Valopuolan käämitys

saetkaee

Osaako joku kertoa minulle tyhmälle yksikertaisesti mitä tapahtuu jos:

Vanhan prätkän valopuolassa oli noin 16metriä 1,0mm kuparista käämilankaa.
Käämin sen uudestaan mutta 0,8mm langasta. Jos laitan sitä 16metriä (lisää kierroksia sydämen ympäri) kuvittelisin että virtaa (voltteja) tulee enemmän, mutta puola myös lämpenee enemmä.
Vai käykö siinä niin että virtaa tulee vähemmän??

Kaavat on perseestä, kokemus kaikkea :)

5

1949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samsung osaa

      Sen
      kestävyys heikkenee, latauskyky pienenee ja säätimien kestävyys joutuu koville lisääntyneen jännitteen takia. Huom. teho ei nouse, joten lisäys on hyödytön. Ohut lanka ei kestä lisääntynyttä kuormitusta, sähköistä ja mekaanista.

      Käytä alkuperäisen vahvuista lankaa ja alkuperäinen kierrosmäärä.
      Jos haluat kikkailla, voit laittaa muutaman kierroksen ylimääräistä, mikäli tilaa on. Se tosin edellyttää, että laiteessasi on latauksen säädin. Mikäli säädintä ei ole, kuten esim. vanhoissa mopoissa ei sitä ole, ylimääräiset kierrokset käämityksessä aiheuttavat vain ongelmia.

      • saetkaee

        Kiitos kun vastasit.
        Ongelma on että ei ole tietoa onko vanha käämitys "oikea". Toisessa samantyyppisessä härvelissä on nimenomaan 0,8 lankaa, mutta ei siinäkään toimi valot... :)

        Olenko ymmärtänyt oiken jos ajattelen näin:
        - kierrokset sydämen ympärillä määrää voltit (enemmän kierroksia = enemmän voltteja)
        -langan paksuus amperit (paksumpi lanka = enemmän ampeerejä)

        Seuraus ohuemmasta langast samoilla kierroksilla = voltit melkein samat, ampeerit vähemmän ja käämi kuumenee enemmän samalla kuormalla.

        Eli pitäisi pyrkia samaan tai paksumpaan lankaan samoilla kierroksilla? Silloin valot palaa alkuperäisen kirkkaasti mutta käämi kuumenee vähemmän.

        Tässä on nyt melko varmasti käynyt niin että alkuperäinen käämitys on "kiehunut" rikki.

        Minä olen niinkuin huomaat melko huono sähkötietämyksessä enkä oikein löytänyt tajuttavaa selitystä googlettamalla.


      • saetkaee kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit.
        Ongelma on että ei ole tietoa onko vanha käämitys "oikea". Toisessa samantyyppisessä härvelissä on nimenomaan 0,8 lankaa, mutta ei siinäkään toimi valot... :)

        Olenko ymmärtänyt oiken jos ajattelen näin:
        - kierrokset sydämen ympärillä määrää voltit (enemmän kierroksia = enemmän voltteja)
        -langan paksuus amperit (paksumpi lanka = enemmän ampeerejä)

        Seuraus ohuemmasta langast samoilla kierroksilla = voltit melkein samat, ampeerit vähemmän ja käämi kuumenee enemmän samalla kuormalla.

        Eli pitäisi pyrkia samaan tai paksumpaan lankaan samoilla kierroksilla? Silloin valot palaa alkuperäisen kirkkaasti mutta käämi kuumenee vähemmän.

        Tässä on nyt melko varmasti käynyt niin että alkuperäinen käämitys on "kiehunut" rikki.

        Minä olen niinkuin huomaat melko huono sähkötietämyksessä enkä oikein löytänyt tajuttavaa selitystä googlettamalla.

        Luultavasti näin, mutta siihen maksimivirtaan vaikuttaa muutkin asiat. Ainakin käämisydämen rautasydämen poikkileikkauksen pinta-ala. Eli "pieneen rautaan ei sovi paljon magneettia". Ja saattaa se kestomagneettikin olla heikentynyt ajan saatossa.


    • magneetto-mies
    • Anonyymi

      Sytytyksen virtapuola kannattaa 6V kärjellisessä magneettosytyksessä vaihtaa 12V, vanha sytytyksen puola herää eloon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      33
      2194
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1866
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1205
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      13
      1135
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      997
    Aihe