Minua ärsyttää

liian kriittinen?

tietynlaiset yleisesti käytössä olevat sanonnat, kuten:" Ihmiset eivät riitele, ainoastaan asiat." Mielestäni ei pidä paikkaansa. Kyllä siellä riitelyn takana on usein jo syystä tai toisesta johtuva eripura ihmisten välillä.
Toinen hokema, jota en voi sietää on: "Tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa." Monet käyttävät sitä suosituksena itsestään, mutta minusta se kuulostaa teennäiseltä lausahdukselta, enkä haluaisi itse edes tutustua henkilöön, joka moista ilmaisua viljelee itsestään.
Onko kellään vastaavia "sanomuksia" mielessä?

28

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

Ei ärsytä.

• karrikin

Mullon yks tuttava joka hokee, varsinkin kännipäissään. uno momento ja hän käyttää myös sanontaa: ulkona kuin lumiukko, joskus riepoo kuunnella, vaikka on muuten kiva kaveri.

• Että on ärsyttävää

Miten olet ajatellut jatkossa tulla toimeen muiden kanssa, koska et voi kontrolloida sanomisia näistä jokapäivisyyksistä eli nonsense-höpinöistä? Ne ovat oleellinen osa suomalaista ns. keskustelua. Jäätkö erakoksi vallan ? Jos tuollainen tosiaan ärsyttää, elät kovin hyvää elämää etkä näe metsää puilta - eikö olekin ärsyttävää?

Jos kaikki aina puhuisivat asiaa ja olisivat tosiaankin rehellisiä, me olisimme toistemme tukkapäässä kaikki. Suomessa tosin saattaisi olla käytössä raskaammatkin aseet. Kyllä me sosiaalista höpinää tarvitsemme, ilman sitä olisimme kuin kalat kuivalla maalla. Ajatella saa edelleen, mutta kaikkea ei tarvitse kakaista ulos, vaikka olisi kuinka rehellinen omasta mielestään. En muuten tule toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, mutta siedän silti monia...

• liian kriitinen?

Kiitos palautteesta.
        Luulin, että tämä palsta voisi olla juuri se paikka, missä voisi ajattelunsa tuotoksia kertoillakin, mutta liikaa tuntuu olevan eräille.

• Että on ärsyttävää
        liian kriitinen? kirjoitti:

Kiitos palautteesta.
        Luulin, että tämä palsta voisi olla juuri se paikka, missä voisi ajattelunsa tuotoksia kertoillakin, mutta liikaa tuntuu olevan eräille.

Kiitos vain palautteesta sinullekin. Se olikin kovin rakentava keskustelun avaajalta. Nikkisi on nimeltään "liian kriittinen" ja minä puolestani ilmaisin vain mielipiteeni. Olet mielestäni liian kriittinen. Erityisesti, kun otat jo tällaisesta nokkaasi noin selvästi. Älä laita juttuja keskusteltavaksi, jos haet vain silityksiä. Suomen kielessä on persoonapronomini sinä, jota olisit voinut käyttää "erään" asemesta. En minä ole eräs, olen kyllä itseni ja elossa. Niin luultavasti sinäkin ellet ärsyyntymiseltäsi ole ratkennut liitoksistasi.

Meillä on Suomessa tapana keskustella tavanomaisuuksin ärsytti se sinua tai ei. Miksi tätä ei saisi sanoa? Kepeät mullat vaan haudallesi. Aloituksesi on huvittava kiukuttelu "tehdään tikusta asiaa"- tyyliin, mutta jos tämä mielestäsi on oikein ajattelun tulosta, olkoon toki. Saa tyhjästäkin nyhjäistä.

• liian kriittinen?
        Että on ärsyttävää kirjoitti:

Kiitos vain palautteesta sinullekin. Se olikin kovin rakentava keskustelun avaajalta. Nikkisi on nimeltään "liian kriittinen" ja minä puolestani ilmaisin vain mielipiteeni. Olet mielestäni liian kriittinen. Erityisesti, kun otat jo tällaisesta nokkaasi noin selvästi. Älä laita juttuja keskusteltavaksi, jos haet vain silityksiä. Suomen kielessä on persoonapronomini sinä, jota olisit voinut käyttää "erään" asemesta. En minä ole eräs, olen kyllä itseni ja elossa. Niin luultavasti sinäkin ellet ärsyyntymiseltäsi ole ratkennut liitoksistasi.

Meillä on Suomessa tapana keskustella tavanomaisuuksin ärsytti se sinua tai ei. Miksi tätä ei saisi sanoa? Kepeät mullat vaan haudallesi. Aloituksesi on huvittava kiukuttelu "tehdään tikusta asiaa"- tyyliin, mutta jos tämä mielestäsi on oikein ajattelun tulosta, olkoon toki. Saa tyhjästäkin nyhjäistä.

Kiitos taas, eipä tuo Sinunkaan antamasi kritiikki kovin rakentavaa ollut, mutta jos se on tapasi keskustella, niin ympärilläsi on varmaan kovin hiljaista. Eikä uskoisi, että olet tavanomaisen keskustelun linjoilla, kun moisen tikusta tehdyn asian vuoksi jo olit alottajaa hautaan mullittamassa. En ollutkaan koskaan kuullut moista ilmaisua, ts. kukaa ennen Sinua ei ollut kuuskymppisen elämänkaareni aikana minulle moista toivotellut. Mielenkiintoista...

• kahdeksas kesäkuuta

Varsinkin tuolla politiikan saralla usein kuulee sanottavan mainitsemaasi asioiden riitelyä. Ravikin sanoi aamuteeveessä jotain sen suuntaista, kun kertoi Kataisen ja Heinäluoman suhteista.

• tikkula

Paljon olen ihmisiä ottanut töihin ja työhakemusten kanssa ollut tekemisissä ja järestään tuota erilaisten ihmisten kanssa toimeentulemista niissä hakijat toivat esiin. Ovat kai oppineet , että suomalaisessa yhteiskunnassa kuuluu sanoa niin, että on hyvä työntekijä ja mies/nainen paikallaan. Piti sitten paikkansa tai ei.
      Niinhän se on, että mitä tahansa liikaa hoetaan, menettää merkityksensä ajanoloon.

• erä..s

Kyllä se osaaminen pitää tuoda jollain persoonallisemmalla tavalla esiin, kuin jollain typeryyksien matkimisella.

• demeter

Kyllä ylimalkainen kuittailu harmittaa. Kliseet ilmaisevat harvoin yhtään mitään, mutta voivat mykistää ja harhauttaa sen, joka tahtoisi tarttua asiaan, viedä sitä eteenpäin.
      Usein kuulee myös huomautuksen "tuo on sinun mielipiteesi" eikä oikein
      saa selvää, kenen mielipiteitä pitäisi kertoa ellei omiaan.

• sanoilla on merkitys

Sanos muuta. Ikään kuin piilokirjoituksena minulle moisesta jää, että ...., sllä ei ole juurikaan merkitystä ja minun mielipiteeni on kuitenkin parempi.

• .
        sanoilla on merkitys kirjoitti:

Sanos muuta. Ikään kuin piilokirjoituksena minulle moisesta jää, että ...., sllä ei ole juurikaan merkitystä ja minun mielipiteeni on kuitenkin parempi.

Totta kai, mehän kaikki olemme parhaita, minäkin.

• kysynpä
        . kirjoitti:

Totta kai, mehän kaikki olemme parhaita, minäkin.

Tiesitkö muuten, että parhaita ei voi olla kuin yksi?

• momento--
        kysynpä kirjoitti:

Eikö yksi ole - paras ei parhaita?

• .
        kysynpä kirjoitti:

Kuka sen parhaimman määrittää, itsekö kukin?

• kysynpä
        momento-- kirjoitti:

Eikö yksi ole - paras ei parhaita?

Joo, näin on, mutta usein käytetään virheellisesti sanontaa yksi parhaista.

• jompsin kumpsin
        . kirjoitti:

Kuka sen parhaimman määrittää, itsekö kukin?

Tottakai, voi kertoa, että mielestäni paras on minun, eikun siis sinun...

• vain ihanteet johon

Kuinka politiikka, niin sitähän ei ole Suomessa.

• hyväksyn muttei kamu

Olen ymmärtänyt nuo lauseet seuraavasti

" Ihmiset eivät riitele, ainoastaan asiat."

Tosiasiahan on se, että aina tulee olemaan asioita, jotka ovat ristiriidassa keskenään. Sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti tai lähteä vihaamaan toista ihmistä pelkästään siksi, että tämä ei ajattele asioista kuten sinä. Jos asioista ollaan eri mieltä, niin aikuisen ihmisen täytyisi jo pysyä asialinjalla menemättä henkilökohtaiselle tasolle. Esimerkiksi työpaikalla ja taloyhtiön kokouksissa täytyisi pystyä neuvottelemaan ja ottamaan toistenkin näkökulmia huomioon. Lausahdus on usein paremminkin hyvä neuvo kuin todellisuuskuvausta elävästä elämästä.

""Tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa."

Kaikkien kanssa onkin hyvä tulla toimeen, mutta kaikkien kanssa ei tarvitse olla ystävä. Seuraansa ja työporukkaansa ei voi aina valita. Omat näkemykset voi tuoda julki sopuisasti, ja ihan mitä vaan ei tarvitse sietää. Esimerkiksi opettajan on hyvä tulla toimeen kaikkien työssään kohtaamiensa ihmisten kanssa, vaikka ei kaikista niin tykkääkään. Sopivasta etäisyydestä ja ammattimaisesta suhtautumisesta on hyötyä useimmissa ammateissa.

Jos ymmärtää, että muilla ihmisilläkin on oikeus omaan näkemykseen, ja pystyy perustelemaan oman toisenlaisen näkemyksensä, niin ei tarvitse riidellä.

Riitely lähtee usein henkilökohtaisuuksiin menemisellä tai tiuskimisella. Sitä harjoittavat ihmiset, joilta ei löydy asiaperusteita näkemystensä tueksi.

Ja aina ei tarvitse voittaa!

• optimus!

Kaikkihan me tiedämme, millainen optimaalinen tilanne olisi. Ihminen ei kuitenkaan lähestään aina käyttäydy kertomallasi tavalla, varsinkaan tällä palstalla.

• hyväksyn muttei kamu
        optimus! kirjoitti:

Kaikkihan me tiedämme, millainen optimaalinen tilanne olisi. Ihminen ei kuitenkaan lähestään aina käyttäydy kertomallasi tavalla, varsinkaan tällä palstalla.

No, mulla on useita vuosia opettajan ammatta takana, en kuitenkaan ole umpeen kasvanut täysopettaja. S24:n palstoilla on muutaman kerran ihmetelty sitä, että saatuani alatyylisen vastauksen vastaan takaisin rauhallisesti ja asialinjalla. Sillä tavalla voi saada houkuteltua kiihtyneen vastapuolenkin asiapitoisemmalle keskustelun tasolle. Tietysti, jos haluaa äksöniä, niin voi herkistää egonsa henkilökohtaisuuksille. Se on kuitenkin nastaa, kun omien reaktioiden hallinta on itsellä eikä riidan haastajilla!!

• optimus!
        hyväksyn muttei kamu kirjoitti:

No, mulla on useita vuosia opettajan ammatta takana, en kuitenkaan ole umpeen kasvanut täysopettaja. S24:n palstoilla on muutaman kerran ihmetelty sitä, että saatuani alatyylisen vastauksen vastaan takaisin rauhallisesti ja asialinjalla. Sillä tavalla voi saada houkuteltua kiihtyneen vastapuolenkin asiapitoisemmalle keskustelun tasolle. Tietysti, jos haluaa äksöniä, niin voi herkistää egonsa henkilökohtaisuuksille. Se on kuitenkin nastaa, kun omien reaktioiden hallinta on itsellä eikä riidan haastajilla!!

Välillä sitä pystyy olemaan provosoitumatta, muttei aina...

• meeriamanda
        optimus! kirjoitti:

Välillä sitä pystyy olemaan provosoitumatta, muttei aina...

Samaa mieltä tuossa ettei aina. Kukaan ei voi olla aina pelkkää hymyä ja ymmärrystä, huonoja päiviäkin on...ainakin minulla.
        On sanontoja joita myös inhoan , esim: Paa kersa asialle ja mee itte peräs! Kuulin tuota liiankin usein lapsena.
        Toimeen voi tulla kenenkanssa vaan , vallankin jos siihen on työnpuolesta pakko, vaan kaikki sen ulkopuolella on vapaa valintaista, eikä tarvitse olla tekemisissä.
        Hyvin herkästi vaistoan ilmapiirin ja päätän ettei tupata kun ei tykätä, niin täällä kuin livessäkin :))

• vaihda levyä!

Minua ärsyttää Kataisen sanat "jokainen tietää" , " kaikkihan tietävät". Melkein aina aloittaa puheensa jommalla kummalla.

• liian kriittinen?

Kiva, että olit sisäistänyt aloitukseni sille kuuluvalla tavalla, etkä alkanut repostelemaan vain malliesimerkkejäni, jotka eivät suinkaan olleet tarkoitettu keskustelun sisällöksi.

• bibimbap

Luin tätä rimpsua ja huomasin, että kerkustelijat hekevat sitä täydellistä keskustelua ja sitä täydellistä keskustelijaa.
      Eihän sellaisia tässä maailmassa olekaan, tai jos on, eivät he näillä sivuilla vieraile.
      Eikö olisi paljon helpompaa vain hyväksyä ihmiset sellaisinaan kuin he ovat.
      Jonkun vastaus ja kirjoitustyyli miellyttää, toisen ei.
      Onko järkevää alkaa riitelemään vastauksista ja oman aloituksensa saamasta vastaanotosta?
      Pyrin itse siihen etten ärsyyntyisi vaan miettisin mitä voisin löytää omakseni toisen vastauksesta

• asiat ei?

tai,kyllähän ihmiset tulee aina toimeen toistensa kanssa?

• 1943

Olen hanhinainen eli monet asiat valuvat läpi kuin vesi hanhen selästä. Iän myötä on tullut yhä enemmän suvaitsevaisuutta. Ilkeys ärsyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      140
      10166
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5393
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      40
      4040
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3602
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2654
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1572
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1567
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1428
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1386
    Aihe