Tunisia ja taudit

matkalle

Olen lähdössä tunisiaan ja tahtoisin tietää mitä tauteja voin mahdollisesti sieltä saada? Mitä rokotteita kannattaa ottaa ja kuinka kaun ennen matkaa ne on otettava?

12

3382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

Aurinko. Aina kun olet ulkona laita hyvät aurinkolasit silmille. Näkösi samentuu jos et tee sitä. JA se on pysyvää. Itselläni on käynyt näin.
      Aurinko on hyvin voimakasta.

Liikenne on kaaos. En jotenkin suosittele ajaa takseilla, ne kaahaavat todella kovaa. Ja ovat vanhoja. Muutenkin kun ylittää tietä, autot saattavat ajaa todella kovaa, 120 km/h ei ole harvinaisuus pienellä tiellä. Joten aina varman päälle.

Hepatiitti A saattaa olla tappava, se leviää ruuan välityksellä. Sen voi saada mistä vain.
      Rokotuksella voit ehkäistä sen.

Kannattaa syödä vain hienojen hotellien ravintoloissa, paikallisten ravintolat ovat todella epäsiistejä.

Ihmiset eivät ole niin vaarallisia kuin monesti Afrikan maissa.

Väkivaltaiset ryöstöt, kidnappaukset , teloitukset ilman mitään syytä ovat aika harvinaisia. Mutta mahdollisuus on aina.

Esim. Djerban saarella tapettiin 2 vuotta sitten autopommilla ainakin 9 saksalaisturistia.

Uusi isku on hyvin todennäköinen. Se missä se tapahtuu on vaikea sanoa.

• myös

Maan eteläosissa toimii useita sotilaallisia
        terroristijoukkoja jotka kidnappaavat turisteja.
        Niiden päämaja on Algerian puolella mutta tulevat
        usein myös Tunisiaan.
        Myös kupan, tippurin ja klamydian riski on
        suuri. HIV myös vaarana muttei niin vakavasti
        kuin eteläisen ja keskisen Afrikan maissa.
        Suurin kuoleman vaara piilee kaoottisessa
        liikenteessä.
        Riesana myös hashiksen, kokaiinin ja
        marijuanan kauppiaat.

• matkalle

Ookoo..vaikea saada kuvaa tunisiasta kun tuntuu et puolet haukkuu ja puolet kehuu. Uskon kuitenkin ihan hengissä palaavani.
      Sen verran vielä kysyisin että missä hotellissa olette majaillut ja mikä mielipiteenne?

• matkalle

Olen ollut Tunisiassa 10 kertaa, myös lasten kanssa. Olen kiertänyt maata ristiin rastiin. Pisin reissu kesti 3 viikkoa Sanon tällä kokemuksella, että maa on paljon turvallisempi kuin esim. Turkki, jossa myös olen vuosien varrella käynyt n. 20 kertaa.

Liikenne on hurjaa, mutta niin on Suomessakin nykyään. Tunisiassa ei ole rattijuoppoja, Suomessa on! Ruoka on hyvää, hotellit myös. Ihmiset ovat muslimeja ja arabeja, heidän kanssaan tulee toimeen, kun on kohtelias ja kunnioittaa toista kuten hyviin tapoihin kuuluu.

Ei kannata pukeutua liian paljastavasti. Ei siis lyhyissä shortseissa ja bikinien yläosassa kaupungille. Katsokaa, miten paikalliset pukeutuvat.

Tunisia on arabimaista vapaamielisin ja eurooppalaisin.

Olen viettänyt Etelä-Tunisiassa pitkiä aikoja. Puheet turisteja kidnappaavista rosvojoukoista ovat puppua! En ole moista ennen kuullut. Algeriassa niitä kyllä on.

Sahara on ihana, ja sitä löytyy myös Tunisiasta.

Olen ollut terveenä kaikilla reissuilla. Minulla on havrix-rokotus kunnossa.

Jos haluat kuulla lisää osoitteni on [email protected]

• matkailija
        matkalle kirjoitti:

Olen ollut Tunisiassa 10 kertaa, myös lasten kanssa. Olen kiertänyt maata ristiin rastiin. Pisin reissu kesti 3 viikkoa Sanon tällä kokemuksella, että maa on paljon turvallisempi kuin esim. Turkki, jossa myös olen vuosien varrella käynyt n. 20 kertaa.

Liikenne on hurjaa, mutta niin on Suomessakin nykyään. Tunisiassa ei ole rattijuoppoja, Suomessa on! Ruoka on hyvää, hotellit myös. Ihmiset ovat muslimeja ja arabeja, heidän kanssaan tulee toimeen, kun on kohtelias ja kunnioittaa toista kuten hyviin tapoihin kuuluu.

Ei kannata pukeutua liian paljastavasti. Ei siis lyhyissä shortseissa ja bikinien yläosassa kaupungille. Katsokaa, miten paikalliset pukeutuvat.

Olen viettänyt Etelä-Tunisiassa pitkiä aikoja. Puheet turisteja kidnappaavista rosvojoukoista ovat puppua! En ole moista ennen kuullut. Algeriassa niitä kyllä on.

Kidnappaukset ja terrorismi on todellisuutta Tunisiassa. Ei mitään "puppua".

• matkalle
        matkalle kirjoitti:

Lähetin postia mutta en tiedä tuliko perille kun sähköposti temppuilee! Ilmota jos ei tullu! Oliko osoittees oikee?

• minni
        matkailija kirjoitti:

Kidnappaukset ja terrorismi on todellisuutta Tunisiassa. Ei mitään "puppua".

No jos ne kidnappaus ja terrorismi on niin todellisia niin miksi sinne sitten järjestetään matkoja?! Tuskin ne kovin yleisiä ainakaan on?!
        Ja on han nuissa suositumissa lomakohteissa viellä yleisempää tuo terroristi hommat ja mikä maa se nyt vasta oli missä oli raiskattu joku viisi vuotias tyttö.... EI AINAKAAN TUNISIA!!!!! Kyllä minä ainakin voin suositella tuota tunisiaa!!!! Jos rupiaa aattelee tuota terrorismia ja kidnappausta niin ei sitä voi mennä minnekään koska se on nykypäivä joka maassa niin yleistä....... Sinne vaan....

• jaa
        minni kirjoitti:

No jos ne kidnappaus ja terrorismi on niin todellisia niin miksi sinne sitten järjestetään matkoja?! Tuskin ne kovin yleisiä ainakaan on?!
        Ja on han nuissa suositumissa lomakohteissa viellä yleisempää tuo terroristi hommat ja mikä maa se nyt vasta oli missä oli raiskattu joku viisi vuotias tyttö.... EI AINAKAAN TUNISIA!!!!! Kyllä minä ainakin voin suositella tuota tunisiaa!!!! Jos rupiaa aattelee tuota terrorismia ja kidnappausta niin ei sitä voi mennä minnekään koska se on nykypäivä joka maassa niin yleistä....... Sinne vaan....

Niinpä, jos maa olisi tarkoitettu vain extreme-matkailijoille, ei Suomen ulkoministeriö varmaankaan sallisi sinne matkafirmojen tehdä matkoja. Älkää uskoko, mitä kaikkea täällä kirjoitetaan, vaan katsokaa Suomen ulkoministeriön( matkailutiedoitteet)www-sivut ja lukekaa sieltä tiedoitteita maan yleisestä tilanteesta!

• jaa
        jaa kirjoitti:

Niinpä, jos maa olisi tarkoitettu vain extreme-matkailijoille, ei Suomen ulkoministeriö varmaankaan sallisi sinne matkafirmojen tehdä matkoja. Älkää uskoko, mitä kaikkea täällä kirjoitetaan, vaan katsokaa Suomen ulkoministeriön( matkailutiedoitteet)www-sivut ja lukekaa sieltä tiedoitteita maan yleisestä tilanteesta!

suomi | svenska
        Matkustustiedotteet
        21.4.2004
        Tunisia: matkustustiedote

Tulosta sivu
        Turvallisuustilanne Tunisiassa on vakaa. Maassa oleskelu ja matkustaminen on verraten turvallista, normaalia varovaisuutta on hyvä noudattaa.

Suomen suurlähetystö
        Tunis

Turvallisuustilanne Tunisiassa on hyvä. Verrattuna moniin muihin arabimaihin tunisialainen yhteiskunta on vakaa. Hallitus tekee kaikkensa, jotta matkailu maassa olisi turvallista, ja tämänkin vuoksi poliiseja näkee kaikkialla. Vuoden 2002 huhtikuussa Djerban saarella tehtiin kuitenkin itsemurhaisku, jossa kuoli 21 henkilöä, joista suurin osa oli eurooppalaisia turisteja. Vastaavia arvaamattomia ja sattumanvaraisia tekoja ei voi täysin sulkea mahdollisuuksien rajojen ulkopuolelle myöskään tämän päivän Tunisiassa.

Rikollisuus

Ulkomaalaisiin kohdistuva rikollisuus on Tunisiassa verraten vähäistä. Turistien on kuitenkin hyvä olla valppaana taskuvarkaiden ja näpistelijöiden varalta. Myös osa turistien parissa työskentelevistä kauppiaista voi olla kaupankäyntitavoiltaan aggressiivisia. Yleisesti on hyvä noudattaa normaalia varovaisuutta.

Kulttuurierot

Tunisiaan matkustavan on syytä huomioda kultturierot ja tutustua maan tapoihin jo ennen matkaa. Naisten on syytä välttää liian paljastavaa pukeutumista erityisesti turistikohteiden ulkopuolella ja maaseudulla. Samoin naisten on syytä vättää yksin liikkumista auringonlaskun jälkeen. Yleisesti ottaen Tunisia on vapaamielisimpiä arabimaita eikä eurooppalaisen ole kovin vaikea huomioida paikallisen kulttuurin erityisvaatimuksia.

Muuta

Suurin turvallisuusuhka Tunisiassa matkustavalle on liikenne, jonka noudattamat säännöt ja tavat ovat suomalaisille usein kaoottisia.

Suomen suurlähetystö Tunisissa seuraa turvallisuustilanteen kehittymistä Tunisiassa ja päivittää tarvittaessa matkustustiedotetta. Suurlähetystö vastaa mielellään Tunisiaan matkustamiseen liittyviin kysymyksiin.

Lisätietoja
        Yhteystiedot: Suomen suurlähetystö, Tunis (Tunisia)
        Yhteystiedot: Suomen suurlähetystö, Alger (Algeria)

• mökö

Et tarvitse rokotteita sen kummemmin kuin Suomessakaan. Vettä ei kuitenkaan kannata juoda hanasta ripulin takia, samoin kannattaa välttää jäätelöä, jäätä(juomissa)yms.
      Maa on turvallisempi kuin esim.Suomi.

• terveys a ja o

Ota hepatiitti (havrix) rokote, sitä tarvitaan kotimaassakin, tehosteen jälkeen voimassa 20 vuotta. Hinta on kova, 50 euroa mutta terveydestä kannattaa maksaa varsinkin jos matkustelee nenmmänkin. Tunnen ihmisä joilla on A-hepatiitti V-mäinen vaiva, ei poistu ikinä....
        Jos ripuli iskee niin ei kannata ottaa lääkkeitä, ne väsyttää ja tappaa turvallisenkin bakteerikannan. Vatsalaukku "uusiutuu" kahdessa viikossa, juominen ja näkkileipä auttaa kummasti
        ripuloinin välissä.

• hmmmm

ET SAA MITÄÄN TAUTEJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      20
      3508
    2. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3138
    3. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      50
      2947
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      58
      2875
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      52
      2559
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2126
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2099
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1900
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1819
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48