Laitonta vaiko ei

Luonnollinen henkilö

Oikeushenkilö Oy tilaa 5kg kemikaalia X, mutta saakin sitä 50kg ilman palautusoikeutta. Tämän jälkeen Oikeushenkilö Oy käyttää siitä osan ja lopun säilyttää 4 vuotta. Oikeushenkilö Oy menee selvitystilaan tämän 4 vuoden aikana. Fimea päättää määrittää kemikaali X:n lääkeaineeksi, jolloin Oikeushenkilö Oy:n puolesta toimiva luonnollinen henkilö Y pyrkii pääsemään nyt lääkeaine X:stä eroon ettei siitä tulisi lakiteknisiä ongelmia. Ongelmaksi muodostuu ettei Oikeushenkilö Oy:llä ole rahaa toimittaa ainetta asianmukaisesti ongelmajätelaitokseen hävitettäväksi, eikä apteekki ota vastaan noin suurta määrää kemikaalia, eikä varsinkaan kun luovuttajana on Oikeushenkilö Oy. Luonnollinen henkilö Y pelkää, että viranomaiselle aineen luovuttaminen aiheuttaisi tutkinnan lääkeaine X:stä joka johtaisi vapaudenmenetykseen. Tämän takia hän luovuttaa veloituksetta lääkeaine X:n ja siihen liittyvät laitteet Oikeushenkilö Oy:n puolesta rakennusyrittäjä Z:lle, joka sanoo hoitavansa aineen rakennusongelmajätteen mukana eteenpäin vaihtokaupassa työtarjousta vastaan. Myöhemmin selviää, että rakennusyrittäjä Z onkin ammattihuijari joka haluaakin ansaita lääkeaine X:llä rahaa.

Käräjäoikeuden mukaan Luonnollinen henkilö Y on syyllistynyt lääkeainerikokseen. Onko kyseessä ollut pakkotila, onko luonnollinen henkilö Y loppujen lopuksi syyllistynyt mihinkään rikokseen tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta?

6

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luonnollinen henkilö

      Lisäyksenä vielä, että lääkerikoksen tunnusmerkistössä kyse on lääkkeestä. Lääkelain 3§ määrittelee lääkkeen (esim yskänlääke Resilarissa nesteen, joka pitää sisällään vaikuttavana aineena lääkeaine dekstrometorfaanin lisäksi muita aineita), 4§ lääkevalmisteen Resilar-pullo josta voi ottaa tarkoin mitattuja annoksia ja 5§:ssä lääkeaineen, jota voidaan käyttää lääkkeen valmistuksessa tai lääkeaineena itsessään.

      Tärkeä kohta on kuitenkin tuossa lääkelain 3§:ssä: "Lääkkeellä tarkoitetaan valmistetta tai ainetta, jonka tarkoituksena on sisäisesti tai ulkoisesti käytettynä parantaa, lievittää tai ehkäistä sairautta tai sen oireita ihmisessä tai eläimessä.

      Lääkkeeksi katsotaan myös sisäisesti tai ulkoisesti käytettävä aine tai aineiden yhdistelmä, jota voidaan käyttää ihmisen tai eläimen elintoimintojen palauttamiseksi, korjaamiseksi tai muuttamiseksi farmakologisen, immunologisen tai metabolisen vaikutuksen avulla taikka terveydentilan tai sairauden syyn selvittämiseksi"

      Nyt lääkelaitos/Fimea on siis luokitellut kemikaali X:n lääkeaine X:ksi (ja ei, kyse ei ole resilarista tai dekstrometorfaanista) vaikka kyseessä on aine jota ei voida käyttää tai ei ainakaan käytetä tieteellisten tutkimusten perusteella lääkkeenä. Toisinsanoen, Fimea on tehnyt laittoman luokittelupäätöksen (kuten ainakin kaikki lääkeluettelon liitteessä 1A tarkoitettujen yhdisteiden osalta). Tämän käytännön on vahvistanut mm Fimean yliproviisori Kristiina Pellas ylen uutisessa(1):

      "Nyt tulli on keksinyt keinon, jolla se yrittää saada aineita tilaavat
      kuriin. Tulli pyytää Lääkelaitosta luokittelemaan uudet aineet reseptiä
      vaativiksi lääkkeiksi, jotta tilaajia voidaan syyttää lääkerikoksesta.

      Lääkeluokittelua tullin pyynnöstä

      Aiemmin Lääkelaitos luokitteli tullin pyynnöstä päihdyttäviä aineita
      lääkkeiksi muutamia kertoja vuodessa. Nyt luokittelupäätökset ovat
      moninkertaistuneet - tämän vuoden aikana on tehty jo liki 50 päätöstä.

      Lääkelaitoksen yliproviisori Kristiina Pellas ei pidä uutta
      toimintatapaa parhaana mahdollisena.

      – Nykytilanne hämärtää ihmisiä. Nämä aineet eivät ole lääkekäytössä,
      mutta ne kuitenkin luokitellaan lääkkeeksi, Pellas arvioi."


      1) http://yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2009/06/tulli_jahtaa_design-huumeita_laakelaitoksen_avulla_799750.html

      Tästä tullin ja lääkelaitoksen toiminnasta on jo tehty oikeusasiamiehelle kantelu. Kantelussa ei otettu kantaa käräjäoikeuden ratkaisuun, jota siis nyt käsitellään parhaillaan hovioikeudessa. Vastausta kanteluun ei luonnollisesti ole vielä saatu.

      Mutta mitä tässä on tapahtunut - eikö nyt ole niin, että käräjäoikeudelta on puuttunut kokonaan asiassa absoluuttinen prosessinedellytys? Ja jos on, niin mitä pitäisi tehdä?


      Periaatteessahan nämä nk. design-päihteet voitaisiin katsoa järkevämmin erittäin vaarallisiksi aineiksi STTV:n puolesta, jolloin voitaisiin soveltaa varomatonta käsittelyä yleisen päihdevastaisen propagandan hengessä ja antaa Fimean keskittyä olennaiseen toimintaansa:

      “Mikäli henkilö joko tahallaan tai huolimattomuudesta ... muuten varomattomalla tavalla käyttää, käsittelee tai säilyttää ... terveydelle ... vaarallista ... kemikaalia ... siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen hengelle tai terveydelle, katsotaan hänen syyllistyvän varomattomaan käsittelyyn. Varomattomasta käsittelystä tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta.” Myynti päihdekäyttöön voitaisiin katsoa käsittelyksi, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen hengelle tai terveydelle?

      • energoknwo

        Aika spesiaalialan keissi. Kannattaa hankkia oma asianajaja, ja kysyä häneltä. Tosin, ainakaan pakkotila ei ole ollut kyseessä.


    • Luonnollinen henkilö

      Asiamieskään ei oikein osaa sanoa.

      Lakia tulee tulkita laillisuusperiaatteen mukaisesti. Täsmällisyysvaatimuksen mukaisesti laki ei saa olla epämääräinen. Ketään ei saa pitää syyllisenä rikokseen eikä tuomita rangaistukseen sellaisen teon perusteella, jota ei tekohetkellä ole laissa säädetty rangaistavaksi.

      Ilmeisesti oikeus on katsonut rikoksen tapahtuneen luovuttamisen ja säilyttämisen osalta, mutta missä se absoluuttinen prosessinedellytys lääkerikokseen on ollut?
      Kysymykseen omasta mielestäni tulisi korkeintaan lääkelain 98§:n mukainen lääkerikkomus, mutta lääkerikkomuksenkin tunnusmerkistössä puhutaan nimenomaisesti lääkkeestä - ei lääkeaineesta.

      Onhan tässä nyt pakosti oltava joku vastuuvapausperuste!?

    • Luonnollinen henkilö

      Eikö kukaan oikeusoppinut osaa sanoa mitään?

    • Luonnollinen Henkilö

      Haluaisin vielä todeta asiaan seuraavaa:

      Hallituksen esityksessä Eduskunnalle huumausainelaiksi (HE 216/1992) hallitus toteaa sillä hetkellä
      voimassa olleiden huumausaineluettelojen eroavan kansainvälisten sopimusten luetteloista siten,
      että kansainvälisten sopimusten luettelot eivät sisällä kaikkia niitä aineita, joita sillä hetkellä
      voimassa olleet Suomen huumausaineluettelot sisälsivät. Edelleen hallitus toteaa, että useimpia
      niistä aineista, jotka eivät sisältyneet kansainvälisten sopimusten luetteloihin, mutta olivat
      sisällytettyinä sillon voimassa olleisiin Suomen huumausaineluetteloihin voidaan valvoa voidaan
      valvoa myös muiden kuin huumausaineita koskevien säännösten avulla. Esimerkkinä hallitus
      mainitsee Lääkelain säännökset, joita voidaan käyttää kahdeksan aineen valvontaan, jotka
      sisältyivät sillä hetkellä voimassa olleeseen luetteloon VIII. Edelleen hallitus perustelee tätä sillä,
      että sillä hetkellä voimassa ollut luettelo VIII sisälsi neljä Suomessa lääkkeellisessä käytössä olevaa
      ainetta; metoheksitaali, tiopentaali, klometiatsoli ja fenfluramiini sekä neljä sellaista ainetta, joita on
      käytetty aikaisemmin Suomessa lääkkeinä ja jotka ovat edelleen lääkkeellisessä käytössä muualla
      maailmassa; barbituurihapon johdannaiset aprobarbitaali, heksobarbitaali, heptabarbitaali ja
      vinbarbitaali.
      Hallituksen edellä mainitut perustelut ovatkin hyvin osuvia, sillä [1] keskeistä lääkkeen
      määritelmälle on se, että käyttötarkoitus ensisijaisesti määrää aineen tai valmisteen lääkkeeksi
      luokittelun perusteet, siten Lääkelain tarkoittamaksi lääkkeeksi tulee luokitella vain aineita, jotka
      ovat tai ovat ainakin olleet lääkkeellisessä käytössä Suomessa tai ainakin muualla maailmassa.
      Lääkelaki edelleen täsmentää, että lääkeaineella ei tarkoiteta yksinomaan farmakologisesti aktiivista
      yhdistettä, vaan ainetta laajemmassa mielessä mikäli tämä aine on tieteellisesti määriteltävissä ja
      sillä on todettu vaikutus elimistöön sitä lääkkeenä käytettäessä [2]. Kiistämättä silloisten
      huumausaineluettelojen sisältämät aineet olivat farmakologisesti aktiivista yhdistettä, joita
      käytettiin- tai joita ainakin oli mahdollista käyttää päihdyttävään käyttötarkoitukseen, mutta silti
      hallitus totesi, että “ainoastaan“ useimpia voidaan valvoa muiden säännösten avulla. Useimpia
      kyseisistä aineista voidaan kieltämättä valvoa muiden säännösten avulla, mutta ei kuitenkaan
      kaikkia, ei edes Lääkelain avulla. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että ellei aine ole ollut ikinä
      missään yleisessä tai edes kliinisten ihmiskokeiden laajuisessa lääkkeellisessä käytössä, kyseiseen
      aineeseen ei voida soveltaa Lääkelain säännöksiä. Vaikka esimerkiksi XXX:ää tiedetään
      käytettävän- tai ainakin käytettäneen päihdyttävään käyttötarkoitukseen, sen käyttöä ei voida valvoa
      Lääkelain avulla, koska päihdekäyttö ei ole lääkkeellistä käyttöä. Jos päihdekäyttö olisi
      lääkkeellistä käyttöä hallitus olisi vain esittänyt, että niitä silloisten huumausaineluettelojen
      sisältämiä aineita, joita ei ole sisällytetty kansainvälisten sopimusten luetteloihin voidaan valvoa
      lääkelain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten puitteissa. Näin hallitus ei kuitenkaan
      todennut, vaan hallitus totesi, että useimpia kyseisistä aineista voidaan valvoa muiden asetusten
      nojalla, muunmuassa lääkelain.

    • Luonnollinen henkilö

      1.6.2001 alkaen toimintaa voitaisiin pitää huumausainerikoksena [ks viite 1 huumausainelain määritelmien osalta], ja tämä tukee sitä faktaa, että vasta nyt tällaisten (huumaavan) lääkeaineen myynti/hallussapito/luovuttaminen yms on laitonta kun aiemmin ei ole ollut.

      Viitteet:
      [1] Huumausainelaki:

      3 § Määritelmät
      5) huumausaineella:
      c) aineita, joiden valvontaan ottamisesta päätetään uusia psykoaktiivisia aineita koskevasta tietojenvaihdosta, riskienarvioinnista ja valvonnasta tehdyn neuvoston päätöksen 2005/387/YOS mukaisesti; (8.4.2011/322)
      e) sellaisia huumaantumistarkoituksessa käytettäviä aineita, jotka ovat terveydelle vaarallisia ja joista on tehty ilmoitus valvontaan ottamista varten c alakohdassa mainitun neuvoston päätöksen mukaisesti tai jotka ovat farmakologisilta ominaisuuksiltaan huumausaineeksi rinnastettavissa olevia lääkeaineita; (8.4.2011/322). Tarkemmat säännökset siitä, mitä aineita, valmisteita ja kasveja pidetään 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettuina huumausaineina, annetaan valtioneuvoston asetuksella.

      3 a § (8.4.2011/322)
      Huumaavien aineiden ominaisuuksien arviointi

      Edellä 3 §:n 1 momentin 5 kohdan e alakohdassa tarkoitetun aineen huumaavat ominaisuudet ja vaarallisuuden arvioi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä poliisin ja tullin kanssa. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus toimittaa arvion sosiaali- ja terveysministeriölle ja liittää siihen toimenpide-ehdotuksensa, joka perustuu siihen, esiintyykö ainetta Suomessa tai voiko sitä todennäköisesti esiintyä Suomessa ennen kuin aineen valvontaan ottamisesta voidaan päättää 3 §:n 1 momentin 5 kohdan c alakohdassa tarkoitetun neuvoston päätöksen mukaisesti.

      3 b § (8.4.2011/322)
      Huumaavien aineiden teollinen käyttö

      Jos 3 §:n 1 momentin 5 kohdan e alakohdassa tarkoitetulla aineella voidaan olettaa olevan teollista käyttöä tai jos kyseessä on lääkeaine, on aineen tai lääkeaineen tiedossa oleville valmistajille tai niitä edustaville tahoille varattava tilaisuus lausua arvioinnista ja toimenpide-ehdotuksesta. Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää vähäisistä poikkeuksista aineen käsittelykiellosta teollisessa käytössä, jos aineella on perusteltua käyttöä teollisessa elinkeinotoiminnassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe