Collie (LK&PK)

Jenjen.

Heippa!

Olen tässä jo pidemmän aikaa unelmoinut omasta koirasta. Ihan rauhassa olen pohtinut mahdollisia rotuja, mihinkään ei ole kiire, sillä vasta 2012 kesällä minulla olisi täysi kesäloma ja haluan, että olen pidempään vapaalla kun pentu tulee taloon.

Olen koko pienen ikäni (23v) ollut 100% koiraihminen, lapsena joululahjaksi saadut koirakirjat on luettu kannesta kanteen niin että ne ovat kuluneet puhki. Siksi olen varma, että teoriassa tiedän eri roduista paljonkin, mutta käytännössä kyseessä on kuitenkin ihan ensimmäinen koirani.

Kun täytin 12, sain "ensimmäisen oman koiran", mutta en pidä sitä juurikaan koirakokemuksena, sillä enhän lapsena ollut koirasta kovin suuressa vastuussa. Koira oli shetlanninlammaskoira. Tuon koiran kanssa harrastin ahkerasti tokoilua ja agilityä. Kun muutin pois vanhempieni luota, koira jäi heille, kun en viitsinyt pieneen yksiöön viedä vanhaa koiraa, joka oli koko elämänsä elänyt omakotitalossa ja isossa perheessä. Koirani lähti vihreämmille niityille toukokuussa 2010.

Vaikka olenkin vannoutunut koiraihminen, yksin asuessani kaipasin lemmikkiseuraa. Koiraa en halunnut vielä ottaa, koska asunto oli pieni ja tosiaan asuin yksin, jolloin koira olisi joutunut hirveästi olemaan yksinään työkiireitteni ajan. Otin lemmikiksi kissan, ja myöhemmin isompaan asuntoon toisenkin kissan.

Nyt elän parisuhteessa, isossa asunnossa rivarissa, joten aikaa ja rakkautta koiruudelle olisi nyt ja vuosiksi eteenpäin. Kaipaus koirakentällekin on jo suuri, kun en ole vuosiin päässyt harrastukseni pariin. Olen pohtinut moniakin rotuja, jotka voisivat sopia meille. Aina palaan kuitenkin collieen, joka nyt vaikuttaa todennäköisimmältä valinnalta. Haluan kuitenkin tuntea rodun mahdollisimman tarkkaan, ennenkuin teen päätöksen.

Omat käytännön kokemukseni colliesta rajoittuvat yhteen ainoaan pk collie urokseen, joka asui lapsuudenkotini naapurissa. Muutoin käsitykseni rodusta ovat vain ja ainoastaan kirjoista/netistä lukemani pohjalta sekä mieheni kokemukset (hänellä ollut lapsuudenkodissa pk collie uros).

Käsittääkseni collie olisi aivan nappivalinta ensimmäiseksi koiraksi, harrastuskaveriksi ja uskolliseksi ystäväksi. Colliesta on kirjoitettu, että se tulee erinomaisesti toimeen muiden eläinten kanssa. Onko totta? Koirat tietysti ovat yksilöitä, mutta tämä olisi ehdottoman tärkeää minulle, sillä en tahtoisi joutua sitten koirasta luopumaan vain sen takia, ettei sopeutuisikaan kissojeni kanssa. Mieheni kodissa ei ole ollut kissoja tai muita eläimiä, mutta collie kuulemma ei välittänyt pätkääkään, jos esim. kissa käveli tontilla. Katseli vain.

Toinen asia, jota olen paljon miettinyt. Collien murkkuikä. Onko sellaista olemassa? Mieheni mukaan heidän colliensa oli pentuna ja nuorena erittäin helppo tapaus, ei ollut minkäänlaista murkkuikää havaittavissa. "Omalla" sheltillänikään ei sellaista ollut, joten en paljoakaan asiasta tiedä ja se vähän sitten askarruttaakin...

Lisäksi, olen kiinnostunut sekä pk että lk collieista, molemmat miellyttävät omalla tavallaan. Olen lukenut paljon juttuja lk:n ja pk:n luonne-eroista, ja olen saanut käsityksen, että muuten samanlaisia, mutta lk energisempi, toiminnanhaluisempi, ehkä vaativampi? Voisiko näistä siis sanoa, että pk olisi ensikoiraksi sopivampi? Jostain olen myös joskus mielestäni lukenut, että lk olisi itsepäisempi? Pitääkö paikkaansa?

Olisi todella ihanaa kuulla collien omistajien kokemuksia!!

11

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monta collieta

      Aivan sama mitä joku on sanonut tai kirjoittanut colliesta, koirat joka rodussa ovat aina yksilöitä. Paljon riippuu omistajan tavasta elää koiransa kanssa ihan arkielämää ja kouluttaa tietysti myös.

      Yleensä collie hyväksyy muut, mutta poikkeuksia on.

      Jokaisella koiralla on murkkuikä, kuten ihmisilläkin tapauskohtaisia eroja on ja taas omistaja pystyy vaikuttamaan paljon olemalla looginen, reilu, johdonmukainen, jne.

      Toiselle collie on sopiva eka koiraksi, toiselle ei. Riippuu niin ihmisestä. Jos tuntee rotunsa ja on tosissaan sen kanssa, eikä ota collieta vain mielikuvien ja ulkonäön perusteella, niin varmasti silloin sujuu.

      Mitähän tarkoittaa kenellekkin koiran "itsenäisyys"? Kannattaa aina miettiä tarkoin kuka sanoo ja mitä. Jokainen kertoo koirastaan omista lähtökohdistaan, kaksi eri ihmistä voi tarkoittaa esim tuolla temillä täysin eri asioita.

      Collie vaatii kohtuullisen paljon liikuntaa, muuta kuin k´hihnalenkkiä ja koirapuistoa, aivotyötä ettei turhaudu.

      Mieti minkäluonteisen koiran haluaisit, sukupuoli ja yhteys kasvattajiin. Älä ota arkaa pentua aroista vanhemmista.

      • collieihminen

        Lisäisin vielä sen verran että toimeentulo kissojen kanssa riippuu paljon kissoistakin. Jos koiranpentu tulee kissaperheeseen kannattais ehkä varmistaa ettei kissoilla ole taipumusta hyökkäillä koirien kimppuun. Yhden sellaisen olen joskus tuntenut:(


    • 4 collieta

      Pakko kommentoida tuota murkkuikää.

      Joku ihminen kokee koiran pienenkin "hölmöilyn" suurena asiana ja kaiken vaikeana. Toinen taas ei, hän ymmärtää, että koira vasta tutustuu maailmaan ja itseensä, eikä siitä tule ongelmaa.

      Pitäisi siis itseasiassa kuulla sinusta tulevana omistajana sekä perheestäsi mahd paljon. Koira muokkautuu hyvin pitkälti kasvuympäristönsä mukaan.

      Onnea pennun etsintään.

    • Collie aina

      Ihanaa kun olet miettinyt Collieta. Itse mietin myös ainakin pari vuotta koiran rotua - ja sitten lopulta totesin Collien olevan minulle/meidän perheelleemme sopivin rotu.
      Koiramme (pk) on nyt vuoden ikäinen. Se vaikuttaa olevan aika helppo! Murkkuilee nyt muttei niin kovin pahasti. Colliemme on rauhallinen, aika vahvahermoinen, ihmisystävällinen ja paimentava. Juuri sellainen kuin ajattelinkin sen olevan. Se ei ole koskaan höseltänyt vaan aina tekee kaiken koulutuksissa keskittyneesti ja rauhallisesti. Virtaa saisi olla joskus enemmänkin! Itsepäisyyttä siitä löytyy jonkin verran, en ole varma onko tämä sen perusluonnetta vai murkkuikää...jostain kuulin että kovalla käskyttämisellä ei tule mitään ja sen olen kyllä huomannut. Rauhallinen käsky riittää ja jokin joka motivoi toimimaan, esim. makupala.
      Sinun tilanteessasi ottaisin huomioon että elämäntilanteesi tulee muuttumaan varmaan lähivuosina jos olette perustamassa perhettä. Silloin aikaasi ja voimavarojasi vie pieni lapsi tai useampi..eli otathan tämänkin huomioon koiraa hankkiessasi. Itse otin tämän koiran jo perheen perustettuani joten tiesin mihin lähden:) Kaikkea hyvää koiran valinnalle oli se sitten Collie tai ei....

    • jtdhrtd

      Tuo itsepäisyys on mielenkiintoinen asia, mitä se ylipäätään tarkoittaa?

      Oma collieni ei todellakaan tee aina kaikkea pyytämääni, näyttää selvästi, että nyt ei huvita. En pidä sitä huonona asiana, minusta koiralla pitää olla omakin tahto, en haluaisi mitään nössykkää sohvalle odottamaan jokaista sanaani.

      Sama pätee meillä kuin edellisell' kirjoittajalla, paljon paremmin toimii kun koiraa neuvoo ja ohjaa rauhassa kuin, että sitä alkaisi komentamaan liian kovasti. Collie on älykäs, se kyllä ymmärtää, ei sille tarvitse karjua :)

    • Collie aina

      Itsepäisyydestä...no mua kyllä vähän häiritsee/ärsyttää jos ei käskyä tottele. Toki sitten aina mietin miten olen käskyn ilmaissut, en ilmeisesti tarpeeksi motivoivasti tai sitten minulla ei ole auktoritettia tarpeeksi koiran silmissä:) Eikö kuitenkin käskyjä pitäisi totella. Mutta eiväthän koiratkaan tietenkään mitään robotteja ole!
      No vähän tietysti lohduttaa ettei koirat tottele täysin muillakaan.........:)
      Niin ja sitä älykkyyttä riittää vaikka muille jakaa:)

      • tyhmä koira vain

        Itsepäisyys ei tarkoita dominoimista, vaan juuri sitä käskyjen unohtamista. Itsepäinen koira ei pyri tottelemattomuudella osoittamaan omistajalle kovuuttaan, vaan itsepäinen koira vain on tyhmä ja unohtaa heti kaiken oppimansa. Sellainen koira täytyy kouluttaa tottelemaan aluksi pakitsemalla, sillä monet itsepäiset koirat ovat hyvin herkkiä vaikkapa komentelulle. Itsepäiset koirat ovat yleensä myös lempeitä ja unohtavat rakkaudenkin rajat vieraita tervehtiessään.


      • nbrdbhzs
        tyhmä koira vain kirjoitti:

        Itsepäisyys ei tarkoita dominoimista, vaan juuri sitä käskyjen unohtamista. Itsepäinen koira ei pyri tottelemattomuudella osoittamaan omistajalle kovuuttaan, vaan itsepäinen koira vain on tyhmä ja unohtaa heti kaiken oppimansa. Sellainen koira täytyy kouluttaa tottelemaan aluksi pakitsemalla, sillä monet itsepäiset koirat ovat hyvin herkkiä vaikkapa komentelulle. Itsepäiset koirat ovat yleensä myös lempeitä ja unohtavat rakkaudenkin rajat vieraita tervehtiessään.

        " itsepäinen koira vain on tyhmä"

        Olen täysin eri mieltä tästä. Mutta jokainen ajattelee tyylillään ja uskoo mitä uskoo.

        Kaikki tuntemanio colliet ovat upeita, omistajat eivät aina ja se vaikuttaa paljon koiraan.


      • sykoloki
        tyhmä koira vain kirjoitti:

        Itsepäisyys ei tarkoita dominoimista, vaan juuri sitä käskyjen unohtamista. Itsepäinen koira ei pyri tottelemattomuudella osoittamaan omistajalle kovuuttaan, vaan itsepäinen koira vain on tyhmä ja unohtaa heti kaiken oppimansa. Sellainen koira täytyy kouluttaa tottelemaan aluksi pakitsemalla, sillä monet itsepäiset koirat ovat hyvin herkkiä vaikkapa komentelulle. Itsepäiset koirat ovat yleensä myös lempeitä ja unohtavat rakkaudenkin rajat vieraita tervehtiessään.

        Nyt on mennyt kyllä puurot ja vellit sekaisin!!! Itsepäisyys tarkoittaa käskyjen unohtamista? Itsepäinen koira on hyvin herkkä komentelulle????? Itsepäiset koirat ovat yleensä myös lempeitä? Mitä sykolokiaa sinä olet opiskellut?


    • riippuu

      Koira ei saa olla nössöpössö, pitää uskaltaa näyttää omaakin tahtoa, ei se mikään kone ole joka aina ja kaikkialla valmis tottelemaan omistajaa. Tottakai kaikki riippuu aina tilanteesta, mutta ainakin minä sallin koiralleni, että se saa joskus itekin päättää asioista. Ei me ihmisetkään aina totella ja tehdä kuten kuuluuisi, koirakin on elävä olento. Ja toki koulutuksesta se lähtee, koirallakin huonoja päiviä, väsymystä, yms.

    • lk collie <3

      Yksilökysymys. Collieita on monen luonteisia, mutta ainakin kaikki 3 minun tapaamaani lk collieta ovat olleet ihmisrakkaita, ystävällisiä, sosiaalisia, lempeitä, miellyttämisenhaluisia, energisiä ja rohkeita. Sekä terveitä ! Lk collie on minun mielestäni maailman paras koirarotu, vaikka en itse sellaista omista. Suosittelen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe