Kumpaan menet syksyllä/kummassa opiskelet/kumpaan haluaisit? Ja miksi? :D
Amis vai lukio?
82
1961
Vastaukset
- vitun kova amis
Amis on vitun kova paikka, meil on amikses autot täynnä naisia ja viinaa. Lukio on perseestä.
- Turhaa turhaa turhaa
Mielipide kai tuokin
- ells
Amiksessa opiskelen, toinen vuosi alkaa nyt syksyllä :) Suosittelen sitä sillä opiskelu on aika rentoa ja sen jälkeenkin voi jatkaa ammattikorkeeseen tai yliopistoon.
- Lukiopoika
Aika vaikea on amiksesta päästä yliopistoon, kun ei lakkia ole. :)
- tyttö95-
Eka vuosi amiksessa alkaa mulla nyt syksyllä. Amikseen menen siksi, että en ole lukuihminen. Mutta en oo tod. mikään juopotteleva pissis tai muutakaan... Torkan keskiarvo oli peruskoulusta päästyäni 7.6, ja olen ylpeä siitä.
Oon siis ihan tavallinen nuori. Miksi kaikki amislaiset pitäisi olla jtn. hulttioita :O Itse valitsin lukion, syynä se, että pidän opiskelusta, varsinkin lukuaineista kuten historia, yhteiskuntaoppi, biologia.. Keskiarvo oli myös sen verran hyvä, että pääsin minne halusinkin. Aloitan siis tänä syksynä, vähän jännittää, kun poikkeaa kuitenkin paljon peruskoulusta (onneksi).
Amiskassa ei ole mielestäni vikaa, siellä ei vaan ollut alaa mikä kiinnostaisi. En muutenkaan tiedä vielä tulevaisuudestani, siksi 3 miettimisvuotta tulevat tarpeeseen.- rjtrjt
Amikseen menen audiovisuaalista viestintää opiskelemaan. Ala kiinnosti jonkin verran, ja lukioon en mennyt, KOSKA: jos sä haluat, että lukiosta on sulle tulevaisuudessa jotain todellista hyötyä, niin sun pitää oikeasti panostaa siihen ihan hel-ve-tis-ti. Lukiossa on mun mielestä hirveästi ihmisiä, jotka luulee, että se riittää kun pääset sieltä ulos semmosilla ihan ok papereilla. jos menee lukioon, niin siinä pitää oikeasti olla motivaatiota, eikä mennä sen takia, koska ei tiedä, mitä tehdä tulevaisuudessa, tai sen takia, koska kaverit meni.
Sitä paitsi, jos sä opiskelet amiksessa jonkun alan, niin se ei tarkoita, että sun pitää tehdä juuri sen alan työtä.Miksei lukioon muka voisi hakea siksi ettei tiedä mitä aikoo tulevaisuudessa? Tottakaihan siihen nyt jonkun verran on panostettava, kuulemani mukaan se on raskaampaa kuin peruskoulu, muttei kuitenkaan mitenkään mahdoton juttu jos jakaa opiskelun tasaisesti lukuvuoden ympäri.
Itsellä on keskiarvo pyörinyt aina 9 paikkeilla, mahdollisesti se laskee lukiossa, mutta en usko kuitenkaan kovin dramaattisiin muutoksiin.
Olen harkinnut jonkin verran yliopistoon menoa, kyllä sinne pääsee amiskankin kautta, mutta lukiosst saa paremmat lähtökohdat sinne.- obisgelija
Ei lukiossa välttämättä tarvitse menestyä kovinkaan hyvin päästäkseen lukion jälkeen haluamaansa opiskelupaikkaan.
- Turha uho
obisgelija kirjoitti:
Ei lukiossa välttämättä tarvitse menestyä kovinkaan hyvin päästäkseen lukion jälkeen haluamaansa opiskelupaikkaan.
Se riippuu kokonaan omasta lähtötasosta ja haluamastaan opiskelupaikasta. Esimerkiksi jos on todellinen itseoppinut kirjaviisas (ei edes kovin moni lukiolainen ole) ja tavoittelee vaatimatonta ei opiskelupaikan saaminen ole hankalaa.
- tietäjä92
Itse en lukiossa panostanut opiskeluun kovin paljoa. Löysin sieltä mieliaineeni ja tieteenalani ja nykyisin opiskelen niitä yliopistossa. Kirjoitin ne hyvin koska opin mielenkiinnolla ja minulle asiat jäivät päähän pysymään paremmin kuin muissa aineissa. Lukiossa, vaikka siellä opiskellaankin jokaista ainetta ainakin vähän, erikoistutaan omaan mielenkiinnon kohteeseen ja sitä myötä avautuu tulevaisuuden opiskelupaikat ja ammatitkin.
- Tuleva lukiolainen
Lukioon menen ens syksynä. En oo koskaan edes harkinnutkaan muita vaihtoehtoja. Amiksessa opiskeltaisiin yhteen ammattiin ja se sulkee todella monet ovet. Lukiossa saa sivistää itseään niin paljon kuin haluaa ja vielä on olemassa "kouluhenkisyys", vaikka peruskoulu loppui. Lukio jättää kaikki ovet auki, eikä minun tarvitsee päättää tulevaisuuden ammattiani vielä. Lukiosta pääsee yliopistoon vaikka minnepäin maailmaa. Olen todella motivoitunut opiskelija ja odotan lukion alkua. :)
- rtrtj
Hah, et kyllä hirveästi amiksesta tiedä. Ja miten niin amiksessa ei koulu henkisyyttä muka ole? Samalla tavalla täälläkin istutaan uoksassa, ja kuunnellaan opettajaa.
- TildaMaria93
"Amiksessa opiskeltaisiin yhteen ammattiin ja se sulkee todella monet ovet." Kerrohan mitkä ovet amis sulkee? Amiksen jälkeen voi mennä yhtälailla ammattikorkeeseen tai yliopistoon. Kyllä, se on mahdollista.
"Lukiossa saa sivistää itseään niin paljon kuin haluaa ja vielä on olemassa "kouluhenkisyys""
Öö kaksi vuotta normaalissa lukiossa opiskelleeni, voin sanoa että se henki ei ole hyvä. Itse ahdistuin lukiossa opettajien aiheuttamaan kohtuuttomaan paineeseen. "Kaikki aineet on tärkeitä" "Kyllä se 9-10 on ainoa numero joka kelpaa" "Teistä ei tule mitään jos ette saa tästä kurssista hyvää numeroa" Loppuaika meni siihen, että istuin lukion vessassa itkemässä, tai lähdin kesken päivän pois kun en kestänyt.
Luulen, että pärjään amiksessa paremmin. Uskon, että siellä on vähän parempi henki. Käyn lukion loppuun iltalinjalla, kevyemmin. Harkitsen myös hakevani apua ahdistukseen jonka kanssa kamppailen vieläkin, vaikka kesälomaa paljon takana.
Älä puhu noin asiasta josta et tiedä mitään, vielä.
Voi olla, että sinä pärjäät. Minäkin olin motivoitunut opiskelija, jolla paineet vain meni yli. Moni hyvä ystäväni pärjää lukiossa loistavasti. - obisgelija
TildaMaria93 kirjoitti:
"Amiksessa opiskeltaisiin yhteen ammattiin ja se sulkee todella monet ovet." Kerrohan mitkä ovet amis sulkee? Amiksen jälkeen voi mennä yhtälailla ammattikorkeeseen tai yliopistoon. Kyllä, se on mahdollista.
"Lukiossa saa sivistää itseään niin paljon kuin haluaa ja vielä on olemassa "kouluhenkisyys""
Öö kaksi vuotta normaalissa lukiossa opiskelleeni, voin sanoa että se henki ei ole hyvä. Itse ahdistuin lukiossa opettajien aiheuttamaan kohtuuttomaan paineeseen. "Kaikki aineet on tärkeitä" "Kyllä se 9-10 on ainoa numero joka kelpaa" "Teistä ei tule mitään jos ette saa tästä kurssista hyvää numeroa" Loppuaika meni siihen, että istuin lukion vessassa itkemässä, tai lähdin kesken päivän pois kun en kestänyt.
Luulen, että pärjään amiksessa paremmin. Uskon, että siellä on vähän parempi henki. Käyn lukion loppuun iltalinjalla, kevyemmin. Harkitsen myös hakevani apua ahdistukseen jonka kanssa kamppailen vieläkin, vaikka kesälomaa paljon takana.
Voi olla, että sinä pärjäät. Minäkin olin motivoitunut opiskelija, jolla paineet vain meni yli. Moni hyvä ystäväni pärjää lukiossa loistavasti."Amiksen jälkeen voi mennä yhtälailla ammattikorkeeseen tai yliopistoon. Kyllä, se on mahdollista."
Onhan se mahdollista, mutta harvinaista. Esimerkiksi yliopistoissa opiskelevista 1% on käynyt ammattikoulun. - oiahfjdsklcoe
obisgelija kirjoitti:
"Amiksen jälkeen voi mennä yhtälailla ammattikorkeeseen tai yliopistoon. Kyllä, se on mahdollista."
Onhan se mahdollista, mutta harvinaista. Esimerkiksi yliopistoissa opiskelevista 1% on käynyt ammattikoulun."Onhan se mahdollista, mutta harvinaista. Esimerkiksi yliopistoissa opiskelevista 1% on käynyt ammattikoulun. "
1% on suomen tasolla aika paljon.
No mieluummin opiskelen amiksessa ammattiin (ja samalla sen käyn sen lukion) kuin käyn pelkän lukion ja ajelehdin sitten miten sattuu.
Pointti on se, että amis EI sulje ovia. Kun pelkän lukion käyneet jatko-opiskelijat miettivät kuumeisesti miten löytävät töitä kesäisin/koulun ohella. Amiksen käyneet jatko-opiskelijat voivat paremmalla todennäköisyydellä saada töitä siihen ohelle. - Näin on näppylät
oiahfjdsklcoe kirjoitti:
"Onhan se mahdollista, mutta harvinaista. Esimerkiksi yliopistoissa opiskelevista 1% on käynyt ammattikoulun. "
1% on suomen tasolla aika paljon.
No mieluummin opiskelen amiksessa ammattiin (ja samalla sen käyn sen lukion) kuin käyn pelkän lukion ja ajelehdin sitten miten sattuu.
Pointti on se, että amis EI sulje ovia. Kun pelkän lukion käyneet jatko-opiskelijat miettivät kuumeisesti miten löytävät töitä kesäisin/koulun ohella. Amiksen käyneet jatko-opiskelijat voivat paremmalla todennäköisyydellä saada töitä siihen ohelle.Ammattikoulu ei todellakaan sulje ovia yliopisto opiskelulta, mutta lukion yleissivistävä opetus (en missään nimessä halveksu amiksen käytäntöön suuntautuvaa opiskelua päinvastoin) on tavallaan ponnahduslauta akateemisiin opiskeluihin. Amikselle tämä ponnahdus lauta on lyhyempi, mutta se ei tarkoita että akateeminen opiskelu olisi mahdotonta.
Lisäksi yliopisto tukee harvoin ammatikoulun alaa toisin kuin amk. Tämän vuoksi vain 1% amislaisista (eivät ne lorvailen-ja-laiskottelen-jos-on-mahdollista -tyypit, joita on sekä lukiossa sekä amiksessa) tulee yliopistoon.
Työllistymisestä sanon sen, että täällä päin töitä on melkein mahdoton saada kävi sitten ammattikoulun tai lukion. Ilmeisesti pitäisi olla suhteita työpaikoille kun aina "ne, joiden vanhemmat ovat kyseisessä työpaikassa" saavat työpaikan vaikka kuinka yrittäisi etukäteen väkertää ansioluetteloa ja kysellä ihmisiltä. - Lukiopoika
TildaMaria93 kirjoitti:
Voi olla, että sinä pärjäät. Minäkin olin motivoitunut opiskelija, jolla paineet vain meni yli. Moni hyvä ystäväni pärjää lukiossa loistavasti."Amiksen jälkeen voi mennä yhtälailla ammattikorkeeseen tai yliopistoon. Kyllä, se on mahdollista."
Tuo on vaarallinen harhaluulo. Ilman lakkia yliopistoon pääseminen onnistuu nykyään, mutta se on niin pieni mahdollisuus, että ei todellakaan kannata jättää lukiota ja kirjoituksia väliin, jos haaveilee yliopistossa opiskelusta.
- tyttiliini94
amikseen menen ja viime vuonnakin oli siellä, sellasella ammatinvalintalinjalla. Nyt pitää mennä 200 kilsaa kauemmaksi opiskeleen. Haluun päästä mahd vähällä pänttäämisellä ja oppia tekemällä, en kirjaa lukemalla. Siksi meenkin erityisammattikouluun että siellä on helpompaa, eikä muutenkaan tällä linjalla ole hirveesti päntättävää, kun puhdistustyöstä on kyse ja se työ on juuri sitä mitä tahdon.
Oon 17 ja en vieläkään osaa esim. ilmasuuntia, kertotauluja, en kunnolla etes ja- laskuja ainakaan ilman pitkää miettimistä saati sitten muita matikkahommia, kielistä vain enkkua muutaman yksittäistä sanaa joita opeteltiin silloin 3lk alussa. Ja ihan normaali olen, mutta asiat vaan ei mee mun päähän, eli voitte päätellä miksi valitsin amiksen.. :D Niin ja keskiarvo on kuitenkin 7 ja jotain, mutta ne on mukautettuja numeroita ja olin TOSI kova lunttaamaan kokeissa... - Hmm...
-95 rules!
- Ammattilainen
Mutta onneksi amikset ja duunarit tätäkin maata loppujen lopuksi hallitsee. Sano lukion lukutoukat mitä tahtojaan.
- Tampereen filosofi
Perustele! Monikos Suomen presidentti tai pääministeri on käynyt amiksen? Suurin osa eduskunnastakin on käynyt lukion. Lukiolaisista tulee loppujen lopuksi amisten pomoja. Toki pitää olla lukion jälkeen vielä noin viis vuotta opiskelemassa ja sielä kuuluisalla Siwan kassalla;D Sen jälkeen: http://www.youtube.com/watch?v=NisCkxU544c
- ejtgfoösijdföopawut
Tampereen filosofi kirjoitti:
Perustele! Monikos Suomen presidentti tai pääministeri on käynyt amiksen? Suurin osa eduskunnastakin on käynyt lukion. Lukiolaisista tulee loppujen lopuksi amisten pomoja. Toki pitää olla lukion jälkeen vielä noin viis vuotta opiskelemassa ja sielä kuuluisalla Siwan kassalla;D Sen jälkeen: http://www.youtube.com/watch?v=NisCkxU544c
Niin ja osa eduskunnasta on käynyt vain peruskoulun. Eduskuntaan pääsemiseen ei tarvita muuta kuin peruskoulun päättötodistus jos äänestäjät vain äänestävät.
En siksi enää ihmettele, että eduskunta on täynnä törppöjä. - Jaakko Leinonen
ejtgfoösijdföopawut kirjoitti:
Niin ja osa eduskunnasta on käynyt vain peruskoulun. Eduskuntaan pääsemiseen ei tarvita muuta kuin peruskoulun päättötodistus jos äänestäjät vain äänestävät.
En siksi enää ihmettele, että eduskunta on täynnä törppöjä.Eduskuntaan pääseminen on aika paljon pienempi juttu kuin pääministeriksi tai presidentiksi. Onko Suomella ollut ihan oikeasti valkolakiton pääministeri tai presidentti?
- Filoseriffi
Noh eipä presidentillä tai amiksen johtajilla ole mitään virkaa, kun duunarit ottaa ohjat omaan käsiin...
- Jaakko Leinonen
Perustele. Mitä hyötyä duunariudesta on johtajaksi pääsemiseen?
- stylexz
No lapin yliopiston edellinen rehtorikaan ei ollu ylioppilas että huoh niille jotka sanoo ettei amiksesta pääse yliopistoon.
- Lukiopoika
Pointti oli se, että TODENNÄKÖISYYS päästä amiksesta yliopistoon on vähän sama kuin lottovoiton.
- ;)
Aloitan juuri ammattikoulun.. Pääsin kampaaja alalle, niinkuin halusinkin :) Pärjään koulussa hyvin ja keskiarvonikin on yli 8, en kuitenkaan halunnut lukioon. Ammattikoulun valitsin sen takia että siellä on enemmän käytäntöä eikä ole koeviikkoja sekä olen jo pitkään haaveillut kampaajaksi valmistumisesta niin lukio olisi ollut aivan turha vaihtoehto minulle. Ja kaikista parhainta ammattikoulussahan on se että sieltä valmistuu kolmessa vuodessa, jonka jälkeen pääsee töihin normaalilla palkalla kun taas lukion jälkeen ei ole mitään vaan on jatkettava opintoja.
Ammattikoulustahan voi tietenkin jatkaa ammattikorkeeseen ja yliopistoon. Joku täällä puhuikin ettei ammattikoulusta pääse yliopistoon, niin kyllä vaan pääsee. Eräs kaverini valmistui juuri lähihoitajaksi ammattikoulusta ja nyt hän pääsi sitten yliopistoon :)- Fuksi 2011
Mille alalle yliopistoon? Mietin vain mikä ala tukee parhaiten lähihoitajan opintoja vai menikö kaverisi ihan eri tyyppiselle alalle? Pääsikö hän suoravalinnalla vai pääsykokeilla ja jos pääsykokeilla harjoitteliko hän muuten vai kävikö jonkin lukiokurssin?
Kysyn vain uteliaisuuttani, sillä eräs kaverini myös mielii yliopistoon lähihoitajan papereilla. En rupea mitenkään kyseenalaistamaan hänen saavutustaan. - Lukiopoika
Joo, mutta valkolakin kanssa yliopistoon pääseminen on paljon helpompaa.
- tememem
Amiss :3
- sdghgfdhfh
lol joku håmå lukio -.- kovikset menee amiksee! vitun lukutoukkapellet hahahaha
- urpå
Sitten vielä mietitään miksi lukiolaiset halveksivat ammattikoululaisia. Ehkä jotkut eivät ole kasvaneet henkisesti sitten ala-asteelta päästyään.
- väärä tieto
urpå kirjoitti:
Sitten vielä mietitään miksi lukiolaiset halveksivat ammattikoululaisia. Ehkä jotkut eivät ole kasvaneet henkisesti sitten ala-asteelta päästyään.
Jos valitsee ammattikoulun jatkaakseen opiskelua, se ei tarkoita ettei olisi kasvanut henkisesti kun ei lukio kiinnosta, niinkuin viittasit viestissäsi että jotkut eivät ole kasvaneet henkisesti..
Ammattikoulussa on paljon hyvilläkin arvosanoilla peruskoulun päättäneitä nuoria. Sinulla on näköjään väärä käsitys ammattikoululaisista - Koulutuksen puolesta
urpå kirjoitti:
Taitaa sinulla vain olla heikko itsetunto, kun et päässyt lukioon, etkä olisi siellä pärjännytkään.
Minä en ole koskaan huomannut, että lukiolaiset halveksisivat ammattikoululaisia. Heillä on elämässään tärkeämpiä asioita kuin olla jotain mieltä muiden koulusta, ei se suuremmin kiinnosta. Lisäksi heistä suuri osa on sen verran fiksuja, että ymmärtää kaikenlaisen koulutuksen arvon.
Minua hämmästyttää kyllä kovasti, miksi eräät teistä valitsevat jonkin koulun sen perusteella, että siellä on rennompaa. Opiskelu kestää aikansa ja sen jälkeen on vastassa oikea elämä. Se nyt ei välttämättä aina ole niin kovin rentoa. Ettekö ole koskaan oppineet ponnistelemaan jotain saavuttaaksenne? Älkää sitten pettykö ja syyttäkö muita, jos ette mitään saavutakaan.
En myöskään ymmärrä sitä, että muutamat menevät lukioon (rimaa hipoen), vaikka todellisuudessa ei opiskelutottumuksista ja oppimiskyvystä (tai näiden puutteesta) johtuen ole paljonkaan edellytyksiä siellä menestyä.
Minusta on myös vähintäänkin omituista, että osa lukionkin kursseista ei ole kovinkaan järkeviä. Kaikenmaailman puvunteko- tai suksenmaalauskurssit eivät minusta lukioon kuulu. Onko niiden tarkoitus ehkä saada opiskelijalle riittävä määrä kursseja, jotta voi osallistua ylioppilaskirjoituksiin? Minusta lukiossa pitäisi oikeasti opiskella. Hyödyttömät aineet pois! Harrastaa voi kouluajan ulkopuolella juuri niin paljon kuin haluaa ja juuri niitä harrastusaineita, joita haluaa. Ei lukiossa pitäisi yhteiskunnan varoilla ylläpitää näitä kevennysaineita. - Asiaa!
Koulutuksen puolesta kirjoitti:
Taitaa sinulla vain olla heikko itsetunto, kun et päässyt lukioon, etkä olisi siellä pärjännytkään.
Minä en ole koskaan huomannut, että lukiolaiset halveksisivat ammattikoululaisia. Heillä on elämässään tärkeämpiä asioita kuin olla jotain mieltä muiden koulusta, ei se suuremmin kiinnosta. Lisäksi heistä suuri osa on sen verran fiksuja, että ymmärtää kaikenlaisen koulutuksen arvon.
Minua hämmästyttää kyllä kovasti, miksi eräät teistä valitsevat jonkin koulun sen perusteella, että siellä on rennompaa. Opiskelu kestää aikansa ja sen jälkeen on vastassa oikea elämä. Se nyt ei välttämättä aina ole niin kovin rentoa. Ettekö ole koskaan oppineet ponnistelemaan jotain saavuttaaksenne? Älkää sitten pettykö ja syyttäkö muita, jos ette mitään saavutakaan.
En myöskään ymmärrä sitä, että muutamat menevät lukioon (rimaa hipoen), vaikka todellisuudessa ei opiskelutottumuksista ja oppimiskyvystä (tai näiden puutteesta) johtuen ole paljonkaan edellytyksiä siellä menestyä.
Minusta on myös vähintäänkin omituista, että osa lukionkin kursseista ei ole kovinkaan järkeviä. Kaikenmaailman puvunteko- tai suksenmaalauskurssit eivät minusta lukioon kuulu. Onko niiden tarkoitus ehkä saada opiskelijalle riittävä määrä kursseja, jotta voi osallistua ylioppilaskirjoituksiin? Minusta lukiossa pitäisi oikeasti opiskella. Hyödyttömät aineet pois! Harrastaa voi kouluajan ulkopuolella juuri niin paljon kuin haluaa ja juuri niitä harrastusaineita, joita haluaa. Ei lukiossa pitäisi yhteiskunnan varoilla ylläpitää näitä kevennysaineita.Juuri samoja ajatuksia, joita olen itsekin pähkäillyt. Lukioon kuuluvat ne, jotka oikeasti kehtaavat tehdä töitä LUKUAINEISSA menestyäkseen. Peruskoulustahan saa melko helpost tuon 7 KA:n, joka lienee alin mahdollinen, jolla lukioon voi päästä. Nämä numerot ovatkin sitten lukion eka jaksosta lähtien nelosia ja viitosia. Itse pääsin peruskoulusta 9.8:n KA:lla, eikä se ole lukiossakaan tippunut kuin 9.4:ään.
Amikset aivan turhaan kehuvat kuinka he pääsevät helpolla ja on se elämä niin ihanaa, kyllä sielläkin joutuu ainakin jotakin oikeasti opiskelamaan ja entäpä sitten työelämä! Lukion käyneet pääsevät useimmin helppoon/siistiin työhön, kun taas amikset saavat raataa niska limassa samaisen palkan eteen. Kyllä, nykyään amiksen ja lukion käyneillä peruspalkat ovat samaa luokkaa.
En halua kuitenkaan haukkua niitä, jotka ovat amiksen valinneet, se on varmastikin teille juuri se oikea valinta, vaikka jotkut menevät niihinkin yli 9:n keskiarvoilla. Minulla on ystäviä myös amiksesta, enkä minä ole koskaan haukkunut heidän valintaansa, vaikka he ovat lukiota joskus dissanneetkin.
- dtghgdfy
mitä vittuu jossai lukios oikee tekee amiksest pässee töihin ja saa rahaa ku lukiolaiset istuu hikikomerossaa pänttäämäs -.-
- 1+13
Ei sieltä amiksesta mitään rahaa saa taliavo! Rahaa saa vasta töistä, ja kunhan lukiolaiset sinne ennättävät, saavat he paljon paljon enemmän kuin amikset.
- rtghxfgf
mitennii muka vitun pelle enkä mä sanonu et amiksets sais rahaa vaa et siit pääsee sellasii töihi mist saa rahaa ku lukiohomot jatkaa vaa opiskeluu!!!
- Jahas22
Kyllä, jatkavat opiskelua, jotta jatkoassa saavat rahakkaamman työn. Huomaa kyllä taas, mikä on amisten tieto-taso tässäkin asiassa. Ei mulla amiksia vastaan ole mitään(tärkeitä hekin yhteiskunnalle), mutta välillä naurattaa nää jutut kyllä.
- nalle__97_
Moi! Itse haluaisin ammattikouluun,sillä olen aika varma mihin ammattiin haluan aikuisena.Jos ei ole varma mihin ammattiin haluaa niin siinä tapauksessa lukio olisi paras vaihtoehto.Jos taas tietää mitä elämältä haluaa ni amis on just sopiva =) Opiskelu on varmaa vähä erilaista,amikses on rennonpaa ja lukios rankempaa mut kumpikin varmaa iha ok vaihtoehtoi.Amiksest valmistuu ammattii aika nopeesti ja pääsee heti työelämään.Lukion jälkeen on vielä käytävä kouluja =) aikaa menee varmaan viel parivuotta.Eli jos ammattiin haluu nopeest ni sillo amis o just passeli :D
- Lukiopoika
"Jos taas tietää mitä elämältä haluaa ni amis on just sopiva =) "
Ei todellakaan ole välttämättä noin. Jos tietää haluavansa ammattiin, johon pitää opiskella yliopistossa, on paras valita lukio, jos paperit riittävät. - Jaakko Leinonen
Oletko Nalle 97 tosiaankin sitä mieltä, että jos on varma haluavansa vaikkapa opettajaksi, lääkäriksi tai professoriksi, kannattaa mennä amikseen? Aikamoinen nolaus.
- .,.,
Niin se vaan menee, että mitä korkeampi koulutus, sitä vaikeampi on työllistyä.
- heppaheikki69
MENEN HEPPAKOULUUN
- sfsdgv
homo
- SAULIMAKONE
Itse ajattelin hakeutua parturikampaajaksi tai kosmetologiksi TOIVOO SAULI! :) xxxx
- heppaheikki69
EN OLE HOMO OLEN HEPPOIHIN SUUNTAUTUNUT
- Järjettömänisopillu
Zorro iskee jälleen.
- teronuppppi
minusta tulee gynekologi t: tero torakka
- JAMPPALIUKONE
ma puhu hoono soomi
- neeeeegrobiaaatch
Nuoret:
Manteli
Aikuistuminen
Bailut
Itsetunto
Keho
Kiusaaminen
Koulu
Pulinat
Rakkaus
Rippikoulu ja Prometheus-leiri
Siskot ja veljet
Tyyli
Vapaa-aika
Viikkoraha
Äiti ja isäAIHEALUEET:
Kesä
Ajanviete
Autot ja liikenne
Harrastukset
Koti ja rakentaminen
Lemmikit
Matkailu
Muoti ja kauneus
Nuoret
Paikkakunnat
Perhe
Ruoka ja juoma
Ryhmät
Seksi
Suhteet
Talous
Teknologia
Terveys
Tiede ja kulttuuri
Tori
Työ ja opiskelu
Urheilu ja kuntoilu
Viihde
YhteiskuntaMUUTA:
Suomi24
Aakkosellinen hakemisto
Tältä sivulta on siivottu kirosanoja.
Näytä koko sivu alkuperäisessä muodossaPoista kirosanafiltteri käytöstäSuomi24 / Nuoret / Koulu / Amis vai lukio? 44 Vastausta 334 Lukukertaa
Amis vai lukio?Tilaa palstan RSS-syöte
Aloita uusi keskustelu
Poista kirosanafiltteri käytöstä
millamaria__ 7.6.2011 18:32
0 Kumpaan menet syksyllä/kummassa opiskelet/kumpaan haluaisit? Ja miksi? :D
VASTAAKerro kaverilleIlmoita asiaton viestiPoistaGoogle-mainokset
Lemmikkien tuotteet
Monipuolisia tuotteita lemmikeille todella edullisesti zooplussalta!
www.zooplus.fi
Kutista kaikki kommentitvitun kova amis7.6.2011 20:42
0 Avaa
Sulje Amis on ***** kova paikka, meil on amikses autot täynnä naisia ja viinaa. Lukio on **********. VASTAAKerro kaverilleIlmoita asiaton viestiTurhaa turhaa turhaa8.6.2011 11:02
15 Avaa
Sulje Mielipide kai tuokin VASTAAKerro kaverilleIlmoita asiaton viestiells22.7.2011 21:05
0 Avaa
Sulje Amiksessa opiskelen, toinen vuosi alkaa nyt syksyllä :) Suosittelen sitä sillä opiskelu on aika rentoa ja sen jälkeenkin voi jatkaa ammattikorkeeseen tai yliopistoon. VASTAAKerro kaverilleIlmoita asiaton viestityttö95-23.7.2011 01:07
6 Avaa
Sulje Eka vuosi amiksessa alkaa mulla nyt syksyllä. Amikseen menen siksi, että en ole lukuihminen. Mutta en oo tod. mikään juopotteleva pissis tai muutakaan... Torkan keskiarvo oli peruskoulusta päästyäni 7.6, ja olen ylpeä siitä.
Oon siis ihan tavallinen nuori. Miksi kaikki amislaiset pitäisi olla jtn. hulttioita :O VASTAAKerro kaverilleIlmoita asiaton viestifavole25.7.2011 02:37
7 Avaa
Sulje Itse valitsin lukion, syynä se, että pidän opiskelusta, varsinkin lukuaineista kuten historia, yhteiskuntaoppi, biologia.. Keskiarvo oli myös sen verran hyvä, että pääsin minne halusinkin. Aloitan siis tänä syksynä, vähän jännittää, kun poikkeaa kuitenkin paljon peruskoulusta (onneksi).
Amiskassa ei ole mielestäni vikaa, siellä ei vaan ollut alaa mikä kiinnostaisi. En muutenkaan tiedä vielä tulevaisuudestani, siksi 3 miettimisvuotta tulevat tarpeeseen. VASTAAKerro kaverilleIlmoita asiaton viestiPoistarjtrjt25.7.2011 05:59
4 Avaa
Sulje Amikseen menen audiovisuaalista viestintää opiskelemaan. Ala kiinnosti jonkin verran, ja lukioon en mennyt, KOSKA: jos sä haluat, että lukiosta on sulle tulevaisuudessa jotain todellista hyötyä, niin sun pitää oikeasti panostaa siihen ihan hel-ve-tis-ti. Lukiossa on mun mielestä hirveästi ihmisiä, jotka luulee, että se riittää kun pääset sieltä ulos 0 Avaa
Sulje Hah, et kyllä hirveästi amiksesta tiedä. Ja miten niin amiksessa ei koulu henkisyyttä muka ole? Samalla tavalla täälläkin istutaan uoksassa, ja kuunnellaan opettajaa. VASTAAKerro kaverilleIlmoita asiaton viestiTildaMaria9327.7.2011 23:40
3 Avaa
Sulje "Amiksessa opiskeltaisiin yhteen ammattiin ja se sulkee todella monet ovet." Kerrohan mitkä ovet amis sulkee? Amiksen jälkeen voi mennä yhtälailla ammattikorkeeseen tai yliopistoon. Kyllä, se on mahdollista.
"Lukiossa saa sivistää itseään niin paljon kuin haluaa ja vielä on olemassa "kouluhenkisyys""- Huspois
Sauli, hus pois.
- MIA95555
TOMINUSSIKAMELII
- hihihihihihii
oikeesti? :O
- agserhrh
HEITÄ SILAKKA
- hammasharjapoika123
vitun jätesäkki
- pasivainio-onhomo
JAMI ON MUSTA MIES EIKÄ OSAA PUHUA SUOMEA, SAULI MEE POIS!
- anipaesreP
Manteli
- perseasd
Mitä helvettiä
- :D
Matemaattisessa mielessä.
Lukio: rahan arvosta duunia 7 vuoden päästä
Amis: rahan arvosta duunia 3 vuoden päästä - SDFVS<fvs<sz
Matemaattisuutta vähän lisää: Lukiosta yliopistoon--> Hyvä duuni, ketusti enemmän rahaa ko amiksen käyneet :DD
- Kirves käteen
Kuvittelet aivan satuja ei yliopistokoulutus takaa hyvää palkkaa pääasiassa yliopistosta valmistuneet ovat niin sanotuissa matalapalkka tai keskitason töissä.Kirvesmiehenä pärjää vallan mainiosti opettajille yms palkassa.
- 20
Lukio ja amis ihan sama asia oikeastaan. Et pärjää nykysuomessa ilman suhteita jos opiskelet 3 vuotta vain ja yrität sitten amis/lukio papereilla töihin vaan opiskella täytyy sen jälkeenkin. Ehkä saat työpaikan hyvällä tuurilla mutta kun firman täytyy jostakin karsia niin ne heikoimman paperin omaavat saavat lähteä ensimmäisenä.
Lukio on teoriaa ja amis käytäntöä. Siinnä ainoat erot. Itse menestymiseen kumpikaan ei vaikuta mitenkään jos et tee töitä koulun eteen.
Ihan turhaa kinastelua. Tosin nykysuomessa on pulaa käytönnöntöitä hallitsevista työntekijöistä kun taas paperin nypljääjiä ja teoreetikkoja on ylitarpeiden. - Hehhh
Lukioon menee ne, jotka luulee, että heistä tulee oikeasti jotai merkittävää, vaikka tämmöisemn haavekuvan toteutuminen on todella epätodennäköistä.
Tottahan tuokin, että lukiokoulutuksella saa paremmin JATKO_OPISKELUPAIKAN, mutta lukion jälkeen on turha töihin haaveilla. Lukiolaiset alkavat saamaan omaa rahaa vasta 20-30 vuotiaina. Tämä taasen on täyttä shaissea, kun vielä 30- vuotiaana asut äitisi luona. Terveisin amislainen. - heh vaan
Kannattaa vähän miettiä mitä ne amikset töikseen tekevät ja verrata siihen, mitä lukio yliopistokoulutuksen hankkineet tekevät.
Dipl insinööri suunnittelee niitä koneita, joita amikset sitten liukuhihnalla sormet rasvassa kolmivuorotyössään valmistavat tai käyttävät.
Lääkäri tekee diagnoosin, jonka mukaan sairaanhoitajat ja lähihoitajat huonolla palkalla potilaita hoitavat.
Juristi tekee testamentit ja muut sopimukset duunarille ja veloittaa tunnin työstä 600 €.
Arkkitehti suunnittelee talon, jota raksamiehet talvipakkasessa ulkona rakentavat, jos virolaisilta duunareilta jää töitä.
Niin ja eläinlääkäri vs eläintenhoitaja...
Opettaja vs koulunkäyntiavustaja...
Ja kaikki nuo akateemiset tienaavat reilusti enemmän, kuin amikset.
Kaikkia tarvitaan, juu, mutta kenellä on noin vuosikymmenten varrella kiinnostavampi ja paremmin palkattu työ. Miettikääpä sitä.- eryery
Itse ainakin opiskelen media assistentiksi. Suunnittelen web-sivuja, julisteita yms, ja ihan helvetin kiinnostava työ.
- WanhaWanhus
Mutta mutta. Dippainssiksi pääsee verraten helposti, jos matematiikka, fysiikka yms ovat hanskassa. Ongelmana on, että Nokian romahduksen jälkeen heitä on liikaa. Paperiteollisuuskin on romahtanut, joten tämä unelma-alakaan ei vedä. Ehkä energiatekniikka, rakennuspuoli tai kaivosala olisi varmin tavoite.
Juristiksi pääsy on vaikeaa. Jotta läpäisisi pääsykokeissa, taytyy olla melkein valmis juristi jo etukäteen. Kalliit valmennuskurssit ovat miltei välttämättömät. Sama pätee kauppakorkeakouluihin.
Jos aikoo lääkäriksi, täytyy lukiossa valita pitkä fysiikka, kemia, biologia ja psykologia. Lisäksi matematiikkaa riittävästi, että pärjää fysiikassa ja kemiassa. Lukiossa pitää painaa kuin pieni eläin, jotta saa myös hyvän keskiarvon. Valmennuskurssi on tarpeellinen.
Jos siis aikoo lukion jälkeen päästä kunnon koulutukseen, niin lukioaikana ei parane paljon käyttää aikaa hauskoihin rientoihin ja tietokonepeleihin.
- Batmann
Pelkkää pelleilyä toi lukio on, amiksethan tienaa tuplasti enemmän.
T: Batman- Riippuu mihin uskoa
Olisi kiinnostavaa nähdä, millä perustellet tietosi. Netissähän voi aina väitää kaikkea, mikä ei välttämättä pidä paikkaansa...
- hhöhö68
Tässä keskustelussa näkee jo amislaisten henkiset iät. Kaikki paskakommentit on aivan varmasti "kovisamiksilta", tosin toivon todella että osa noista olisi joltain peruskoululaiselta joka vaan puhuu amiksen puolesta.
Omasta mielestäni on ihan helvetin tyhmää väittää, että "meen amikseen nii pääsen pari vuotta aiemmin työelämään!!" - Wow? Kyl se nii menee et lukiosta saa yleensä paremmat ammatit (siis yliopiston jälkeen), mutta opettajat ja muut kasvatusalat on vähän niin ja näin... Mutta en silti sano, etteikö myös amiksia tarvita (roskakuskit jne xd), mutta niinhän se on että teidän amistenne työnantajat on yleensä meitä lukiolaisia ;P - lukio--
Lukioon meinasin mennä. Lääketieteellinen taikka kadettikoulu haaveissa, joten ammattikoulu ei edes ol vaihtoehto. Olen myös enemmän teoreettinen ihminen, kuin että haluaisin tehdä käsilläni asioita. Amis on sitten niille :)
- ertert870
Hmh....facepalm*, ku lukee näitä "haluun lääkäriks, siksi meen lukioon, amiksesta valmistutaan metsuriksi, ei sovi mulle", tai "en halua tehdä ruummiillista työtä, siksi amis ei kiinnosta"....
Miksi kuvittelette, että amiksessa opiskellaan vain ruummiillisia töitä? Kyllä siellä myös paljon sellaisia aloja on, jossa tarvitsee fiksuutta (kaikkiin aloihin loppujen lopuksi tarvitsee), esim. itse opiskelen media assistentiksi, ja suurin osa töistä tällä alalla tehdään jossain toimistoissa koneen äärellä....
Lukiolaisilla ja "amislaisilla" on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet saada hyväpalkkainen työ.
Voisitte ottaa ensin selvää asioista....
Sitten vielä se, kun jotkut lukiolaiset ns. "fiksut" haukkuu amislaisten henkistä ikää, vaikka voisivat ihan itse katsoa sinne peiliin.
Amis on hyvä vaihtoehto, jos sä käyt sen kunnolla, ja lukio on ihan yhtä hyvä vaihtoehto, jos käyt sen kunnolla.- tytytytytythghghgtro
No niinpä!, kyl laittaa itellekki vituttaa nää: "kyllä lukiolaisista loppujen lopuksi niitä pomoja tulee, mutta kyllähän amislaisetkin on tärkeitä, kuka muuten kuskaa mun roskat kaatopaikalle, kun asun mun linnassa" kommentit.
Kyllä aika monella alalla amiksetkin niitä pomoja on. Amiksesta saa hyvä palkkaisia ja kiinnostavia töitä, niinkuin lukiostakin, jos näet vaivaa opiskelujen eteen.
- wadfgh
Hei olen Perusamis ja valmistun sähköasentajaksi amiksen päätteeksi. Palkkani on näin aluksi about 2,5k€/kk, koska joudun kilpailemaan kinukkien kanssa työpaikasta, ja heillehän kävisi paljon pienempikin palkka.
Valmistuin juuri lukiosta ja pääsin lääkikseen. Noin viiden-kuuden vuoden päästä olen valmis lääkäri ja aloitan terveyskeskuslääkärinä 5,5k€/kk palkallani.
Tässä ajassa Perusamis on ehtinyt tienata 5x12x2500€ (brutto), ja olen näin tienannut 150k€ (brutto).
Viisi vuotta myöhemmin Perusamiksemme on kokenut hieman urakehitystä ja tienannut viimeiset viisi vuotta 3000€/kk
Näin Perusamiksemme on tienannut 10 vuoden aikana 180k 150k=330k€ (brutto)
Viisi vuotta työelämässä ollut nuori terveyskeskuslääkärimme on ehtinyt tienaamaan 5x12x5500€=330k€ (brutto).
Elikkä lääkärimme on viisi vuotta työelämässä oltuaan ottanut kiinni sähköasentaja-amiksen palkassa.
Erot on paljon suuremmat, jos lääkäri aloittaa jossain pienessä itä- tai keskisuomalaisessa kaupungissa, joissa aloittavalle lekurille tarjotaan suoraan ylilääkärin titteliä ja 7k€/kk palkkaa.
Nämä olivat kunnallisia palkkoja, ja yksityisen lääkärin bruttopalkka on helposti vähintään 100k€/vuosi.
Amisten ilmeet kun... - Karvanopat4ever
itse olen käynyt amiksessa puu- ja palikkalinjan ja siellä sai jyystää käytäntöä ja kohta pitäisi saapua kuukauden hillot tilille niin saa corollaan uuden subbarin, millä naapurusto tärisee ja mummot kaatuu.
fuckin' 1,5k kuukaudessa, että repikää siitä lukiolaiset.- sdfbbbwe4
Paska trollaus (?), mutta voin sanoo et jos saat ton verra 'fucking' palkkaa kuukaudes' ni kannattaa ol ennemmi työtön.
Leikkaan alaikäsenä nurtsii ja saan 1,6k€/kk kesätöissä :p
- servator
Ehdottomasti lukio.
Nuorten lukiokoulutusta halveksuvat puheet eivät ole poistaneet selvää korrelaatiota lukiokoulutuksen ja tulotason välillä. Järkevintä on edetä lukiosta ilman välivuosia yliopistoon opiskelemaan jotain aidosti työllistävää alaa (esim. DI, oikeustieteellinen, lääketieteellinen ja varuksin kauppatieteellinen). Näin tulee työllistymään todennäköisemmin ja palkat ovat keskimääräisesti paljon suuremmat kuin ammattikoulun käyneillä. Myös yhteiskunnan arvostus on aivan eri luokkaa. - troll
Lukio kannatti ny puuttuu ammatti, ammatti kannatti nyt o ammatti
en ole varma vieell
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713