjn? Hain tekniikkaan ja liikenteeseen. Että kuinka paljon yleensä jengi on vastaanottamatta paikkoja noin niinku suuunnilleen?

• tyhymä____

Paljonko siellä oli aloituspaikkoja?

• epätoivoinen....

Oliskohan ollu joku 40?

• Rak04B

Jyväskylän Viitaniemen amiksen kasvatti lähti Piippukadulle jatkamaan raksaa 4 vuoden tauon jälkeen!!

• pottuuntunutduunari

rakennusmestariksi metropoliaan, amispohjalla pääsykokeisiin pientä kertausta matikan/fysiikan kirjoista ja heittämällä sisään... naureskelen tyytyväisenä lukiolaisille jotka valmennuskurssien ym huuhaa lukemisen jälkeen eivät päässeet sisään..

• :))))

Matkailualaa pääsin opiskelemaan... Voi että oon iloinen!! :) Olin AIVAN varma etten pääse, koska haastattelu meni ihan penkin alle ja hakijoita oli about 300. Se kirjallinen osuus tais mennä sit ihan hyvin :D

• hypeeee

Tampereelle TAMKkiin Tietojenkäsittelyä =)

• MH

Hain Mikkelin tekuun ympäristöteknologian koulutusohjelmaan sekä aikuis- että nuorisopuolelle. (aikuispuolelle otettiin 10 ja nuorisopuolelle 29)
      Pääsin molempiin ja nyt mietiskelen kummassa aloittaisin.

• iujijhihjkjh

"rakennusmestariksi metropoliaan, amispohjalla pääsykokeisiin pientä kertausta matikan/fysiikan kirjoista ja heittämällä sisään... naureskelen tyytyväisenä lukiolaisille jotka valmennuskurssien ym huuhaa lukemisen jälkeen eivät päässeet sisään.."

En tiedä kyllä ketään, joka amk:ta varten ois valmennuskurssin käynyt. Eiköhän ne yliopiston puolelle menevät niitä käy. :)

• .......

Kajaaniin sairaanhoitajaksi. Mutta sinnehän pääsi kaikki, ketkä kehtasivat hakea ja käydä pääsykokeissa. :D

• Lähisairaanhoitaja

"Kajaaniin sairaanhoitajaksi. Mutta sinnehän pääsi kaikki, ketkä kehtasivat hakea ja käydä pääsykokeissa. :D"

Enpä usko. Varmasti suurin osa Kajaaninkin halukkaista hakijoista jäi rannalle. Esimerkiksi Turun AMK:in Salon yksikköön pääsi vain 26 aloittavaa Sh-opiskelijaa lähes 400:sta hakijasta. Turussa vielä tuotakin tiukempaa suhteessa hakijoihin.

Sairaanhoitajan opintoihin pääsykynnys on noussut aika korkealle kautta linjan.

• ta_92

Elokuva ja tv -koulutusohjelma kutsuu Turun taideakatemiassa, muita sisäänpäässeitä? :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35